Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht

Geldend van 01-01-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht

De raad van de gemeente Roosendaal;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 september 2023;

gezien het advies van de commissie van 28 september 2023;

gelet op de artikelen 18.20, tweede lid en 18.23, eerste lid, aanhef en onder a van de Omgevingswet en artikel 149 van de Gemeentewet;

BESLUIT

vast te stellen de Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht

Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen

Artikel 1. Definities

  • - wet: Omgevingswet

  • - betrokken wetten: Omgevingswet en Wet Milieubeheer, voor zover paragraaf 18.3.3 van de Omgevingswet van overeenkomstige toepassing is verklaard;

  • - kwaliteitscriteria: de in de landelijke samenwerking tussen bevoegde gezagen ontwikkelde en beschikbaar gestelde vigerende kwaliteitscriteria inzake de beschikbaarheid en deskundigheid van organisaties die met de kwaliteit van de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten zijn belast;

  • - basistaken en plustaken: taken waarvan de uitvoering bij wet of in opdracht van burgemeester en wethouders is opgedragen aan de Omgevingsdienst Midden en West Brabant;

  • - thuistaken: taken die worden uitgevoerd door burgemeester en wethouders;

  • - kwaliteitsvoorwaarden: de in lokaal verband te hanteren voorwaarden, zoals opgenomen in bijlage 1 van deze verordening, die van toepassing zijn op de uitvoering en handhaving van de thuistaken.

Artikel 2. Reikwijdte

Deze verordening is van toepassing op de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten door of in opdracht van burgemeester en wethouders.

Hoofdstuk 2 Kwaliteit

Artikel 3. Betrokkenheid van de raad

De gemeenteraad ziet toe op de hoofdlijnen van het door burgemeester en wethouders gevoerde beleid voor de kwaliteit van de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten in het licht van de door de gemeente vastgestelde beleidskaders voor de fysieke leefomgeving.

Artikel 4. Kwaliteitsdoelen

  • 1. Burgemeester en wethouders beoordelen de kwaliteit van de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten in het licht van daarvoor door hen gestelde doelen in de uitvoerings- en handhavingsstrategie.

  • 2. De doelen in de uitvoerings- en handhavingsstrategie voor de betrokken wetten hebben in ieder geval betrekking op:

    • a.

      de dienstverlening;

    • b.

      de uitvoeringskwaliteit van diensten en producten;

    • c.

      de financiën;

    • d.

      waardering.

Artikel 5. Kwaliteitsborging

  • 1. Op de uitvoering en handhaving van de basistaken en plustaken zijn de actuele kwaliteitscriteria van toepassing.

  • 2. Op de uitvoering en handhaving van de thuistaken zijn de kwaliteitsvoorwaarden van toepassing.

  • 3. Burgemeester en wethouders stellen nadere criteria vast op basis van de kwaliteitsvoorwaarden.

  • 4. Over de naleving van de kwaliteitscriteria en kwaliteitsvoorwaarden doen burgemeester en wethouders jaarlijks mededeling aan de gemeenteraad.

  • 5. Voor zover de kwaliteitscriteria en/of kwaliteitsvoorwaarden niet zijn of konden worden nageleefd, doen burgemeester en wethouders daarvan gemotiveerd opgave.

Artikel 6. Intrekking

De Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht, vastgesteld op 1 januari 2018, wordt ingetrokken.

Artikel 7. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op het tijdstip waarop de Omgevingswet in werking treedt.

Artikel 8. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: ’Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 25 oktober 2023,

De voorzitter, De griffier,

Bijlage 1 Kwaliteitsvoorwaarden

  • 1.

    Dienstverlening;

    • beleid en strategie:

      • -

        er moet een bestuurlijk vastgesteld VTH beleid zijn;

      • -

        het VTH beleid is vertaald in een uitvoeringsprogramma.

  • 2.

    Uitvoeringskwaliteit van diensten en producten;

    • processen:

      • -

        actueel houden van procesbeschrijvingen, protocollen en werkinstructies voor elke VTH Wabo taak.;

      • -

        beschikbaar hebben van checklisten ter ondersteuning van de uitvoering en handhaving;

      • -

        beschikbaar zijn van modelbrieven, modelverslagen en andere sjablonen.

    • medewerkers:

      • -

        volgens de indeling van deskundigheidsgebieden van de kwaliteitscriteria inzicht geven in opleiding, ervaring, kennis en specialismen van medewerkers die een bijdrage leveren aan VTH Wabo producten.

    • informatievoorziening:

      • -

        informatiebeleid als basis voor informatisering;

      • -

        digitale zaak- en klantdossiers;

      • -

        gebruik van authentieke gegevens uit de basisregistraties;

      • -

        registreren en archiveren van documenten met gegevens van objecten;

      • -

        uitwisseling gegevens met opdrachtgevers en ketenpartners.

  • 3.

    Financiën;

    • strategie, beleid en externe en interne ontwikkelingen van de VTH Wabo-taken zijn vertaald in de meerjarenbegroting.

  • 4.

    Waardering

    • tevredenheidsonderzoek

      • -

        vaststellen van en uitvoering geven aan een methodiek voor het periodiek meten van de tevredenheid van medewerkers, burgers, bedrijven en samenwerkingspartners binnen het vakgebied VTH Wabo.