Reglement Burgerlijke Stand gemeente Beuningen

Geldend van 29-08-2023 t/m heden

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand gemeente Beuningen

Het college van de gemeente Beuningen;

gelezen het besluit van het college van burgemeester en wethouders van 29 augustus 2023;

overwegende vast te stellen het Reglement burgerlijke stand 2023 en tevens het intrekken van het voorgaande reglement daterend 18 april 1995;

gelet op het bepaalde in de artikelen 1:16, 1:16a en 1:16c Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

B E S L U I T vast te stellen:

HOOFDSTUK I: ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsbepalingen

Het reglement verstaat onder:

a. college: het college van burgemeester en wethouders van Beuningen;

b. huwelijk: een voltrekking van een huwelijk, een partnerschapsregistratie of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

c. ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 1:16 BW;

d. trouwambtenaar: een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 1:16 BW, die is belast met het verrichten van bepaalde taken als bedoeld in artikel 1:16a, tweede lid BW;

e. trouwambtenaar voor één dag: degene die voor een enkel huwelijk is aangewezen als trouwambtenaar;

f. gemeentehuis: een gebouw en de daaraan verbonden omsloten (buiten)ruimten, dat bij besluit van het college van burgemeester en wethouders als zodanig is aangewezen;

g. trouwlocatie: een locatie die is aangewezen als gemeentehuis;

h. vaste trouwlocatie: een trouwlocatie die voor onbepaalde tijd is aangewezen;

i. eenmalige trouwlocatie: een trouwlocatie die voor een enkel huwelijk is aangewezen.

j. eenvoudig huwelijk/partnerschap: een huwelijk of geregistreerd partnerschap in uitgeklede vorm, zoals omschreven in artikel 13 van dit reglement;

k. kosteloos huwelijk/partnerschap: een huwelijk of geregistreerd partnerschap als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, zoals omschreven in artikel 12 van dit reglement.

HOOFDSTUK II: AMBTENAREN VAN DE BURGERLIJKE STAND

Artikel 2. Aanwijzen van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de trouwambtenaar

1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangewezen voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar werkzaam is in dienst van de gemeente Beuningen.

2. De trouwambtenaar wordt aangewezen voor een in het aanwijzingsbesluit vermelde periode.

3. Raadsleden, wethouders en de burgemeester van de gemeente Beuningen kunnen voor een in het aanwijzingsbesluit vermelde periode worden aangewezen als trouwambtenaar. Deze periode eindigt uiterlijk vier maanden na beëindiging van onderscheidenlijk het raadlidmaatschap, wethouderschap en burgemeesterschap.

4. Na aanwijzing vindt beëdiging plaats bij de rechtbank Gelderland. Pas na beëdiging kunnen de werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand of trouwambtenaar aanvangen.

Artikel 3. Aanwijzen van de trouwambtenaar voor één dag

1. Op verzoek van een bruidspaar of aanstaande partners kan een derde worden aangewezen als trouwambtenaar voor één dag. Deze derde dient reeds beëdigd en aangewezen te zijn als trouwambtenaar in een andere gemeente, en de aanwijzing en beëdiging zijn nog niet verlopen. De verzoekers leggen stukken over waaruit dit blijkt. Het sluiten van een huwelijk of geregistreerd partnerschap door een éénmalige trouwambtenaar geldt niet voor kosteloze, eenvoudige ceremonies en omzettingen.

2.Het verzoek wordt uiterlijk vier maanden voor het huwelijk/partnerschap ingediend. Als het college overgaat tot aanwijzing ontvangt de éénmalige trouwambtenaar het aanwijsbesluit.

3. Bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap dat wordt voltrokken ten overstaan van een trouwambtenaar voor één dag is te allen tijde een ervaren trouwambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Beuningen aanwezig.

Artikel 4. Vergoedingen

1. De vergoeding aan de ambtenaar burgerlijke stand in de zin van artikel 2 lid 1 van dit reglement vindt plaats op basis van een arbeidsovereenkomst.

2. De trouwambtenaar in de zin van artikel 2 lid 2 van dit reglement ontvangt een vergoeding conform de rechtspositieregeling voor de bezoldigd buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de arbeidsvoorwaardenregeling BABS.

3. Een raadslid, wethouder of burgemeester die is aangewezen als trouwambtenaar heeft geen recht op een vergoeding van de gemeente Beuningen.

4. Een trouwambtenaar voor één dag heeft geen recht op een vergoeding van de gemeente Beuningen.

Artikel 5. Leiding van de dienst burgerlijke stand

De manager van de afdeling Dienstverlening is belast met de leiding van de dienst als bedoeld in artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand en draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en trouwambtenaren.

HOOFDSTUK III: LOCATIES

Artikel 6. Locaties voor werkzaamheden van het bureau burgerlijke stand

1. In het gemeentehuis van de gemeente Beuningen worden alle wettelijke taken genoemd in artikel 1:16a BW verricht.

a. het opmaken van alle akten van de burgerlijke stand, inclusief het toepassen van de regels van het internationaal privaatrecht op grond van Boek 10 van het Burgerlijk Wetboek; en

b. de afgifte van uittreksels of afschriften van de burgerlijke stand;

c. alle overige werkzaamheden van de ambtenaar van de burgerlijke stand.

2. Een huwelijk/geregistreerd partnerschap wordt voltrokken in het gemeentehuis of op een vaste trouwlocatie of een éénmalig aangewezen trouwlocatie.

3. Gelet op artikel 1, tweede lid, van het Besluit burgerlijke stand kan de manager van de afdeling Dienstverlening beslissen dat de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand hun ambtsbezigheden elders uitvoeren. Hij/zij wijst hiertoe, al dan niet tijdelijk, locaties binnen de gemeente aan.

Artikel 7. Aanwijzen van vaste trouwlocaties

1. Het college wijst vaste trouwlocaties aan. Welke vaste trouwlocaties zijn aangewezen, blijkt uit het geldende aanwijzingsbesluit van het college. De vaste trouwlocaties worden tevens gepubliceerd op de website van de gemeente Beuningen.

2. Het college kan besluiten de aanwijzing van een vaste trouwlocatie in te trekken als de locatie niet of niet langer voldoet aan de voorwaarden voor trouwlocaties in de zin van artikel 9, of als de locatie niet voldoet enig ander wettelijk voorschrift.

Artikel 8. Aanwijzen van éénmalige trouwlocaties

1. Op verzoek van een bruidspaar of aanstaande partners kan het college een locatie aanwijzen als éénmalige trouwlocatie.

2. Het verzoek wordt uiterlijk vier maanden voor het huwelijk ingediend.

3. De modelverordening van de VNG is van toepassing op de beoordeling of de verzochte locatie aan de hierin genoemde criteria voldoet, en tevens het genoemde in lid 9.

Artikel 9. Voorwaarden voor trouwlocaties

1. Een locatie wordt alleen aangewezen als trouwlocatie als de locatie naar het oordeel van het college aan alle hierna volgende voorwaarden voldoet.

a. De locatie is niet in strijd met de openbare orde of de goede zeden.

b. De locatie laat geen onduidelijkheid bestaan over het onderscheid tussen kerk en staat.

c. De locatie is voor de duur van de voltrekking van het huwelijk op eenvoudige wijze openbaar toegankelijk, waaronder begrepen voor mensen met een beperking.

d. De locatie voldoet aan bouwtechnische veiligheidseisen, zoals onder meer gesteld door de brandweer, mede gelet op het aantal gasten dat bij het huwelijk aanwezig kan zijn.

e. Het perceel heeft een functie die past bij het voorgenomen huwelijk en er is in de omgeving van de locatie voldoende parkeergelegenheid.

f. De locatie wordt voor de duur van de voltrekking van het huwelijk kosteloos ter beschikking gesteld aan de gemeente.

g. De locatie beschikt over de nodige voorzieningen en wordt naar behoren ingericht, waaronder mede wordt verstaan:

h. dat er voldoende tafels en stoelen aanwezig zijn.

i. dat de ruimte waar het huwelijk wordt voltrokken voldoende verlicht en, als het gaat om een binnenruimte, verwarmd is,

j. dat de locatie beschikt over voldoende en degelijke sanitaire voorzieningen,

k. dat er een aparte ruimte aanwezig is waar de ambtenaar zich kan verkleden.

l. De eigenaar/beheerder van de locatie heeft de “Overeenkomst Trouwlocatie” ondertekend.

2. Als het voornemen bestaat om het huwelijk/geregistreerd partnerschap te organiseren in een omsloten buitenruimte, dan moet in het daaraan verbonden gebouw tevens een binnenruimte beschikbaar zijn die aan de voorwaarden voldoet, zodat zo nodig naar die binnenruimte kan worden uitgeweken.

Artikel 10. Gebruik van een trouwlocatie

1. De wijze van gebruik van een trouwlocatie wordt voor de duur van het huwelijk/geregistreerd partnerschap bepaald door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

2. De gemeente is niet verantwoordelijk voor de inrichting, aankleding en verzorging van een trouwlocatie, noch voor schade of letsel aan derden of aan de trouwlocatie.

3. Als een trouwlocatie op de dag van het huwelijk niet voldoet aan de voorwaarden genoemd in artikel 9 kan de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand besluiten om het huwelijk niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden. De gemeente is niet verantwoordelijk voor schadevergoeding of andere kosten die hieruit kunnen voortvloeien.

HOOFDSTUK IV: OPENINGSTIJDEN

Artikel 11. Openingstijden

1.Het bureau van de burgerlijke stand is op het gemeentehuis geopend op de dagen en uren waarop het gemeentehuis is geopend voor het publiek. De manager van de afdeling Dienstverlening kan besluiten om van deze openingstijden af te wijken.

2. Onverminderd de bepalingen in Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, het Besluit burgerlijke stand en dit reglement kan een huwelijk plaatsvinden op onderstaande tijden en locaties, mits:

a. het huwelijk/geregistreerd partnerschap in het gemeentehuis aanvangt op een maandag tot en met vrijdag op een tijdstip tussen 9:00 uur en 17.00 uur.

b. het huwelijk/geregistreerd partnerschap op een vaste of eigen locatie aanvangt op maandag tot en met zondag op een tijdstip tussen 09.00 en 21.00 uur

c. het huwelijk/geregistreerd partnerschap op een vaste of eigen trouwlocatie aanvangt op een ander tijdstip dan vernoemd onder b. met verlening van een ontheffing welke pas verleend wordt onder voorwaarden van beschikbaarheid trouwambtenaar en locatie.

d. de voorgenomen trouwlocatie op het gewenste tijdstip geopend, openbaar toegankelijk en beschikbaar is;

e. een ambtenaar van de burgerlijke stand of trouwambtenaar op het gewenste tijdstip beschikbaar is voor het huwelijk, dan wel voor het begeleiden van de trouwambtenaar voor één dag.

3. De manager van de afdeling Dienstverlening kan beslissen dat een huwelijk/geregistreerd partnerschap niet op een gevraagd tijdstip kan plaatsvinden indien andere belangen, waaronder begrepen het belang van de gemeentelijke organisatie, voorrang genieten.

HOOFDSTUK V: OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 12. Kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap

1. Gelet op artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand wordt tenminste tweemaal per week een tijdstip geboden voor een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap.

2. Een dergelijk kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap vindt plaats zonder enig ceremonieel en wordt beperkt tot de wettelijke formaliteiten. Er wordt geen toespraak gehouden en de ceremonie duurt ongeveer tien minuten.

3. Een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap kan enkel plaatsvinden als tenminste één van de aanstaande echtgenoten of partners in de gemeente Beuningen woonachtig is op het moment van de melding van het voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap. De manager Dienstverlening kan in individuele gevallen besluiten om van dit vereiste af te wijken, indien anderszins aantoonbaar blijkt dat één van de aanstaande echtgenoten of partners binding heeft met de gemeente Beuningen

4. Een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap vindt plaats in het gemeentehuis op dinsdagochtend om 08.45 en 09.00.

5. Bij een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap zijn maximaal zes personen aanwezig, inclusief het (bruids)paar en de getuigen. In bijzondere omstandigheden kan de manager Dienstverlening het maximum aantal personen aanpassen.

Artikel 13. Eenvoudig huwelijk of geregistreerd partnerschap

1. Het is mogelijk om een huwelijk of geregistreerd partnerschap in uitgeklede vorm te doen plaatsvinden. Een dergelijk eenvoudig huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt beperkt tot een verkorte ceremonie van maximaal 20 minuten.

2. Een eenvoudig huwelijk of geregistreerd partnerschap vindt plaats in het gemeentehuis op dinsdagochtend tussen 09.30 en 11.00 uur.

3. Bij een eenvoudig huwelijk of geregistreerd partnerschap zijn maximaal tien personen aanwezig, inclusief het (bruids)paar en de getuigen. In bijzondere omstandigheden kan de manager Dienstverlening het maximum aantal personen aanpassen.

Artikel 14. Omzetting geregistreerd partnerschap in een huwelijk

1. Het is mogelijk om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk. Een dergelijke ceremonie kan plaatsvinden op een vaste of eigen locatie op de tijden genoemd in artikel 11. Hierbij kan gekozen worden voor een trouwambtenaar van de gemeente Beuningen of een éénmalig beëdigd en aangewezen eigen trouwambtenaar.

2. Een omzetting geregistreerd partnerschap in een huwelijk kan tevens aan de balie van de afdeling Burgerzaken plaatsvinden van maandag tot vrijdag tussen 08.30 en 12.30. Het is niet mogelijk hierbij te kiezen voor een trouwambtenaar van de gemeente Beuningen of een éénmalig beëdigd en aangewezen eigen trouwambtenaar.

3. Een omzetting geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaatsvinden in het gemeentehuis van maandag tot vrijdag tussen 09.30 en 11.00. Het is niet mogelijk hierbij te kiezen voor een trouwambtenaar van de gemeente Beuningen of een éénmalig beëdigd eigen trouwambtenaar. Het bepaalde in artikel 13 is hierop van toepassing.

Artikel 15. Slotbepalingen

1. Dit reglement kan worden aangehaald als: “Reglement burgerlijke stand”.

2. Dit reglement treedt in werking op 29 augustus 2023.

3. Het “Reglement burgerlijke stand gemeente Beuningen” van 18 april 1995 vervalt met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit reglement.

Reglement burgerlijke stand 2023

Ondertekening

De secretaris, De burgemeester (waarnemend),

D. Kocken-Ouwens C. van Rhee – Oud Ammersveld