Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR701390
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR701390/1
Bevoegdhedenregeling gemeente Diemen Januari 2024
Geldend van 01-01-2024 t/m heden
Intitulé
Bevoegdhedenregeling gemeente Diemen Januari 2024Inleiding
Deze regeling bevat de algemene bepalingen omtrent de wijze van uitoefening van bevoegdheden die primair door ondergeschikten, en deels door niet-ondergeschikten van bestuursorganen mogen worden uitgeoefend in naam en onder verantwoordelijkheid van die bestuursorganen. In het bij deze regeling behorende register zijn alle bevoegdheden naar zowel aard als afdeling gecategoriseerd voor zover daarin niet in de regeling zelf wordt voorzien.
Deze regeling is het absolute en enige toepasselijke kader voor rechtmatige uitoefening van bevoegdheden. Bij de begripsomschrijvingen zijn voor de volledigheid en duidelijkheid in onderscheid alle soorten bevoegdheden benoemd die binnen een gemeentelijke organisatie kunnen voorkomen.
Deze regeling voorziet in een eenvoudig, overzichtelijk, begrijpelijk en onderhoudsarm systeem voor toekenning en uitoefening van diverse bevoegdheden.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Diemen, respectievelijk de burgemeester, de heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar en de leerplichtambtenaar, ieder voor zover zijn bevoegdheden betreft;
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Met de Omgevingswet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen. Het gevolg van inwerkingtreding van de Omgevingswet is dat de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (hierna: “Wabo”) is komen te vervallen. De bevoegdheden die gerelateerd zijn aan de Wabo zijn met de aanpassing van de bevoegdhedenregeling en het daarbij horend register gewijzigd naar de Omgevingswet.
Gelezen het bestuursvoorstel van 22 augustus 2023;
Overwegende, dat vanaf 1 januari 2024 de Omgevingswet inwerking is getreden, het noodzakelijk is, de op 9 november 2021 vastgestelde Bevoegdhedenregeling April 2021 aan te passen aan de Omgevingswet
Gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;
Besluiten:
I.
In te trekken de Bevoegdhedenregeling gemeente Diemen April 2021 zoals vastgesteld op 9 november 2021.
II.
Vast te stellen de “Bevoegdhedenregeling gemeente Diemen Januari 2024” inclusief bijbehorend register.
Afdeling 1| Afbakening juridische begrippen van bevoegdheden en omschrijvingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
|
een publiekrechtelijk schriftelijk besluit van een bevoegd bestuursorgaan, al dan niet op verzoek, gericht aan één of meer aanvragers en/of belanghebbenden, gericht op rechtsgevolgen; |
|
de bevoegdheid die op grond van een wettelijke regeling rechtstreeks aan een functionaris binnen diens functie wordt toegekend om besluiten te nemen of andere publiekrechtelijke rechtshandelingen te verrichten; |
|
de overdracht van de bevoegdheid van de gemeenteraad tot het nemen van besluiten naar een ander bestuursorgaan binnen de wettelijk gestelde grenzen; |
|
de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen, inclusief de ondertekening daarvan, niet zijnde algemeen verbindende voorschriften, die gericht zijn op rechtsgevolgen en zijn gericht aan 1 of meer aanvragers/verzoekers of belanghebbenden; |
|
de bevoegdheid als bedoeld bij d. door een ondergeschikte van de gemandateerde; |
|
het bestuursorgaan dat de bevoegdheid om een besluit te nemen mandateert; |
|
degene die in naam, en onder verantwoordelijkheid, van het bevoegde bestuursorgaan binnen de grenzen van deze regeling en de in het bij deze regeling behorende mandaatregister genoemde juridische grondslagen bevoegd is besluiten te nemen; |
|
de bevoegdheid, op naam gesteld, om privaatrechtelijk namens een andere persoon of het bestuur op te treden, inclusief het verrichten van rechtshandelingen; |
|
de algemene bevoegdheid om in naam van een andere persoon of het bestuur overige feitelijke en administratieve handelingen te verrichten of werkzaamheden uit te voeren uit hoofde van een functie, niet zijnde het nemen van besluiten; |
|
Burgemeester en wethouders van de gemeente Diemen; |
|
Burgemeester en wethouders, burgemeester, heffingsambtenaar, invorderingsambtenaar, leerplichtambtenaar; |
|
alle vormen van informatieverstrekking en uitvoering, niet zijnde besluitvorming; |
|
het al dan niet op verzoek verschaffen van informatie via alle gebruikelijke media: email, telefoon, fax, schriftelijk; |
|
alle werkzaamheden en handelingen van feitelijke en administratieve aard ter ondersteuning van besluitvorming, niet zijnde rechtshandelingen. |
|
besluiten, niet gericht aan een of meer belanghebbenden, inhoudende (straf-)bepalingen omtrent een specifiek onderwerp, neergelegd in een verordening, uitvoeringsbesluit of aanwijzingsbesluit. |
|
het bevoegdhedenregister dat onlosmakelijk deel uitmaakt van deze regeling. |
|
een besluit op grond waarvan functionarissen die werkzaam die zijn voor de gemeente Diemen, daaronder begrepen ondergeschikten en niet ondergeschikten, specifiek zijn aangewezen als of benoemd tot, functionaris voor de uitoefening van (specifieke) bevoegdheden of taken op grond van een juridische grondslag. |
Afdeling 2 | Bepalingen omtrent toepassing en toedeling mandaat
Artikel 1 Schrijf- en ondertekeningwijze mandaatbesluiten
-
1. Besluiten onder mandaat van burgemeester en wethouders genomen worden uitsluitend in de “wij”-vorm geschreven.
-
2. Besluiten onder mandaat genomen van de eenhoofdige bestuursorganen worden in de “ik”-vorm geschreven.
-
3. Onder mandaat genomen besluiten van burgemeester en wethouders en de burgemeester hebben uitsluitend de volgende ondertekeningsvormen:
Hoogachtend,
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Diemen, of:
de burgemeester van Diemen,
namens dezen,
namens deze,
-
(Naam),
(Naam),
(Functie),
(Functie),
(Team).
(Team).
-
4. De ondertekeningswijze van besluiten van de overige bestuursorganen is dezelfde als die van de burgemeester met vermelding van het bevoegde bestuursorgaan.
Artikel 2 Mandaatvorm
-
1. Deze regeling kent uitsluitend de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan besluiten te nemen.
-
2. De bepalingen in deze afdeling omtrent mandaat zijn van overeenkomstige toepassing op ondermandaat, met inachtneming van het bepaalde in artikel 5.
Artikel 3 Algemene uitzonderingen toepassing mandaat
Uitoefening van mandaat vindt niet plaats:
- a.
bij twijfel over de juistheid of wenselijkheid van uitoefening daarvan, in concrete gevallen te bepalen door middel van consultatie van een van de concerndirecteuren en eventueel de mandaatgever;
- b.
wanneer niet wordt voldaan aan de algemene bepalingen in deze regeling en aan de specifieke bepalingen zoals opgenomen in het register;
- c.
wanneer de mandaatgever voorafgaand aan het besluit in het kader van een project of anderszins heeft besloten dat het besluit niet in mandaat mag worden genomen;
- d.
wanneer het besluit direct betrekking heeft op een onderwerp dat politiek/bestuurlijk gevoelig ligt;
- e.
wanneer daarmee grote financiële belangen zijn gemoeid.
Artikel 4 Reikwijdte mandaat
-
1. Mandaatbesluiten omvatten elke vorm van besluitvorming met betrekking tot het afgeven van beschikkingen: verlening/begunstiging/belasting, weigering, wijziging en intrekking, tenzij in het register expliciet anders is bepaald.
-
2. Uitgangspunt is dat mandaat van toepassing is op elke bepaling van de juridische grondslag waar de bevoegdheden in zijn neergelegd, tenzij in het register met name genoemde bevoegdheden uit de betreffende (wettelijke) regeling zijn uitgezonderd dan wel voorwaarden aan de uitoefening zijn verbonden.
-
3. Wanneer bij de besluitvorming meer dan 1 team is betrokken moet overeenstemming bestaan over de inhoud en de wijze van afdoening. Uitgangspunt is dat het team dat inhoudelijk primair verantwoordelijk is voor het besluit, het besluit neemt.
-
4. Onder mandaat wordt eveneens begrepen een besluit tot het aangaan van overeenkomsten en financiële verplichtingen waarbij hetgeen daaromtrent is bepaald in de geldende budgethoudersregeling, de inkoopvoorwaarden en het aanbestedingsbeleid bepalend is. Het (onder-)mandaat wordt tot op hetzelfde niveau toegekend als waarop (sub-)budgethouders zijn ge(vol-)machtigd op grond van die regelingen en met inachtneming van de daarin opgenomen drempelbedragen.
Artikel 5 Toekenning mandaat aan ondergeschikten
-
1. Mandaat wordt met inachtneming van hetgeen in deze regeling is bepaald toegekend aan de gemeentesecretaris en de concerndirecteuren.
-
2. Uitgangspunt is dat het laagst mogelijke niveau van ondermandaat kan worden toegekend aan medewerkers, conform de categorieën zoals opgenomen in de functiematrix behorend bij het geldende generieke functiehuis, daaronder begrepen uitzendkrachten en inhuurpersoneel, voor zover die dezelfde functie uitoefenen, wanneer aan alle volgende voorwaarden wordt voldaan:
De besluiten moeten:
- a.
Veelvoorkomend zijn én;
- b.
Routinematig van aard én;
- c.
Bestaand beleid niet kunnen beïnvloeden én;
- d.
Geen politiek/bestuurlijke gevoeligheid hebben.
- a.
-
3. In alle gevallen waarin aan de in lid 2, onder a. en/of b. genoemde voorwaarden niet wordt voldaan, wordt het mandaat toegekend aan de teamleider.
-
4. In alle gevallen waarin aan de in lid 2, onder c. en/of d, genoemde voorwaarden niet wordt voldaan, wordt het mandaat toegekend aan de concerndirecteuren.
-
5. Het mandaat voor het nemen van besluiten op bezwaarschriften aangaande besluiten van de burgemeester en wethouders en de burgemeester, wordt uitsluitend toegekend aan de gemeentesecretaris, voor zover deze bevoegdheid niet rechtens toekomt aan de heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar of de leerplichtambtenaar en met dien verstande dat besluitvorming inzake afwijking van adviezen over bezwaarschriften niet is gemandateerd. Ondermandaat is niet toegestaan.
-
6. In alle gevallen dat aan de toekenning van ondermandaten voorwaarden zijn verbonden, bepaalde bevoegdheden zijn uitgezonderd of ondermandaten in afwijking van de uitgangssituatie zoals beschreven in lid 2 zijn toegekend, is dit vermeld in het register.
Artikel 6 Toekenning mandaat aan niet-ondergeschikten
-
1. In alle gevallen waarin mandaat is toegekend aan niet-ondergeschikten zijn de artikelen 1 tot en met 4 van deze afdeling voor zover relevant van overeenkomstige toepassing.
-
2. In de afzonderlijke mandaatbesluiten waarin de betreffende bevoegdheden worden toegekend, wordt bepaald hoe de verantwoording is geregeld.
Artikel 7 Verantwoording
Over de onder mandaat genomen besluiten wordt door de concerndirecteuren desgevraagd tenminste 1 keer per jaar integraal voor de genoemde bestuursorganen verantwoording afgelegd aan burgemeester en wethouders door middel van een rapportage.
Afdeling 3 | Bepalingen omtrent machtigingen
Artikel 1 Algemene doorlopende machtigingen
-
1. Doorlopende machtigingen gelden voor alle functionarissen die werkzaam zijn (in (loon-)dienst) voor de gemeente, inclusief uitzendkrachten, inhuurpersoneel en stagiaires voor het voeren van alle vormen van correspondentie van informatieve aard via de gebruikelijke informatiebronnen (brieven, e-mail, telefoon, fax), inclusief de ondertekening van brieven voor uitnodigingen, ontvangstbevestigingen en tussenberichten en alle daaraan gelijk staande correspondentie, en alle overige uitvoerende (rechts-)handelingen, in het kader van de uitvoering van de wet- en (lokale) regelgeving binnen de eigen functie.
-
2. Iedere functionaris, die uit hoofde van diens functie optreedt in bezwaar- en (hoger) beroepsprocedures is daarvoor op grond van deze regeling doorlopend gemachtigd door de bevoegde bestuursorganen. Deze machtiging omvat: het opstellen van verweerschriften en pleitnota’s, het voeren van mondeling en schriftelijk verweer, en alle daarmee samenhangende ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden.
-
3. Bij (hoger) beroepsprocedures wordt de machtiging als bedoeld in lid 2 schriftelijk aangetoond door een universeel opgesteld en ondertekend document dat ter zitting kan worden overgelegd, gesteld op functiebenaming van degene die het bestuursorgaan ter zitting vertegenwoordigt.
-
4. Doorlopende machtigingen gelden impliciet voor alle werkzaamheden en handelingen in het kader van een goede en zorgvuldige uitvoering van de geldende budgethoudersregeling, de inkoopvoorwaarden en het aanbestedingsbeleid, binnen de juridische en financiële kaders en met inachtneming van de drempelbedragen zoals daarin neergelegd.
-
5. Op de schrijf- en ondertekeningswijze van brieven als bedoeld in lid 1, is artikel 1 van afdeling 2 van overeenkomstige toepassing.
Afdeling 4 | Bepalingen omtrent volmachten
Artikel 1 Algemene doorlopende volmachten
-
1. Volmachten worden door de bestuursorganen doorlopend verleend, behoudens het bepaalde in lid 2, binnen de juridische kaders en met inachtneming van de drempelbedragen zoals vastgelegd in de geldende budgethoudersregeling, de inkoopvoorwaarden en het aanbestedingsbeleid.
-
2. Doorlopende volmachten gelden niet voor rechtshandelingen die direct samenhangen met politiek/bestuurlijk gevoelige onderwerpen en in gevallen waarin het gaat om bedragen die uitstijgen boven de drempelbedragen zoals vastgelegd in de budgethoudersregeling.
-
3. In alle gevallen waarin lid 2 van toepassing is, kan het bestuursorgaan een incidentele volmacht verlenen, uitsluitend aan een wethouder, de gemeentesecretaris en de concerndirecteuren.
-
4. Volmachten als bedoeld in lid 1 worden toegekend aan teamleiders, concerndirecteuren, de programmadirecteur en projectleiders mits als zodanig aangewezen, conform het niveau waaraan de drempelbedragen zijn gekoppeld zoals opgenomen in de geldende budgethoudersregeling.
-
5. In gevallen waarin aan deze bevoegdheden voorwaarden zijn verbonden, of bepaalde bevoegdheden zijn uitgezonderd, zijn deze expliciet vermeld in het register.
Afdeling 5| Bepalingen omtrent aanwijzingsbesluiten en benoemingsbesluiten
Artikel 1 Algemene bepalingen
-
1. Aanwijzings- en benoemingsbesluiten worden op naam of op functie gesteld.
-
2. In geval een aanwijzings- of benoemingsbesluiten op naam is gesteld, wordt indien dit redelijkerwijze mogelijk is de functie en geboortedatum van degene die worden aangewezen vermeld. In voorkomende gevallen waarbij aanvullende informatie gelet op de aard van de aanwijzing of benoeming wenselijk of nodig is, wordt in het besluit aanvullend andere informatie vermeld die voor de volledigheid van het besluit vermelding behoeft, geënt op het doel ervan.
-
3. Aanwijzings- en benoemingsbesluiten zijn niet overdraagbaar; uitsluitend door middel van een nieuw besluit door het bevoegd bestuursorgaan kan een andere functionaris worden aangewezen of benoemd voor de uitoefening van dezelfde bevoegdheden.
Artikel 2 Uitzondering werkingssfeer
Onder benoemingsbesluiten worden in deze afdeling niet verstaan: het aanstellingsbesluit of daarmee gelijk te stellen besluit op grond van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) of andere toepasselijke rechtspositieregeling voor ambtenaren of ingehuurde medewerkers in (loon-)dienst van de gemeente Diemen.
Afdeling 6 | Afdeling Overige bepalingen en slotbepalingen
Artikel 1 Jaarlijkse controle actualiteit register
Het bevoegdhedenregister wordt jaarlijks door het team Juridische Zaken Duo+ gecontroleerd op actualiteit en waar nodig/wenselijk wordt het geactualiseerd, in overleg en na consultatie met de gemeente Diemen.
Artikel 2 Vervanging
-
1. Uitoefening van elk van de in deze regeling vastgelegde bevoegdheid vindt bij afwezigheid van de bevoegde plaats door diens plaatsvervanger op horizontaal niveau.
-
2. In aanvulling van het in lid 1 bepaalde geldt dat vervanging tussen teamleider slechts mogelijk is indien deze werkzaam zijn in hetzelfde domein.
-
3. Wanneer de bevoegde en diens plaatsvervanger op horizontaal niveau afwezig zijn, vindt uitoefening van de betreffende bevoegdheid plaats in de hiërarchische lijn naar boven, naar gelang het niveau van het mandaat.
Artikel 3 Overeenkomstige toepassing
Hetgeen in deze regeling omtrent elk van de opgenomen bevoegdheden is bepaald, is van overeenkomstige toepassing op de programmadirecteur, programmamanagers, projectmanagers en projectleiders mits zij als zodanig zijn aangewezen, overeenkomstig de juridische en financiële kaders zoals bepaald in de geldende Budgethoudersregeling gemeente Diemen met inachtneming van de daarin opgenomen drempelbedragen, de inkoopvoorwaarden en het aanbestedingsbeleid.
Artikel 4 Vangnetbepaling
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, dan wel waarin onduidelijkheid of onenigheid bestaat over de toepassing daarvan, blijft de bevoegdheid bij het bevoegd bestuursorgaan.
Artikel 5 Slotbepalingen
-
1. Deze regeling treedt in werking op het moment dat de Omgevingswet inwerking treedt, dan wel op de dag na die waarop deze regeling is bekendgemaakt;
-
2. Alle aanwijzings- en benoemingsbesluiten die op grond van de bevoegdhedenregeling April 2021 en het register horend bij de bevoegdhedenregeling gemeente Diemen April 2021 of op en tijdstip daarna zijn genomen, worden geacht mede op basis van deze regeling te zijn genomen en blijven onverkort van kracht.
Artikel 6 Citeertitel
Deze regeling kan worden aangehaald als: “Bevoegdhedenregeling Januari 2024 gemeente Diemen”.
Ondertekening
Aldus besloten burgemeester en wethouders van Diemen d.d. 22 augustus 2023
De secretaris,
mevrouw G.T. Wildeman
De burgemeester,
de heer E. Boog
Aldus besloten door de concerndirecteur tevens heffingsambtenaar omgevingsvergunningen, 22 augustus 2023
de heer M. Cornelissen
Aldus besloten door de concerndirecteur, tevens heffingsambtenaar burgerzaken, 22 augustus 2023
mevrouw M. Pronk-Backer Dirks
Aldus besloten door de leerplichtambtenaar, 22 augustus 2023
Mevrouw S. Sporkslede
Aldus besloten door de invorderingsambtenaar, 22 augustus 2023
de heer T. Schrandt
Bijlage
Nummer |
Besluit |
Juridische grondslag |
Bevoegd bestuursorgaan |
Laagste niveau ondermandaat |
Uitzondering |
Voorwaarden / Bijzonderheden |
|
ALGEMEEN DEEL |
|
|
|
|
|
|
Mandaat |
|
|
|
|
|
1 |
Het nemen van procedurele besluiten binnen een (aanvraag-) procedure (o.a. verdaging beslistermijn.) |
Algemene wet bestuursrecht |
B&W / burgemeester |
Behandelaar van het betreffende team |
|
Van toepassing voor alle teams en alle aanvragen en/of besluiten |
2 |
Het buiten behandeling laten van een aanvraag. |
artikel 4.5 Algemene wet bestuursrecht |
B&W/burgemeester |
Teamleider |
|
Van toepassing voor alle teams en alle aanvragen |
3 |
Het besluiten tot toepassen van de uitgebreide openbare voorbereidingsprocedure en inspraakprocedure |
Algemene wet bestuursrecht / Inspraakverordening |
B&W/burgemeester |
Teamleider van het betreffende team |
|
Van toepassing voor alle teams |
4 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen |
Algemene wet bestuursrecht / Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen |
B&W/burgemeester |
Teamleider van het betreffende team |
|
Van toepassing voor alle teams |
5 |
Het nemen van besluiten naar aanleiding van (schriftelijke) klachten |
Algemene wet bestuursrecht / Klachtenregeling |
B&W/burgemeester |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders / klachtenregeling |
6 |
Het nemen van rechtspositionele besluiten met betrekking tot personeel |
Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra), Bezoldigingsregeling en overige lokale rechtspositionele regelingen (Cao gemeenten), Gemeentewet |
B&W |
Teamleider |
Eigen rechtspositie, ontslag, disciplinaire besluiten en in geval van afwijken van advies consulent: mandaat Concerndirecteur |
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
7 |
Het nemen van besluiten in het kader van verzoeken om informatie met betrekking tot de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) |
Algemene wet bestuursrecht / Burgerlijk Wetboek / Algemene verordening gegevensbescherming |
B&W |
Teamleider |
|
Van toepassing voor alle teams (informatie aangaande het gebruik/de verstrekking van persoonsgegevens) |
8 |
Inkoop en aanbesteding: Procedurele besluiten, opdrachtverlening, hieraan gekoppeld het aftekenen van facturen en het afschrijven van de overige inschrijvers |
Aanbestedingswet / Burgerlijk Wetboek / Budgethoudersregeling / Inkoop- en aanbestedingsbeleid |
B&W |
Teamleider / Functionarissen Stichting Rijk / Aangewezen budgethouders (waaronder projectmanagers) |
|
Binnen de gemeentelijke beleidskaders |
9 |
Besluiten tot het aangaan van financiële verplichtingen en het doen van betalingsopdrachten |
BBV (Besluit begroting en verantwoording Provincies en Gemeenten) / Budgethoudersregeling en overige relevante locale regelgeving (programmabegroting) |
B&W |
budgethouder binnen hun eigen functie |
|
Binnen de gemeentelijke beleidskaders / Budgethoudersregeling |
10 |
Het nemen van besluiten op grond van wet- en (lokale) geldende regelgeving de griffie betreffend |
Archiefwet en Archiefbesluit / Gemeentewet / Algemene verordening gegevensbescherming, geldende Instructie voor de griffier |
Gemeenteraad |
Griffier |
|
Verantwoording aan raad |
|
Machtiging zie Algemeen deel Bevoegdhedenregeling! |
|
|
|
|
|
|
Fysiek |
|
|
|
|
|
|
Team Openbare Orde en Veilgheid en Vergunningen / Team Gebouwen en Facilitaire Zaken / Team Projecten / Team Ruimtelijk Beleid / Team Handhaving / Team Infra / Team Wijkbeheer |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
Heffen van leges bij uitoefening van bevoegdheden bij of krachtens de Wet- en regelgeving met de uitvoering waarvan de Concerndirectie Fysiek is belast |
Gemeentewet / Verordening marktgelden + Legesverordening titel 1,2 en 3 met bijbehorende tarieventabel |
Heffingsambtenaar (is concerndirecteur) |
Medewerkers teams Concerndirectie Fysiek |
|
Conform tarieventabel behorende bij geldende Legesverordening |
|
Mandaat |
|
|
|
|
|
12 |
Het nemen van besluiten op grond van de Omgevingswet met betrekking tot algemene vergunningen voor bouwen omgevingsrecht |
Omgevingswet + Omgevingsbesluit |
B&W |
Teamleider |
Besluiten over meervoudige complexe aanvragen: mandaat Concerndirecteur |
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
13 |
Het nemen van besluiten op grond van de Omgevingswet met betrekking tot geluid |
Omgevingswet, Aanvullingswet geluid en Aanvullingsregeling geluid |
B&W |
Teamleider |
|
|
14 |
Het nemen van besluiten op grond van de Omgevingswet met betrekking tot ruimtelijke ordening |
Omgevingswet + Verordening nadeelcompensatie Diemen |
B&W |
Teamleider |
|
|
15 |
Het nemen van besluiten op grond van de Omgevingswet met betrekking tot wonen |
Omgevingswet + Besluit bouwwerken leefomgeving |
B&W |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
16 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wet milieubeheer of de Omgevingswet met betrekking tot milieu |
Omgevingswet + Wet milieubeheer + bijbehorende regelingen (zoals Besluit activiteiten leefomgeving (Bal)) |
B&W |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
17 |
Het nemen van besluiten op grond vanhet Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen of het Besluit activiteiten leefomgeving met betrekking tot de opslag van stoffen. |
Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen + Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) |
B&W |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
18 |
Het nemen van besluiten op grond van de Erfgoedwet en de Erfgoedverordening en de Omgevingswet met betrekking tot erfgoed |
Erfgoedwet / Erfgoedverordening / Omgevingswet |
B&W |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
19 |
Het nemen van besluiten op grond van de Zondagswet |
Zondagswet |
Burgemeester |
Teamleider |
|
|
20 |
Het nemen van besluiten op grond van de Winkeltijdenwet |
Winkeltijdenwet / Winkeltijdenverordening |
B&W |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
21 |
Het nemen van besluiten op grond van de Marktverordening |
Marktverordening / Marktregelement |
B&W |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
22 |
Het nemen van besluiten op grond van de Alcoholwet |
Alcoholwet |
Burgemeester |
Teamleider |
|
|
23 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wet op de kansspelen |
Wet op de kansspelen |
Burgemeester |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
24 |
Het nemen van besluiten op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) |
Algemene Plaatselijke Verordening |
B&W/ Burgemeester |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
25 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob), inclusief het aanvragen van een advies aan het Landelijk Bureau Bibob (LBB) |
Wet Bibob |
B&W / Burgemeester |
Teamleider |
|
|
26 |
Het nemen van besluiten op grond van de Afvalstoffenverordening, inclusief het daarbijbehorende Uitvoeringsbesluit |
Afvalstoffenverordening, inclusief het daarbijbehordende Uitvoeringsbesluit of het omgevingsplan (naar keuze van gemeente) |
B&W |
Teamleider |
|
|
27 |
Het nemen van besluiten o.g.v. de Wet vervoer gevaarlijke stoffen |
Wet vervoer gevaarlijke stoffen |
B&W |
Teamleider |
|
|
28 |
Het nemen van (vooraankondigingen van) besluiten tot oplegging van een last onder dwangsom en een last onder bestuursdwang ten aanzien van, door de gemeente uit te voeren, landelijke wetgeving en geldende lokale regelgeving,inclusief inningsbesluiten en kostenverhaal |
Gemeentewet / Algemene wet bestuursrecht / Omgevingswet / Alcoholwet / Opiumwet + lokale regelgeving |
B&W / Burgemeester |
Teamleider |
Spoedeisende bestuursdwang: toezichthouders aangewezen o.g.v. artikel 5:11 Awb + beleidsmedewerker OOV |
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
29 |
Het nemen van (vooraankondigingen van)overige handhavingsbesluiten ten aanzien van door de gemeente uitgevoerde landelijke wetgeving en geldende lokale regelgeving, inclusief (inningsbesluiten + kostenverhaal) |
Gemeentewet / Algemene wet bestuursrecht / Omgevingswet / Alcoholwet / Opiumwet + lokale regelgeving |
B&W / Burgemeester |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
30 |
Het nemen van besluiten tot aanwijzing van toezichthouders |
Conform bevoegdheid zoals specifiek opgenomen in de betreffende, door de gemeente uitgevoerde, landelijke wetgeving en lokale regelgeving |
B&W / Burgemeester |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
31 |
Het besluiten tot opleggen van een bestuurlijke boete in het kader van toezicht en handhaving op grond van door de gemeente uitgevoerde wettelijke en geldende lokale regelgeving ten aanzien van de openbare ruimte |
Wettelijke en toepasselijke regelgeving / Algemene wet bestuursrecht / Omgevingswet |
B&W / Burgemeester |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
32 |
Het nemen van besluiten op grond van de Omgevingswet met betrekking tot bodembescherming en bodemkwaliteit |
Omgevingswet + Aanullingswet + Aanvullingsbesluit bodem |
B&W |
Teamleider |
|
|
33 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wet Goed Verhuurderschap |
Wet Goed verhuurderschap |
B&W |
Teamleider |
|
Inwerkingstredingdatum 01-07-2023 |
34 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wet Basisregistratie Personen |
Wet Basisregistratie Personen (BRP) |
B&W |
Teamleider |
|
|
35 |
Het nemen van (tijdelijke) besluiten op grond van de Wegenverkeerswet en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens en het besluit administratieve beslissingen inzake het wegverkeer |
Wegenverkeerswet / Reglement verkeersregels en verkeerstekens / Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
B&W |
Teamleider |
|
|
36 |
Het nemen van besluiten inzake parkeerontheffingen parkeren (o.a. intrekken (verzoeken restitutie/aanvragen)) |
Wegenverkeerswet / Legesverordening (tariventabel parkeren) |
B&W/Heffingsambtenaar |
Teamleider |
Verzoeken om restitutie geschieden door de heffingsambtenaar |
|
37 |
Het nemen van besluiten inzake parkeervergunningen (o.a. intrekken (verzoeken restitutie/aanvragen) |
Wegenverkeerswet / Parkeerverordening |
B&W/Invorderingsambtenaar |
Teamleider |
Verzoeken om restitutie geschieden door de invorderingsambtenaar |
|
38 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wegsleepverordening |
Wegenverkeerswet / Wegsleepverordening |
B&W |
Toezichthouder |
|
|
39 |
Het aangaan van financiële verplichtingen met betrekking tot crisisbeheersing |
Wet Veiligheidsregio's (artikel 2) |
B&W |
Dienstdoend hoofd gemeentelijk actiecentrum /Concerndirecteur |
|
|
40 |
Het nemen van besluiten op aanvragen gemeentelijke "Duurzaamheidslening" |
Verordening duurzaamheidslening |
B&W |
Teamleider |
|
|
41 |
Het aangaan van overeenkomsten voor uitgifte van reststroken openbare ruimte (snippergroen etc.) tot een oppervlakte van maximaal 100 m2 |
Burgerlijk wetboek |
B&W |
Teamleider Projecten |
|
Binnen de gemeentelijke beleidskaders |
42 |
Het aangaan, wijzigen of beëindigen van overeenkomsten voor verhuur, concessie, pacht of ingebruikgeving van gemeentegrond met beperkt financieel belang, dan wel overeenkomsten voor huur of ingebruikneming van grond van derden met beperkt financieel belang |
Burgerlijk wetboek |
B&W |
Teamleider Projecten |
Dossiers met bestuurlijk/politiek gevoelige context |
Binnen de financiele reikwijdte van de budgethoudersregeling |
43 |
Het wijzigen of beëindigen van bestaande overeenkomsten voor erfpacht van gemeentegrond, alsmede verkoop in bloot eigendom van erfpachtgronden met een beperkt financieel belang |
Burgerlijk wetboek |
B&W |
Teamleider Projecten |
Dossiers met bestuurlijk /politiek gevoelige context |
Binnen de financiele reikwijdte van de budgethoudersregeling |
44 |
Het aangaan, wijzigen of beëindigen van overeenkomsten voor het vestigen van beperkt zakelijke rechten, erfdienstbaarheden en kwalitatieve verplichtingen op particuliere eigendommen en gemeente eigendommen |
Burgerlijk wetboek |
B&W |
Teamleider Projecten |
|
Binnen de financiele reikwijdte van de budgethoudersregeling |
45 |
Het laten vervallen van privaatrechtelijke verkoopregulerende bedingen die notarieel zijn vastgelegd bij de verkoop van gemeentegronden langer dan 30 jaar geleden. |
Burgerlijk wetboek |
B&W |
Teamleider Projecten |
Dossiers met bestuurlijk /politiek gevoelige context |
Binnen de financiele reikwijdte van de budgethoudersregeling |
46 |
Het nemen van besluiten op grond van de Huisvestingswet, inclusief onderliggende regelgeving (Huisvestingsverordening gemeente Diemen ) |
Huisvestingswet / geldende Huisvestingsverordering / beleidsregels |
B&W |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
47 |
Het nemen van besluiten op grond van de Telecommunicatiewet en de geldende Telecommunicatieverordening |
Telecommunicatiewet en Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuurgemeente Diemen |
B&W |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
48 |
Het nemen van besluiten met betrekking tot noodvelvergunningen |
Gemeentewet / geldende Bomenverordening ? Apv |
Burgemeester |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
49 |
Het nemen van besluiten op grond van artikel 29 lid 1 van de Wet op de lijkbezorging |
Wet op de lijkbezorging |
Burgemeester |
Concerndirecteuren |
|
Enkel voor vergunningverlening voor het opgraven van stoffelijke resten |
50 |
Het nemen van besluiten op grond van artikel 5 van de geldende Beheersverordening Rustoord |
Beheersverordening Rustoord |
B&W |
Concerndirecteuren |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
51 |
Het nemen van besluiten tot het aanstellen van verkeersregelaars |
Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer |
Burgemeester |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
52 |
Een aanwijzing geven aan degene die bevoegd is tot het aan die plaats treffen van voorzieningen of tot het openstellen van die plaats voor publiek indien het oordeel is dat de daar aanwezige personen het bepaalde bij of krachtens artikelen 58f tot en met 58j niet in acht nemen |
Artikel 58k lid 2 van de Wpg Zorgplicht publieke plaatsen |
Burgemeester |
Teamleider / Concerndirecteur / Buitengewoon Opsporingsambtenaren/ opsporingsambtenaren van de politie, die belast zijn met de handhaving van de Wet publieke gezondheid: |
|
|
53 |
In een spoedeisende situatie een bevel geven |
Artikel 58k lid 4 van de Wpg Zorgplaats publieke plaatsen |
Burgemeester |
Teamleider / Concerndirecteur / Buitengewoon Opsporingsambtenaren/ opsporingsambtenaren van de politie, die belast zijn met de handhaving van de Wet publieke gezondheid: |
|
|
54 |
Een aanwijzing geven aan degene die bevoegd is tot het aan die plaats treffen van voorzieningen of tot het toelaten tot die plaats van personen indien het oordeel is dat de daar aanwezige personen het bepaalde of krachtens de artikelen 58f tot en met 58j niet in acht nemen. |
Artikel 58l lid 2 van de Wpg Zorgplicht besloten plaatsen |
Burgemeester |
Teamleider / Concerndirecteur / Buitengewoon Opsporingsambtenaren/ opsporingsambtenaren van de politie, die belast zijn met de handhaving van de Wet publieke gezondheid: |
|
|
55 |
In een spoedeisende situatie een bevel geven. |
Artikel 58l lid 4 van de Wpg Zorgplicht besloten plaatsen |
Burgemeester |
Teamleider / Concerndirecteur / Buitengewoon Opsporingsambtenaren/ opsporingsambtenaren van de politie, die belast zijn met de handhaving van de Wet publieke gezondheid: |
|
|
56 |
Een bevel geven die nodig is om de naleving van de artikelen 58f tot en met 58j op een openbare plaats te verzekeren |
Artikel 58m van de Wpg Maatregelen voor openbare plaatsen |
Burgemeester |
Teamleider / Concerndirecteur / Buitengewoon Opsporingsambtenaren/ opsporingsambtenaren van de politie, die belast zijn met de handhaving van de Wet publieke gezondheid: |
|
|
57 |
Een bevel geven die nodig is voor de beëindiging van de gedraging of activiteit en de daar aanwezige personen bevelen zich onmiddellijk te verwijderen |
Artikel 58n van de Wpg Maatregelen voor besloten plaatsen |
Burgemeester |
Teamleider / Concerndirecteur / Buitengewoon Opsporingsambtenaren/ opsporingsambtenaren van de politie, die belast zijn met de handhaving van de Wet publieke gezondheid: |
|
|
58 |
Het opleggen van een last onder bestuursdwang ter handhaving van: a. Het bepaalde bij of krachtens de artikelen 58h, eerste lid, en 58i; b. Het bepaalde krachtens artikel 58j, eerste lid, indien de overtreding wordt begaan op een openbare of publieke plaats of een besloten plaats indien deze geen ruimte betreft waar een beroep of bedrijf wordt uitgeoefend. |
Artikel 58u lid 3 van de Wpg |
Burgemeester |
Teamleider / Concerndirecteur / Buitengewoon Opsporingsambtenaren/ opsporingsambtenaren van de politie, die belast zijn met de handhaving van de Wet publieke gezondheid: |
|
|
59 |
Het opleggen van een last onder dwangsom ter handhaving van het bepaalde bij of krachtens de artikelen 58f, eerste lid, vierde lid, en vijfde lid, tweede zin, en 58g, eerste lid, indien de overtreding wordt begaan op een openbare plaats op publieke plaats of een besloten plaats indien deze geen ruimte betreft waar een beroep of bedrijf wordt uitgeoefend. |
Artikel 58u lid 4 van de Wpg |
Burgemeester |
Teamleider / Concerndirecteur / Buitengewoon Opsporingsambtenaren/ opsporingsambtenaren van de politie, die belast zijn met de handhaving van de Wet publieke gezondheid: |
|
|
60 |
Een bevel geven die nodig is met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid |
Artikel 174 Gemeentewet |
Burgemeester |
Teamleider / Concerndirecteur / Buitengewoon Opsporingsambtenaren/ opsporingsambtenaren van de politie, die belast zijn met de handhaving van de Wet publieke gezondheid: |
|
|
|
Machtiging |
|
|
|
|
|
61 |
Het opschalen van de GRIP-fase vanuit de gemeentelijke kolom |
Wet Veiligheidsregio's (artikel 4) |
Burgemeester |
Beleidsadviseur OOV |
|
|
|
Feitelijk handelen |
|
|
|
|
|
62 |
Het (tijdelijk) plaatsen en verwijderen van verkeerstekens en het nemen van andere fysieke verkeersmaatregelen |
Besluit algemene bepalingen inzake het wegverkeer |
B&W |
Medewerker Beheer en Onderhoud |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
|
Sociaal |
|
|
|
|
|
|
Team Administratie Sociaal Domein / Team Beleid Samenleving / Team Sociaal Team Diemen / Team Burgerzaken en Klant Contact Centrum / Team Sociale Zaken / Team Sportbedrijf / Team Wmo |
|
|
|
|
|
|
Mandaat |
|
|
|
|
|
63 |
Het nemen van besluiten op grond van de Participatiewet, inclusief onderliggende regelingen inclusief het gemeentelijk minimabeleid |
Participatiewet / geldende verordeningen die betrekking hebben op de uitvoering van deze Wet |
B&W |
Medewerker Dienstverlening / Medewerker Team Administratie Sociaal Domein |
Afwijzingen Teamleider / Kwaliteitsmedewerker |
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
64 |
Het nemen van besluiten op grond van de Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, inclusief onderliggende regelingen |
Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen |
B&W |
Medewerker dienstverlening |
Afwijzingen Teamleider / Kwaliteitsmedewerker |
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
65 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wet inburgering |
Wet inburgering |
B&W |
Medewerker dienstverlening |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
66 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning, |
Wet maatschappelijke ondersteuning |
B&W |
Medewerker dienstverlening |
Afwijzingen Teamleider / Kwaliteitsmedewerker |
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
67 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wet BasisregistratiePersonen |
Wet Basisregistratie Personen (BRP) |
B&W |
Teamleider |
|
|
68 |
Het nemen van besluiten op grond van de Paspoortwet en de Uitvoeringsregeling Nederland |
Paspoortwet |
Burgemeester |
Teamleider |
|
|
69 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wegenverkeerswet aangaande rijbewijzen en het Reglement rijbewijzen |
Wegenverkeerswet / Reglement rijbewijzen |
Burgemeester |
Teamleider |
|
|
70 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wet op de lijkbezorging |
Wet op de lijkbezoring |
Burgemeester |
Medewerker dienstverlening |
|
|
71 |
Het nemen van besluiten op grond van de Kieswet |
Kieswet |
Burgemeester |
Teamleider |
|
|
72 |
Het nemen van besluiten op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap |
Rijkswet op het Nederlanderschap |
Burgemeester |
Teamleider |
|
|
73 |
Het nemen van besluiten op grond van de Leerplichtwet |
Leerplichtwet |
B&W |
Leerplichtambtenaar |
artikel 13, leerplichtambtenaar bevoegd bestuursorgaan |
Met inachtneming ambtsinstructie leerplichtambtenaar |
74 |
Het nemen van besluiten op grond van de geldende Verordening financiële en materiële gelijkstelling |
Verordening financiële en materiële gelijkstelling |
B&W |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijk beleidskader |
75 |
Het nemen van besluiten op grond van het Besluit doelstelling en bekostiging onderwijsachterstandenbeleid |
Besluit doelstelling en bekostiging onderwijsachterstandenbeleid |
B&W |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijk beleidskader |
76 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wet kinderopvang |
Wet kinderopvang |
B&W |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijk beleidskader |
77 |
Het nemen van besluiten op grond van de geldende Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen |
Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen |
B&W |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijk beleidskader |
78 |
Het nemen van besluiten op grond van de geldende Subsidieverordening |
Algemene wet bestuursrecht / Subsidieverordening gemeente Diemen |
B&W |
Teamleider |
|
Incidentele subsidies tot € 10.000, - binnen gemeentelijk beleidskader |
79 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wet op het primaire onderwijs en de Wet op het voortgezet onderwijs |
Wet op het primaire onderwijs (Wpo) en Wet op het voortgezet onderwijs (Wvo) |
B&W |
Teamleider |
|
|
80 |
Het nemen van besluiten op grond van de geldende Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs |
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs |
B&W |
Teamleider |
|
Binnen gemeentelijk beleidskader |
81 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de geldende Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning |
Wet maatschappelijke ondersteuning en Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning |
B&W |
Medewerker dienstverlening |
Afwijzingen Teamleider |
Binnen gemeentelijk beleidskader / Bij afwijzing toets kwalitieitsmedewerker |
82 |
Het nemen van besluiten ten aanzien van gehandicaptenparkeerkaarten en -plaatsen |
artikelen 26 en 87 Reglement verkeersregels en verkeerstekens en Regeling gehandicapten parkeerkaarten |
B&W |
Medewerker dienstverlening |
Afwijzingen Teamleider |
Binnen gemeentelijk beleidskader / Bij afwijzing toets kwalitieitsmedewerker |
83 |
Het nemen van (urgentie)besluiten op grond van de Huisvestingswet, inclusief onderliggende regelgeving (Huisvestingsverordening gemeente Diemen ) |
Huisvestingswet / geldende Huisvestingsverordering / beleidsregels |
B&W |
Medewerker dienstverlening |
Afwijzingen Teamleider |
Binnen gemeentelijk beleidskader / Bij afwijzing toets kwalitieitsmedewerker |
84 |
Het nemen van besluiten op grond van de Jeugdwet en de geldende verordeningen |
Jeugdwet en de geldende verordeningen |
B&W |
Medewerker dienstverlening |
|
Binnen gemeentelijk beleidskader / Bij afwijzing toets kwalitieitsmedewerker |
85 |
Het nemen van besluiten op grond van de geldende Verordening op het leerlingenvervoer |
Verordening op het leerlingenvervoer |
B&W |
Medewerker dienstverlening |
Afwijzingen Teamleider |
Binnen gemeentelijk beleidskader / Bij afwijzing toets kwalitieitsmedewerker |
86 |
benoemen (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand -ontslag op verzoek (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand - bepalen duur benoeming - opleggen voorwaarde aan onbezoldigd ambtenaar burgerlijke stand |
Burgerlijk Wetboek |
B&W |
Teamleider |
|
|
|
Bevoegdheden aan niet-ondergeschikten (met uitzondering bevoegdheden Duo+) |
|
|
|
|
|
|
Attributie |
|
|
|
|
|
87 |
Het nemen van (heffing)besluiten op grond van de Wet waardering onroerende zaken |
Gemeentewet / Wet waardering onroerende zaken artikel 1 lid 2 |
B&W |
Heffingsambtenaar (Teamleider Belastingen gemeente Amstelveen) |
de aangewezen plaatsvervanger |
|
88 |
Het nemen van (heffing)besluiten van alle overige belastingenverordeningen en onderdelen daarvan |
Gemeentewet / alle overige belastingenverordeningen en onderdelen daarvan |
B&W |
Heffingsambtenaar (Teamleider Belastingen gemeente Amstelveen) |
de aangewezen plaatsvervanger |
|
89 |
Het uitreiken en opleggen van naheffingsaanslagen parkeerbelasting inzake parkeren |
Gemeentewet en Tarieventabel van Parkeerverordening |
B&W |
Heffingsambtenaar en invorderingsambtenaar ( CEO Egis Parking Service ) |
de aangewezen plaatsvervanger |
|
90 |
Het nemen van (invordering)besluiten op grond van de Wet waardering onroerende zaken |
Gemeentewet / Wet waardering onroerende zaken artikel 1 lid 2 |
B&W |
Invorderingsambtenaar (hoofd Services Gemeentebelastingen Amstelland) |
de aangewezen plaatsvervanger |
|
91 |
Het nemen van (invordering)besluiten van alle overige belastingenverordeningen en onderdelen daarvan zoals overeengekomen in de van toepassing zijnde DVO |
Gemeentewet / alle overige belastingenverordeningen en onderdelen daarvan |
B&W |
Invorderingsambtenaar (hoofd Services Gemeentebelastingen Amstelland) |
de aangewezen plaatsvervanger |
|
92 |
Het nemen van (dwanginvordering)besluiten op grond van de Wet waardering onroerende zaken |
Gemeentewet / Wet waardering onroerende zaken artikel 1 lid 2 |
B&W |
GGN mastering credit, belastingdeurwaarders en (kanditaat-) gerechtsdeurwaarders |
|
|
93 |
Het nemen van (dwanginvordering)besluiten van alle overige belastingenverordeningen en onderdelen daarvan zoals overeengekomen in de van toepassing zijnde DVO |
Gemeentewet / alle overige belastingenverordeningen en onderdelen daarvan |
B&W |
GGN mastering credit, belastingdeurwaarders en (kanditaat-) gerechtsdeurwaarders |
|
|
94 |
Het nemen van een beslissing op een beroepschrift tegen een beslissing van de invorderingsambtenaar op een verzoek om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen |
Invorderingswet 1990 Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 Algemene wet bestuursrecht |
B&W |
Heffingsambtenaar (teamleider Belastingen gemeente Amstelveen) |
|
|
95 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wegsleepverordening |
Wegenverkeerswet / Wegsleepverordening |
B&W |
Hoogwout Berging B.V./ Politie |
|
|
|
Mandaat |
|
|
|
|
|
96 |
Verrichten van handelingen in het kader van Europese aanbestedingsprocedure |
Aanbestedingswet / Burgerlijk Wetboek |
B&W |
Functionarissen Stichting Rijk |
|
|
97 |
Het nemen van besluiten tot het opleggen van een aanlijngebod of een aanlijn- en muilkorfgebod op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening |
Algemene Plaatselijke Verordening |
B&W |
Politiechef Eenheid Amsterdam |
|
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
98 |
Het nemen van besluiten ten aanzien van het beheer en de administratie van begraafplaats Rustoord op grond van de geldende Beheersverordening Rustoord |
Beheersverordening Rustoord |
B&W/Burgemeester |
Directeur en diens plaatsvervanger van De Nieuwe Ooster Begraafplaats |
Besluiten op grond van artikel 5 van de verordening, teamleider Infra en diens plaatsvervanger |
|
99 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wet tijdelijk huisverbod |
Wet tijdelijk huisverbod |
Burgemeester |
Hulpofficier van Justitie |
|
|
100 |
Het nemen van besluiten op grond van de gemeentelijke schuldhulpverlening |
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening |
B&W |
Schuldhulpverlener Madi Diemen |
Afwijzingen Teamleider Sociale Zaken |
Binnen gemeentelijke beleidskaders |
101 |
Het nemen van huisvestingsvergunningsbesluiten op grond van de Huisvestingswet |
Huisvestingswet / geldende Huisvestingsverordering en regionale regelgeving |
B&W |
Directeur -bestuurder van corporatie Woningstichting Rochdale, directeur- bestuurder van corporatie Stichting Stadgenoot en directeur-bestuurder van corporatie Woningstichting De Key |
|
Overeenkomstig regionale afspraken in de stadsregio Amsterdam. |
102 |
Het nemen van beslissingen ter voorbereiding en uitvoering van de taken door de Omgevingsdienst Noorzeekanaalgebied 2017 op grond van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied 2016 |
Algemene wet bestuursrecht / Omgevingswet / Wet kenbaarheid publiekrechtelijke berperkingen onroerende zaken / Wet open overheid en Wet hergebruik van overheidsinformatie |
B&W |
Directeur van de omgevingsdienst Noorzeekanaalgebied (NZKG) alsmede diens plaatsvervanger |
beslissingen op bezwaarschriften |
Overeenkomstig het "Besluit mandaat machtiging en volmacht Omgevingsdienst Noorzeekanaalgebied 2017 gemeente Diemen" |
103 |
Het voeren van juridische procedures in het kader van de Wet tijdelijk Huisverbod bij de familiekamer van de rechtbank Amsterdam en de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State |
8:24 Awb/ Wet tijdelijk huisverbod / Dienstverleningsovereenkomst Wet Tijdelijk Huisverbod |
Burgemeester |
Juridisch Adviseurs Gemeente Amstelveen |
|
|
104 |
Het nemen van besluiten in het kader van bestuurlijke boetes op grond van de Participatiewet en Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers |
Participatiewet, Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werknemers |
B&W |
Teamleider en Regionale boeteambtenaar Sociale Recherche Gooi- en Vechtstreek |
|
alleen binnen en of naar aanleiding van, op verzoek van de gemeente Diemen, ingestelde onderzoeken |
105 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wet op de lijkbezorging |
Wet op de lijkbezorging |
B&W / Burgemeester |
Medewerker Team Uitvaarten gemeente Amsterdam |
|
|
106 |
Het nemen van besluiten inzake incasso onderhoudsplicht en teveel of ten onrechte ontvangen bijstand |
Participatiewet (PW), Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werkloze Werknemers (IOAW), Inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en Besluit bijstandsverlening zelfstandingen (Bbz) |
B&W |
Cannock Chase |
|
|
107 |
Het nemen van besluiten op bezwaar in het kader van naheffingsaanslagen parkeerbelasting |
Gemeentewet / Parkeerverordening |
Heffingsambtenaar/Invorderingsambtenaar |
Heffingsambtenaar/Invorderingsambtenaar (Tobias Beheer B.V.) |
|
|
108 |
Het handhaven middels het opleggen van een aankondiging van beschikking (Mulderbon) inzake parkeren |
Wegenverkeerswet / Legesverordening (tariventabel parkeren) |
Officier van justitie |
Aangewezen Boa's van Egis Parkingservices B.V. |
de aangewezen plaatsvervanger |
|
|
Machtiging |
|
|
|
|
|
109 |
Het nemen van besluiten tot het inzetten van NL-Alert en het waarschuwen en informeren van de bevolking van de gemeente Diemen bij een ramp of crisis die de gemeente Diemen treft of bedreigt met een handelingsperspectief |
Gemeentewet / Algemene wet bestuursrecht / Wet veiligheidsregio's / Landelijke beleidskaders NL-Alert Ministerie van Veiligheid en Justitie / regionale beleidskader NL-Alert Veiligheidregio Amsterdam-Amstellland |
Burgemeester |
(Hoofd)Officier van Dienst van de Brandweer; dienstdoend Hoofdofficier van Politie; Algemeen commandant politie |
|
In geval van ramp of een crisis of de ernstige vrees voor het ontstaan ervan. Alleen in acute gevallen! Er mag alleen het handelingsperspectief 'schuilen' worden gegeven! |
110 |
Het nemen van besluiten tot het inzetten van NL-Alert en het waarschuwen en informeren van de bevolking in de gemeente Diemen bij een ramp of crisis van meer dan plaatselijke betekenis met een handelingsperspectief |
Gemeentewet / Algemene wet bestuursrecht / Wet veiligheidsregio's / Landelijke beleidskaders NL-Alert Ministerie van Veiligheid en Justitie / regionale beleidskader NL-Alert Veiligheidregio Amsterdam-Amstellland |
Burgemeester |
(Hoofd)Officier van Dienst van de Brandweer; dienstdoend Hoofdofficier van Politie; Algemeen commandant politie |
|
In geval van ramp of een crisis of de ernstige vrees voor het ontstaan ervan. Alleen in acute gevallen! Er mag alleen het handelingsperspectief 'schuilen' worden gegeven! |
111 |
Vertegenwoordigen / verweer voeren in (hoger) beroep aangaande naheffingsaanslagen parkeerbelasting |
Gemeentewet / Algemene wet bestuursrecht/ Parkeerverordening Diemen / Verordening Parkeerbelasting Diemen / Kostenbesluit naheffingsaanslag parkeerbelasting Diemen / Tarieventabels van Parkeerverordening |
Heffiingsambtenaar/Invorderingsambtenaar |
Heffingsambtenaar/Invorderingsambtenaar(Tobias Beheer B.V.) |
|
|
|
Privaatrechtelijke besluiten |
|
|
|
|
|
112 |
Het aangaan van overeenkomsten en overige privaatrechtelijke rechtshandelingen de griffie betreffend |
Burgerlijk Wetboek |
B&W |
Griffier |
|
Verantwoording aan de raad |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl