Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR701464
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR701464/1
Markt- en Standplaatsenbeleid Vijfheerenlanden
Geldend van 07-10-2023 t/m heden
Intitulé
Markt- en Standplaatsenbeleid Vijfheerenlanden1. Inleiding markt- en standplaatsenbeleid
1.1 Aanleiding
Markten en standplaatsen zijn niet weg te denken uit het straatbeeld van de gemeente Vijfheerenlanden. Markten en standplaatsen verlevendigen het straatbeeld en zijn een verrijking van het voorzieningenaanbod voor inwoners en bezoekers van de gemeente. Om die redenen wil de gemeente Vijfheerenlanden standplaatsen en markten graag faciliteren en ervoor zorgen dat ze op locaties staan waar ze een bijdrage leveren aan de economie en het woon- en leefklimaat van de gemeente.
Doel: harmonisatie en actualisatie
De gemeente Vijfheerenlanden is op 1 januari 2019 ontstaan door de fusie tussen de voormalige gemeenten Leerdam, Vianen en Zederik. De voormalige gemeenten beschikten over eigen beleidskaders voor weekmarkten, minimarkten en standplaatsen. Dit kan voor standplaatshouders, inwoners en ondernemers tot onduidelijke situaties leiden. Het is daarom gewenst het beleid van de drie voormalige gemeenten te harmoniseren. Het doel is één gezamenlijk markt- en standplaatsenbeleid te vormen. Het uitgangspunt van deze harmonisatie is dat er waar mogelijk wordt voortgebouwd op het bestaande beleid.
Daarnaast is dit moment aangegrepen om het beleid, waar nodig, bij de tijd te brengen (actualisatie). Vanwege ontwikkelingen in de ambulante handel en regelgeving omtrent schaarse vergunningen zijn er aanleidingen het beleid op elke punten te actualiseren.
Hiernaast is het beleidskader op 1 februari 2022 geactualiseerd. Naar aanleiding van ontwikkelingen omtrent de Put Middelwaard, standplaatsen op particuliere gronden en toevoegingen van standplaatslocaties zijn deze wijzigingen verwerkt in het beleidskader.
Enquête markt- en standplaatsen
Tussen 20 juli en 9 augustus 2020 waren standplaatshouders, inwoners en ondernemers uitgenodigd voor een online enquête over het markt- en standplaatsenbeleid. Een papieren versie was beschikbaar. 210 mensen hebben de vragenlijst helemaal afgerond. De resultaten zijn meegenomen als advies op het markt- en standplaatsenbeleid van de gemeente Vijfheerenlanden.
Leeswijzer
In het vervolg van dit hoofdstuk is de huidige situatie toegelicht en zijn relevante ontwikkelingen beschreven. In hoofdstuk 2 worden de visie en doelstellingen van het markt- en standplaatsenbeleid beschreven. In hoofdstuk 3 volgt het beleidskader voor week- en minimarkten. In hoofdstuk 4 komt het beleidskader voor standplaatsen aan bod.
De praktische uitwerking van het marktbeleid volgt in de marktverordening en de regeling voor week- en minimarkten. Voor de standplaatslocaties bestaat al een praktische uitwerking in de Algemeen Plaatselijke Verordening gemeente Vijfheerenlanden (APV).
Opbouw beleidsstukken over de markt- en standplaatsen
1.2 Huidige situatie
Week- en minimarkten
De wekelijkse markt op woensdag in Vianen was vastgelegd in de marktverordening gemeente Vianen uit 2015. De voormalige gemeente kende twee minimarkten: een in Everdingen en een in Hagestein. Een minimarkt onderscheidt zich van een weekmarkt omdat er 3 tot 8 standplaatsen bij elkaar gesitueerd zijn en op dezelfde dag en tijden geopend zijn. Het beleid voor Vianen is beschreven in de locatiekeuze voor Markt- en Standplaatsen uit 2014.
De wekelijkse markt op donderdag aan de Westwal en Kerkstraat in Leerdam is vastgelegd in de marktverordening Leerdam 2015. De voormalige gemeente Leerdam kende een minimarkt: op zaterdag aan de Kerkstraat in Leerdam.
De warenmarkten van Zederik zijn vastgelegd in de verordening op marktgelden uit 2005; er was geen marktverordening met regulerende kaders zoals in Leerdam en Vianen. Voormalig gemeente Zederik telde zeven verschillende minimarkten: Ameide, Nieuwland, Lexmond, Hei- en Boeicop, Meerkerk, en Leerbroek (zaterdag en dinsdag).
Op de weekmarkten in Vianen en Leerdam loopt de afgelopen jaren het aantal standplaatshouders terug. Deze landelijke trend doet zich met name voor bij de standplaatsen in de non-food.1 In tegenstelling tot de weekmarkten zijn de 10 minimarkten in de gemeente in 2020 goed gevuld en bieden een divers aanbod aan. Er zijn in 2020 geen signalen dat de standplaatshouders zich terugtrekken uit deze kernen. De standplaatsen dragen nadrukkelijk bij aan het lokale voorzieningenaanbod.
Uit de analyse van de huidige situatie blijkt dat het gewenst is het beleid om een aantal redenen te harmoniseren:
- •
Er is behoefte aan een duidelijk en helder beleidskader voor de marktondernemers en vergunningaanvragers;
- •
Er is behoefte aan duidelijkheid over de tariefstelling voor de markten en het gebruik van gemeentelijke faciliteiten, zoals stroom;
- •
Een uitvoerbaar en hanteerbaar handhavings- en toezichtskader;
- •
Minimarkten toevoegen aan het beleidskader voor markten.
Standplaatsen
Het huidige standplaatsenbeleid is gebaseerd op het beleid en locatiekeuze van de drie voormalige gemeenten Vianen, Leerdam en Zederik. Onder een standplaats wordt een enkel verkooppunt verstaan, anders dan markten met meerdere verkooppunten. Het is nodig om het beleid te harmoniseren om deze redenen:
- •
Er is behoefte aan een duidelijk en helder beleidskader voor de standplaatshouders en vergunningaanvragers;
- •
Een uitvoerbaar en hanteerbaar handhavings- en toezichtskader;
- •
Duidelijkheid over het gebruik van gemeentelijke faciliteiten, zoals stroom;
Schaarse vergunningen
Het is nodig de regels de actualiseren in het markt- en standplaatsenbeleid. Standplaatsvergunningen zijn aan te merken als schaarse vergunningen. De Europese Dienstenrichtlijn en jurisprudentie geven aan dat schaarse vergunningen een beperkte geldigheidsduur moeten hebben. Dit betekent dat standplaatsvergunningen voor onbepaalde tijd niet meer zijn toegestaan.
2. Visie en doelstellingen markt- en standplaatsen
2.1 Visie
Standplaatsen en markten vormen samen met winkels en horeca de (commerciële) voorzieningenstructuur van de gemeente Vijfheerenlanden. De gemeente streeft naar vitale centra en kernen met een zo compleet en divers mogelijk voorzieningenaanbod. Winkellocaties en weekmarkten in Leerdam en Vianen versterken elkaar als aankoop- en ontmoetingsplaats. Ze maken de centra een aangenaam en levendig verblijfsgebied voor bezoekers en inwoners. Om de kansen voor teruglopende markten te behouden is het gewenst terughoudend om te gaan met initiatieven voor week- en minimarkten in deze centra op dezelfde dagen als de marktdagen. Hierdoor zijn zoveel mogelijk inwoners en toeristische bezoekers georiënteerd op de markt- en detailhandelslocaties en kunnen ondernemers daar maximaal van elkaars aanwezigheid profiteren. De gemeente kan de wenselijkheid van een minimarkt in Hoef en Haag nader onderzoeken.
Het is goed mogelijk dat weekmarkten in Leerdam en Vianen die nu nog door de gemeente worden aangestuurd en beheerd op termijn worden verzelfstandigd. Een commerciële impuls kan helpen om de markten in Vijfheerenlanden vitaal te laten worden en te laten blijven.
In de landelijke gebieden streeft de gemeente Vijfheerenlanden naar een zo compleet en divers mogelijk aanbod dicht bij de consument. De minimarkten en standplaatsen versterken het voorzieningenniveau in de kernen en maken de landelijke gebieden aantrekkelijk voor toeristen en recreanten. Zo kunnen seizoensstandplaatsen bij De Put Middelwaard de aantrekkelijkheid van het verblijfsgebied versterken. Het beleid in de kernen is gericht op het stimuleren van standplaatsen op locaties waar ze een toegevoegde waarde hebben ten opzichte van (bestaande) winkels en horeca. Dit zijn locaties waar standplaatsen zorgen voor meer variëteit in het aanbod, dan wel de leefbaarheid in gebieden bevorderen doordat ze een minimaal voorzieningenniveau garanderen.
Incidentele standplaatsen en seizoensgebonden standplaatsen buiten de aangewezen locaties blijven mogelijk. Voor seizoensgebonden plaatsen worden vaste locaties benoemd, voor incidentele standplaatsen kan voor elke locatie een vergunning worden aangevraagd.
2.2 Beleidsdoelstellingen2
De huidige opzet als basis voor standplaatsen en markten
Vanuit de harmonisatieopgave is het uitgangspunt de huidige opzet voor locaties van weekmarkt- minimarkt en standplaatsen zoveel als mogelijk aan te houden. Dit schept duidelijkheid voor de bestaande vergunninghouders en helderheid over de locaties voor nieuwe aanvragers.
Een gelijk speelveld voor alle ondernemers (bestaande en nieuwe)
Vanwege de fusie worden nu verschillende kaders toegepast voor het gebruik van de standplaats, verschillen in tariefstelling, gebruik van faciliteiten en vergunningverlening. Doel is het bieden van heldere en eenduidige kaders voor aanvragers, inwoners en ondernemers.
Behouden en versterken van het voorzieningenniveau in de kernen
De gemeente Vijfheerenlanden streeft naar versterking van vitale kernen op commercieel en sociaal gebied. Doel is een zo gevarieerd en compleet mogelijk voorzieningenniveau voor inwoners en bezoekers van de gemeente. Hierbij onderzoeken wij ook de mogelijkheden voor verzelfstandiging en promotie van de weekmarkten in Leerdam en Vianen.
3. Marktlocaties
3.1 Beleidskader marktlocaties
Artikel 160 van de Gemeentewet regelt de overheveling van de gemeentelijke bestuursbevoegdheden aan het college. Hieronder valt de bevoegdheid om jaarmarkten of gewone marktdagen in te stellen, af te schaffen of te veranderen (artikel 160, eerste lid, aanhef en onder h, van de Gemeentewet). Het college heeft daarmee de mogelijkheden tot het vaststellen van de marktlocaties.
De marktverordening beoogt de gemeentelijke belangen te beschermen. Het gaat hier om belangen van openbare orde, zedelijkheid en gezondheid, beperking van overlast, regulering van het woon- en leefklimaat en de (verkeers-)veiligheid binnen de gemeente.
3.2 Uitgangspunten marktlocaties
Vanuit de visie en doelstellingen (hoofdstuk 2) zijn voor de marktlocaties in gemeente Vijfheerenlanden de volgende uitgangspunten geformuleerd:
- •
De huidige marktopzet dient als basis;
- •
Zoveel mogelijk een divers aanbod proberen te krijgen vanuit de marktstandplaatsen;
- •
De wekelijkse markten op de Voorstraat in Vianen en op de Kerkstraat in Leerdam zijn de enige wekelijkse warenmarkten met meer dan 8 standplaatsen binnen de gemeente Vijfheerenlanden;
- •
De minimarkten in de gemeente bestaan elk uit 3 tot 8 standplaatsen en zijn op dezelfde dag en op aansluitende tijden geopend;
- •
Als er sprake is van bijzondere omstandigheden, zoals feestdagen, evenementen of weersomstandigheden, is het college bevoegd de markt af te lasten of te verplaatsen.
3.3 Wekelijkse markten
De uitgangspunten van de wekelijkse markten in Vianen en Leerdam zijn als volgt: elke woensdag van 9.00 uur tot 16.00 uur is er een warenmarkt in Vianen op de Voorstraat, tussen de kruising met de Lombardstraat en de kruising met de Korte Kerkstraat.
De tijden voor de wekelijkse warenmarkt in Leerdam zijn hetzelfde als voor de fusie: van 8.30 uur tot 12.30 uur op locatie Kerkstraat.
Op de wekelijkse markt kunnen ook lokale maatschappelijke organisaties, zoals politieke partijen of verenigingen, een standplaats krijgen. Voor deze organisaties worden tarieven gerekend volgens de marktgeldenverordening.
Naast de wekelijkse markten in Leerdam en Vianen is het gezien de concentratie van activiteiten (hoofdstuk 2) niet wenselijk om op een andere locatie binnen de hoofdcentra een grote wekelijkse markt te houden van meer dan 8 standplaatsen.
Binnen de huidige kaders is het niet mogelijk een avondmarkt te organiseren. Mochten zich hier initiatieven voor aandienen, kan dit door middel van een collegevoorstel aan het college voorgelegd worden.
3.4 Minimarkten
De uitgangspunten voor de minimarkten zijn: minimarkten bestaan uit 3 tot 8 standplaatsen en vinden op dezelfde dag plaats en op een aaneengesloten tijd. In de gemeente Vijfheerenlanden zijn 10 aangewezen locaties voor minimarkten.
Indien een standplaats op een minimarkt niet gevuld is, is het mogelijk voor lokale maatschappelijke organisaties, zoals politieke partijen of verenigingen, een standplaats krijgen. Voor deze organisaties worden tarieven gerekend volgens de marktgelden-verordening.
Waarom kenmerken 3 tot 8 standplaatsen een minimarkt? De keuze om 3 tot 8 standplaatsen te hanteren voor een minimarkt is omdat dit aantal qua aard, samenstelling en invloed op de omgeving in grote mate overeenkomt met een reguliere markt. De twee wekelijkse markten in Leerdam en Vianen zijn van dusdanige grootte dat hier meer regulering vereist is dan bij een minimarkt. Het maximaal aanhouden van 8 standplaatsen is op deze locaties is ruimtelijk-planologisch verantwoord. Minder dan 3 standplaatsen kan via regulering van de APV plaatsvinden. |
Minimarkten in gemeente Vijfheerenlanden
Ameide, Burg. Wesselplein Zaterdag 08.00 tot 12.00 uur Max. 8 standplaatsen |
Leerbroek, Raadhuisplein Zaterdag 13.00 uur tot 15.00 uur Max. 4 standplaatsen* |
Nieuwland, Kerkplein Zaterdag 15.30 tot 17.30 uur Max. 4 standplaatsen |
Hagestein, centrum Woensdag 08.00 uur tot 12.00 uur Max. 8 standplaatsen |
Leerbroek, Raadhuisplein Dinsdag 14.00 uur tot 18.00 uur Max. 4 standplaatsen* |
Lexmond, Kortenhoevenseweg Vrijdag 08.00 tot 12.00 uur Max. 4 standplaatsen |
Meerkerk, Raadhuisplein Zaterdag 08.00 uur tot 12.00 uur Max. 8 standplaatsen |
Leerdam, Kerkstraat Zaterdag 09.00 – 17.00 uur Max. 8 standplaatsen |
Hei- en Boeicop, V. Zuilenstraat Woensdag 14.00 tot 18.00 uur Max. 6 standplaatsen |
Everdingen, Graaf Florisstraat Donderdag 14.00 uur tot 18.00 uur Max. 6 standplaatsen |
|
|
*In verband met de verbouwing van het Raadhuisplein in Leerbroek is het totaal toegestane aantal standplaatsen nader te bepalen.
3.5 Stroomvoorziening en energiekosten
Voor de marktstandplaatsen zullen de tarieven voor de energiekosten worden berekend per halve en hele dag. Dit zal door meting van verbruik in reguliere stroom of krachtstroom bepaald worden. De bedragen hiervoor zijn opgenomen in de marktgeldenverordening.
3.6 Schaarse vergunningen
Standplaatsvergunningen op weekmarkten en minimarkten zijn aan te merken als schaarse vergunningen. Er wordt een vergunningstermijn aangehouden van maximaal 10 jaar, tenzij de aanvrager een andere gewenste periode aangeeft.3 Zie ook kader 4.4 voor uitleg bij schaarse vergunningen.
4. Standplaatsenlocaties
4.1 Beleidskader standplaatsenlocaties
Op ambulante handel zijn de regels van de APV van toepassing. Daarnaast zijn er andere wettelijke vereisten waaraan een standplaatshouder moet voldoen. Deze regels stellen vanuit andere motieven eisen aan de straathandel dan welke op grond van de APV worden gesteld. Voor standplaatsen zijn de volgende wettelijke kaders van toepassing.
Landelijke regelgeving: grondwet, Awb, Warenwet, Wet milieubeheer, vestigingswet bedrijven, handelsregisterwet.
Plaatselijke regelgeving: Algemene Plaatselijke Verordening; bestemmingsplannen.
4.1.1 Algemene Plaatselijke Verordening Vijfheerenlanden 2019 (APV)
In de Algemeen Plaatselijke Verordening is de wetgeving voor standplaatsen vermeld.
Artikel 5:17 beschrijft de definitie van een standplaats; artikel 5:18 stelt dat het verboden is om zonder vergunning een standplaats in te nemen.
In artikel 5:18 wordt tevens artikel 1:8 aangehaald als bepaling waarin gronden staan om aanvragen voor standplaatsen te weigeren. ‘Geen behoefte’ of ‘concurrentie’ worden niet erkend als valide argumentatie voor een weigering, tenzij het voorzieningenniveau hiermee verminderd wordt.
4.1.2 Bestemmingsplannen
Het innemen van een standplaats moet in overeenstemming zijn met het volgens het bestemmingsplan toegestane gebruik van de betreffende grond. Een verleende standplaatsvergunning legitimeert niet het eventuele met het bestemmingsplan strijdige gebruik.
4.2 Soorten standplaatsen
4.2.1 Ambulante standplaatsen
Standplaatsen die door verschillende vergunninghouders voor een beperkte periode worden ingenomen, op vooraf bepaalde tijden.
4.2.2 Seizoensgebonden standplaatsen
Vergunninghouders kunnen op aan te wijzen locaties handel drijven gedurende het verkoopseizoen van hun product (bijvoorbeeld een oliebollenkraam of kerstbomen). Deze vergunning is maximaal 3 maanden geldig. Voor deze standplaatsen gelden dezelfde tarieven en leges voor de vergunningaanvraag als voor andere standplaatshouders. De vergunning kan éénmaal per jaar met 3 maanden verlengd worden, waarbij opnieuw leges in rekening gebracht worden.
4.2.3 Incidentele standplaatsen
Standplaatsen waarvoor de vergunning per aanvraag wordt verleend en die worden ingenomen voor een beperkte periode en tijd op een niet vooraf aangewezen locatie. Voor deze standplaatsen geldt hetzelfde dagtarief als reguliere standplaatsvergunningen.
4.3 Mogelijkheden standplaatslocaties: maximumstelsel
De gemeente kan de vergunningverlening voor aanvragen van standplaatsen reguleren door middel van een standplaatsenlocatiebeleid. Hierin kan een maximumstelsel worden opgenomen, waarin de gemeente aangeeft hoeveel standplaatsen er per locatie, branche en tijdstip maximaal beschikbaar zijn in de gemeente Vijfheerenlanden. De genoemde voorwaarden moeten transparant zijn en voor iedere aanvrager hetzelfde.
De gemeente Vijfheerenlanden kan door middel van het standplaatsenlocatiebeleid de volgende, al genoemde punten, reguleren:
- 1)
het vaststellen van een maximum aantal af te geven vergunningen
- 2)
het – onder voorwaarden – vaststellen van het aantal vergunningen per branche, zonder daarbij branches uit te sluiten
- 3)
het aanwijzen van de locaties waar de standplaatsen worden ingenomen
- 4)
het aanwijzen van de tijdstippen waarop deze worden bezet.
Mocht het aantal aanvragen het maximum overtreffen, dan werd er voorheen bij vergunningen van onbepaalde tijd een wachtlijst opgesteld. Standplaatsen werden zo toegewezen op basis van volgorde van inschrijving. Vergunningen van onbepaalde tijd zijn niet langer toegestaan volgens de Europese Dienstenrichtlijn. Wanneer het aantal belangstellenden het aantal beschikbare standplaatsen overstijgt, dan wordt er geloot om een standplaatsvergunning van bepaalde tijd.
4.4 Schaarse vergunningen
De Europese Dienstenrichtlijn en jurisprudentie geven aan dat schaarse vergunningen een beperkte geldigheidsduur moeten hebben. Dit betekent dat standplaatsvergunningen voor onbepaalde tijd niet meer zijn toegestaan. Om die reden krijgen nieuwe aanvragers voor vergunningen per 1 januari 2020 een nieuwe vergunning voor bepaalde tijd. Vergunningen kunnen worden verleend tot maximaal 10 jaar. De gewenste vergunningsduur wordt aan de aanvrager gesteld via het aanvraagformulier op de gemeentewebsite.
Standplaatsvergunningen op markten die voor vaststelling van het beleid voor onbepaalde tijd zijn verleend blijven van kracht zolang de standplaatshouder van de vergunning gebruik wenst te maken. Wanneer de vergunning wordt opgezegd of gewijzigd gaat de vergunningverlening volgens dit geactualiseerde beleid.
Uitzondering hierop zijn de seizoensstandplaatsvergunningen. Deze zullen elke jaar per seizoen vergund worden. Hiervoor geldt geen meerjarenvergunning.
Waarom wordt ingezet op vergunningen met een maximale vergunningsduur van 10 jaar?
|
4.5 Uitgangspunten standplaatsenlocaties
- •
Het innemen van een standplaats is ambulante handel. In Vijfheerenlanden mag een standplaats alleen ingenomen worden op de tijden, die het beleid en de vergunning toestaan.
- •
Verkoop mag alleen plaatsvinden tijdens de uren die opgenomen zijn in de vergunning.
- •
Een losse standplaats mag alleen worden ingenomen op één van de vooraf aangewezen locaties.
- •
Aanvragen voor niet aangewezen locaties worden per geval beoordeeld en alleen toegekend indien de standplaats een toegevoegde waarde heeft voor het voorzieningenniveau in de desbetreffende kern.
- •
Een vergunning kan worden aangevraagd nadat er een vrijkomende plaats is bekendgemaakt door de gemeente.
- •
Bij de beoordeling en toewijzing van vergunningen wordt rekening gehouden met branchering. Er wordt niet gewerkt met een wachtlijst.
- •
Indien er meerdere aanvragen zijn voor een locatie zal er geloot worden. De loting gebeurt door de gemeente niet zijnde door de behandelend ambtenaar. De loting is toegankelijk voor de vergunning aanvragers.
- •
Vergunningen worden verleend voor een periode van minimaal 1 jaar en maximaal 10 jaar waarbij een vergunning altijd eindigt op 31 december, met een uitzondering voor seizoenstandplaatsvergunningen.
- •
Seizoenstandplaatsen die kerstbomen of oliebollen verkopen mogen hun verkoopwagen in de nachtelijke uren laten staan.
- •
Een standplaats dient schoon en leeg opgeleverd te worden.
4.6 Stroomvoorziening en energiekosten
Op een aantal standplaatslocaties is een gemeentelijke stroomvoorziening aanwezig (zie overzicht bijlage). In sommige gevallen dient de vergunninghouder zelf een stroomvoorziening te regelen door bijvoorbeeld gebruik te maken van een stroomvoorziening van een particulier of ondernemer.
Op de locaties waar geen stroomvoorziening aanwezig is of op nieuwe locaties is de
standplaatshouder zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van stroom. Mocht men gebruik willen maken van een gemeentelijke stroomvoorziening, dan kan dat aangevraagd worden. Als de gemeente hiermee instemt, zullen de kosten, o.a. voor het aanbrengen, in rekening gebracht worden.
Voor de standplaatsen zullen de tarieven voor de energiekosten worden berekend per halve en hele dag. Dit zal door meting van verbruik in reguliere stroom of krachtstroom bepaald worden. De bedragen hiervoor zijn opgenomen in de precarioverordening.
4.7 Standplaatsen per gebied
Voor de standplaatsenlocaties wordt er per wijk/kern uitgegaan van de genoemde uitgangspunten. In de bijlagen wordt er per wijk/kern op kaart aangegeven op welke locatie een standplaats vergund kan worden.
Standplaatsenlocatie De Put Middelwaard
De standplaatsen zijn bedoeld om etens- en drinkenwaren af te halen voor bezoekers en recreanten aan het water. Dit is een seizoenstandplaatslocatie die tijdens het seizoen is geopend van zonsopgang tot zonsondergang. Op deze plekken zijn seizoenstandplaatsen toegestaan die bijdragen aan een divers en gevarieerd aanbod.
Deze standplaatsenlocatie inclusief uitstallingen is niet groter dan 35m2. Er is geen terras toegestaan. Als De Put Middelwaard geheel of gedeeltelijk wordt afgesloten of ingenomen wordt voor evenementen (inclusief op en afbouw van het evenement), dan kan er geen gebruik gemaakt worden van de standplaats. In verband met het risico op hoogwater en het rustseizoen voor de natuur kan de standplaatslocatie niet langer worden ingenomen dan de periode van 1 april tot 1 oktober.
Gegadigden komen als volgt in aanmerking voor een seizoenstandplaatsvergunning:
- •
publicatie vrijgekomen standplaatslocatie met inschrijvingsperiode;
- •
aanvrager geeft aan: hoofdassortiment en nevenassortiment;
- •
bij vergelijkbaar aanbod van het hoofdassortiment wordt er geloot.
4.8 Standplaatsen op particuliere grond
Een standplaats kan worden aangevraagd op gemeentegrond of particuliere grond. Als een standplaats op particuliere grond wordt ingenomen moet de standplaatshouder zelf afspraken maken met de grondeigenaar over de huur en gebruik van de grond. Afspraken over de hoogte van de vergoeding die in dat geval verschuldigd is, gaan buiten de gemeente om. Op grond van artikel 5:17 APV is ook op particuliere grond een standplaatsvergunning noodzakelijk. De aanvrager moet bij de aanvraag de schriftelijke toestemming van de grondeigenaar overleggen. Het is, in het kader van de openbare orde en veiligheid en de openbare gezondheid, van belang, dat deze standplaatsen aan dezelfde regels als standplaatsen die op gemeentegrond worden ingenomen, voldoen.
Wijk/kern |
Locatie |
Max. aantal standplaatsen |
Max aantal dagen per week |
Tijden |
Stroom-voorziening |
Ameide |
|
|
|
|
|
Centrum |
Burg. Wesselplein |
1 |
1 |
16:00-21:00 |
ja |
Kedichem |
|
|
|
|
|
Centrum |
Parkeerplaats Burg. Schefferhof, |
1 |
6 |
08:00-18:00 |
nee |
Leerdam |
|
|
|
|
|
Centrum |
Fonteinstraat/Kerkstraat |
1 |
|
08:00-18:00 |
ja |
Centrum |
Dr. Reilinghplein, nabij de Meent |
1 |
6 |
08:00-18:00 |
ja |
Winkelcentrum Noord |
Het Eiland |
1 |
6 (ma t/m zat) |
08:00-18:00 |
nee |
Noord |
Techniekweg 23 |
1 (op privé grond) |
5 (ma t/m vrij) |
08:00-18:00 |
n.v.t. |
Noord |
Loosdorp 2 |
1 (op privé grond) |
7 |
Gelijk aan de openingstijden van bedrijven op Loosdorp 2 |
n.v.t. |
Oost |
Kon. Emmalaan |
1 |
7 |
08:00-18:00 |
nee |
Oost |
Diefdijk |
1 |
7 |
Van zonsopgang tot zonsondergang |
nee |
Winkelcentrum |
Europaplein |
1 |
6 |
08:00-18:00 |
ja |
Tiendweg |
Tiendweg, ter hoogte van de winkelbebouwing |
1 |
6 |
08:00-18:00 |
nee |
Meerkerk |
|
|
|
|
|
Centrum |
Raadhuisplein |
1 |
1 |
08:00-18:00 |
ja |
Schoonrewoerd |
|
|
|
|
|
Centrum |
Dorpsstraat |
1 (op privé grond) |
6 (ma t/m zat) |
08:00-18:00 |
ja |
* beschikbaarheid stroomvoorziening opvraagbaar bij gemeen
Ondertekening
Bijlagen: plattegronden standplaatsenlocaties
Standplaats Kedichem – Burgemeester Schefferhof
Standplaats Leerdam – Kerkstraat
Standplaats Leerdam – Dr. Reilighplein
Standplaats Leerdam – Het Eiland
Standplaats Leerdam – Kon. Emmalaan
Standplaats Leerdam – Europaplein
Standplaats Leerdam – Tiendweg
Standplaats Leerdam – Diefdijk
Standplaats Lexmond - Dorpsstraat
Standplaats Schoonrewoerd - Centrum
Standplaats Vianen – Voorstraat
Standplaats Vianen - Lijnbaan
Standplaats Vianen – Zederik/Hogeland
Standplaats Vianen – Monnikenhof
Standplaats Vianen – Grote Geusplein
Standplaatslocatie Meerkerk - Raadhuisplein
Standplaatslocatie Ameide – Burgemeester Wesselsplein
Standplaats Vianen – De Biezen
Locatie nog nader te bepalen
Standplaats Vianen – Gaasperwaard
Locatie nog nader te bepalen
Standplaats Vianen – Hoogewaard
Standplaats Vianen – Put Middelwaard
Standplaats Zijderveld - Centrum
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl