Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR702411
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR702411/1
Verordening op de rekenkamer Maassluis 2023
Geldend van 08-11-2023 t/m heden
Intitulé
Verordening op de rekenkamer Maassluis 2023HOOFDSTUK 1 - ALGEMEEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
wet: Gemeentewet;
- b.
voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;
- c.
college: college van burgemeester en wethouders van Maassluis;
- d.
raad: gemeenteraad van Maasluis;
- e.
rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer zoals bedoeld in artikel 81a van de wet; g. secretaris: secretaris van de rekenkamer;
- f.
doelmatigheid: met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen het beoogde resultaat bereiken;
- g.
doeltreffendheid: met het gevoerde beleid het beoogde doel realiseren;
- h.
rechtmatigheid: in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving.
HOOFDSTUK 2 – TAAK, BENOEMING EN SAMENSTELLING
Artikel 2 Taak van de rekenkamer
Er is een gemeentelijke rekenkamer.
Artikel 3 Reglement van Orde
De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar werkzaamheden en vergaderingen vast. Zij zendt het reglement van Orde na vaststelling ter kennisgeving naar de raad.
In het Reglement van Orde staan nadere regels opgenomen ten aanzien van onderwerpselectie en opdrachtverlening.
Artikel 4 Benoeming en samenstelling rekenkamer
De rekenkamer bestaat uit drie leden.
Artikel 5 Vergoeding leden rekenkamer
De leden van de rekenkamer genieten een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamer. Deze vergoedingen worden in beginsel als volgt vastgesteld:
Voorzitter: 20% van de maandelijkse vergoeding voor raadsleden per bijgewoonde vergadering
Overige leden: 17% van de maandelijkse vergoeding voor raadsleden per bijgewoonde vergadering.
Bij gebruik van openbare middelen van vervoer t.b.v. vergaderingen en overige werkzaamheden voor de rekenkamer ontvangen de externe leden een volledige vergoeding van de in redelijkheid gemaakte noodzakelijke reiskosten (d.w.z. tweede klasse trein).
Bij gebruik van een eigen vervoermiddel t.b.v. vergaderingen en overige werkzaamheden voor de rekenkamer geldt voor de externe leden een vergoeding van de in redelijkheid gemaakte noodzakelijke reiskosten bestaande uit de maximale belastingvrije kilometervergoeding.
De werkelijk gemaakte kosten ter zake van andere werkzaamheden of bemoeiingen ten behoeve van de rekenkamer, worden vergoed.
Artikel 6 Ambtelijk secretaris
Het secretariaat van de rekenkamer wordt gevoerd door een medewerker van de raadsgriffie.
De secretaris staat de rekenkamer bij de uitvoering van haar taken terzijde.
De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende werkzaamheden worden verricht.
De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.
HOOFDSTUK 3 – BEVOEGDHEDEN EN BUDGET
Artikel 7 Bevoegdheden
De rekenkamer kan de raad gevraagd en ongevraagd adviseren.
De secretaris van de rekenkamer kan de rekenkamer vertegenwoordigen bij werkzaamheden van de rekenkamer.
De rekenkamer kan zich laten bijstaan door deskundigen.
Artikel 8 Budget rekenkamer
De rekenkamer heeft een eigen budget.
De raad stelt de hoogte van dit budget jaarlijks bij de begrotingsbehandeling vast.
De rekenkamer is bevoegd binnen het budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.
Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:
de vergoeding aan de leden zoals bedoeld in artikel 5;
externe deskundigen/onderzoeksbureaus die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;
eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.
De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording schuldig aan de raad.
HOOFDSTUK 4 - SLOTBEPALINGEN
Artikel 9 Voorziening
In alle gevallen, waarin deze verordening niet voorziet, beslist de rekenkamer.
Artikel 10 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening op de rekenkamer Maassluis 2023’.
Artikel 11 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de achtste dag nadat zij is bekendgemaakt.
Op dat tijdstip vervalt de ‘Verordening op de Rekenkamercommissie 2011b’, vastgesteld bij besluit van 27 september 2011.
Ondertekening
Vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Maassluis d.d. 10 oktober 2023
De griffier,
J. Vinke
De voorzitter,
drs. G.G.J. Rensen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl