Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR702566
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR702566/1
Treasurystatuut gemeente Delft 2023
Geldend van 02-11-2023 t/m heden
Intitulé
Treasurystatuut gemeente Delft 2023Burgemeester en wethouders van de gemeente Delft,
Gelet op artikel 15 van de Financiële verordening gemeente Delft;
Besluiten:
Vast te stellen het Treasurystatuut gemeente Delft 2023
Artikel 1. Begrippen
In dit statuut wordt verstaan onder:
Treasuryfunctie |
Alle activiteiten die zich richten op het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. |
Treasurystatuut |
Het formele kader voor het treasurybeleid op hoofdlijnen, in de vorm van doelstellingen, richtlijnen en limieten waarbinnen de financierings- en beleggingsactiviteiten van de organisatie dienen plaats te vinden. |
Treasuryhandboek |
Een gedetailleerde ambtelijke uitwerking van het treasurystatuut waarin nadere regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening zijn vastgelegd. |
Publieke taak |
Een taak of voorziening die het particuliere bedrijfsleven niet of slechts tegen bijzonder hoge kosten kan realiseren, waardoor deze niet voor iedere burger bereikbaar is. |
Integrale financiering |
Financieringsvorm waarbij alle activa conform de structuur van de balans worden gefinancierd. |
Derivaten |
Financiële instrumenten belichaamd in contracten waarin de voorwaarden zijn vastgelegd waartegen een transactie op een bepaald moment zal of kan plaatsvinden en waarvan de waarde afhankelijk is van één of meer onderliggende activa, referentieprijzen of indices. |
Renterisico |
Het risico op ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen. |
Koersrisico |
Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen. |
Kredietrisico |
De risico’s op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij. |
Liquiditeitsrisico |
De risico’s van afwijkingen tussen liquiditeitsplanning en feitelijke realisatie waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de raming. |
Valutarisico |
Risico’s op financieel nadeel als gevolg van koersverschillen tussen verschillende valuta’s. |
Kasgeldlimiet |
Het bedrag dat, conform de wet Fido, de maximaal toegestane netto-vlottende schuld aangeeft. |
Renterisiconorm |
Het bedrag, conform de wet Fido, ter grootte van een percentage van het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar, dat aangeeft welk deel van de vaste schuld maximaal in aanmerking komt voor aflossing en/of renteherziening. |
Matching |
Het afstemmen van de termijn waarvoor financieringsmiddelen worden aangetrokken op de termijn waarop vermogen is of wordt vastgelegd. |
Dispositieruimte |
Het bedrag dat de gemeente maximaal kan opnemen van de bankrekening rekening houdend met het kredietplafond. |
Onderhandse leningen |
Leningen, verstrekt door partijen andere dan banken. |
Vaste geldleningen |
Geldleningen met een looptijd langer dan 1 jaar. |
Kasgeldleningen |
Geldleningen met een looptijd korter dan 1 jaar. |
Daggeld |
Geldleningen met een looptijd van 1 werkdag. |
Medium Term Notes |
Verhandelbare schuldbekentenis aan toonder met gestandaardiseerde voorwaarden. |
Commercial paper |
Een financieel instrument dat een kortlopende vordering vertegenwoordigt (van 7 dagen tot 1 jaar) dat wordt uitgegeven door een onderneming of een andere niet-kredietinstelling (zoals een gemeente). |
Langgeldleningen |
Geldleningen langer dan 1 jaar |
Artikel 2. Uitgangspunten en algemene doelstellingen
De gemeentelijke treasuryfunctie is gericht op:
- 1.
het aangaan van leningen, het uitzetten van middelen en het verlenen van garanties in het kader van de uitoefening van de publieke taak;
- 2.
het niet genereren van inkomsten bij uitzettingen en derivaten;
- 3.
duurzame toegang tot de financiële markten;
- 4.
het beschermen van vermogens- en (rente-) resultaten tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico, koersrisico, kredietrisico, liquiditeitsrisico en aanspraken op afgegeven gemeentegaranties;
- 5.
het minimaliseren van de kosten en het maximaliseren van opbrengsten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;
- 6.
het realiseren van een flexibel en controleerbaar liquiditeitsbeheer in de organisatie.
Artikel 3. Uitgangspunten risicobeheer:
Het gemeentelijke risicobeheer is gericht op:
- 1.
het uitsluitend op grond van de “publieke taak” verstrekken van leningen of garanties;
- 2.
het uitsluitend gebruiken van derivaten voor beperking of afgrendeling van (rente)risico’s.
Artikel 3a. Goedkeuring raad
Derivaten worden niet gebruikt dan na goedkeuring van de gemeenteraad.
Artikel 4. Renterisicobeheer
-
1. De kasgeldlimiet wordt, zonder toestemming van Provinciale Staten, niet langer dan gedurende ten hoogste drie achtereenvolgende kwartalen overschreden;
-
2. De renterisiconorm wordt niet overschreden;
-
3. Nieuwe leningen worden afgestemd op de bestaande financiële positie -aanwezige leningenportefeuille, een recente liquiditeitsplanning- en een rentevisie;
-
4. De rentevisie is gebaseerd op de rentevisie van gezaghebbende financiële instellingen en wordt meerdere keren per jaar opgesteld.
Artikel 5. Koersrisicobeheer
Leningen worden uitsluitend aangegaan of gegarandeerd in de euro munteenheid (€).
Artikel 6. Kredietrisicobeheer
-
1. Bij het verstrekken van leningen en garanties worden maximale zekerheden of garanties geëist.
-
2. Overtollige liquide middelen worden uitsluitend uitgezet bij het Ministerie van Financiën of andere gemeenten, waterschappen of provincies met uitzondering van de provincie Zuid-Holland.
Artikel 7. Intern liquiditeitsrisicobeheer
-
1. Het gemeentelijke liquiditeitsbeheer wordt gebaseerd op:
- A.
een korte termijn liquiditeitsprognose en -planning (looptijd maximaal één jaar), alsmede
- B.
een middellange termijn liquiditeitsprognose over vijf opeenvolgende jaren;
- A.
-
2. Voor de gemeentelijke liquiditeit worden uitsluitend daggeld-, kasgeld- en langgeldleningen gebruikt.
Artikel 8. Richtlijnen voor leningen:
-
1. De gemeente hanteert bij voorkeur integrale financiering en past matching toe;
-
2. Gemeentelijke leningen bestaan uit onderhandse leningen, vaste geldleningen en Medium Term Notes;
Artikel 9. Richtlijnen aantrekken van gelden voor een periode tot één jaar
-
1. Kasgeldleningen worden uitsluitend aangegaan om te voorzien in financieringsbehoefte tegen zo laag mogelijke kosten dan wel om voldoende dispositieruimte te waarborgen.
-
2. Een verzoek aan en het besluit van Provinciale Staten tot overschrijding van de kasgeldlimiet voor een periode langer dan drie achtereenvolgende kwartalen wordt ter kennis van de gemeenteraad gebracht.
-
3. De korte termijn financieringsinstrumenten worden uitsluitend gebaseerd op kasgeldleningen, kredietlimiet op rekening-courant en medium term notes.
Artikel 10. Richtlijnen voor het aantrekken van gelden langer dan 1 jaar
Het aantrekken van langgeldleningen gebeurt niet dan op basis van tenminste twee offertes.
Artikel 11 Wijze van verantwoording
-
1. Jaarlijks worden de treasury-activiteiten aan de raad verantwoord in de paragraaf Financiering van zowel de gemeentelijke begroting als het gemeentelijk jaarverslag.
-
2. Vier maal per jaar vindt er Treasuryberaad plaats tussen de portefeuillehouder Financiën, de concerncontroller en de treasurer.
Artikel 12 Treasuryhandboek
Ter uitvoering van het gestelde in dit Statuut stelt het Directieteam van de gemeente nadere regels op voor de verdeling taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening en legt deze regels vast in een treasuryhandboek.
Artikel 13: Slotbepalingen
-
1. Dit statuut treedt in werking op de dag na bekendmaking in het elektronische gemeenteblad onder gelijktijdige intrekking van het Treasurystatuut gemeente Delft 2019.
-
2. Dit statuut wordt aangehaald als ‘Treasurystatuut gemeente Delft 2023’.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 24 oktober 2023
Burgemeester en wethouders van Delft,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl