Regeling organiseren gemeentelijke kermissen en gunning standplaatsen 2023

Geldend van 01-11-2023 t/m heden

Intitulé

Regeling organiseren gemeentelijke kermissen en gunning standplaatsen 2023

Regeling organiseren gemeentelijke kermissen en gunning standplaatsen.

De basis van deze regeling is het Kermisbeleid gemeente Venray, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 24 oktober 2023

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1.1 Begripsomschrijving

In deze gunningsvoorwaarden wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:

  • a.

    Exploitant: een natuurlijke persoon of rechtspersoon die zijn beroep of bedrijf heeft gemaakt van de exploitatie van een onder g bedoelde kermiszaak en die met de gemeente de onder c bedoelde overeenkomst heeft gesloten.

  • b.

    Gemeente: de rechtspersoon gemeente Venray.

  • c.

    Gunning: een overeenkomst die strekt tot het door de gemeente aan een exploitant gunnen van een standplaats op een door de gemeente georganiseerde kermis.

  • d.

    Kermis: het cultureel evenement dat jaarlijks plaatsvindt in het centrum van Venray en wordt gehouden van de vrijdag voorafgaand aan de eerste zondag in augustus tot en met de woensdag daaropvolgend.

  • e.

    Kermisteam: Bij het kermisteam behorende personen, die zorgdragen voor de organisatie van de kermis.

  • f.

    Kermismeester: de persoon die (mede) verantwoordelijk is voor de organisatie van de kermis en als zodanig is aangesteld door burgemeester en wethouders.

  • g.

    Kermisterrein: de gehele oppervlakte van de terreinen zoals opgenomen in de evenementenvergunning waarop een samenhangende opstelling van kersmiszaken wordt geplaatst.

  • h.

    Kermisgebied: de gehele oppervlakte van de terreinen zoals opgenomen op tekening behorende bij de evenementenvergunning.

  • i.

    Kermiszaak: een attractie, een verkoopzaak en behendigheidsspel waarmee de exploitant ter uitvoering van de overeenkomst op een kermis een standplaats inneemt.

  • h.

    BOVAK: Nationale Bond van Kermisbedrijfshouders.

  • i.

    NKB: Nederlandse Kermisbond.

  • j.

    Gesloten inschrijving: een inschrijving waarbij de gemeente géén mededeling doet over de inhoud van de reden van de toe- en/of afwijzing van een inschrijving.

  • k.

    Regeling: de door het college vastgestelde regeling op basis van het Kermisbeleid gemeente Venray.

Artikel 1.2 Doel en strekking van de regeling

De regeling strekt tot vaststelling van:

  • 1.

    De wijze waarop gemeentelijke kermissen worden georganiseerd;

  • 2.

    Een procedure voor het in behandeling nemen van de inschrijvingen door exploitanten voor het verkrijgen van een gunning.

Artikel 1.3 Het organiseren van kermissen

  • 1. De gemeente organiseert een gemeentelijke kermis ter uitvoering van artikel 2:25 Algemene plaatselijke verordening gemeente Venray.

  • 2. De uitgifte van standplaatsen op een gemeentelijke kermis geschiedt langs privaatrechtelijke weg, door het gunnen van een kermisstandplaats aan kermisexploitanten.

  • 3. Ter uitvoering van het bepaalde in de voorgaande leden:

    • a.

      verleent de gemeente een gunning aan de exploitanten voor een standplaats op een kermis;

    • b.

      gaat de gemeente zo nodig verbintenissen aan en doet uitgaven die in het belang zijn van de kermis.

Artikel 1.4 Uitvoering regeling volmachtiging

De uitoefening van alle bevoegdheden van het college en de gemeente die in deze regeling, behoudens artikel 1.3 lid 1, worden genoemd, is gevolmachtigd aan de teammanager Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. Voor zover niet uitdrukkelijk anders is bepaald in het vigerende mandatenregister van de gemeente Venray.

Artikel 1.5 Onvoorziene onderwerpen

Het college voorziet in onderwerpen en aangelegenheden waarin deze regeling niet voorziet.

Artikel 1.6 Toepasselijkheid gunningsvoorwaarden

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle te verlenen gunningen voor standplaatsen op de kermis van Venray Centrum.

Hoofdstuk 2 De inschrijvingsprocedure

Artikel 2.1 Advertentie

  • 1. Er wordt een advertentie voor de inschrijving van de kermis geplaatst in periodieke uitgaven van de kermisvakbonden NKB, BOVAK en de Kermiscarrousel.

  • 2. In de advertentie wordt aangegeven op welke wijze en binnen welke termijn kan worden ingeschreven voor een standplaats op de kermis.

  • 3. In de advertentie wordt tevens opgenomen voor welke kermiszaken al een standplaats, als bedoeld in artikel 3, lid 1, is toegewezen.

Artikel 2.2 Eisen aan de inschrijving

  • 1. De gunning van de standplaatsen voor de kermis gebeurt bij inschrijving. Hiervoor moet gebruik worden gemaakt van een inschrijfformulier dat door de gemeente beschikbaar wordt gesteld. Het inschrijfformulier dient volledig en duidelijk leesbaar te worden ingevuld.

  • 2. Inschrijvingen kunnen alleen worden gedaan door exploitanten die staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel of bij een vergelijkbare buitenlandse instantie, dan wel door hun gemachtigden. De bevoegdheid van de gemachtigde moet blijken uit een door de exploitant ondertekende volmacht.

  • 3. Op het inschrijfformulier moet ten minste worden vermeld:

    • a.

      naam, voornaam, correspondentieadres, telefoonnummer, e-mailadres en de handtekening van de exploitant;

    • b.

      naam en omschrijving van de kermiszaak/verkoopzaak;

    • c.

      het handelsregisternummer Kamer van Koophandel of vergelijkbare buitenlandse instantie, waar de exploitant is ingeschreven;

    • d.

      het inschrijvingsbedrag, zowel in cijfers als letters;

    • e.

      de juiste afmetingen van de kermis- en verkoopzaken tijdens de exploitatie, zoals de frontbreedte en diepte of doorsnede van de inrichting, de juiste afmetingen van de uitsteekzeilen, oploopvloeren, (buiten)kassa(‘s);

    • f.

      de benodigde aansluitwaarde voor stroom in Ampère tijdens de opbouw, de kermis en de afbouw;

    • g.

      het aantal salonwagens, caravans en/of woon-/bedrijfswagens, inclusief de afmetingen daarvan, wanneer deze zijn uitgestald en in gebruik zijn;

    • h.

      houders van oefenings, behendigheidsspelen geven een omschrijving van de wijze waarop het spel wordt gespeeld;

    • i.

      opgave van gewenste rit- en entreeprijzen en de deelnameprijzen (bij spelen) en verkoopprijzen (bij verkoopzaken);

    • j.

      De verzekeringsmaatschappij en het bedrag van de dekking van de aansprakelijkheids- verzekering;

    • k.

      RAS nummer van de kermiszaak.

  • 4. Bij de inschrijving dienen de volgende bijlagen te worden gevoegd:

    • a.

      een plattegrond, waarop de juiste afmetingen staan aangegeven, van de onder artikel 6, lid 3, onder e, bedoelde onderdelen;

    • b.

      een kopie van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel of van een vergelijkbare buitenlandse instantie, welke niet ouder is dan 1 jaar;

    • c.

      een kopie van de geldende polis van de aansprakelijkheidsverzekering ;

    • d.

      een geldig bewijs van (goed)keuring van de kermiszaak, als bedoeld in het Besluit Veiligheid Attractie- en Speeltoestellen. Een buitenlandse kermiszaak moet een geldig bewijs van goedkeuring overleggen dat voldoet aan de Nederlandse eisen; het bewijs van (goed)keuring mag niet ouder zijn dan 1 jaar;

    • e.

      bij een nieuwe kermiszaak, bewijsstukken waarmee de inschrijver kan aantonen dat de kermiszaak ook daadwerkelijk – tijdig – op de kermis van Venray geëxploiteerd zal worden;

    • f.

      voor zover van toepassing, de volmacht als bedoeld in lid 2 van dit artikel;

    • g.

      verkoopproductenlijst bijsluiten (verkoopzaken);

    • h.

      een recente foto (niet ouder dan 6 maanden), van de kermiszaak.

  • 5. Indien het inschrijvingsbedrag in letters afwijkt van het daarbij vermelde bedrag in cijfers, zal het bedrag in letters worden aangenomen als inschrijvingsbedrag.

  • 6. Op het inschrijfformulier mag slechts voor één kermiszaak worden ingeschreven. Voor een inschrijving voor meerdere kermiszaken moeten afzonderlijke inschrijfformulieren worden ingediend.

  • 7. Wanneer bij een inschrijvingsbedrag het voorbehoud “zonder concurrentie" of een ander voorbehoud van dezelfde strekking wordt gemaakt, moet daarbij nauwkeurig worden aangegeven:

    • a.

      welke kermiszaken de exploitant van concurrerende aard beschouwt;

    • b.

      of het voorbehoud betrekking heeft op het gehele kermisterrein of alleen op een gedeelte daarvan. In dit laatste geval moet duidelijk worden omschreven welk gedeelte van het kermisterrein wordt bedoeld.

  • 8. De kermisexploitant draagt volledige verantwoordelijkheid voor volledig en correct invullen van het inschrijfformulier.

  • 9. Bij een verschil van mening over de concurrerende aard van een bepaalde kermiszaak beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 2.3 Inzending inschrijfformulieren

  • 1. De inschrijfformulieren moeten vóór een door burgemeester en wethouders of diens vertegenwoordiger vastgestelde datum zijn ontvangen door de gemeente Venray. De wijze van indiening is aangegeven op inschrijfformulier.

  • 2. Te laat ontvangen formulieren worden niet in behandeling genomen.

Artikel 2.4 Gesloten gunning

De gunning van standplaatsen zal door middel van een gesloten inschrijvingsprocedure plaatsvinden.

Artikel 2.5 Gehouden aan inschrijvingsbedrag

Verhoging of verlaging van het inschrijvingsbedrag kan uitsluitend geschieden door middel van een nieuw inschrijfformulier, waarop duidelijk is vermeld welk bedrag verhoogd of verlaagd wordt en dient, vóór de datum en het tijdstip als bedoeld in artikel 2.3, lid 1, te zijn ingediend.

Hoofstuk 3 Gunning standplaatsen

Artikel 3.1 Gunning standplaatsen

  • 1. Burgemeester en wethouders hebben de bevoegdheid om al voor de inschrijving, onderhands standplaatsen toe te wijzen om te zorgen dat een aantrekkelijke en afwisselende kermis gewaarborgd is. Zo nodig kunnen zij een standplaats voor meerdere jaren toewijzen, met een maximum van drie jaar.

  • 2. Binnen 8 weken, na de in artikel 2.1.2 genoemde datum, beslissen burgemeester en wethouders over de gunning van de overige standplaatsen. Zij hebben daarbij de bevoegdheid om uit de inschrijvingen een keuze te maken om standplaatsen al dan niet aan de hoogste inschrijvers te gunnen. Een aanleiding tot toewijzing kan zijn; de hoogste inschrijving, kwaliteit, ritprijs, afmetingen, wijze van exploiteren, ervaring exploitant i.c.m. naleving gunningsvoorwaarden.

  • 3. Elke inschrijver ontvangt binnen 8 weken, na datum sluiting inschrijving, bericht of de standplaats(en) waarvoor is ingeschreven, al dan niet is (zijn) gegund.

  • 4. De exploitant dient genoegen te nemen met de standplaats op het kermisterrein die hem wordt toegewezen.

Artikel 3.2 Gunning na inschrijvingsperiode

Burgemeester en wethouders kunnen na afloop van de inschrijvingsperiode of na gunning een door omstandigheden vrijgekomen standplaats op de kermis opnieuw toewijzen.

Artikel 3.3 Gunningsvoorwaarden

  • 1. Van een gunning maken deel uit:

    • a.

      algemene gunningsvoorwaarden die zijn vastgesteld in deze regeling;

    • b.

      bijzondere voorwaarden die strekken tot verdere concretisering van de gunning en worden opgenomen in de gunningsbrief.

  • 2. in de gunningsbrief worden met betrekking tot de bijzondere voorwaarden tenminste vastgelegd:

    • a.

      de hoogte van de door de exploitant verschuldigde huursom, reclamebijdrage, de stroombijdrage en het standgeld voor de salon-/bedrijfswagens;

    • b.

      de plaats van opstelling van de kermiszaak.

  • 3. In de bijzondere voorwaarden kunnen eventuele aanvullende verplichtingen voor de exploitant worden gesteld.

  • 4. In de bijzondere voorwaarden worden eventuele ontheffingen vastgelegd.

Artikel 3.4 Inwerkingtreding gunning

De gunning treedt in werking op het moment dat binnen de gestelde termijn, zoals vermeld in de gunning, het ondertekende acceptatieformulier door de gemeente retour is ontvangen. De gunning eindigt na afloop van de laatste kermisdag waar de gunning betrekking op heeft.

Artikel 3.5 Niet-nakoming gunningsvoorwaarden

  • 1. Indien een van beide partijen de verplichtingen op grond van de gunningsvoorwaarden niet, niet tijdig of niet deugdelijk nakomt, is deze partij, na schriftelijk in gebreke te zijn gesteld, aansprakelijk voor alle schade en kosten die hieruit voor de andere partij en/of derden voortvloeit en is de andere partij gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst over te gaan.

  • 2. De verplichting tot betaling van een schadevergoeding op grond van het vorige lid laat onverlet de verplichting tot betaling van het uitstaande bedrag door de exploitant.

  • 3. Bij overtreding van die voorwaarden, waarvan naleving - in het belang van de veiligheid van het publiek of in het algemeen belang van de kermis - bij voortduring gewaarborgd dient te zijn, is de burgemeester of het college, ieder voor zover het zijn eigen bevoegdheid betreft, onverminderd het bepaalde in lid 1, bevoegd om:

    • a.

      De inrichting van de exploitant met onmiddellijke ingang te sluiten, onder het gelijktijdig staken van de levering van elektriciteit;

    • b.

      Aan de exploitant een boete op te leggen van € 1.000,00 per overtreding en/of voor elke dag of gedeelte daarvan dat de overtreding duurt, met een maximum van €10.000,00;

    • c.

      Aan de exploitant een boete op te leggen van € 10.000,00 bij het vroegtijdig vertrekken vanaf de kermis en de meerjarenovereenkomst per direct te ontbinden.

Artikel 3.6 Tussentijdse ontbinding van de gunning

De overeenkomst vervalt van rechtswege, zonder enige ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst, waarbij de exploitant het inschrijvingsbedrag (inclusief meerkosten) verschuldigd blijft, indien:

  • a.

    Een kermisstandplaats die 24 uur voor aanvang van de kermis door de betreffende exploitant niet is ingenomen;

  • b.

    De exploitant zijn kermisstandplaats inneemt met een kermiszaak van andere aard of ander uiterlijk aanzien dan is gegund;

  • c.

    De exploitant bij de aanvang van de kermis zijn inrichting niet kan exploiteren waarbij de desbetreffende exploitant zich niet heeft gemeld bij de kermismeester;

  • d.

    De exploitant blijft het inschrijvingsbedrag, inclusief meerkosten, verschuldigd.

Artikel 3.7 Ontbindingen meerjarengunning

  • 1. Indien een exploitant in een of meer (voorgaande) jaren niet aan zijn - al dan niet uit deze gunningsvoorwaarden voortvloeiende verplichtingen - heeft voldaan, wordt de overeenkomst ontbonden.

  • 2. Met gedragingen van een exploitant worden gedragingen van het personeel gelijkgesteld.

Artikel 3.8 Geen overdracht gunning zonder toestemming

Afstand of overdracht van de kermisstandplaats c.q. de gunning aan een derde en ruiling, of verwisseling van een kermisstandplaats met een andere exploitant mag alleen met schriftelijke toestemming van burgemeester en wethouders.

Hoofdstuk 4 Financieel

Artikel 4.1 De door de exploitant verschuldigde vergoedingen

  • 1. De exploitant is voor het innemen en exploiteren van een kermisstandplaats een bedrag verschuldigd, bestaande uit het inschrijvingsbedrag, het standgeld voor salon/-bedrijfswagens en de promotiebijdrage.

  • 2. Indien een exploitant gebruik maakt van een stroomvoorziening, geleverd door de gemeente, dan is hij een door de gemeente vast te stellen bijdrage verschuldigd hiervoor.

  • 3. De hoogte van de promotiebijdrage wordt vastgesteld door het college.

Artikel 4.2 Promotiebijdrage

  • 1. Per kermiszaak is een minimale bijdrage van € 150,00 voor promotiekosten verschuldigd, tenzij anders wordt overeengekomen met het kermisteam.

  • 2. Sponsoracties, promotionele acties en themadagen vallen onder de verantwoordelijkheid van het promotieteam.

Artikel 4.3 Vervaldata en wijze van betaling

  • 1. Ingevolge de overeenkomst, dient de exploitant het volledige verschuldigde bedrag, bestaande uit het inschrijvingsbedrag, het standgeld voor salon/-bedrijfswagens, de promotiebijdrage en de stroombijdrage minimaal 2 weken voor de eerste dag van de Venrayse kermis op het rekeningnummer van de gemeente te hebben overgemaakt.

  • 2. Contante betalingen worden niet geaccepteerd.

Artikel 4.4 Nakoming financiële verplichting

  • 1. Heeft de exploitant niet tijdig en volledig aan zijn betalingsverplichting voldaan, dan is de exploitant van rechtswege in verzuim en vervalt diens recht op de toegewezen standplaats.

  • 2. De exploitant blijft verplicht tot betaling van het volledige bedrag zoals bedoeld in lid 1, vermeerderd met verhaalkosten.

Artikel 4.5 Restitutie inschrijvingsbedrag

  • 1. Als de kermis in geval van overmacht (bijv. weeralarm, maatregelen Covid enz.) niet doorgaat of ophoudt door te gaan op last van de gemeente, wordt het betaalde inschrijvingsbedrag (gedeeltelijk) terugbetaald, of gedeeltelijk naar rato van het aantal dagen waarop de standplaats niet kan worden ingenomen, gerestitueerd.

  • 2. Wanneer als gevolg van overmacht (bijv. een sterfgeval in de familie) de kermisstandplaats door de exploitant niet kan worden ingenomen, brengt dit geen andere verplichtingen mee dan teruggave van de geheel of gedeeltelijke betaalde bedragen.

  • 3. Wanneer als gevolg van overmacht (bijv. wanneer een attractie nog niet gereed is voor gebruik) de kermisstandplaats door de exploitant niet kan worden ingenomen, wordt het betaalde inschrijvingsbedrag niet (gedeeltelijk) gerestitueerd.

Artikel 4.6 Gevolgen gedwongen sluiting

Bij sluiting wegens overtreding van wetten, gemeentelijke verordeningen of de gunningsvoorwaarden, wordt geen restitutie verleend van de verschuldigde of betaalde gelden.

Hoofdstuk 5 Gebruik van de standplaats

Artikel 5.1 Rit - en entreeprijzen

  • 1. De rit- en entreeprijzen:

    • a.

      mogen voor kindervermaak zaken niet meer bedragen dan € 2,50;

    • b.

      mogen voor familie vermaak zaken niet meer bedragen dan € 3,00;

    • c.

      mogen voor alle overige (groot-)vermaak zaken niet meer dan € 4,00 bedragen.

  • 2. In afwijking van de in het eerste lid genoemde prijzen is het college bevoegd om met exploitanten van (groot-)vermaak (zoals bijvoorbeeld “publiekstrekkers”) een hogere entree- en/of rittenprijs overeen te komen.

  • 3. Het vragen van een pinvergoeding is niet toegestaan.

  • 4. Bij iedere inrichting moeten de maximale rit- en entreeprijzen op de gemeentelijke tariefkaarten gedurende de gehele kermis goed zichtbaar zijn voor het publiek en in/bij de kassa hangen. Deze tariefkaarten mogen door de exploitant niet gewijzigd of verwijderd worden.

  • 5. De ritprijzen worden openbaar gemaakt op de website kermis Venray en in de Kermiskrant.

Artikel 5.2 Zorgplicht veiligheid kermiszaak

De exploitant zorgt ervoor dat de kermiszaak in zodanige staat is dat de veiligheid van het publiek dat zich in of nabij de kermiszaak bevindt is gewaarborgd.

Artikel 5.3 Minimale leeftijdsgrens

Het is de exploitant niet toegestaan om een kermiszaak (vermaak zaken) te laten bedienen door een persoon die de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt.

Artikel 5.4 Niet toegestane prijzen.

  • 1. Het is niet toegestaan om lachgasballonnen en patronen, vuur- en steekwapens en daarop gelijkende voorwerpen als prijzen uit te geven. Er worden geen messen, dolken, vlindermessen, geweren, revolvers en dergelijke geduld, ook al betreft het namaak. Het is evenmin toegestaan om zakmessen, hoe klein ook, als prijs te geven aan kinderen beneden de leeftijd van zestien jaar. E- sigaretten en aanverwante artikelen zijn ook niet toegestaan.

  • 2. Het is niet toegestaan stinkbommetjes, rookbommetjes en vergelijkbare producten waarmee hinder, schade of overlast aan bezoekers of andere exploitanten kan worden toegebracht als prijzen uit te geven.

  • 3. Het is niet toegestaan spuitbussen, waaruit verf, plak of een andere hinderlijke of schadelijke substantie kan worden gespoten als prijzen uit te geven.

  • 4. Het is niet toegestaan producten met daarop aanstootgevende afbeeldingen of opdrukken dan wel die door hun vormgeving of anderszins aanstootgevend zijn als prijzen uit te geven.

Hoofdstuk 6 Op- en afbouw kermis

Artikel 6.1 Opbouwen kermiszaken

  • 1. Indien niet, minimaal 14 dagen voor de eerste dag van de kermis Venray Centrum, aan alle financiële verplichtingen is voldaan, mag door de betreffende exploitant het kermisterrein niet worden opgereden voor de opbouw.

  • 2. Om verkeershinder te voorkomen op de wegen rondom het kermisterrein dient de exploitant of zijn verantwoordelijke medewerker er verzekerd van te zijn dat de kermismeester toestemming heeft verleend om het kermisterrein direct op te rijden.

  • 3. Er kan niet eerder gestart worden met de opbouw nadat toestemming is verleend door de kermismeester.

  • 4. Vanaf de dinsdagochtend 08.00 uur, voorafgaande aan de kermis, is het kermisterrein iedere dag vanaf 08.00 uur beschikbaar voor de opbouw. Na 23.00 uur is het niet toegestaan opbouwwerkzaamheden te verrichten.

  • 5. Het opbouwen van de zaken mag tot donderdag 23.00 uur, voorafgaande aan de kermis plaatsvinden. Op de openingsdag (vrijdag) mag niet meer worden opgebouwd. Onder opbouwen wordt tevens verstaan, het testen van de attracties.

  • 6. Tijdens de openingstijden van de kermis mag niet worden opgebouwd.

  • 7. De exploitant is verplicht bij het vervoeren, opbouwen en afbreken van de kermisinrichting alle voorzorgsmaatregelen te nemen die nodig zijn ter voorkoming van schade aan groenvoorzieningen, straten, pleinen e.d. De exploitant is verplicht zware voorwerpen en materialen over spoorlegging van hout of ijzer te vervoeren.

Artikel 6.2 Innemen standplaats

  • 1. De exploitant mag de toegewezen kermisstandplaats alleen gebruiken voor de plaatsing en de exploitatie van de inrichting waarvoor is ingeschreven.

  • 2. De kermiszaak moet gelijk zijn aan de gegevens op het inschrijfformulier.

  • 3. Gedurende de openingstijden van de kermis de inrichting voor het publiek geopend te zijn.

Artikel 6.3 Salon- en bedrijfswagens

  • 1. Wanneer er meer salon- en bedrijfswagens worden meegebracht dan vermeld op het inschrijfformulier, worden deze enkel toegelaten wanneer hiervoor ruimte beschikbaar is. Achteraf zullen deze in rekening worden gebracht.

  • 2. Het wagenterrein mag niet eerder dan vanaf maandag 08.00 uur in de week voor de kermis in gebruik worden genomen door salon- en bedrijfswagens van de kermis.

  • 3. De salon- en bedrijfswagens worden op aanwijzing van de terreinbeheerder(s) geplaatst op het terrein.

  • 4. Aanwijzingen van de terreinbeheerder(s) dienen altijd te worden opgevolgd.

  • 5. Uiterlijk vrijdag na de kermis om 08.00 uur dient men het wagenterrein verlaten te hebben.

Artikel 6.4 Exploitatietijden

  • 1. De kermis wordt gehouden in het centrum van Venray op het kermisterrein zoals wordt opgenomen in de evenementenvergunning.

  • 2. De kermis wordt gehouden van de vrijdag voorafgaand aan de eerste zondag in augustus tot en met de woensdag daaropvolgend.

  • 3. De openingstijden van de kermis zijn:

    • a.

      op vrijdag van 15.00 tot 01.00 uur;

    • b.

      op zaterdag van 13.00 tot 02.00 uur;

    • c.

      op zondag t/m dinsdag van 13.00 tot 01.00 uur;

    • d.

      op woensdag van 13.00 tot 23.00 uur.

  • 4. Verkoopzaken mogen tot één uur na sluiting terrassen open blijven.

Artikel 6.5 Afbreken kermiszaken

  • 1. Tijdens de openingstijden van de kermis mag, zonder toestemming van de kermismeester, geen begin worden gemaakt met het afbreken van de kermiszaken.

  • 2. Voor het sluitingsuur van de kermis, te weten 23.00 uur, mogen er zonder toestemming van de kermismeester geen wagens op het kermisterrein en op directe toevoerwegen naar het kermisterrein worden geplaatst.

  • 3. Het kermisterrein dient uiterlijk op donderdag na de kermis om 18.00 uur te zijn ontruimd.

    Bij het niet nakomen hiervan beroepen wij ons op artikel 3.5 van deze regeling.

Hoofdstuk 7 Geluid

Artikel 7.1 Plaatsing en toepassing geluid

  • 1. De exploitant dient er zorg voor te dragen, dat de inrichting voor het publiek, andere exploitanten of omwonenden geen (geluid)hinder wordt veroorzaakt.

  • 2. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd aan de exploitatie van een of meerdere inrichtingen voorschriften op te leggen. Deze voorschriften kunnen onder meer betreffen:

    • a.

      Het maximale geluidsniveau;

    • b.

      De situering van geluidsbronnen;

    • c.

      De frequentie en tijden van gebruik;

    • d.

      Het verplichte gebruik van een geluidsbegrenzer.

  • 3. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd bij een of meerdere inrichtingen geluid begrenzende apparatuur aan te brengen. Aanwijzingen van het personeel van de instantie of het bedrijf dat die apparatuur namens burgemeester en wethouders aanbrengt dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd. Het saboteren van - onderdelen van - de aangebrachte geluid begrenzende apparatuur, wordt aangemerkt als misdraging. Bij attracties waarbij blijkt dat metingen 1 meter van de box(en) niet mogelijk zijn, mag het geluidsniveau aan de rand van de attractie gemeten maximaal LAeq 85 dB(A) en/of 98 dB(C) bedragen, dit ter beoordeling van de ambtenaren die met de geluidsmetingen zijn belast.

  • 4. De geluidsboxen behoren zodanig te zijn aangebracht, dat het voortgebrachte geluid naar de binnenzijde van de attractie wordt uitgestraald.

  • 5. Het gebruik van overmatig lawaai makende apparaten zoals sirenes en dergelijk is niet toegestaan.

  • 6. Aanwijzingen van medewerkers van de gemeente of van de politie dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd.

Hoofdstuk 8 Voorzieningen

Artikel 8.1 Voorzieningen op het salon- en bedrijfswagenterrein

  • 1. Op het salonwagenterrein, zal de gemeente, voor rekening van de gebruiker, zorgen voor:

    • a.

      Opslag en afvoer van huishoudelijk afval. (Behoudens klein chemisch afval) dient het huishoudelijk afval in de aanwezige containers te worden gestort.);

    • b.

      Water en stroomvoorzieningen;

    • c.

      Voorzieningen voor de afvoer van huishoudelijk afvalwater. (Huishoudelijk afvalwater mag alleen worden geloosd via de gemeentelijke rioleringsvoorziening.);

    • d.

      Reiniging van het terrein;

    • e.

      Bewaking middels surveillances op de door gemeente aangewezen dagen en tijdstippen;

    • f.

      Beperkt toezicht.

  • 2. Voor de voorzieningen op het salonwagenterrein wordt een onderscheid gemaakt in tarieven:

    • a.

      € 146,00 exclusief 21% BTW per salonwagen;

    • b.

      € 110,00 exclusief 21% BTW per woon-/vrachtwagen;

    • c.

      € 73,00 exclusief 21% BTW per caravan (enkelas).

  • 3. Na afloop van de kermis kan de gemeente de meegebrachte wagens, welke niet zijn vermeld op het inschrijfformulier, naheffen.

Artikel 8.2 Voorzieningen op de kermisterreinen

Op de kermisterreinen zal, door en voor rekening van de gemeente, worden gezorgd voor:

  • a.

    Afvoer van het bedrijfsafval;

  • b.

    Afvoer van bedrijfsafvalwater. (Het afvoeren van bedrijfsafvalwater dient in overleg met de daartoe aangewezen contactpersoon van de gemeente te geschieden.);

  • c.

    Reiniging van de terreinen;

  • d.

    Bewaking middels surveillances op de door gemeente aangewezen dagen en tijdstippen;

  • e.

    Beperkt toezicht.

Hoofdstuk 9 Aansprakelijkheid

Artikel 9.1 Verzekeringsplicht

  • 1. De exploitant is verplicht het risico van aansprakelijkheid, voor schade aan personen en goederen evenals de daaruit voortvloeiende schade, direct of indirect verband houdende met de exploitatie van de inrichting, te verzekeren.

  • 2. De exploitant is verplicht een kopie van een recente polis van zijn/haar aansprakelijkheidsverzekering aan te leveren bij diens inschrijving.

  • 3. De exploitant is verplicht premie te betalen aan bovengenoemde aansprakelijkheidsverzekering ten minste tot en met de laatste dag van de kermis.

Artikel 9.2 Niet beschadigen gemeente eigendommen

  • 1. In de bestrating mogen geen pennen, wiggen of andere soortgelijke voorwerpen worden ingebracht.

  • 2. Voordat het kermisterrein of het woonwagenterrein wordt opgereden, dient de exploitant zich ervan te vergewissen dat de aard van het terrein c.q. de bestrating het toelaat dat met het desbetreffende voertuig het terrein wordt opgereden.

  • 3. Schade aan bomen, groenvoorzieningen, bestrating, straatmeubilair, etc. veroorzaakt door de exploitant of personen die onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zijn, worden verhaald op de exploitant.

Artikel 9.3 Schadevergoeding

  • 1. De exploitant is aansprakelijk voor schade die ontstaat op het kermis- en salon-/ bedrijfswagenterrein of door eigen handelen, het handelen door zijn personeel en van door hem bij de exploitatie ingeschakelde derden.

  • 2. De exploitant is aansprakelijk voor schade die ontstaat aan goederen van derden die door de gemeente zijn gecontracteerd ten behoeve van de kermis zijnde door eigen handelen, het handelen door zijn personeel en van door hem bij de exploitatie ingeschakelde derden.

  • 3. Toe- of aangebrachte schade moet direct aan de kermismeester of salonwagenbeheerder worden gemeld.

  • 4. Aangebrachte schade wordt, binnen een daartoe te stellen termijn, naar goedvinden van de kermismeester of terreinbeheerder(s) hersteld.

  • 5. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om op kosten van de exploitant de schade te herstellen.

Artikel 9.4 Bescherming tegen druipende olie e.d.

Ter voorkoming van vervuiling dienen maatregelen te worden getroffen. Onder alle motoren, compressoren, toestellen, elektrotechnische en hydraulische en pneumatische installaties, evenals onder alle werktuigen waarvan olie, benzine of andere milieuverontreinigende stoffen kunnen afdruipen of uitstromen, moet een voorziening worden getroffen ter voorkoming van verontreiniging.

Artikel 9.5 Stroomvoorzieningen attracties

De aansluiting en levering van elektriciteit voor de attracties geschiedt op rekening van de exploitant, tenzij anders overeengekomen.

Artikel 9.6 Geen eigen stroommotoren en LPG(tanks)

Diesel-, benzine- of andere motoren, welke dienen tot opwekking van energie voor verlichting en/of het in werking brengen of houden van de inrichting, worden niet toegelaten, tenzij daartoe voor het begin van de kermis schriftelijk toestemming is gevraagd en verkregen. Het gebruik van L.P.G. en L.P.G.-tanks, anders dan voor motortractie is verboden. Dit geldt eveneens voor bedrijfswagens, woonwagens en caravans, welke op de daarvoor aangewezen terreinen worden opgesteld.

Artikel 9.7 Brandveiligheid

Met betrekking tot de brandveiligheid gelden de voorwaarden uit het Besluit Brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (BGBOP).

Hoofdstuk 10 Slotbepalingen

Artikel 10.1 Verstoring openbare orde en of veiligheid

  • 1. De burgemeester kan, in het belang van de openbare orde en veiligheid en het ordelijk laten verlopen van de kermis, maatregelen en/of besluiten nemen, zoals genoemd in lid 3 van dit artikel, indien de burgemeester dit nodig acht.

  • 2. De kermismeester heeft de bevoegdheid, om in het belang van openbare orde en veiligheid en het ordelijk laten verlopen van de kermis, toe te zien op het naleven van de gunningsvoorwaarden kermis Venray Centrum.

  • 3. De burgemeester heeft de bevoegdheid de volgende maatregelen en/of besluiten te treffen:

    • a.

      Het onmiddellijke laten stopzetten van de levering van stroom.

    • b.

      Het laten sluiten van een kermiszaak wanneer de burgemeester dit nodig acht.

    • c.

      Het laten verwijderen van een kermiszaak c.q. laten ontruimen van het kermisterrein.

    • d.

      Het op kosten van de exploitant laten herstellen van aangerichte schade aan gemeente eigendommen.

  • 4. Deze opsomming is niet limitatief.

Artikel 10.2 Geschillenregeling

Alle geschillen, die naar aanleiding van de gunning van de standplaatsen ontstaan, van welke aard en omvang ook, zullen worden voorgelegd aan rechtbank Limburg, tenzij partijen ter zake van die geschillen arbitrage overeenkomen.

Artikel 10.3 Kennisneming en accordering gunningsvoorwaarden

Iedere exploitant geeft door middel van inschrijving te kennen op de hoogte te zijn van de kermis gunningsvoorwaarden Venray centrum. Iedere exploitant geeft door middel ondertekening van het acceptatieformulier, akkoord te zijn met de kermis gunningsvoorwaarden Venray Centrum.

Artikel 10.4 Citeertitel

Deze algemene voorwaarden voor de gunning van standplaatsen op de kermisterreinen van Venray kunnen worden aangehaald als "Regeling organiseren van gemeentelijke kermissen en gunning van standplaatsen”.

Artikel 10.5 Inwerkingtreding

De regeling treedt in werking met ingang van de 1e dag na de dag van publicatie.

Ondertekening

Vastgesteld door burgemeester en wethouders van Venray, d.d. 24 oktober 2023.