Regeling vervalt per 01-01-2027

Instellingsbesluit Adviescommissie RAP

Geldend van 02-11-2023 t/m 31-12-2026

Intitulé

Instellingsbesluit Adviescommissie RAP

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van de concerndirecteur van het cluster Werk en Inkomen van 28 september 2023, kenmerk M2310-431;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

overwegende, dat het gewenst is een adviescommissie in te stellen die het college van advies voorziet over ingediende subsidieaanvragen op grond van de Subsidieregeling Rijnmonds Arbeidsmarkt Perspectieffonds 2023-2026;

besluit:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

Adviescommissie RAP: adviescommissie Rijnmonds Arbeidsmarkt

Perspectieffonds;

college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam.

Artikel 2 Instelling Adviescommissie RAP en kerntaak

  • 1. Er is een Adviescommissie RAP.

  • 2. De Adviescommissie RAP is een commissie als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet en heeft tot taak het college te adviseren over de beoordeling van ingediende subsidieaanvragen op grond van de Subsidieregeling Rijnmonds Arbeidsmarkt Perspectieffonds 2023-2026.

Artikel 3 Samenstelling, benoeming en ontslag

  • 1. De Adviescommissie RAP bestaat uit ten minste vier en ten hoogste zes leden.

  • 2. De ambtelijk fondsmanager van het Rijnmonds Arbeidsmarkt Perspectieffonds is de technisch voorzitter van de Adviescommissie RAP. Deze voorzitter is geen lid van de Adviescommissie RAP.

  • 3. In de Adviescommissie RAP worden personen benoemd die in gezamenlijkheid deskundigheid vertegenwoordigen op het vakgebied van de regionale arbeidsmarkt.

  • 3. De leden worden op persoonlijke titel benoemd en oefenen hun functie onafhankelijk uit.

  • 4. De leden worden benoemd voor een periode van een jaar en kunnen worden herbenoemd voor een maximale zittingstermijn gelijk aan de resterende looptijd van het Rijnmonds Arbeidsmarkt Perspectieffonds, zijnde tot en met 31 december 2026.

  • 5. De leden kunnen op eigen verzoek, wegens ongeschiktheid of onbekwaamheid dan wel op andere zwaarwegende gronden worden geschorst of ontslagen door het college.

  • 6. Bij tussentijds ontslag of overlijden van een lid kan het college een ander lid benoemen.

  • 7. Het lidmaatschap eindigt van rechtswege door het verstrijken van de benoemingsperiode.

Artikel 4 Incompatibiliteiten

Het lidmaatschap van de Adviescommissie RAP is niet verenigbaar met:

  • a.

    lidmaatschap van een wijkraad van de gemeente Rotterdam als bedoeld in de Verordening op de wijkraden 2022;

  • b.

    het op basis van een arbeidsovereenkomst werkzaam zijn voor de gemeente Rotterdam, of het anderszins op structurele basis werkzaamheden verrichten voor de gemeente Rotterdam.

Artikel 5 Taken technisch voorzitter

  • 1. Tot de taken van de technisch voorzitter behoren in ieder geval:

    • a.

      het zorgdragen voor het naar behoren functioneren van de Adviescommissie RAP;

    • b.

      het vaststellen van de agenda, in overleg met de ambtelijk secretaris;

    • c.

      het leiden van de vergadering.

  • 2. Het contact tussen de Adviescommissie RAP en het college, de gemeenteraad of de media verloopt via de technisch voorzitter.

Artikel 6 De secretaris

  • 1. Het college voorziet in het secretariaat van de Adviescommissie RAP.

  • 2. De Adviescommissie RAP wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris. De ambtelijk secretaris is geen lid van de Adviescommissie RAP, maar neemt wel deel aan de vergaderingen.

  • 3. Tot de taken van de secretaris behoren in ieder geval:

    • a.

      het in overleg met de technisch voorzitter opstellen van de agenda;

    • b.

      het, namens de technisch voorzitter, versturen van de agenda en bijbehorende stukken aan de leden;

    • c.

      het na afstemming met de leden, bepalen van dag, uur en locatie van de vergadering;

    • d.

      het bijhouden van de presentielijst;

    • e.

      de verslaglegging van de vergadering;

    • f.

      de zorg en het beheer van de archiefbescheiden van de Adviescommissie RAP en de tijdige overbrenging van de informatie naar het Stadsarchief conform de wettelijke termijn;

    • g.

      het actualiseren en beheren van de website van het Rijnmonds Arbeidsmarkt Perspectieffonds;

    • h.

      het samen met de technisch voorzitter, toezien op een zorgvuldig proces om tot het gemotiveerde advies van de puntenscores te komen;

    • i.

      het schriftelijk aanbieden van de adviezen aan het college.

Artikel 7 Vergaderorde en openbaarheid

  • 1. De vergaderingen van de Adviescommissie RAP en de verslaglegging zijn niet openbaar.

  • 2. De secretaris kan namens de Adviescommissie RAP deskundigen vragen, voor de beoordeling van aanvragen relevant geachte informatie, schriftelijk dan wel mondeling, met de Adviescommissie RAP te delen.

  • 3. Aan de Adviescommissie RAP wordt ambtshalve of op haar verzoek de informatie beschikbaar gesteld die zij, naar het oordeel van het college, nodig heeft voor een goede uitoefening van haar taken.

  • 4. De Adviescommissie RAP vergadert in beginsel vier keer per kalenderjaar.

  • 5. Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende de orde van de vergadering te doen, dat vervolgens door de technisch voorzitter in stemming wordt gebracht.

  • 6. Tenzij de wet daartoe verplicht, worden rapporten, notities, verslagen, adviezen of andere producten die door of namens de Adviescommissie RAP worden vervaardigd of vergaard niet openbaar gemaakt, maar uitsluitend aan het college uitgebracht of overgedragen.

  • 7. Op de website van het Rijnmonds Arbeidsmarkt Perspectieffonds wordt per aanvraagtijdvak, na de definitieve besluitvorming door het college, bekendgemaakt aan welke aanvragers subsidie is toegekend en voor welke activiteiten.

Artikel 8 Besluitvorming

  • 1. De Adviescommissie RAP kent aan de voorgelegde aanvragen punten toe in overeenstemming met de Subsidieregeling Rijnmonds Arbeidsmarkt Perspectieffonds 2023-2026, komt op basis van die puntentoekenning tot een rangorde van beoordeelde aanvragen en neemt die op in hun advies. De secretaris draagt, namens de Adviescommissie RAP, zorg voor het aanleveren van het advies aan het college die vervolgens besluit over de subsidieverlening.

  • 2. De Adviescommissie RAP kan slechts adviezen vaststellen indien ten minste twee derde van de leden fysiek of digitaal bij de vergadering aanwezig is.

  • 3. Indien over de rangschikking van de beoordeelde aanvragen geen consensus ontstaat in de Adviescommissie RAP, bepaalt het bestuurlijk overleg van het Regionaal werkbedrijf over de rangschikking van de aanvragen die in het advies aan het college wordt opgenomen.

  • 4. Een lid onthoudt zich van het beoordelen van een aanvraag, indien sprake is van mogelijke belangenverstrengeling of van persoonlijke betrokkenheid bij de betreffende aanvraag. Indien van een dergelijke situatie sprake is, maakt het betreffende lid dit op voorhand kenbaar aan de technisch voorzitter.

Artikel 9 Reglement van orde

De Adviescommissie RAP kan een reglement van orde voor haar werkzaamheden vaststellen.

Artikel 10 Evaluatie

De Adviescommissie RAP evalueert na een jaar de resultaten van haar functioneren en brengt hierover uiterlijk in het eerste kwartaal van 2025 verslag uit aan het college.

Artikel 11 Vergoeding

De leden ontvangen een vergoeding voor de vergaderingen die zij bijwonen, overeenkomstig artikel 1 van bijlage 1 behorende bij de Verordening Rechtspositie raads- en commissieleden Rotterdam 2019.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin het wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 januari 2027.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Instellingsbesluit Adviescommissie RAP.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 24 oktober 2023

De secretaris,

V.J.M Roozen

De burgemeester,

A. Aboutaleb

Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl