Regeling vervalt per 01-01-2026

Nadere regels subsidie jongeren en cultuur Helmond 2024

Geldend van 21-11-2023 t/m 03-07-2024

Intitulé

Nadere regels subsidie jongeren en cultuur Helmond 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;

gelet op de bepalingen in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 1.4, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Helmond 2020;

b e s l u i t :

vast te stellen de Nadere regels subsidie jongeren en cultuur Helmond 2024.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    activiteit: een project, onderzoek, experiment, plan of ander initiatief dat eenmalig of herhalend plaatsvindt met een inhoudelijk uitgangspunt dat voldoet aan het doel van deze regeling;

  • b.

    belevingswereld: de manier waarop men de wereld beleeft en interpreteert, en op basis daarvan een eigen identiteit, sociale netwerken en meningen vormt;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van Helmond

  • d.

    creatieve broedplaats: een plek of (online) platform voor en door jongeren om zichzelf cultureel en creatief te ontwikkelen;

  • e.

    cultureel aanbod: alle culturele disciplines, van beeldende kunst, podiumkunsten, film, letteren, erfgoed, design, digitale cultuur, mode, maar ook alle hybride, nieuwe en experimentele vormen hiertussen;

  • f.

    cultuurstimulering: iedere inwoner van Helmond in staat stellen om diens eigen culturele identiteit te ontdekken en de kans bieden om te leren hoe daar vorm aan te geven via (nieuwe) artistieke vormtalen, om uiteindelijk volwaardig deel te kunnen nemen aan de samenleving;

  • g.

    jongere: natuurlijk persoon in de leeftijdscategorie 14 tot en met 27 jaar;

  • h.

    professioneel: het ontplooien van activiteiten die voortkomen uit werk (beroepsmatig);

  • i.

    vrije tijd: activiteiten die niet voortkomen uit werk, studie of huishouden;

  • j.

    ASV: Algemene subsidieverordening Helmond 2020;

  • k.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • l.

    subsidiabele activiteit: een in tijd en financiële middelen begrensde culturele activiteit. Een reeks activiteiten onder dezelfde noemer wordt gezien als één activiteit;

  • m.

    subsidieplafond: het subsidieplafond zoals omschreven in artikel 4:22 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Doel en reikwijdte van deze regeling

Deze subsidieregeling heeft als doel om de actieve beoefening van cultuur en deelname aan cultureel aanbod voor en door jongeren te stimuleren. Kunst en cultuur helpt jongeren om de wereld te interpreteren en daar zelfbewust, creatief en weerbaar mee om te gaan. Via deze regeling stelt het college van Helmond jongeren in staat om in de vrije tijd hun eigen culturele identiteit te ontdekken via kunstzinnige activiteiten of creatieve broedplaatsen en daaraan vorm aan te geven via cultuur.

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten en hoogte subsidie

  • 1. Het college kan een eenmalige subsidie verstrekken van maximaal € 20.000,- voor het organiseren van culturele projecten die een aanvulling zijn op het bestaand cultureel aanbod voor en door jongeren in Helmond en die bijdragen aan het doel zoals beschreven in artikel 2.

  • 2. Voor subsidie komen kosten in aanmerking die redelijk en noodzakelijk zijn en direct verband houden met de uitvoering van de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

  • 3. De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:

    • a.

      kosten die gemaakt worden ten behoeve van horecaexploitatie of andere commerciële activiteiten;

    • b.

      kosten die zijn gemaakt vóórdat het besluit op de aanvraag voor subsidie is genomen.

Artikel 4 Aanvrager

De subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door:

  • a.

    een natuurlijk persoon die zelfstandig professioneel is in het culturele of sociale domein;

  • b.

    een rechtspersoon.

Artikel 5 Subsidievereisten

Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    de activiteit wordt voor of door Helmondse jongeren georganiseerd;

  • b.

    de activiteit waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, stimuleert vooral de actieve cultuurbeoefening in de vrije tijd;

  • c.

    de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd vindt plaats binnen de gemeente Helmond;

  • d.

    de aanvragen moet voor 1 februari 2024 zijn ingediend voor beoordeling in de 1e tranche en (indien het subsidieplafond nog niet is bereikt) voor 10 mei 2024 voor de 2e tranche;

  • e.

    de activiteit wordt voor 31 december 2024 gerealiseerd en afgerond;

  • f.

    Bij een aanvraag door een rechtspersoon is cofinanciering van minimaal 25% van totale budget vereist;

  • g.

    Bij een aanvraag van een natuurlijk persoon geldt een inspanningsverplichting om cofinanciering te realiseren, bijvoorbeeld door fondsen aan te schrijven.

Artikel 6 Weigeringsgronden

In aanvulling op de in de Algemene wet bestuursrecht en de ASV genoemde weigeringsgronden, wordt een aanvraag om subsidie op basis van deze regeling geweigerd als:

  • a.

    de activiteiten of projecten waarvoor subsidie wordt gevraagd op het moment van de aanvraag al zijn uitgevoerd;

  • a.

    de aanvraag onvoldoende aansluit bij het doel van de regeling, zoals beschreven in artikel 2;

  • b.

    de aanvrager reeds een financiële tegemoetkoming heeft of gaat ontvangen voor dezelfde activiteiten als waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

  • c.

    indien de kosten waarvoor subsidie wordt aangevraagd geen direct verband houden met de activiteiten;

  • d.

    Indien de bijdrage bedoeld is voor politieke of religieuze bijeenkomsten of doeleinden;

  • e.

    de aanvraag geen betrekking heeft op de in artikel 3 genoemde activiteiten;

  • f.

    niet wordt voldaan aan de subsidievereisten zoals beschreven in artikel 5;

  • g.

    de aanvrager al subsidie heeft ontvangen op basis van deze regeling voor een andere activiteit.

Artikel 7 Beoordeling van aanvragen

  • 1. De subsidie wordt beoordeeld op basis van de volgende criteria:

    • a.

      De activiteit sluit aan op de behoefte en belevingswereld van jongeren en komt (mede) voort uit betrokkenheid van jongeren;

    • b.

      De activiteit heeft een artistiek component en is een aanvulling op bestaand cultureel aanbod in de vrije tijd voor en door jongeren in Helmond;

    • c.

      De activiteit draagt bij aan het versterken van de (online en/of offline) infrastructuur van jongerencultuur in Helmond;

    • d.

      De activiteit stimuleert de deelname aan cultuur onder jongeren;

    • e.

      De aanvraag is gericht op (in potentie) alle jongeren in Helmond, waarbij diversiteit en inclusie geborgd worden;

    • f.

      De aanvraag is inhoudelijk en financieel haalbaar. De hoogte van de subsidie staat in redelijke verhouding tot de activiteiten waarvoor wordt aangevraagd;

    • g.

      De begroting is sluitend;

    • h.

      Onderdeel van de aanvraag is een deugdelijk communicatieparagraaf, gericht op onder andere online en offline media.

  • 2. Per aanvrager wordt maximaal één aanvraag gehonoreerd.

Artikel 8 Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1. Het subsidieplafond bedraagt voor de looptijd van deze regeling € 125.000,-.

  • 2. Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie geschiedt op basis van het beoordelingskader zoals opgenomen in bijlage 1 bij deze regeling, totdat het subsidieplafond is bereikt. Het beoordelingskader voorziet in een puntensysteem, waarbij een ranking ontstaat op basis van het totaal aantal punten.

  • 3. Uitsluitend volledige aanvragen worden beoordeeld op basis van de in artikel 7 genoemde beoordelingscriteria en het bijgevoegde beoordelingskader.

  • 4. Indien meerdere aanvragen dezelfde score hebben behaald en honorering van deze aanvragen tot overschrijding van het subsidieplafond zou leiden, wordt voorrang gegeven aan het voorstel dat aannemelijker wijs het hoogste aantal jongeren bereikt

  • 5. De aanvragen worden in februari gezamenlijk voorgelegd aan het college, dat vervolgens een beslissing zal nemen over de verdeling van de middelen conform de in dit artikel bepaalde verdelingswijze.

  • 6. Indien het subsidieplafond na de besluitvorming als bedoeld in lid 5 niet is bereikt, volgt een tweede tranche, waarbij de deadline voor indienen van een aanvraag 10 mei 2024 is.

Artikel 9 Aanvraag voor subsidieverlening

Aanvragen worden schriftelijk ingediend via een daarvoor beschikbaar gesteld formulier. De aanvraag gaat vergezeld van de volgende stukken:

  • a.

    het projectplan (maximaal vijf A4’tjes)

  • b.

    een sluitende begroting.

Artikel 10 Subsidievaststelling

  • 1. Subsidies tot en met een bedrag van € 7.500,- worden toegekend via het systeem van enkel een beschikking tot subsidievaststelling, waarbij wel een inhoudelijke verantwoording wordt gevraagd.

  • 2. Subsidies hoger dan € 7.500,- worden toegekend via het systeem van subsidieverlening met daaropvolgend een beschikking tot subsidievaststelling.

  • 3. Bij subsidies als bedoeld in lid 1 kan het college steekproefsgewijze controles uitvoeren.

Artikel 11 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit artikel 2.12 van de ASV, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:

  • a.

    de subsidieontvanger zorgt voor openbare (online en/of offline) communicatie over de activiteiten naar jongeren;

  • b.

    De subsidieontvanger verleent medewerking aan activiteiten die onderdeel vormen van monitoring, onderzoek en evaluatie naar aanleiding van deze regeling en de onderliggende specifieke uitkering impuls jongerencultuur van het Ministerie van OCW.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2. Deze regeling vervalt per 1 januari 2025, met dien verstande dat vaststellingen van subsidies die onder deze regeling vallen nog onder deze regeling worden afgehandeld.

Artikel 13 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Nadere regels subsidie jongeren en cultuur Helmond 2024.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van 7 november 2023.

burgemeester en wethouders van Helmond,

mevr. P.J.M.G. Blanksma-van den Heuvel

de burgemeester

H.J. de Ruiter

de secretaris

Bijlage I Beoordelingskader ‘Nadere regels subsidie jongeren en cultuur Helmond 2024’

Het volgende overzicht wordt gebruikt om de aanvragen te beoordelen.

Beoordelingscriteria

Voldoet niet

Voldoet gedeeltelijk

Voldoet volledig

Motivatie

  • 1.

    Bereik jongeren

Bij de beoordeling wordt gekeken naar:

  • De organisatie bestaat uit jongeren, de activiteit is op initiatief van jongeren en/of er wordt samengewerkt met jongeren

  • Bereik jongeren

0

1

3

 
    • -

      Minder dan 100

1

    • -

      Tussen 100 en 250

3

    • -

      Meer dan 250

5

  • 2.

    Artistieke component

Bij de beoordeling wordt gekeken naar:

 
  • De activiteit heeft een artistieke component, doordat deze aansluit bji een of meer van een culturele discipline, zoals podiumkunsten, letteren, film, beeldende kunst, erfgoed, design, mode, urban culture en ook nieuwe, hybride en experimentele vormen hiertussen;

0

0

3

  • De activiteit is aanvullend op het bestaande culturele aanbod voor jongeren in Helmond

0

1

3

  • 3.

    Versterking infrastructuur jongeren

Bij de beoordeling wordt gekeken naar:

 
  • Het versterken van de (online en/of offline) infrastructuur van cultuur voor jongeren in Helmond

0

1

3

  • 4.

    Toegankelijkheid en diversiteit

Bij de beoordeling wordt gekeken naar:

 
  • De activiteit is toegankelijk en geschikt voor alle jongeren in Helmond

0

1

3

  • De aanvrager zet zich actief in om jongeren buiten de eigen doelgroep te bereiken

0

1

3

  • Diversiteit en toegankelijkheid maken onderdeel uit van het projectplan

0

1

3

  • 5.

    Prijs / kwaliteit verhouding

Bij de beoordeling wordt gekeken naar:

 
  • De begroting is transparant en laat zien welke kosten en opbrengsten er zijn;

0

0

2

  • De hoogte van de subsidie staat in redelijke verhouding tot de activiteiten waarvoor wordt aangevraagd, kijkend naar:

    • o

      De hoogte van de kosten;

    • o

      De hoogte van overige opbrengsten;

    • o

      De eventuele inzet van eigen middelen / vermogen;

    • o

      Het aangevraagde subsidiebedrag in relatie tot bereik van de doelgroep.

0

1

3

  • 6.

    Overig

Bij de beoordeling wordt gekeken naar:

 
  • Overall kwaliteit van het projectplan

0

1

3

  • Heeft de aanvraag een communicatieparagraaf

0

0

3

  • Kan de activiteit redelijkerwijs worden gerealiseerd en afgerond in 2024

0

0

2