Beheerregeling Informatiebeheer gemeente Oldenzaal 2023

Geldend van 18-10-2023 t/m heden

Intitulé

Beheerregeling Informatiebeheer gemeente Oldenzaal 2023

Het college van burgemeester en wethouders van Oldenzaal;

gelet op het bepaalde in artikel 7, eerste lid van de Archiefverordening gemeente Oldenzaal 2015

b e s l u i t :

vast te stellen Beheerregeling Informatiebeheer gemeente Oldenzaal 2023.

Hoofdstuk 1, Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze beheerregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    archiefbescheiden, als bedoeld in artikel 1, onder c, van de Archiefwet 1995:

    • 1.

      bescheiden, ongeacht hun vorm, door de overheidsorganen ontvangen of opgemaakt en naar hun aard bestemd daaronder te berusten;

    • 2.

      bescheiden, ongeacht hun vorm, met overeenkomstige bestemming, ontvangen of opgemaakt door instellingen of personen, wier rechten of functies op enig overheidsorgaan zijn overgegaan;

    • 3.

      bescheiden, ongeacht hun vorm, welke ingevolge overeenkomsten met of beschikkingen van instellingen of personen dan wel uit anderen hoofde in een archiefbewaarplaats zijn opgenomen om daar te berusten;

    • 4.

      reproducties, ongeacht hun vorm, welke bij of krachtens de wet in de plaats zijn gesteld van de onder 1°, 2° of 3° bedoelde archiefbescheiden of welke op grond van het bepaalde in artikel 7 van de Archiefwet 1995 zijn vervaardigd;

  • b.

    archiefbewaarplaats: de door burgemeester en wethouders voor de blijvende bewaring van archiefbescheiden aangewezen bewaarplaats, als bedoeld in artikel 31 van de Archiefwet 1995.De aangewezen bewaarplaats is het stadhuis van de gemeente Oldenzaal gevestigd op de Ganzenmarkt 1 7571 CD Oldenzaal;

  • c.

    archiefregeling: Regeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 15 december 2009, nr. WJZ/178205 (8189), met betrekking tot de duurzaamheid en de geordende en toegankelijke staat van archiefbescheiden en de bouw en inrichting van archiefruimten en archiefbewaarplaats;

  • d.

    archiefruimte: een ruimte, bestemd of aangewezen voor de bewaring van archiefbescheiden in afwachting van hun overbrenging naar de archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 1, onder e, van de Archiefwet 1995;

  • e.

    beheer: de ambtelijke verantwoordelijkheid voor de uitvoering van werkzaamheden om archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren;

  • f.

    beheerder: degene die ingevolge artikel 3 van de Archiefverordening is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats;

  • g.

    De gemeentearchivaris: de overeenkomstig artikel 32 van de Archiefwet benoemde functionaris;

  • h.

    zaak: een samenhangende hoeveelheid werk, met een duidelijke aanleiding en een duidelijk resultaat, waarvan kwaliteit en doorlooptijd bewaakt moeten worden;

  • i.

    conversie: omzetting of overzetting van gegevens in een ander bestandsformaat, als bedoeld in artikel 1, onder d, van de Archiefregeling;

  • j.

    informatiehuishouding: het geheel aan maatregelen om de archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren gedurende de wettelijk bepaalde termijn;

  • k.

    kwaliteitssysteem: kwaliteitssysteem als bedoeld in artikel 16 van de Archiefregeling;

  • l.

    migratie: overzetting van gegevens en toepassingsprogrammatuur naar een ander platform, als bedoeld in artikel 1, onder k, van de Archiefregeling;

  • m.

    overbrenging: overbrenging van archiefbescheiden naar de archiefbewaarplaats als bedoeld in de artikelen 12 en 13 van de Archiefwet 1995;

  • n.

    proceseigenaar: verantwoordelijk manager van de medewerkers die de zaken behandelen;

  • o.

    selectielijst: lijst waarin tenminste wordt aangegeven welke archiefbescheiden voor vernietiging in aanmerking komen als bedoeld in artikel 5 van de Archiefwet 1995;

  • p.

    Strategisch informatieoverleg: structureel overleg dat de besluitvorming inzake de informatiehuishouding vanuit de verantwoordelijkheid voor de informatieketen in samenhang voorbereidt;

  • q.

    vervanging: het vervangen van archiefbescheiden door digitale reproducties als bedoeld in artikel 7 van de Archiefwet 1995, en;

  • r.

    vervreemding: overdracht van archiefbescheiden als bedoeld in artikel 8 van de Archiefwet 1995 of van rechtswege.

Artikel 2. Reikwijdte

De bepalingen ten aanzien van de geordende en toegankelijke staat van archiefbescheiden alsmede ten aanzien van de vervanging van archiefbescheiden als bedoeld in artikelen 17 tot en met 26b van de Archiefregeling, zijn van overeenkomstige toepassing op alle archiefbescheiden ongeacht de daarvoor geldende bewaartermijn.

Hoofdstuk 2. Beheerregeling

Artikel 3. Taken beheerder en proceseigenaar

  • 1. De beheerder is belast met het beheer van de archiefbescheiden in overeenstemming met de eisen van het gehanteerde kwaliteitssysteem.

  • 2. De beheerder stelt alvorens tot vernietiging van archiefbescheiden over te gaan een specificatie van vernietigbare archiefbescheiden op met inachtneming van de geldende selectie-lijst. De specificatie behoeft de goedkeuring van de proceseigenaar, welke goedkeuring geldt als een machtiging tot vernietiging.

  • 3. De proceseigenaar is verantwoordelijk voor de volledigheid van de dossiers en het op de juiste wijze afsluiten van de dossiers.

Artikel 4. Taken en bevoegdheden Strategisch informatieoverleg

  • 1. Het Strategisch informatieoverleg geeft de gemeentearchivaris in ieder geval advies over:

    • a.

      vervreemding van archiefbescheiden;

    • b.

      uitzonderingen op de bewaartermijnen die zijn voorgeschreven in de geldende selectielijst gemeentelijke archiefbescheiden als bedoeld in artikel 5, eerste lid, onder e, van het Archiefbesluit en overige waarderingsvraagstukken;

    • c.

      overdracht van archiefbescheiden aan een andere beheerder;

    • d.

      vervanging, migratie en conversie van archiefbescheiden;

    • e.

      overbrenging van archiefbescheiden naar de archiefbewaarplaats;

    • f.

      beperkingen op de openbaarheid van archiefbescheiden, alvorens deze worden overgebracht naar de archiefbewaarplaats;

    • g.

      duurzaamheid van digitale archiefbescheiden, en;

    • h.

      de keuze, inrichting en locatie van archiefruimten bestemd voor het bewaren van archiefbescheiden;

    • i.

      vernietiging van archiefbescheiden;

  • 2. Het Strategisch informatieoverleg kan de beheerder uitnodigen bij het overleg.

Artikel 5. Overdracht en ter beschikkingstelling van archiefbescheiden

Bij overdracht van een of meer taken van de ene beheerder aan een andere beheerder, en bij het opheffen, samenvoegen of splitsen van organisatieonderdelen, worden de volgende voorzieningen omtrent de archiefbescheiden getroffen:

  • a.

    archiefbescheiden betreffende zaken die op het moment van overdracht nog niet zijn afgedaan, worden overgedragen aan de archiefvormende beheerder, die deze zaken zal afdoen;

  • b.

    van een overdracht aan een ander overheidsorgaan wordt een verklaring van vervreemding opgemaakt;

  • c.

    archiefbescheiden betreffende zaken die op het moment van opheffing zijn afgedaan, worden tot hun overbrenging naar de archiefbewaarplaats overgedragen aan de archiefvormende beheerder of ter beschikking gesteld aan het andere overheidsorgaan, dat de taken krijgt toegewezen dan wel met de afwikkeling van de opheffing wordt belast;

  • d.

    archiefbescheiden betreffende zaken die op het moment van privatisering nog niet zijn afgedaan, worden tijdelijk ter beschikking gesteld aan de rechtspersoon waaraan die taken worden overgedragen, en;

  • e.

    archiefbescheiden betreffende zaken die op het moment van privatisering zijn afgedaan, kunnen voor zover zij niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats, voor een periode van maximaal 20 jaar ter beschikking worden gesteld aan de rechtspersoon waaraan die taken worden overgedragen.

Artikel 6. Verantwoordelijkheden ten aanzien van de archiefbewaarplaats

De beheertaak van de gemeentearchivaris met betrekking tot de overgebrachte archiefbescheiden omvat:

  • a.

    de opname en het beheer van de archiefbescheiden in de archiefbewaarplaats;

  • b.

    het bijhouden welke archiefbescheiden beperkt openbaar zijn. Hierbij geeft zij aan wanneer, op welke wijze en voor welke termijn beperkingen zijn opgelegd;

  • c.

    het faciliteren van onderzoek in de door haar beheerde archiefbescheiden ten behoeve van gemeentelijke organen of derden. Zij verstrekt zo mogelijk daaruit op hun verzoek gegevens alsmede afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen, die zo nodig door haar worden gecollationeerd en geauthentiseerd;

  • d.

    het toewijzen of afwijzen van een verzoek tot raadpleging van beperkt openbare archiefbescheiden;

  • e.

    het uitlenen van archiefbescheiden aan overheidsorganen en particulieren, die archiefbescheiden hebben overgedragen, op basis van een bruikleenovereenkomst;

  • f.

    het opstellen/bijhouden van een lijst van overgebrachte nieuwe archieven en collecties, en;

  • g.

    het zelfstandig namens de gemeente opnemen van een particulier archief of collectie in de archiefbewaarplaats, mits het behoud van het archief of de collectie van historisch belang is voor de stad.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 7. Intrekking oud besluit informatiebeheer

Het Besluit Informatiebeheer gemeente Oldenzaal 1997 zoals vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders, op 28 oktober 1997 (reg.nr. 96.3755) wordt ingetrokken.

Artikel 8. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze beheerregeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

  • 2. Deze beheerregeling wordt aangehaald als: Beheerregeling Informatiebeheer gemeente Oldenzaal 2023.

Ondertekening

Vastgesteld op 10 oktober 2023.

Het college van burgemeester en wethouders

de secretaris

de locoburgemeester