Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR703835
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR703835/1
Nadere regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen (BRP)
Geldend van 22-11-2023 t/m heden
Intitulé
Nadere regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen (BRP)Het College van burgemeester en wethouders;
overwegende dat
Het college van burgemeester en wethouders op grond van de Verordening Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Maashorst een nadere regeling kan vaststellen over het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen;
gelet op artikel 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP), de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), artikel 2 van de Uitvoeringswet AVG (UAVG) en de Verordening Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Gemeente Maashorst;
b e s l u i t
vast te stellen de Nadere regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen (BRP).
Artikel 1 Verstrekkingen aan de organen van de gemeente
-
1. Het college van burgemeester en wethouders verstrekt overeenkomstig artikel 3.8 van de Wet BRP, aan een overheidsorgaan van deze gemeente gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover deze is aangewezen in bijlage 1 van deze regeling;
-
2. De gemeentelijke autorisaties met betrekking tot de landelijke inzage BRP (GBA-V) worden toegewezen volgens het landelijk vastgestelde Besluit GABA-autorisaties 2019 en de bijbehorende GABA-matrix.
Artikel 2 Verstrekkingen aan derden
-
1. Het college van burgemeester en wethouders kan overeenkomstig artikel 3.9 van de Wet BRP, op verzoek van een derde aan hem gegevens verstrekken uit de basisregistratie personen, voor zover;
- a)
deze derde is aangewezen in bijlage 2 of 3 van deze regeling;
- b)
het verzoek schriftelijk is gedaan met opgave van het doel waarvoor de gevraagde gegevens gebruikt zullen worden;
- c)
het verzoek niet in strijd is met lid 4 van dit artikel; en
- d)
het verzoek niet in strijd is met deze regeling, de verordening en de Wet BRP.
- a)
-
2. De in bijlage 2 genoemde derden komen in aanmerking voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt en waarvan de toestemming niet ouder is dan 3 maanden.
-
3. De in bijlage 3 genoemde derden worden aangewezen als de categorieën van derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Maashorst verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie personen kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
-
4. Het college verstrekt op grond van dit artikel in geen geval gegevens uit de basisregistratie personen, indien een van onderstaande situaties van toepassing is op dit verzoek:
- a)
de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, heeft een verzoek om verstrekkingsbeperking gedaan, zoals bedoeld in artikel 3:21 Wet BRP;
- b)
voor zover het een verstrekking op grond van lid 2 van dit artikel betreft: indien de derde geen voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt;
- c)
voor zover het een verstrekking op grond van lid 2 van dit artikel betreft: indien de derde een (rechts)persoon met winstoogmerk betreft;
- d)
de derde betreft een niet-Nederlands overheidsorgaan, instantie, jurist, advocaat, notaris, deurwaarder, verzekeraar of overige soorten van derden (deze worden zo mogelijk doorverwezen naar hun Nederlandse tegenhanger);
- e)
de derde kan op minder ingrijpende wijze zijn doel of doelgroep bereiken;
- f)
het verzoek betreft een commercieel belang;
- g)
het verzoek betreft incassowerkzaamheden;
- h)
het doel betreft een reünie;
- i)
het doel betreft het opsporen van vermiste personen of het herstellen van contact tussen familieleden, tenzij het verzoek afkomstig is van Vereniging Het Nederlandse Rode Kruis of Stichting Ambulante FIOM;
- j)
het doel betreft het bijhouden van een administratie van leden, donateurs of begunstigers;
- k)
het verzoek betreft andere gegevens dan de in artikel 3.9 lid 4 Wet BRP genoemde gegevens en de wijk-buurtcode in de BRP;
- l)
het verzoek wordt niet met een redelijke tussenpoos gedaan ten opzichte van een eerder verzoek;
- m)
de verschuldigde leges of administratiekosten zijn niet voldaan;
- n)
indien er geen sprake is van een gerechtvaardigd belang van de derde en/of het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene staan verstrekking in de weg.
- a)
Artikel 3 Het gebruik van de verstrekte gegevens
-
1. De ontvanger van de gegevens treft de nodige voorzieningen ten einde te verzekeren dat de verwerking en het gebruik van de verstrekte gegevens uitsluitend geschiedt ten behoeve van de doeleinden waarvoor de gegevens zijn verstrekt;
-
2. De ontvanger gebruikt de verstrekte gegevens niet voor andere doelen dan waarvoor de gegevens zijn verstrekt;
-
3. De ontvanger vernietigt de verstrekte gegevens na gebruik, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dwingend een bewaartermijn oplegt;
-
4. De ontvanger verstrekt de verkregen gegevens niet aan andere personen, organisaties of instanties zonder voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en wethouders, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dit dwingend oplegt.
Artikel 4 Overige bepalingen
-
1. In gevallen, de uitvoering van deze regeling betreffende, waarin deze regeling niet voorziet, beslist de Informatiebeheerder BRP;
-
2. De Informatiebeheerder BRP autoriseert individuele medewerkers van binnengemeentelijke afdelingen, genoemd in bijlage 1, voor de rechtstreekse inzage in de BRP ten behoeve van de aan hen toegewezen publiekrechtelijke taken. Hij bepaalt hierbij welke gegevens van de persoonslijst door deze medewerker mogen worden geraadpleegd aan de hand van de profielen opgenomen in bijlage 4. De Applicatiebeheerder BRP verwerkt de toegekende autorisaties in de BRP-applicatie en houdt hiervan een actueel register bij;
-
3. De Informatiebeheerder BRP stelt zo nodig een geactualiseerde versie van de bijlagen 1 tot en met 4 van deze nadere regeling vast;
-
4. De Informatiebeheerder BRP onderzoekt minimaal eenmaal per jaar de uitvoering van deze nadere regeling en rapporteert hierover aan het college in het kader van de periodieke zelfevaluatie BRP;
-
5. In Bijlage 5 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.
Artikel 5 Protocolplicht
-
1. De gegevensbeheerder houdt gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking bij in overeenstemming met artikel 3.11 van de wet;
-
2. De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.
Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking. Hiermee vervalt de Nadere Regeling Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Gemeente Maashorst zoals vastgesteld op 8 november 2022;
-
2. Deze regeling treedt in werking op de dag na publicatie;
-
3. De regeling kan worden aangehaald als: Nadere regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Maashorst.
Ondertekening
Uden, 31 oktober 2023
Burgemeester en wethouders van gemeente Maashorst,
de secretaris,
J.A.G.M. van Aaken
de burgemeester,
M.J.D. Donders-de Leest (wnd.)
Bijlage 1: Overheidsorganen van deze gemeente, zoals bedoeld in artikel 1 van de Nadere regeling gegevensverstrekking BRP Maashorst.
Binnengemeentelijke overheidsorganen aan wie verstrekt kan worden op de volgende wijzen:
- a)
systematische verstrekkingen;
- b)
incidentele verstrekkingen;
- c)
spontane verstrekkingen;
- d)
selectie verstrekkingen;
- e)
ad-hoc verstrekkingen;
- f)
rechtstreekse inzage.
Afdeling |
Doel |
Beperking |
Wijze |
Iedere medewerker in dienst van deze gemeente, die geen rechtstreekse inzage heeft in de BRP |
De toegewezen publiekrechtelijke taken van deze gemeente |
|
Incidentele, ad-hoc verstrekking na beoordeling door medewerker Team Burgerzaken |
Domein Dienstverlening; Team Telefonie en Receptie |
Uitreiken reisdocumenten en rijbewijzen, gevonden en verlopen voorwerpen, afhandelen van standaard (kant-en-klaar) aanvragen (zoals aanvraag/omwisseling afvalcontainer en parkeeraanvragen) en uitreiken/verstrekken van eenvoudige producten. Receptie-/baliefunctie, algemeen administratief ondersteunend aan het team. |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Domein Dienstverlening; Team Burgerzaken |
Taken Burgerzaken: o.a. beheer BRP, optie, naturalisatie, lijkbezorging, reisdocumenten, rijbewijzen, aanvragen verklaringen omtrent gedrag, verkiezingen (kieswet) |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Domein Dienstverlening; Beheerder binnengemeentelijke basisregistratie (DDS) |
Binnengemeentelijke datadistributie voor de toegewezen publiekrechtelijke taken van deze gemeente |
Middels rechtstreekse koppeling BRP naar DDS (Centric applicatie) |
Systematische verstrekking middels rechtstreekse koppeling |
Domein Dienstverlening; Applicatiebeheerder binnengemeentelijke basisregistratie |
Binnengemeentelijke datadistributie voor de toegewezen publiekrechtelijke taken van deze gemeente |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Domein Sociaal |
Participatiewet, minimabeleid, ondernemerschap en handhaving, WMO, sociale wekvoorziening, sport en recreatie, schuldhulpverlening |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen. Schuldhulpverlening vroege signalering via koppeling applicatie RIS-matching |
Domein Sociaal |
Jeugdwet, leerplichtwet, leerlingenvervoer |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen Periodieke selectie kindgegevens ten behoeve van Peutermonitor |
Domein Sociaal |
Jeugdwet |
Ad-hoc verstrekking |
Inzage in gezaggegevens kind |
Domein Sociaal |
Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), gehandicaptenkaart, Maatschappelijke ondersteuning, ouderenzorg |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen Periodieke selectie ten behoeve van pilot huisbezoeken 75+ |
Domein Sociaal |
Ondersteuning leer-werktraject |
Ad-hoc op aanvraag selectieverstrekking |
Periodieke selectie jongeren tussen 23 en 27 jaar i.v.m. leer-werktraject |
Bestuurssecretariaat |
Huwelijksjubilea en 100-jarigen Inwonersavonden |
Ad-hoc op aanvraag selectieverstrekking |
Periodieke selectie ten behoeve van jubilea en inwonersavonden (informatievoorziening gemeente) |
Domein Dienstverlening; Team Veiligheid |
APV, rampenbestrijding en crisisbeheersing, drank en horecawet, BIBOB, BOA’s, vergunningen, kansspelen, onteigening, winkeltijden, nazorg ex-gedetineerden, BOPZ |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Domein Dienstverlening; Team Veiligheid |
Parkeermanagement, toezicht en handhaving openbare ruimte, marktzaken en evenementen |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Domein Dienstverlening; Team Informatie- en gegevensbeheer; Medewerker gegevensbeheer en GEO |
Zorgen voor het gegevensbeheer van de GEO gerelateerde basisregistratie BAG en BGT inclusief afstemming met en koppelingen met andere basisregistraties. Beheren, structureren en categoriseren van geografische gegevens. Controleren van het gebruik en de juistheid van de brongegevens. |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Domein Ruimte |
Woningwet, omgevingsrecht, woningbehoefte, huisvesting, uitvoering pachtwet, onteigeningswet, Wet voorkeursrecht Gemeenten, uitvoering grondbeleid, beheer openbare ruimte |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen Periodieke selectie ten behoeve van woonwensenonderzoek |
Domein Ruimte, Team vergunningsverlening, toezicht en handhaving |
Vergunningverlening, handhaving, omgevingswet, huisvestingswet, milieuwet |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Ambtenaar van de Burgerlijke Stand |
Opmaken en passeren van akten van de Burgerlijke Stand, verstrekken afschriften |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand |
Het voorbereiden en sluiten van huwelijken, omzetting van een partnerschap in een huwelijk of een geregistreerd partnerschap |
Ad-hoc verstrekking |
Incidentele, ad-hoc verstrekking |
Domein Dienstverlening, Team communicatie en creatie |
Uitzetten gemeentelijke enquêtes |
Ad-hoc op aanvraag selectieverstrekking |
Selectie alle inwoners (exclusief gestichtsbevolking) |
Domein Dienstverlening, Team Burgerzaken |
Burgemeester: Aanschrijven verlopen reisdocumenten en identificatieplicht |
Spontane selectieverstrekking |
Maandelijkse selectie verlopen reisdocumenten en 14-jarige |
Domein Ruimte, Team vergunningsverlening, toezicht en handhaving |
Tegengaan van illegale bewoning |
Spontane selectieverstrekking |
Periodieke selectie bewoning voor een aangewezen adres |
Domein Ruimte, Team vergunningsverlening, toezicht en handhaving |
Bestrijding permanente bewoning |
Spontane selectieverstrekking |
Periodieke selectie bewoning voor aangewezen adressen |
Domein Ruimte, Team vergunningverlening, toezicht en handhaving |
Controle huisvestingsvergunning |
Spontane selectieverstrekking |
Periodiek een selectie i.v.m. huisvestingvergunning |
Domein Dienstverlening, Team Burgerzaken |
Kieswet: verkiezingen, kiesregister, ROS en stempassen |
Ad-hoc op aanvraag selectieverstrekking |
Aanmaken kiesregister, ROS, stempassen e.d.; lichten documenten (overleden + verhuisd) |
Hoofd Stembureau / Centraal Stembureau |
Kieswet: verkiezingen, kandidaatstelling |
Ad-hoc op aanvraag selectieverstrekking + verificatie gegevens + gewaarmerkt afschrift |
Persoonsgegevens kiezers, kandidaten en inleveraar kandidatenlijst |
Domein Dienstverlening, Team Informatie- en gegevensbeheer |
Dispensatie niet-openbare archiefonderdelen |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Griffie van de gemeenteraad |
Burgerparticipatie, bijwonen raadsvergadering, opkomstbevordering verkiezingen |
Ad-hoc op aanvraag selectieverstrekking |
Selectie/steekproef inwoners periodiek, selectie kiesgerechtigden |
BSOB |
Heffen lokale belastingen en leges |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Bijlage 2: Derden als bedoeld in artikel 2 lid 2 van de Nadere regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Maashorst.
Derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen, aan een derde met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt. Indien er sprake is van een gerechtelijke procedure is vooraf toestemming niet vereist bij opvraag door een advocaat (lid van de Orde van Advocaten).
Deze derde is geen overheidsorgaan of ingeschrevene.
Bij de aanvraag moet de schriftelijke toestemming van de ingeschrevene worden overlegd.
Gegevens worden alleen verstrekt als de aanvraag niet in strijd is met artikel 2 lid 4 van deze nadere regeling.
Er worden in géén enkel geval direct gegevens aan een derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid Wet BRP. Dat wil zeggen: de burger heeft om geheimhouding verzocht.
Derde |
Doel |
Beperking |
Wijze |
Natuurlijke personen, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene |
Persoonlijk, niet commercieel doel |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel ad-hoc |
Rechtspersoon zonder winstoogmerk, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed |
Persoonlijk, niet commercieel doel |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel ad-hoc |
Bijlage 3: Derden als bedoeld in artikel 2 lid 3 van de Nadere Regeling BRP Maashorst.
Aangewezen derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor deze gemeente verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de Basisregistratie Personen kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
- •
Een derde is geen overheidsorgaan of de ingeschrevene.
- •
Gegevens worden alleen verstrekt als de aanvraag niet in strijd is met artikel 2 lid 4 van de Nadere regeling gegevensverstrekking BRP.
- •
Er worden in geen enkel geval gegevens aan een derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid Wet BRP. Dat wil zeggen: als de burger om geheimhouding heeft verzocht.
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Categorie derde BRP |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme |
Bibliotheken |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed |
Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen |
Maatschappelijke dienstverlening (bv Ons Welzijn) |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van: |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Kinderopvangwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Ouderenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Gehandicaptenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein va |
Sociale werkvoorziening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociaal - Juridische zorgverlening. |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Geestelijke en maatschappelijke zorg. |
Kerken in de gemeente die geen gegevens ontvangen via de SILA |
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties |
Bevorderen inburgering |
Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus |
Migrantenhulp |
Migrantenorganisaties in de gemeente |
Ouderenondersteuning |
Ouderenorganisaties |
Onderlinge hulp patiënten |
Patiëntenverenigingen |
Bevorderen van sportgezondheid |
Sportverenigingen en organisaties |
Bevorderen van de zelfredzaamheid |
Thuiszorgorganisaties |
Maatschappelijke of filantropische doelen |
Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen |
Bevordering vrouwenwelzijn |
Vrouwenorganisaties |
Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg |
Ziekenhuizen |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonadresfraude |
Woningcorporaties |
Gegevens noodzakelijk voor de uitvoering van de wettelijke taak (conform art. 3.8 Wet BRP) |
Politie |
Aanpak woonadresfraude en bijhouden BRP |
Samenwerking LAA |
Bijlage 4: Profielen voor rechtstreekse inzage door organen van deze gemeente, zoals bedoeld in artikel 4 lid 2 van de Nadere Regeling BRP Maashorst.
De informatiebeheerder BRP kan een medewerker van een in bijlage 1 aangewezen afdeling van deze gemeente (=binnengemeentelijke afnemer) autoriseren om rechtstreekse inzage in de BRP-applicatie te krijgen voor zijn publieksrechtelijke taken. Deze bijlage benoemt de profielen, die de Informatiebeheerder BRP hiervoor hanteert.
Voor de overige profielen zie bijgevoegd Excel bestand : Bijlage 4 “Autorisatie profielen BRP”.
Bijlage 5: Aangehaakte gegevens
Lijst van binnengemeentelijke afnemers, die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn (aangehaakte gegevens).
Organisatiedeel |
Gegevenssets |
Dienstverlening Middelen/Financiën Sociaal Domein |
Binnengemeentelijke afnemersindicaties |
Adreshistorie |
|
Onderzoeksgegevens |
|
Gegevens betreffende systeembeheer en autorisaties |
|
Burgerlijke staat |
|
Rijbewijsgegevens |
|
Stemdistricten |
|
Persoonslijsten van vertrokken personen (m.u.v. de verwijsgegevens) |
|
Interne aantekeningen (zoals stembureauleden, erkenning ongeboren vrucht, onderzoek etc.) |
|
Gezinsrelatie/gezinsverhouding |
|
Briefadres |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl