Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR702628
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR702628/1
VERORDENING REKENKAMER HARDENBERG 2024
Geldend van 01-01-2024 t/m heden
Intitulé
VERORDENING REKENKAMER HARDENBERG 2024De raad van de gemeente Hardenberg;
gelezen het voorstel van het presidium d.d. 26 september 2023;
gelet op de Wet versterking decentrale rekenkamers;
Besluit:
Vast te stellen de: Verordening Rekenkamer Hardenberg 2024
Artikel 1. Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- -
college: college van burgemeester en wethouders;
- -
rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;
- -
voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;
- -
wet: Gemeentewet.
Artikel 2. Rekenkamer
-
1. Er is een rekenkamer.
-
2. De rekenkamer bestaat uit minimaal 3 en maximaal 5 leden, waaronder een voorzitter.
Artikel 4. Eed
Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen, leggen de leden van de rekenkamer in de vergadering van de raad; in handen van de voorzitter, de eed (verklaring en belofte) af overeenkomstig artikel 81g van de wet.
Artikel 5. Benoeming en ontslag
-
1. Benoeming en ontslag van de leden vindt plaats door de raad.
-
2. Benoeming vindt plaats voor een periode van 6 jaar.
-
3. De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.
-
4. Een lid van de rekenkamer wordt ontslagen:
- a.
op eigen verzoek;
- b.
bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamer;
- c.
bij langdurige ziekte of in gebreke blijven;
- d.
indien hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zo'n uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;
- e.
indien hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;
- f.
indien hij naar het oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in hem gestelde vertrouwen.
- a.
Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning
-
1. De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.
-
2. Op voordracht van de voorzitter van de rekenkamer, wijst het presidium de ambtelijk secretaris aan.
-
3. De ambtenaren die werkzaamheden verrichten voor de rekenkamer, zijn ter zake van die werkzaamheden uitsluitend verantwoording schuldig aan de rekenkamer.
Artikel 5. Budget
De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.
De griffier is budgethouder.
Artikel 6. Vergoeding
-
1. De vergoeding voor de voorzitter bedraagt 300,- per maand;
-
2. De vergoeding voor de leden bedraagt 250,- per maand;
-
3. Naast de maandelijkse vergoeding is er een reiskostenvergoeding gebaseerd op de cao gemeenten en bedraagt 0,23 per kilometer (peildatum 2024)
Artikel 7. Slotbepalingen
-
1. De verordening op de Rekenkamercommissie Hardenberg 2014 wordt ingetrokken.
-
2. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.
-
3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Rekenkamer Hardenberg 2024.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Hardenberg van 31 oktober 2023.
De raad voornoemd,
De griffier, De voorzitter,
F.G.S. Droste M.W. OffingaZiet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl