Verordening rekenkamer Lingewaard 2023

Geldend van 01-12-2023 t/m heden

Intitulé

Verordening rekenkamer Lingewaard 2023

De gemeenteraad van Lingewaard heeft op 14 september 2023 de Verordening Rekenkamer Lingewaard 2023 vastgesteld.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Lingewaard;

  • b.

    voorzitter: de voorzitter van de rekenkamer;

  • c.

    raad: de gemeenteraad van de gemeente Lingewaard

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lingewaard;

  • e.

    fractie: een politieke groepering conform artikel 10 in het Reglement van Orde gemeenteraad Lingewaard 2023

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1. Er is een door de raad ingestelde rekenkamer voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet.

  • 2. De rekenkamer bestaat uit minimaal zoveel leden als er bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen fracties zijn verkozen plus één en maximaal het aantal fracties als er bij de laatste drie opeenvolgende gemeenteraadsverkiezingen zijn verkozen plus één.

Artikel 3. Benoeming leden en voorzitter

  • 1. De raad benoemt de leden van de rekenkamer.

  • 2. De raad benoemt de voorzitter, die tevens lid is van de rekenkamer.

  • 3. Leden van de rekenkamer, niet zijnde de voorzitter, dienen woonachtig te zijn in de gemeente Lingewaard.

Artikel 4. De voorzitter

  • 1. De voorzitter verricht in ieder geval de volgende taken:

    • a.

      geeft in gezamenlijkheid met de andere leden van de rekenkamer uitvoering aan de Verordening rekenkamer Lingewaard 2023 voor wat betreft in ieder geval de volgende onderzoeksactiviteiten:

      • *

        het bepalen van de onderzoeksonderwerpen alsmede het voorbereiden en opstellen van een onderzoeksopzet;

      • *

        het bewaken van de voortgang van het onderzoek en de daarmee verband houdende budgetten;

      • *

        de (tussentijdse) communicatie met de raad en de inwoners;

      • *

        het (mede-)schrijven van en zorgdragen voor rapportages van de rekenkamer;

    • b.

      is mede-verantwoordelijk voor het uitvoeren van (delen van) het onderzoek;

    • c.

      draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze van de rekenkamere en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met de ambtelijk secretaris.

  • 2. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt een door de rekenkamer aan te wijzen lid op als voorzitter.

Artikel 5. Ontslag

Een lid van de rekenkamer wordt door de raad ontslagen conform artikel 81c lid 6 en 7

Artikel 6. Vergoeding voor werkzaamheden van de leden van de rekenkamer

  • 1. De leden van de rekenkamer ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamer. Deze vergoeding is gelijk aan die welke geldt voor de leden van gemeentelijke commissies, genoemd in het artikel 3.4.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

  • 2. Voor andere werkzaamheden ten behoeve van de rekenkamer kan de rekenkamer op voorstel van de voorzitter aan haar leden een extra vergoeding toekennen. Hierbij kan worden gedacht aan werkzaamheden zoals het selecteren van onderzoeksbureaus, begeleiden van sollicitaties.

  • 3. De vergoeding voor de voorzitter in de rekenkamer betreft een vaste all-in-vergoeding per maand. Het bedrag van de vergoeding wordt bij raadsbesluit vastgesteld.

Artikel 7. Secretaris/onderzoeker

  • 1. De raad benoemt de secretaris/onderzoeker in overleg met de rekenkamer.

  • 2. De secretaris/onderzoeker staat de rekenkamer bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3. De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4. De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging, de vorming van dossiers en werkzaamheden ter voorbereiding en uitvoering van onderzoek, naast andere inhoudelijke ondersteuning die hij de rekenkamer biedt.

  • 5. Ter ondersteuning van de secretaris/onderzoeker kunnen specifieke werkzaamheden in handen gegeven worden van ambtenaren van de gemeente Lingewaard. Van deze ondersteuning wordt eerst gebruikt gemaakt na overleg met de gemeentesecretaris. Deze ambtenaren verrichten hun taken op aanwijzing van de secretaris/onderzoeker en/of de voorzitter van de rekenkamer.

Artikel 8. Onderwerpselectie

  • 1. De rekenkamer verzoekt jaarlijks aan de raad en inwoners van de gemeente Lingewaard om onderwerpen voor onderzoek aan te dragen.

  • 2. De rekenkamer stelt jaarlijks een werkplan vast, waarin de keuze van onderwerpen en het onderzoeksprogramma worden opgenomen.

Artikel 9. Openbaarheid

  • 1. De rekenkamer vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 5.1 van de Wet Open Overheid kan de rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 2. Ten aanzien van de inhoud van conceptonderzoeksrapporten en daarop betrekking hebbende informatie, geldt voor alle betrokkenen en belanghebbenden een geheimhoudingsplicht.

  • 3. De rekenkamer kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

Artikel 10. Budget

  • 1. De rekenkamer is bevoegd, binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget, uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen voor de leden;

    • b.

      voorzitter van de rekenkamer;

    • c.

      de secretaris/onderzoeker;

    • d.

      andere onderzoeksmedewerkers;

    • e.

      andere externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • f.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3. De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad middels een jaarverslag. Het jaarverslag wordt bij voorkeur in een inforonde toegelicht aan de raad.

Artikel 11. Intrekking oude regeling

De Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie 2018 wordt ingetrokken met ingang van de inwerkingtreding als bedoeld in artikel 12.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 december 2023.

Artikel 13. Citeertitel

De verordening kan worden aangehaald als Verordening rekenkamer Lingewaard 2023.

Ondertekening