Verordening fractieondersteuning gemeente Eemsdelta 2021

Geldend van 04-01-2021 t/m heden

Intitulé

Verordening fractieondersteuning gemeente Eemsdelta 2021

De raad van de gemeente Eemsdelta;

gelet op de artikelen 33, derde lid, van de Gemeentewet:

besluit

vast te stellen, de volgende verordening:

Verordening fractieondersteuning gemeente Eemsdelta 2021

Artikel 1. Recht op financiële vergoeding

  • 1.

    De fracties, zoals bedoeld in het Reglement van Orde voor de gemeenteraad, ontvangen jaarlijks een

  • 1.

    financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren en de ondersteuning van de

  • 2.

    fractie.

  • 3.

    De bijdrage wordt vastgesteld op € 2000,- per fractie, aangevuld met een bedrag van € 200,00 voor elk

  • 4.

    raadslid dat onderdeel uitmaakt van de fractie.

  • 2.

    De vergoeding als bedoeld in lid 2 wordt verhoogd met een bedrag ter hoogte van € 3400,- per jaar welk

  • 5.

    bedrag kan worden ingezet voor een vergoeding van fractieassistenten die zijn aangesteld overeenkomstig

  • 6.

    het bepaalde in de Verordening op het fractieassistentschap gemeente Eemsdelta.

Artikel 2. Besteding financiële vergoeding

  • 1.

    Fracties besteden de bijdrage om invulling te geven aan de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en/of controlerende rol.

  • 2.

    De bijdrage mag niet gebruikt worden voor:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen, voor wat betreft de laatsten anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften aan o.a. charitatieve instellingen, politieke partijen en vakbondsverenigingen;

    • d.

      uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen of andere betalingen aan leden van de raad.

Artikel 3. Voorschot bijdrage fractieondersteuning

  • 1.

    De bijdrage voor fractieondersteuning wordt vóór 31 januari 2021 van het betreffende kalenderjaar in de

  • vorm van een voorschot op dat kalenderjaar verstrekt;

  • 2.

    Het voorschot wordt verrekend met teveel ontvangen voorschotten in jaren waarvoor de raad de bedragen heeft vastgesteld.

Artikel 4. Tijdstip verstrekken voorschot in verkiezingsjaar

In afwijking van het bepaalde in artikel 3 wordt in een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden het voorschot vóór 31 januari verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 5. Gevolgen splitsen en fractie en samenvoegen van fracties

  • 1.

    Bij afsplitsing van een fractie of samenvoeging van fracties vindt in het kalenderjaar waarin de splitsing of samenvoeging heeft plaatsgevonden geen herberekening plaats. De aanspraak op de vergoeding van na splitsing dan wel samenvoeging ontstane fracties gaat in met ingang van het kalenderjaar volgend op de splitsing dan wel samenvoeging.

  • 2.

    Bij afsplitsing van een fractie heeft de nieuwe fractie in het resterende kalenderjaar, gerelateerd aan het aantal maanden in dat jaar, recht op vijftig procent van de in artikel 1, tweede en derde lid, vastgestelde bijdrage.

Artikel 6. Reserve

  • 1.

    Indien aan het einde van het kalenderjaar blijkt, dat een of meerdere fracties de bijdrage niet geheel hebben aangewend dan zal het restant van het budget vervallen aan de algemene middelen.

  • 2.

    Reservering vindt niet plaats voor de volgende jaren.

Artikel 7. Verantwoording en controle

  • 1.

    Elke fractie legt, binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar, verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning door het verstrekken van een overzicht aan de griffier inclusief de daarbij behorende betalingsbewijzen.

  • 2.

    De griffier rapporteert aan de raad over de door de fracties verstrekte verantwoording.

  • 3.

    In geval van bestedingen in strijd met artikel 2 kan het presidium besluiten tot terugvordering van het betreffende bedrag of verrekening met toekomstige bijdragen.

  • 4.

    In geval een verantwoording over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning niet binnen de in het eerste lid gestelde termijn geschiedt of de verantwoording daartoe aanleiding geeft kan het presidium besluiten tot het instellen van accountantsonderzoek. Indien dit accountantsonderzoek daartoe aanleiding geeft, dan wel wanneer geweigerd wordt hieraan medewerking te verlenen, kan het presidium besluiten tot terugvordering van de bijdrage (of een gedeelte daarvan) of verrekening met toekomstige bijdragen.

Artikel 8. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening fractieondersteuning gemeente Eemsdelta 2020.

Artikel 9. Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking ervan.

  • 2.

    Deze verordening werkt terug tot en met 1 januari 2021.

Artikel 10. Intrekking oude verordeningen

De verordeningen fractieondersteuning van de gemeenten Appingedam, Delfzijl en Loppersum worden van rechtswege ingetrokken.

Toelichting op de verordening fractieondersteuning Eemsdelta 2021

Algemeen

Deze verordening geeft uitvoering aan artikel 33, lid 2 van de Gemeentewet. Het genoemde lid legt expliciet vast dat politieke groeperingen een recht op fractieondersteuning hebben. De uitwerking van dit recht moet bij verordening worden geregeld.

Artikel 1

Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning.

De hoogte van het budget voor fractieondersteuning moet in de gemeentebegroting worden opgenomen en dus door de raad vastgesteld. De fractieondersteuning bestaat uit een vast en een variabel deel. Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op een gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen. Omdat grotere fracties meer lasten zullen hebben op facilitair gebied is het logisch dat zij voor dergelijke kosten een hogere vergoeding krijgen (variabel deel gebaseerd op het aantal zetels in de raad).

Voor de fractieassistenten, die zijn aangewezen op grond van de Verordening op het fractieassistentschap Eemsdelta 2021 wordt een extra vergoeding verstrekt.

Artikel 2

De fracties wordt grotendeels de vrijheid gelaten wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractieondersteuning. Minimumvoorwaarde is wel dat de bijdrage wordt besteed aan de werkzaamheden en het functioneren van de fractie dan wel ter versterking van de fractie. Verder is een aantal doelen genoemd waarvoor de bijdrage niet mag worden gebruikt. Daarmee wordt onder andere voorkomen dat met de bijdrage verkiezingscampagnes worden gefinancierd en dat raadsleden hun eigen vergoeding voor het raadswerk (vastgelegd in de verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden), aanvullen met de bijdrage voor fractieondersteuning. Individuele kosten voor raadsleden dienen bekostigd te worden uit het daarvoor beschikbare individuele budget (rechtspositieregeling) en dientengevolge ook niet uit de bijdrage voor fractieondersteuning.

Omdat het bij uitstek gaat om politieke ondersteuning kan deze inhoudelijk niet te zeer gedetailleerd geregeld worden.

Fracties moeten vrij zijn in de keuze van de personen die de fracties eventueel ondersteunen.

In onderstaand overzicht worden voorbeelden gegeven van welke kosten(soorten) wel en welke niet uit het fractiebudget betaald mogen worden (geen uitputtende opsomming):

Wel uit fractiebudget Niet uit fractiebudget

Kosten contactavonden met burgers, bedrijven en/of instellingen georganiseerd door de fractie Partijkosten zoals kosten verkiezingsavonden en andere verkiezingsactiviteiten en –uitgaven (zoals campagnekosten)

Scholings- en visievormingsactiviteiten voor (en gericht op versterking van) de hele fractie; uitnodigen deskundigen etc. Individuele opleidingen, cursussen en andere scholingsactiviteiten, bezoek congressen etc.

Kosten inwinnen externe adviezen aan de fractie Lidmaatschappen, contributies van individuele raadsleden (b.v. van de vereniging van raadsleden)

Kosten ondersteuning van de fractie door fractieassistenten (zie artikel 1, lid 3) Individueel gemaakte reiskosten (buiten de gemeente) als raadslid

50% van de kosten van de website van de (lokale afdeling van de) politieke groepering en beheer daarvan

Toelichting: fracties beschikken in het algemeen niet over een eigen website. Informatie over de fractie worden in de regel geplaatst op de website van de partij. Omdat dit niet goed kan worden onderscheiden is gekozen voor 50% van de kosten van de website. Individuele telefoon- en internetkosten, pc-apparatuur en –programmatuur van raadsleden

Kosten fractieverslagen Uitgaven voor afdelingen van politieke partijen (zoals inschrijvingskosten Kamer van Koophandel)

Kosten fractievergaderingen Kosten bestuurs- en ledenvergaderingen van de afdelingen van politieke partijen

Kosten “hei/klei”-sessies etc. gericht op het (versterken van het) functioneren van de fractie, voorbereiden kadernota's en begrotingen

Administratiekosten van de fractie (zoals bankkosten)

Artikel 3

De bijdrage wordt als voorschot verstrekt. In een verkiezingsjaar wordt het voorschot in twee gedeelten gesplitst.

Artikel 4

Het is logisch dat de bijdrage aangepast wordt aan de nieuwe verhoudingen in de raad. Indien blijkt dat het geld onrechtmatig is besteed kan dit aan het eind van het jaar verrekend worden.

Artikel 5

Er is voor gekozen om bij splitsing en/of samenvoeging van fracties geen herberekening te laten plaatsvinden in het kalenderjaar waarin de splitsing en/of samenvoeging plaatsvindt maar pas met ingang van het eerstvolgend kalenderjaar hiermee rekening te houden..

Ten aanzien van splitsing van een fractie is een hardheidsclausule ingebouwd. Een afgesplitste fractie ontvangt voor de rest van het kalenderjaar 50% van de fractievergoeding, gerelateerd aan het aantal maanden dat deze fractie in dat kalenderjaar als zelfstandige fractie doorgaat. Ook deze fracties maken immers kosten en hebben daarmee recht op enige vorm van financiële ondersteuning.

Artikel 6

Reservering van de financiële bijdrage voor een volgend jaar is niet mogelijk. Het niet gebruikte deel van de toegekende bijdrage valt terug in de algemene middelen.

Artikel 7

Kosten van contactavonden met burgers c.a., scholingsactiviteiten voor de hele fractie en dergelijke dienen met facturen te worden onderbouwd en bovendien met de advertentietekst, de uitnodiging en het programma, zodat duidelijk wordt dat het om een fractie-activiteit gaat.

De kosten van diensten die worden geleverd aan de fracties moeten worden aangetoond met facturen/declaraties en dagafschriften van de bank of met een door de dienstverlener ondertekende verklaring omtrent geleverde assistentie (periode, uren en ontvangen vergoeding). Voor de betaling aan fractieassistenten dient een verklaring van ontvangst of een bankafschrift overgelegd te worden.

De kosten voor een website en het beheer daarvan moeten worden onderbouwd met facturen voor de internetaansluiting en verklaringen van ontvangst en bankafschriften waarmee wordt aangetoond dat de kosten inderdaad zijn gemaakt en aan de sitebeheerder zijn betaald.

Indien geen verantwoording wordt ingediend (ook niet na een herhaald verzoek) of de verantwoording daartoe aanleiding geeft kan het presidium besluiten de door de raad aangewezen accountant in te schakelen.

Uit de rapportage van de griffier kan naar voren komen dat er een verrekening dient plaats te vinden met het verstrekte voorschot. Indien niet verrekend kan worden, bijvoorbeeld omdat een fractie uit de raad verdwijnt, zal het ten onrechte uitbetaalde (deel van de) voorschot teruggevorderd kunnen worden. In dat geval zal de betreffende fractie worden aangesproken. Omdat de Gemeentewet geen fracties kent en een fractie geen rechtspersoon zit, zijn de leden van de fractie in dat geval hoofdelijk aansprakelijk.

Artikel 8 en 9

Deze artikelen behoeven geen toelichting.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 4 januari 2021

De raad van de gemeente Eemsdelta,

G. Beukema T.G.C.Kramer-Klein

Voorzitter Griffier