Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR701375
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR701375/1
Bevoegdhedenregeling deelnemende partijen inzake DUO+ Januari 2024
Geldend van 01-01-2024 t/m heden
Intitulé
Bevoegdhedenregeling deelnemende partijen inzake DUO+ Januari 2024Afdeling 1 | Afbakening juridische begrippen van bevoegdheden en omschrijvingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
|
feitelijke handelingen en rechtshandelingen, behoudens besluiten van algemene strekking; |
|
de bevoegdheid die op grond van een wettelijke regeling rechtstreeks aan een functionaris binnen diens functie wordt toegekend om besluiten te nemen of andere publiekrechtelijke rechtshandelingen te verrichten; |
|
de overdracht van de bevoegdheid van de gemeenteraad tot het nemen van besluiten naar een ander bestuursorgaan binnen de wettelijk gestelde grenzen; |
|
de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan publiekrechtelijke besluiten te nemen, inclusief de ondertekening daarvan, niet zijnde algemeen verbindende voorschriften, die gericht zijn op rechtsgevolgen en zijn gericht aan 1 of meer aanvragers/verzoekers of belanghebbenden; |
|
de bevoegdheid als bedoeld bij d. door een ondergeschikte van de gemandateerde; |
|
het bestuursorgaan dat de bevoegdheid om een besluit te nemen mandateert; |
|
degene die in naam, en onder verantwoordelijkheid, van het bevoegde bestuursorgaan binnen de grenzen van deze regeling en de in het bij deze regeling behorende mandaatregister genoemde juridische grondslagen bevoegd is besluiten te nemen; |
|
de bevoegdheid, op naam gesteld, om privaatrechtelijk namens een andere persoon of het bestuur op te treden, inclusief het verrichten van rechtshandelingen; |
|
de algemene bevoegdheid om in naam van een andere persoon of het bestuur overige feitelijke en administratieve handelingen te verrichten of werkzaamheden uit te voeren uit hoofde van een functie, niet zijnde het nemen van besluiten; |
|
Burgemeester en wethouders van de moederorganisatie; |
|
Burgemeester en wethouders, burgemeester, heffingsambtenaar, invorderingsambtenaar, leerplichtambtenaar; |
|
alle vormen van informatieverstrekking en uitvoering, niet zijnde besluitvorming; |
|
het al dan niet op verzoek verschaffen van informatie via alle gebruikelijke media: email, telefoon, fax, schriftelijk; |
|
alle werkzaamheden en handelingen van feitelijke en administratieve aard ter ondersteuning van besluitvorming, niet zijnde rechtshandelingen. |
|
besluiten, niet gericht aan een of meer belanghebbenden, inhoudende (straf-)bepalingen omtrent een specifiek onderwerp, neergelegd in een verordening, uitvoeringsbesluit of aanwijzingsbesluit. |
|
het bevoegdhedenregister dat onlosmakelijk deel uitmaakt van deze regeling. |
|
een besluit op grond waarvan functionarissen werkzaam die zijn voor de moederorganisatie, daaronder begrepen ondergeschikten en niet ondergeschikten, specifiek worden aangewezen als, of benoemd tot, functionaris voor de uitoefening van (specifieke) bevoegdheden of taken op grond van een juridische grondslag, |
|
bestuursorgaan dat diensten afneemt van de gemeenschappelijke regeling DUO+ |
Afdeling 2| Bepalingen omtrent toepassing en toedeling mandaat
Artikel 1 Mandaatvorm
- 1.
De bepalingen in deze afdeling omtrent mandaat zijn van overeenkomstige toepassing op ondermandaat en uitvoeringsmandaat, met inachtneming van het bepaalde in artikel 5.
Artikel 2 Schrijf- en ondertekeningwijze mandaatbesluiten
-
1. Beslissingen onder mandaat van burgemeester en wethouders genomen worden uitsluitend inde "wij"-vorm geschreven.
-
2. Beslissingen onder mandaat genomen van de eenhoofdige bestuursorganen worden in de "ik"-vorm geschreven.
-
3. Onder mandaat genomen beslissingen van burgemeester en wethouders en de burgemeester hebben uitsluitend de volgende ondertekeningsvormen:
-
Hoogachtend
-
Burgemeester en wethouders van [naam moederorganisatie],
-
namens dezen,
-
-
(Naam),
-
(Functie),
-
(Afdeling),
-
Uitvoeringsorganisatie DUO+
-
-
OF
-
-
Burgemeester van [naam moederorganisatie],
-
namens deze,
-
-
(Naam),
-
(Functie),
-
(Afdeling),
-
Uitvoeringsorganisatie DUO+.
-
4. De ondertekeningswijze van beslissingen van de overige bestuursorganen is dezelfde als die van de burgemeester met vermelding van het bevoegde bestuursorgaan.
Artikel 3 Algemene uitzonderingen toepassing mandaat
Uitoefening van mandaat vindt niet plaats:
- a.
bij twijfel over de juistheid of wenselijkheid van uitoefening daarvan, in concrete gevallen te bepalen door middel van consultatie van de functie op een hiërarchisch hoger niveau en eventueel de mandaatgever;
- b.
wanneer niet wordt voldaan aan de algemene bepalingen in deze regeling en aan de specifieke bepalingen zoals opgenomen in het register;
- c.
wanneer de mandaatgever voorafgaand aan de beslissing in het kader van een project of anderszins heeft besloten dat de beslissing niet in mandaat mag worden genomen;
- d.
wanneer de beslissing direct betrekking heeft op een onderwerp dat politiek/bestuurlijk gevoelig ligt;
Artikel 4 Reikwijdte mandaat
-
1. Mandaatbesluiten omvatten elke vorm van besluitvorming met betrekking tot het afgeven van beschikkingen: Verlening/begunstiging/belasting, weigering, wijziging en intrekking hiervan, tenzij in het register expliciet anders is bepaald.
-
2. Uitgangspunt is dat mandaat van toepassing is op elke bepaling van de juridische grondslag waar de bevoegdheden in zijn neergelegd, tenzij in het register met name genoemde bevoegdheden uit de betreffende (wettelijke) regeling zijn uitgezonderd dan wel voorwaarden aan de uitoefening zijn verboden.
-
3. Wanneer bij de besluitvorming meer dan 1 afdeling is betrokken moet overeenstemming bestaan over de inhoud en de wijze van afdoening. Uitgangspunt is dat de afdeling die inhoudelijk primair verantwoordelijk is, de beslissing neemt.
-
4. Onder mandaat wordt eveneens begrepen een beslissing tot het aangaan van overeenkomsten en financiële verplichtingen waarbij hetgeen daaromtrent is bepaald in de geldende budgethoudersregeling van de moederorganisatie, de inkoopvoorwaarden en het aanbestedingsbeleid bepalend is. Het (onder-)mandaat wordt tot op hetzelfde niveau toegekend als waarop (sub-)budgethouders zijn ge(vol-)machtigd op grond van die regelingen en met inachtneming van de daarin opgenomen drempelbedragen.
Artikel 5 Toekenning mandaat
-
1. Mandaat wordt met inachtneming van hetgeen in deze regeling is bepaald toegekend aan de directeur van de gemeenschappelijke regeling DUO+, gevestigd te Ouder-Amstel.
-
2. Uitgangspunt is dat het laagst mogelijke niveau van ondermandaat kan worden toegekend aan medewerkers, conform de categorieën zoals opgenomen in de functiematrix behorend bij het geldende generieke functiehuis, daaronder begrepen uitzendkrachten en inhuurpersoneel, voor zover die dezelfde functie uitoefenen, wanneer aan alle volgende voorwaarden wordt voldaan.
-
De beslissingen moeten:
- a.
Veelvoorkomend zijn én;
- b.
Routinematig van aard én;
- c.
Bestaand beleid niet kunnen beïnvloeden én
- d.
Geen politiek/bestuurlijke gevoeligheid hebben.
- a.
-
3. In alle gevallen waarin aan de in lid 2, onder a. en/of b. genoemde voorwaarden niet wordt voldaan, wordt het mandaat uitgeoefend door de Teamleider.
-
4. In alle gevallen waarin aan de in lid 2, onder c. en/of d, genoemde voorwaarden niet wordt voldaan, wordt het mandaat uitgeoefend door het Afdelingshoofd (die het mandaat enkel gebruikt na overleg met de moederorganisatie).
-
5. In alle gevallen dat aan de toekenning van ondermandaten voorwaarden zijn verbonden, bepaalde bevoegdheden zijn uitgezonderd of ondermandaten in afwijking van de uitgangssituatie zoals beschreven in lid 2 zijn toegekend, is dit vermeld in het register.
Afdeling 3| Bepalingen omtrent machtigingen
Artikel 1 Algemene volmachten
-
1. Volmachten worden door de bestuursorganen doorlopend verleend, behoudens het bepaalde in lid 2, binnen de juridische kaders en met inachtneming van de drempelbedragen zoals vastgelegd in de geldende budgethoudersregeling, de inkoopvoorwaarden en het aanbestedingsbeleid van de moederorganisatie.
-
2. Volmachten gelden niet voor rechtshandelingen die direct samenhangen met politiek/bestuurlijk gevoelige onderwerpen en in gevallen waarin het gaat om bedragen die uitstijgen boven de drempelbedragen zoals vastgelegd in de budgethoudersregeling van de moederorganisatie.
-
3. In alle gevallen waarin lid 2 van toepassing is, kan het bestuursorgaan een incidentele volmacht verlenen, uitsluitend aan de directeur van de gemeenschappelijke regeling, zulks met het recht van substitutie.
-
4. Volmachten als bedoeld in lid 1 worden toegekend aan teamleiders, afdelingshoofden en projectmanagers en projectleiders mits als zodanig aangewezen, conform het niveau waaraan de drempelbedragen zijn gekoppeld zoals opgenomen in de geldende budgethoudersregeling van de moederorganisatie.
-
5. In gevallen waarin aan deze bevoegdheden voorwaarden zijn verbonden, of b.
Afdeling 5| Bepalingen omtrent aanwijzingsbesluiten en benoemingsbesluiten
Artikel 1 Algemene bepalingen
-
1. Aanwijzingsbesluiten en benoemingsbesluiten worden te allen tijde op naam gesteld.
-
2. In alle gevallen waarin dit redelijkerwijs mogelijk is, worden voorts eveneens de functie en geboortedatum van degene die worden aangewezen vermeld. In voorkomende gevallen waarbij aanvullende informatie gelet op de aard van de aanwijzing of benoeming wenselijk of nodig is, wordt in het besluit aanvullend andere informatie vermeld die voor de volledigheid van het besluit vermelding behoeven, geënt op het doel ervan.
-
3. Aanwijzingsbesluiten en benoemingsbesluiten zijn niet overdraagbaar; uitsluitend door middel van een nieuw besluit door het bevoegd bestuursorgaan kan een andere functionaris worden aangewezen of benoemd voor de uitoefening van dezelfde bevoegdheden.
Artikel 2 Uitzondering werkingssfeer
Onder benoemingsbesluiten worden in deze afdeling niet verstaan: het aanstellingsbesluit of daarmee gelijk te stellen besluit op grond van de CAR-UWO of andere toepasselijke rechtspositieregeling voor ambtenaren of ingehuurde medewerkers in (loon-)dienst van de moederorganisatie.
Afdeling 6 | Overige bepalingen en slotbepalingen
Artikel 1 Jaarlijkse controle actualiteit register
Het bevoegdhedenregister wordt jaarlijks door team POJZ gecontroleerd op actualiteit en waar nodig/wenselijk wordt het geactualiseerd.
Artikel 2 Vervanging
-
1. Uitoefening van elk van de in deze regeling vastgelegde bevoegdheid vindt bij afwezigheid van de bevoegde plaats door diens plaatsvervanger.
-
2. Plaatsvervanging vindt op elk niveau plaats volgens de reguliere vervanging bij afwezigheid, mits schriftelijk vastgelegd.
-
3. Wanneer plaatsvervanging niet schriftelijk is vastgelegd, vindt uitoefening van de betreffende bevoegdheid bij afwezigheid van de bevoegde uitsluitend plaats in de hiërarchische lijn naar boven.
-
4. Wanneer de bevoegde en diens plaatsvervanger afwezig zijn, vindt uitoefening van de betreffende bevoegdheid plaats in de hiërarchische lijn naar boven, naar gelang het niveau van het mandaat.
-
5. In afwijking van het bepaalde in lid 3 en 4 is vervanging tussen teamleiders onderling binnen een afdeling in geval van afwezigheid van het afdelingshoofd toegestaan voor de uitoefening van bevoegdheden op grond van deze regeling zover dit functioneel raakvlakken heeft.
Artikel 3 Overeenkomstige toepassing
Hetgeen in deze regeling omtrent elk van de opgenomen bevoegdheden is bepaald, is van overeenkomstige toepassing op projectmanagers en op projectleiders mits zij als zodanig zijn aangewezen.
Artikel 4 Wetgeving
Op alle beslissingen die op grond van deze regeling worden genomen, wordt de op dat moment geldende wet- en regelgeving toegepast.
Artikel 5 Vangnetbepaling
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, dan wel waarin onduidelijkheid of onenigheid bestaat over de toepassing daarvan, blijft de bevoegdheid bij het bevoegd bestuursorgaan.
Artikel 6 Slotbepalingen
-
1. Deze regeling treedt in werking op het moment dat de Omgevingswet inwerking treedt, dan wel op de dag na die waarop deze regeling is bekendgemaakt;
-
2. Alle aanwijzings- en benoemingsbesluiten die op grond van de Bevoegdhedenregeling Duo+ - gemeente Diemen en het register horend bij de Bevoegdhedenregeling Duo+ - gemeente Diemen of op en tijdstip daarna zijn genomen, worden geacht mede op basis van deze regeling te zijn genomen en blijven onverkort van kracht.
-
3. Deze regeling heeft enkel betrekking op de werkzaamheden die worden uitgeoefend door de gemeenschappelijke regeling DUO+ voor de moederorganisatie.
Artikel 7 Citeertitel
Deze regeling kan worden aangehaald als: "Bevoegdhedenregeling deelnemende partijen inzake DUO+ Januari 2024".
Ondertekening
Aldus besloten burgemeester en wethouders van Diemen d.d. 22 augustus 2023
De secretaris
mevrouw G.T. Wildeman
De burgemeester
De heer E. Boog
Aldus besloten de burgemeester van Diemen d.d. 22 augustus 2023
De heer E. Boog
Register gemeente Diemen, behorende bij bevoegdhedenregeling deelnemende partijen DUO+ 2024
|
ALGEMEEN DEEL |
|
|
|
|
|
|
|
Nummer |
Besluit |
Juridische grondslag |
Bevoegd bestuursorgaan |
Mandaat aan |
Laagste niveau beslissings-ondermandaat |
Laagste niveau uitvoerings-ondermandaat |
Uitzondering |
Voorwaarden |
|
Mandaat/machtiging |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Mandaat/Machtingen/Volmacht |
Algemene wet besuursrecht, Burgerlijk Wetboek, afdelingen 2, 3 en 4 van de geldende Bevoegdhedenregeling van de gemeente Diemen |
B&W/Burgemeester |
Directeur Duo+ |
alle functionarissen binnen de eigen functie |
|
Afwijking van (Commmissie-) advies geen mandaat |
Binnen de gestelde kaders van de geldende bugethoudersregeling |
1 |
AFDELING BEDRIJFSVOERING |
|
|
|
|
|
|
|
|
Team POJZ |
|
|
|
|
|
|
|
Nummer |
Besluit |
Juridische grondslag |
Bevoegd bestuursorgaan |
Mandaat aan |
Laagste niveau beslissings-ondermandaat |
Laagste niveau uitvoerings-ondermandaat |
Uitzondering |
Voorwaarden |
|
Mandaat |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Het nemen van besluiten op verzoeken om informatieverstrekking |
Wet open overheid |
B&W/Burgemeester |
Directeur DUO+ |
allround adviseur POJZ |
Allround adviseur van de betreffende afdeling |
|
|
3 |
Het nemen en uitvoeren van beslissingen in het kader van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen |
Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen |
B&W/Burgemeester |
Directeur DUO+ |
Allround adviseur van de betreffende afdeling |
In overleg met allround adviseur POJZ |
|
|
4 |
Het nemen van procedurele besluiten binnen de bezwaarschriftenprocedure, met en zonder commissie (verdaging, niet-ontvankelijk verklaren) |
Algemene wet bestuursrecht, geldende Regeling bezwaarschriftencommissie |
B&W/Burgemeester |
Bezwaarschriftencommissie, Directeur DUO+ (in geval zonder commissie) |
allround adviseur POJZ / Secretaris bezwarencommissie |
|
|
|
5 |
Het nemen van rechtspositionele besluiten met betrekking tot personeel |
Car/UWO, bezoldigingsregeling en overige lokale rechtspositionele regelingen, Gemeentewet |
B&W/Burgemeester |
Betreft uitvoering |
complex: teamleider POJZ regulier: sr. adviseur POJZ |
|
|
Binnen wettelijke beleidskaders |
|
Machtiging |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Het besluiten over aansprakelijkstellingen en schadeclaims |
Burgerlijk Wetboek |
B&W |
Directeur DUO+ |
medewerker POJZ |
|
|
Tot drempelbedrag eigen risico conform polisvoorwaarden verzekering |
|
Team Financiën |
|
|
|
|
|
|
|
Nummer |
Besluit |
Juridische grondslag |
Bevoegdbestuursorgaan |
Mandaat aan |
Laagste niveau beslissings-ondermandaat |
Laagste niveau uitvoerings-ondermandaat |
Uitzondering |
Voorwaarden |
|
Mandaat |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Het nemen van besluiten op grond van de geldende Verordening VROM starterslening, gemeentelijke uitvoeringsregels VROM starterslening en onderliggende regelingen |
Verordening VROM starterslening |
B&W |
Directeur DUO+ |
Teamleider |
|
|
|
8 |
Invordering opgelegde last onder dwangsom |
Gemeentewet, geldende APV en -Handhavingsverordening, Omgevingswet |
Invorderingsambtenaar |
Directeur DUO+ |
Senior adviseur |
Ondersteunend medewerker |
|
In overleg met teamleider van afdeling die last heeft opgelegd |
|
Machtiging |
|
|
|
|
|
|
|
9 |
Oninbaarverklaring privaatrechtelijke vorderingen |
Burgerlijk Wetboek |
B&W |
Invorderingsambtenaar |
|
Ondersteunend medewerker |
|
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl