Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR702433
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR702433/1
Verordening nadeelcompensatie gemeente Sluis 2023
Geldend van 01-01-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening nadeelcompensatie gemeente Sluis 2023Besluit van de raad van de gemeente Sluis tot vaststelling van de Verordening nadeelcompensatie gemeente Sluis 2022.
De raad van de gemeente Sluis;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 november 2022;
gelet op de artikelen 108 en 149 van de Gemeentewet, titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht en afdeling 15.1 van de Omgevingswet;
gezien het advies van de commissie Ruimte/ Algemeen bestuur;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening nadeelcompensatie gemeente Sluis 2023
Artikel 1. Toepassingsbereik
Deze verordening heeft betrekking op aanvragen om schadevergoeding als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, waarvan de aanvrager stelt dat die wordt veroorzaakt door een bestuursorgaan van de gemeente.
Artikel 2. Heffen recht
Voor het in behandeling nemen van de aanvraag om schadevergoeding wordt een recht van € 500,-- geheven.
Artikel 3. Aanvraag
De aanvrager van schadevergoeding maakt gebruik van een door het bestuursorgaan vastgesteld formulier.
Artikel 4. Adviescommissie
-
1. Het bestuursorgaan wint slechts advies in bij een adviescommissie voor zover dat naar zijn oordeel noodzakelijk is om op de aanvraag om schadevergoeding te kunnen beslissen.
-
2. Advies als bedoeld in het eerste lid, wordt in ieder geval niet ingewonnen als:
- a.
de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan kennelijk ongegrond is, omdat zich kennelijk een weigeringsgrond voordoet als bedoeld in artikel 4:126, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
- b.
de schade kennelijk niet kan worden toegerekend aan een door het bestuursorgaan genomen besluit of verrichte handeling;
- c.
de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan voldoende gelijkenis vertoont met andere aanvragen waarvoor al advies is uitgebracht;
- d.
de schadevergoeding kennelijk minder bedraagt dan € 500,--, of
- e.
naar het oordeel van het bestuursorgaan in de gemeentelijke organisatie voldoende deskundigheid voor de beoordeling van de aanvraag aanwezig is.
- a.
-
3. Een adviescommissie bestaat uit een of meer deskundigen.
-
4. Een adviescommissie kan worden benoemd als:
- a.
vaste commissie, waarbij de leden door burgemeester en wethouders voor een termijn van maximaal vier jaar worden benoemd met de mogelijkheid tot herbenoeming voor maximaal vier jaar, of
- b.
tijdelijke commissie voor advisering met betrekking tot een of meer aanvragen, door het bestuursorgaan dat de aanvragen behandelt.
- a.
Artikel 5. Procedure
-
1. Als advies wordt ingewonnen bij een adviescommissie, informeert het bestuursorgaan de aanvrager en belanghebbenden.
-
2. Bij de toepassing van de artikelen 4:7 en 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht wordt naast de aanvrager voor zover van toepassing betrokken:
- a.
degene die de activiteit verricht en met wie een overeenkomst als bedoeld in artikel 13.3c, eerste lid, van de Omgevingswet is gesloten, en,
- b.
als sprake is van een schadeveroorzakend besluit naar aanleiding van een aanvraag, zoals geregeld in artikel 13.3d van de Omgevingswet, de aanvrager van dat besluit of degene die de toegestane activiteit verricht, tenzij:
- i.
de schadevergoeding redelijkerwijze voor rekening behoort te blijven van het bestuursorgaan, of
- ii.
de schadevergoeding voldoende op een andere manier is verzekerd.
- i.
- a.
Artikel 6. Uitbetaling
Bij geheel of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag om schadevergoeding, wordt de toegewezen schadevergoeding uiterlijk betaald bij het onherroepelijk worden van het besluit op de aanvraag.
Artikel 7. Intrekking oude regeling
De procedureverordening advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Sluis 2019 wordt ingetrokken.
Artikel 8. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie van deze verordening.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening nadeelcompensatie gemeente Sluis 2023.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 22 december 2022.
De griffier, De voorzitter,
mr. P. T. G Claeijs mr. M. M. D. Vermue
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl