Gedragscode raadsleden en duoleden van de gemeente Leiden 2022

Geldend van 01-11-2023 t/m heden

Intitulé

Gedragscode raadsleden en duoleden van de gemeente Leiden 2022

De raad van de gemeente Leiden;

Gezien het voorstel van het presidium (Raadsvoorstel RV 22.0009 van 11 februari 2022), mede gezien het advies van de commissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid, gelet op artikel 15, derde lid, van de Gemeentewet;

BESLUIT:

  • I.

    Vast te stellen de navolgende gedragscode:

Gedragscode raadsleden en duoleden van de gemeente Leiden 2022

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1. Deze gedragscode geldt voor de leden van de raad en de duoleden. Waar in deze verordening raadsleden staat, dient ook duoleden te worden gelezen.

  • 2. In gevallen waarin de code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, vindt bespreking plaats in de raad, na consultatie van het fractievoorzitteroverleg.

  • 3. De code is openbaar en via de gemeentelijke website voor iedereen gemakkelijk toegankelijk.

  • 4. Raadsleden en duoleden ontvangen bij hun aantreden een exemplaar van de code.

  • 5. Raadsleden en duoleden zijn aanspreekbaar op de naleving van deze code.

  • 6. Fractieassistenten vallen niet onder deze gedragscode. Raadsfracties zijn zelf verantwoordelijk voor hun fractieassistenten.

  • 7. Raadsleden en duoleden treden bij de uitoefening van hun politieke functie integer op.

Artikel 2 Omgangsvormen

  • 1. Raadsleden gaan binnen en buiten de raadzaal op respectvolle wijze met elkaar en anderen om zowel mondeling en schriftelijk als in de (sociale) media.

  • 2. De voorzitter van de raad of raadscommissie kan de leden hierop aanspreken.

Artikel 3 Belangenverstrengeling

  • 1. Een raadslid doet opgave van zijn financiële belangen in ondernemingen en organisaties waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt voor zover dat belang groter is dan 5% van het aandelenkapitaal. De opgave is openbaar en door derden te raadplegen.

  • 2. Bij privaat-publieke samenwerkingsrelaties voorkomt het raadslid (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.

  • 3. Indien de onafhankelijke oordeelsvorming van een raadslid over een onderwerp in het geding kan zijn, geeft het raadslid voor aanvang van de beraadslagingen daarover aan in hoeverre het onderwerp hem persoonlijk aangaat.

  • 4. Een raadslid dat familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten of zaken aan de gemeente, onthoudt zich van stemming over de betreffende opdracht.

  • 5. Een raadslid neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente, geen geschenken, faciliteiten of diensten aan die zijn onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kunnen beïnvloeden.

  • 6. Een raadslid dat uit hoofde van zijn beroep of andere bestuursfuncties belangen heeft bij een bedrijf en of organisatie waarover besluitvorming in de raad plaatsvindt, onthoudt zich van stemming over dat betreffende besluit.

  • 7. Een raadslid dat als belanghebbende of wederpartij in een rechtszaak met de gemeente Leiden betrokken is, onthoudt zich van deelname aan de beraadslagingen en aan de stemmingen over het onderwerp dat in geschil is.

  • 8. Een raadslid treedt niet op als advocaat of gemachtigde van welk van de partijen in een rechtszaak dan ook als de gemeente Leiden een van die partijen is.

  • 9. Een raadslid kan in een rechtszaak slechts adviseur zijn van de wederpartij van de gemeente Leiden indien en voor zover dit voortkomt uit het door hem gediende publieke belang. Van het adviseurschap doet het raadslid melding bij de voorzitter.

  • 10. Indien een raadslid twijfelt of het aan de stemmingen deel kan nemen, kan het raadslid hierover advies vragen bij de voorzitter.

  • 11. Indien het vermoeden bestaat dat er sprake zou kunnen zijn van belangenverstrengeling van een raadslid wordt dit buiten de vergadering gemeld bij de voorzitter van de raad. Deze vermoedens kunnen door een ieder naar voren worden gebracht.

  • 12. De voorzitter kan naar aanleiding van een melding of uit eigen beweging een onderzoek instellen naar het vermoeden van belangenverstrengeling.

Artikel 4 Nevenfuncties

  • 1. Het raadslid levert de griffier de informatie aan over de (neven)functies die openbaar gemaakt moeten worden bij aanvang van het raadslidmaatschap, dan wel binnen één maand na aanvaarding van de (neven)functie en geeft hem de wijzigingen daarin door..

  • 2. De informatie betreft in ieder geval de omschrijving van de (neven)functie, de organisatie voor wie de (neven)functie wordt verricht, of het al dan niet een (neven)functie betreft uit hoofde van het raadslidmaatschap en of de (neven) functie bezoldigd of onbezoldigd is.

  • 3. De kosten die een raadslid maakt in verband met een nevenfunctie uit hoofde van het ambt, worden vergoed door de instantie waar de nevenfunctie wordt uitgeoefend.

  • 4. De griffier legt hiervoor een register aan en beheert dit register. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.

Artikel 5 Politiek-ambtelijke verhoudingen

  • 1. Voor ambtelijk overleg en het opvragen van informatie over inhoudelijke beleidszaken is de lokale verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning van toepassing.

  • 2. Voor overleg en het opvragen van informatie over de bedrijfsvoering van de gemeente, waaronder het algemene personeelsbeleid, is alleen het college van burgemeester en wethouders c.q. de portefeuillehouder het aanspreekpunt.

Artikel 6 Informatie

  • 1. Een raadslid gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover het uit hoofde van zijn ambt beschikt. Het raadslid zorgt ervoor dat stukken met vertrouwelijke gegevens veilig worden opgeborgen en dat computerbestanden beveiligd zijn.

  • 2. Een raadslid houdt geen informatie achter.

  • 3. Een raadslid verstrekt geen informatie die vertrouwelijk of geheim is aan derden.

  • 4. Een raadslid maakt niet ten eigen bate of ten bate van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie.

  • 5. Een raadslid gaat verantwoord om met de e-mail- en internetfaciliteiten van de gemeente.

Artikel 7 Geschenken, diensten en uitnodigingen

  • 1. Een raadslid accepteert geen geschenken, faciliteiten of diensten van derden en biedt deze niet aan indien zijn onafhankelijke positie hierdoor kan worden beïnvloed. In onderhandelingssituaties weigert een raadslid door betrokken relaties aangeboden geschenken of andere voordelen.

  • 2. Het raadslid kan, tenzij het eerste lid van toepassing is, incidentele geschenken die een geschatte waarde van € 50 of minder vertegenwoordigen, behouden.

  • 3. Geschenken en giften die een raadslid uit hoofde van zijn ambt ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50 vertegenwoordigen worden indien zij niet worden teruggestuurd, overgedragen aan en eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht.

  • 4. Geschenken en giften die een raadslid uit hoofde van zijn ambt ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50 vertegenwoordigen, worden gemeld bij de griffier. De griffier legt hiervan een register aan. In het register is aangegeven welke bestemming de gemeente hieraan heeft gegeven. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.

  • 5. Geschenken en giften worden niet op het huisadres ontvangen.

  • 6. Aanbiedingen voor privéwerkzaamheden of kortingen op privégoederen worden niet geaccepteerd maar dienen wel te worden gemeld bij de voorzitter van de raad.

  • 7. Een raadslid bespreekt vooraf met de griffier uitnodigingen voor excursies, evenementen en buitenlandse reizen op rekening van anderen dan de gemeente.

  • 8. Een raadslid maakt via de griffier de excursies, evenementen en de buitenlandse reizen op uitnodiging van anderen dan de gemeente openbaar binnen één week nadat de excursie, het evenement of de buitenlandse reis heeft plaatsgevonden. Het raadslid meldt in ieder geval wat het doel, de bestemming en de duur van de buitenlandse reis is geweest, wat daarvan de kosten waren en wie die voor heeft betaald. De griffier legt hiervoor een register aan en beheert dit register. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.

Artikel 8 Declaraties

Een raadslid declareert geen kosten bij de gemeente, tenzij er hierover vooraf besluitvorming door de raad heeft plaatsgevonden.

Artikel 9 Overige

  • 1. de raad bespreekt tijdens een raadsperiode minimaal tweemaal het onderwerp integriteit in zijn algemeenheid en betrekt daarbij deze gedragscode;

  • 2. de griffier wordt aangewezen als aanspreekpunt integriteit voor raadsleden en duoleden.

Artikel 10 Inwerkingtreding

  • 1. Deze gedragscode treedt in werking onmiddellijk na zijn vaststelling.

  • 2. Bij de inwerkingtreding vervalt de Gedragscode raadsleden en duoleden van de gemeente Leiden 2018, vastgesteld op 23 mei 2018 (RV 18.0037).

Ondertekening

Gedaan in de openbare raadsvergadering van 10 maart 2022,

de Griffier,

dhr. G.F.C. Van Leiden

de Voorzitter,

drs. H.J.J. Lenferink