Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR701976
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR701976/1
Delegatiebesluit omgevingsplan gemeente Nijmegen
Geldend van 01-01-2024 t/m heden
Intitulé
Delegatiebesluit omgevingsplan gemeente NijmegenDe raad van de gemeente Nijmegen, bijeen in zijn vergadering van 28 september 2022;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 12 juli 2022
Gelet op artikel 2.8 en 4.14, vijfde lid van de Omgevingswet;
Besluit vast te stellen het: Delegatiebesluit omgevingsplan gemeente Nijmegen
Artikel 1 Wijzigen omgevingsplan
De gemeenteraad delegeert de bevoegdheid tot het wijzigen van het omgevingsplan aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen in de volgende gevallen:
- 1.
het opnemen van een onherroepelijke omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit in het omgevingsplan;
- 2.
het nemen van een voorbereidingsbesluit met het oog op de voorbereiding van in het omgevingsplan op te nemen regels;
- 3.
het uitvoering geven aan wijzigingsbevoegdheden en uitwerkingsverplichtingen tenzij de wijzigingsbevoegdheden en uitwerkingsverplichtingen zijn omgezet tot beoordelingsregels voor een binnenplanse omgevingsplanactiviteitvergunning;
- 4.
het corrigeren van kennelijke verschrijvingen en wijzigingen van technische aard.
Artikel 2 Informeren
Het college informeert de gemeenteraad over de krachtens delegatie genomen besluiten door toezending van de collegebesluitenlijst.
Artikel 3 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt tegelijk met de Wet van 23 maart 2016, houdende regels over het beschermen en benutten van de fysieke leefomgeving (Omgevingswet) in werking.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 september 2022:
De raadsgriffier,
Drs. S.J. Ruta
De voorzitter,
Drs. H.M.F. Bruls
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1
- 1.
Ontwikkelingen die niet passen binnen een omgevingsplan kunnen mogelijk gemaakt worden met een omgevingsvergunning in afwijking van het omgevingsplan (BOPA) of door middel van het wijzigen van het omgevingsplan. Indien een aanvraag omgevingsvergunning niet past binnen het omgevingsplan, maar wel een gewenste ontwikkeling betreft, kan één van deze twee procedures worden toegepast.
- 2.
Onder de Omgevingswet blijft het dus mogelijk om ontwikkelingen in afwijking van het omgevingsplan mogelijk te maken. Het college kan een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit verlenen. De gemeenteraad verwerkt deze vergunningen voor buitenplanse omgevingsactiviteiten binnen 5 jaar in het omgevingsplan. Hiertegen staat geen bezwaar en beroep (meer) open. De raad stuurt op hoofdlijnen en het vertalen van een al verleende omgevingsvergunning is een administratieve handeling. Daarom leent deze bevoegdheid zich goed voor delegatie;
Een voorbereidingsbesluit is een verklaring dat een wijziging van het omgevingsplan wordt voorbereid, waarmee een aanhoudingsplicht geldt voor bouw- en aanlegactiviteiten. Hierdoor wordt voor het gebied waarvoor het besluit wordt genomen de bestaande situatie als het ware tijdelijk bevroren totdat het omgevingsplan is gewijzigd. Met het nemen van een voorbereidingsbesluit wordt voorkomen dat een initiatiefnemer kort voor aanpassing van het omgevingsplan bewust een vergunningaanvraag indient, die in strijd is met de voorgenomen aanpassing. De noodzaak tot het nemen van een voorbereidingsbesluit komt nauwelijks voor, maar wanneer dit nodig is, is het belangrijk dat er snel kan worden gehandeld. Gelet op de vergaderfrequentie van de raad in relatie tot die van het college en de daarbij horende aanlevertermijnen, kan het college hierin sneller acteren. Om die reden is in de Omgevingswet een delegatiemogelijkheid opgenomen voor de bevoegdheid tot het nemen van een voorbereidingsbesluit (artikel 4.14 Ow). De achterliggende gedachte van de wetgever is hierbij geweest dat het college een omgevingsplan voorbereidt en daarmee dan ook goed in staat is om op een effectieve wijze een voorbereidingsbesluit te nemen.
- 3.
Onder de Omgevingswet vervallen de wijzigingsbevoegdheid en de uitwerkingsverplichting. De huidige bestemmingsplannen bevatten nog wel wijzigings- en uitwerkingsbevoegdheden. Deze wijzigings- en uitwerkingsplannen zijn onherroepelijk geworden vóór de inwerkingtreding van de Omgevingswet en gaan op in het omgevingsplan van rechtswege. Deze wijzigings- en uitwerkingsregels worden onder de Omgevingswet, op grond van artikel 22.32, eerste lid, Invoeringsbesluit Omgevingswet gedeeltelijk omgevormd tot een beoordelingskader voor binnenplanse omgevingsplanactiviteitvergunningen voor bouwwerken. Een dergelijke vergunning kan verleend worden indien de activiteit in overeenstemming is met regels voor de toepassing van een wijzigingsbevoegdheid of uitwerkingsplicht. Is er bij een aanvraag geen sprake van bouwen of het in stand houden en gebruiken van het te bouwen bouwwerk, dan is artikel 22.32 niet van toepassing en kan dus geen binnenplanse omgevingsplanactiviteitvergunning worden verleend. Voor deze gevallen kan de bevoegdheid om het omgevingsplan aan te passen, aan het college worden gedelegeerd. Hiermee wordt de voorbereidingsprocedure omtrent het omgevingsplan zoveel mogelijk vereenvoudigd en versneld, daar waar dat al eerder door de raad als wenselijk is aangegeven en waar de raad al mee heeft ingestemd bij de vaststelling van het bestemmingsplan.
- 4.
Helaas ontstaan soms onjuistheden in een plan. Bijvoorbeeld door een verwijzing niet aan te passen. Het corrigeren van verschrijvingen, verkeerde verwijzingen en evidente onjuistheden in het omgevingsplan is een bevoegdheid die zich voor delegatie leent.
Dat geldt ook voor het doorvoeren van wijzigingen van technische aard. Hierbij kan gedacht worden aan de situatie dat het werkingsgebied verkeerd is omgezet. Deze moet dan worden hersteld. Het gaat hier om technische aanpassingen die niet leiden tot inhoudelijke wijzigingen.
Artikel 2
Het college informeert de gemeenteraad over de krachtens delegatie genomen besluiten. Dit vindt plaats door verstrekking van de collegebesluitenlijst aan de gemeenteraad.
Artikel 3
Dit artikel spreekt voor zich.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl