Besluit van de raad van de gemeente Amsterdam tot vaststelling van regels over de werkgeversfunctie voor de griffie (Besluit werkgeversfunctie griffie gemeente Amsterdam 2023)

Geldend van 25-10-2023 t/m heden

Intitulé

Besluit van de raad van de gemeente Amsterdam tot vaststelling van regels over de werkgeversfunctie voor de griffie (Besluit werkgeversfunctie griffie gemeente Amsterdam 2023)

De raad van de gemeente Amsterdam,

gelezen het voorstel van het presidium van 4 september 2023,

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e en artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

Artikel 1 Instelling en samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. Er is een werkgeverscommissie. De werkgeverscommissie is een bestuurscommissie als bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet.

  • 2. Aan de werkgeverscommissie worden de bevoegdheden gedelegeerd die voortvloeien uit het werkgeverschap van de raad en de op dit werkgeverschap gebaseerde regelingen en de artikelen 107a tot en met 107e van de Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107e, eerste lid, van de Gemeentewet.

  • 3. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 4. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder de in het tweede lid bedoelde delegatie mede verstaan de verlening van volmacht om de privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten die nodig zijn om de in het tweede lid bedoelde bevoegdheden uit te kunnen oefenen.

  • 5. De werkgeverscommissie bestaat uit de leden van het presidium van de gemeenteraad, bedoeld in artikel 3 van het Reglement van orde gemeenteraad en raadscommissies Amsterdam. De voorzitter van het presidium is tevens de voorzitter van de werkgevers-commissie.

Artikel 2 Taken werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en het griffiepersoneel, op grond van de aan haar in artikel 1 van dit besluit gedelegeerde bevoegdheden.

  • 2. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel aan de griffier mandateren. Hieronder wordt mede verstaan de verlening van volmacht om de privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten die nodig zijn om deze bevoegdheden uit te oefenen.

  • 3. Voor het griffiepersoneel worden de bepalingen gevolgd zoals die gelden voor de ambtelijke organisatie ressorterend onder het college van burgemeester en wethouders, met dien verstande dat in de Personeelsregelingen Gemeente Amsterdam opgenomen CAO Gemeenten en de CAO Amsterdam rechtstreeks op het griffiepersoneel van toepassing zijn, tenzij de raad een eigen regeling over het desbetreffende onderwerp heeft vastgesteld. Indien toepassing van bepalingen, met uitzondering van de genoemde CAO’s, een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie besluiten hiervan af te wijken.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de raad.

Artikel 4 Jaargesprek

Twee leden van de werkgeverscommissie, waaronder in elk geval de voorzitter, voeren een jaar-gesprek met de griffier.

Artikel 5 Ondersteuning vanuit de ambtelijke organisatie

  • 1. De werkgeverscommissie wordt ondersteund door een adviseur vanuit de ambtelijke organisatie ressorterend onder het college van burgemeester en wethouders, die zich bezighoudt met personele zaken.

  • 2. De adviseur is aanwezig bij het jaargesprek, bedoeld in artikel 4, bereidt het jaargesprek mede voor en maakt een verslag van het gesprek.

Artikel 6 Medezeggenschap

  • 1. De griffie wordt beschouwd als zelfstandige onderneming in de zin van de Wet op de ondernemingsraden.

  • 2. De griffier organiseert de medezeggenschap voor de griffie.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1. Het besluit van 5 maart 2003 tot vaststelling van de rechtspositie raadsgriffier en medewerkers raadsgriffie (Gemeenteblad af. 3A, nr. 44/77) wordt ingetrokken.

  • 2. Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 3. Dit besluit kan worden aangehaald als: Besluit werkgeversfunctie griffie gemeente Amsterdam 2023.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 12 oktober 2023.

De voorzitter

Femke Halsema

De griffier

Jolien Houtman