Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR701624
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR701624/1
Regeling vervallen per 01-01-2025
Beleidsregels Pilot Kinderdagverblijf Plus en Buitenschoolse Opvang Plus voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben gemeente Buren 2023
Geldend van 11-10-2023 t/m 31-12-2024 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2023
Intitulé
Beleidsregels Pilot Kinderdagverblijf Plus en Buitenschoolse Opvang Plus voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben gemeente Buren 2023Beleidsregels KDV+ en BSO+ gemeente Buren 2023
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Buren houdende regels omtrent KDV+ en BSO+ 2023
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Buren;
gelet op de:
- Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdwet gemeente Buren 2023
- Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning en jeugdwet gemeente Buren2023
- Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang gemeente Buren 2022;
besluit vast te stellen de Beleidsregels KDV+ en BSO+ gemeente Buren 2023
Inleiding
In toenemende mate krijgen aanbieders van kinderopvang en de buitenschoolse opvang (BSO) de vraag of het mogelijk is om opvang te organiseren voor een kind met een ondersteuningsbehoefte.
Ouders kunnen nog niet voldoende terecht bij reguliere kinderopvangorganisaties, omdat reguliere kinderdagverblijven (KDV’s) en BSO’s daar niet op ingericht zijn. Kinderen worden op dit moment daarom soms individueel of elders in groepsverband begeleid, terwijl dat niet altijd wenselijk is. Een opvangplek zo dicht mogelijk bij huis, met kinderen met en zonder ondersteuningsbehoefte, is de wens van veel ouders.
Deze wens om kinderen met een ondersteuningsbehoefte op te vangen op een regulier KDV of BSO, met extra professionele ondersteuning, past binnen het beleid van de gemeente Buren: We proberen zoveel mogelijk lichte zorg, zo dichtbij mogelijk aan te bieden: ‘gewoon waar mogelijk, speciaal waar nodig’.
De omgeving van de onze inwoners, en zeker ook van een kind is erg belangrijk. Een kind met een behoefte aan begeleiding kan niet altijd in zijn/haar eigen dorp naar school. Om toch zoveel mogelijk aansluiting te vinden in de buurt proberen we preventie en laagdrempelige vormen van ondersteuning zoveel mogelijk te versterken.
Buitenpret en de gemeente Buren hebben in dit kader samen het plan opgevat om in een pilot kinderen met een ondersteuningsbehoefte deel te laten nemen aan de reguliere opvang met de benodigde aanpassingen zoals extra professionele begeleiding, aangepaste groepen of een aangepaste omgeving. Deze opvang noemen we afhankelijk van de leeftijd van het kind KDV+ of BSO+.
De doelgroep
De pilot betreft kinderen zowel kinderen van 0-4 jaar als kinderen die speciaal of regulier basisonderwijs bezoeken in de leeftijd van 4 tot zij de basisschool verlaten en die in het kader van het woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet onder de verantwoordelijkheid van Buren vallen.
Hoofdstuk 1. Algemeen
Artikel 1. Begripsomschrijving
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
- a.
College:Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Buren.
- b.
BKR: Beroepskracht Kind Ratio. De in de wet kinderopvang vastgestelde verhouding tussen het aantal kinderen op de KDV of BSO groep en de gekwalificeerde beroepskracht.
- c.
BSO: Buitenschoolse Opvang. Kinderopvang verzorgt door een in het LRK geregistreerde houder van Kinderopvang voor kinderen in de leeftijd dat ze naar het basisschoolonderwijs kunnen gaan, waarbij opvang wordt geboden voor of na de dagelijkse schooltijd evenals gedurende vrije dagen of middagen en in schoolvakanties.
- d.
Gemeente: Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Buren.
- e.
Houder: De rechtspersoon aan wie een onderneming als bedoeld in de Handelsregisterwet toebehoort waarbij onder onderneming wordt begrepen een locatie die in het LRK is opgenomen als KDV of BSO.
- f.
Kind: Een binnen de gemeente woonachtig kind, waarbij een kind in KDV+ een leeftijd heeft tussen 0- en 4 jaar en in geval van BSO+ van 4 jaar tot het moment dat het kind uitstroomt uit het Primair Onderwijs.
- g.
Kinderopvang: Opvang vanuit een landelijk geregistreerd kinderdagverblijf in de zin van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.
- h.
Kinderopvangtoeslag: De tegemoetkoming van het Rijk, uitgekeerd via de Belastingdienst aan ouders, bedoeld als bijdrage in de kosten voor een in het LRK geregistreerd Kinderdagverblijf.
- i.
LRK: Het Landelijk Register Kinderopvang waar alle gastouderbureaus, gastouders, kinderdagverblijven en organisaties voor buitenschoolse opvang zijn opgenomen die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen;
- j.
Ouders: De bloed- of aanverwant in opgaande lijn of de pleegouder van een kind op wie de kinderopvang betrekking heeft
- k.
Sociaal team: De jeugdconsulenten die onder verantwoordelijkheid van de gemeente Buren werkzaam zijn en die een onderzoek doen naar de behoefte aan zorg in het kader van de Jeugdwet.
- l.
Wet IKK: De Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang.
Hoofdstuk 2. Doelstelling doelgroep en aanvraagproces
Artikel 2. Doelstelling
- -
Het bieden van kinderopvang (na schooltijd) aan kinderen waarbij vanwege specifieke kindfactoren de reguliere opvang ontoereikend is en waarbij net als op de reguliere opvang de ontwikkeling van de kinderen op de groep in brede zin wordt gestimuleerd en gemonitord.
- -
Aan de hand van een individueel plan werken aan de voor het kind geformuleerde leerdoelen waarbij ook de mogelijkheid van doorstromen naar de regulier opvang wordt bekeken.
- -
Het creëren van een positief pedagogisch en veilig klimaat voor alle kinderen en medewerkers op de groep.
- -
Kruisbestuiving van kennis en deskundigheid tussen de HBO geschoolde medewerker die gespecialiseerd is in de zorg voor de kinderen met een ondersteuningsbehoefte, de eventuele orthopedagoog en de andere pedagogisch medewerkers.
Artikel 3. Doelgroep KDV+ en BSO+
Opvang via KDV+ en BSO+ wordt uitsluitend verstrekt aan kinderen met een zorgbehoefte die de kinderopvang, het speciaal of regulier basisonderwijs bezoeken en die in het kader van het woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Buren vallen.
Artikel 4. Aanvraagproces KDV+ en BSO+
Het aanvraagproces voor KDV+ en BSO+ verloopt als volgt:
- a.
Ouders schrijven hun kind in via de reguliere intakeprocedure bij het KDV+ of de BSO+/ Buitenpret.
- b.
Buitenpret informeert ouders over de aanvraag om Kinderopvangtoeslag.
- c.
Het KDV+ / de BSO+, Buitenpret overlegt met de toegang van het sociaal team of er sprake is van kind problematiek met een extra ondersteuningsbehoefte.
- d.
In geval van kind problematiek nemen de ouders contact op met de toegang van het sociaal team van de gemeente Buren om een aanvraag voor BSO+ of KDV + in te dienen.
- e.
De toegang zorgt dat de aanvraag in de werkvoorraad van een jeugdconsulent van de gemeente Buren terecht komt..
- f.
De jeugdconsulent beoordeelt de vraag op basis van de beschikbare gegevens.
- g.
Bij een positieve beoordeling wordt een indicatie afgegeven voor KDV+ of BSO+. Tevens wordt onderzocht of er al een indicatie aanwezig is en of deze al dan niet aangepast moet worden.
- h.
Een negatieve beoordeling kan als reden hebben dat er geen extra (specifieke) begeleiding nodig is, dat er andere begeleiding of meer dan extra begeleiding nodig is voor het kind. De dan in te zetten zorg wordt besproken met de ouders.
- i.
De ouders ontvangen een beschikking over de in te zetten zorg in de vorm van KDV+ of BSO+ en of eventuele andere benodigde zorg en het sociaal team verzoekt de ouders toestemming te geven deze informatie te delen met de kinderopvangorganisatie/ Buitenpret. Daarbij wordt rekening gehouden met de bepalingen uit de Jeugdwet over gegevensdeling.
- j.
De kinderopvangorganisatie/ Buitenpret draagt zorg voor de gevraagde extra ondersteuning.
- k.
De kinderopvangorganisatie declareert de geïndiceerde geleverde zorg BSO+ maandelijks via het berichtenverkeer bij de gemeente Buren.
- l.
De productcode die gehanteerd wordt is 45A60 begeleiding groep BSO+.
- m.
De begeleiding KDV+ wordt betaald uit Onderwijsachterstandsmiddelen. Ook deze kosten worden gedeclareerd via het berichtenverkeer. De code die gehanteerd wordt is 45A05.
- n.
Buitenpret/ de kinderopvangorganisatie is alert op signalen die wijzen op bijkomende problematiek en raadplegen, indien nodig, een gedragswetenschapper of het sociaal team van de gemeente Buren.
Hoofdstuk 3. Algemene verplichtingen en bekostiging
Artikel 5. Algemene verplichtingen opvang KDV+ en BSO+
KDV+ en BSO+ kan alleen uitgevoerd worden bij kinderopvangorganisaties die:
- 1.
Voldoen aan de in de wet IKK, de Wet kinderopvang en de wet Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk gestelde kwaliteitseisen.
- 2.
Ingeschreven staan bij het LRK.
- 3.
Zorgen dat er aandacht is voor ouderbetrokkenheid en dat is vastgelegd in het beleid.
- 4.
Werken met de meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling.
Daarnaast wordt van de BSO+/ KDV+ het volgende verwacht:
- 5.
De pedagogisch medewerkers op de groep hebben een opleiding op MBO-4 niveau en werken onder verantwoordelijkheid van een HBO geschoolde medewerker met een opleiding SPW of gelijkwaardig. Er wordt zorg gedragen voor intervisie en casuïstiekbespreking.
- 6.
De kinderopvangorganisatie draagt zorg voor deskundigheidsbevordering.
- 7.
Voor kinderen die worden verwezen naar de BSO+ of KDV+ wordt een ondersteuningsplan met doelen opgesteld. Deze doelen worden tenminste twee maanden voor de indicatie afloopt geëvalueerd.
- 8.
Er wordt samengewerkt met andere zorgverleners van het kind, zoals de eventuele behandelaar.
- 9.
Buitenpret heeft wekelijks overleg over de jeugdigen met een behandelaar/ gedragskundige.
- 10.
In geval van het signaleren van een ontoereikende indicatie wordt contact opgenomen met de jeugdconsulent van het Sociaal team.
- 11
De BKR is bij KDV+ maximaal 1 pedagogisch medewerker op 6 kinderen. Bij BSO+ geldt dat 1 pedagogisch medewerker op 4 kinderen beschikbaar is.
Artikel 6. Bekostiging BSO+ en KDV+
- 1.
De reguliere opvangplek met reguliere begeleiding wordt door de ouders betaald. Ouders met een betaalde baan of een traject naar werk of opleiding kunnen hiervoor een toeslag aanvragen via de Belastingdienst.
- 2.
De benodigde extra begeleiding voor BSO+ wordt vanuit de Jeugdwet bekostigd door de gemeente. Voor ieder kind met een indicatie wordt een aantal te indiceren dagdelen BSO+, productcode 45A60 “begeleiding groep BSO+” betaald. Het kind kan daarvoor maximaal 3 dagdelen per week deelnemen aan de BSO+. In de vakantieperiode kunnen 6 dagdelen per week worden toegekend.
- 3.
De extra begeleiding KDV+ wordt gefinancierd uit het Onderwijsachterstand beleid (OAB). We gaan uit van een vergoeding van maximaal 8 uur per dag..
- 4.
Bij de bekostiging, zoals genoemd onder lid 2 en 3, gaat de gemeente uit van maximaal 49 weken per jaar.
- 5.
In geval het gaat om ontlasting van de ouders en deze niet in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag en het wel in het belang is van het kind om onder te brengen in KDV+ of BSO+, dan wordt bekeken of de Sociaal Medische Indicatieregeling (SMI) als voorliggende voorziening kan worden toegepast. Mocht dit niet het geval zijn, dan kunnen de kosten voor begeleiding en plaatsing vergoed worden uit de Jeugdwet. Dit is afhankelijk van de door de jeugdconsulent vastgestelde noodzaak waarbij nadrukkelijk het voorliggend aanbod betrokken wordt.
Artikel 7. Vervoer
De ouders zijn verantwoordelijk voor het vervoer naar KDV+ en voor het vervoer vanuit de BSO+ naar huis. Kinderen die naar BSO+ gaan en die mee kunnen met het vervoer dat regulier is geregeld voor bepaalde scholen, worden door de Kinderopvangorganisatie vervoert tegen een vergoeding (€ 2,- per keer in 2023) die ouders moeten betalen.
Voor die kinderen die vanaf andere scholen naar de BSO+ vervoerd moeten worden, moet door ouders of de gemeente vervoer worden geregeld. Ouders bekostigen dit vervoer in principe zelf.
Hoofdstuk 4. Overige bepalingen
Artikel 8. Duur van de Pilot
Deze pilot start op 1 januari 2023 en zal twee jaar duren tot en met 31 december 2024.
Na ongeveer 1,5 jaar zal de pilot worden geëvalueerd waarna een besluit zal worden genomen over het al dan niet continueren van de voorziening.
Artikel 9. Monitoring
Gedurende de pilot worden de volgende gegevens bijgehouden:
- -
Aantal aanvragen tot plaatsing KDV+ en BSO+
- -
Aantal gehonoreerde aanvragen plaatsing KDV+ f BSO+
- -
Tevredenheid ouders (na 6 maanden)
- -
De kosten van de inzet van BSO+ en KDV+
- -
Een inschatting van de kosten die gemaakt zouden zijn wanneer dit product niet zou zijn ingezet.
Artikel 10. Hardheidsclausule
Het college kan één of meer artikelen van deze beleidsregels buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 11. Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als: “Beleidsregels KDV+ en BSO+ gemeente Buren 2023”.
Artikel 12. Inwerkingtreding
De Beleidsregels treden met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2023.
Ondertekening
Aldus vastgesteld te Buren op 26 september 2023
Burgemeester en wethouders van gemeente Buren
de secretaris, A.J.G. Bex MLD
de burgemeester, H.M. Ostendorp
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl