Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling college september 2023

Geldend van 04-10-2023 t/m heden

Intitulé

Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling college september 2023

Het college van de gemeente Opsterland,

gelet op artikel 2, lid 4 van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden

van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Opsterland 2016;

B E S L U I T

vast te stellen het Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling college september 2023.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder portefeuillehouder: het collegelid aan wie bepaalde aandachtsgebieden van burgemeester en wethouders in het bijzonder zijn toegewezen.

Artikel 2 Portefeuilleverdeling

Burgemeester

Bouwman

  • Burgerzaken

  • Communicatie-beleid

  • Coördinatie bestuur en beleid

  • Democratie en bestuur

  • Deregulering

  • Integriteit

  • Intergemeente-lijke samenwerking

  • Internationale zaken

  • Juridische zaken

  • Openbare orde en veiligheid

  • Relatiebeheer

  • Toezicht en handhaving

  • Personeel en organisatie

Wethouder Van Opzeeland

Eerste Locoburgemeester

  • Economische zaken

  • Monumenten-beleid

  • Project IKC Beetsterzwaag

  • Project Kortezwaag

  • Project MFA Tynje

  • Regiodeal

  • Ruimtelijke ordening (incl. Omgevings-wet)

  • Vergunning-verlening

  • Wonen

Wethouder Durksz

Tweede Locoburgemeester

  • Beheer openbare ruimte

  • Dorpenbeleid

  • Accommodatie-beleid

  • Duurzaam landschap/ Natuur

  • Duurzaamheid/ Energietransitie

  • Fries taalbeleid

  • Grondbeleid, grondexploi-tatie en uitgifte bouwkavels

  • Inwonerbe-trokkenheid

  • Landbouw (incl. stikstofdossier)

  • Verkeer en vervoer

  • Water

Wethouder De Vries

Derde Locoburgemeester

  • Cultuur

  • Gezondheids-zorg

  • Jeugd- en jongerenbeleid

  • Kinderopvang, peuterspeel-zalen en VVE

  • Onderwijs-beleid

  • Participatiewet

  • Project De Skâns

  • Sportbeleid

  • Welzijn (Wmo)

Wethouder Jonkman

Vierde Locoburgemeester

  • Bedrijfsvoering

  • Europa

  • Financiën

  • Gemeentelijke eigendommen en vastgoed (incl. sport-accommodaties)

  • Inkoop & aanbesteding

  • Milieu (incl. afval)

  • Onderwijshuis-vesting

  • Publieke dienstverlening en digitalisering

  • Recreatie & toerisme

Artikel 3 Waarneming burgemeester

  • 1. Bij afwezigheid wordt de functie van burgemeester waargenomen door wethouder Van Opzeeland.

  • 2. Bij afwezigheid van de in het eerste lid genoemde wethouder wordt de functie van burgemeester waargenomen door één van de andere wethouders, zoals hierna genoemd en in de daarbij aangegeven volgorde:

    • a.

      Wethouder Durksz;

    • b.

      Wethouder De Vries;

    • c.

      Wethouder Jonkman.

Artikel 4 Onderlinge vervanging portefeuillehouders bij afwezigheid

De onderlinge vervanging van de portefeuillehouders bij hun afwezigheid wordt als volgt geregeld,

tenzij het college in een individueel geval anders bepaalt:

  • a.

    Burgemeester Bouwman wordt vervangen door wethouder van Opzeeland;

  • b.

    Wethouder Van Opzeeland wordt vervangen door wethouder Durksz;

  • c.

    Wethouder Durksz wordt vervangen door wethouder De Vries;

  • d.

    Wethouder De Vries wordt vervangen door wethouder Jonkman;

  • e.

    Wethouder Jonkman wordt vervangen door burgemeester Bouwman.

Artikel 5 Verantwoordelijkheid van de burgemeester en de andere portefeuillehouders

  • 1. De burgemeester is als voorzitter van het college verantwoordelijk voor:

    • a.

      De coördinatie en eenheid van het gemeentelijk beleid;

    • b.

      Het als bestuurlijk procesmanager functioneren van het college en de individuele wethouders;

    • c.

      De kwaliteit van de gemeentelijke besluitvormingsprocessen;

    • d.

      De verhouding tussen de gemeentelijke bestuursorganen.

  • 2. De portefeuillehouder is verantwoordelijk voor:

    • a.

      Het geven van sturing aan de inhoudelijke beleidsvoorbereiding;

    • b.

      Het in een inhoudelijke koers vertalen naar de organisatie van in het college behandelde strategische en tactische keuzevraagstukken;

    • c.

      De coördinatie en afstemming binnen zijn of haar portefeuille;

    • d.

      Het bestuurlijk procesmanagement in samenspraak met de burgemeester.

  • 3. De portefeuillehouder voert het overleg met de leidinggevenden en overige ambtenaren die zijn betrokken bij de beleidsvoorbereiding.

  • 4. Indien meer dan één portefeuillehouder bij de beleidsvoorbereiding dient te worden betrokken, neemt de eerstverantwoordelijke portefeuillehouder het initiatief voor gezamenlijk overleg.

  • 5. De portefeuillehouder Financiën is verantwoordelijk voor de bestuurlijke informatievoorziening ten aanzien van het financieel en administratief beheer en voor het ontwikkelen van instrumenten om de administratieve organisatie te verbeteren en het scheppen van kaders en voorwaarden op het gebied van de administratieve organisatie.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit Uitvoeringsbesluit treedt in werking op 26 september 2023.

  • 2. Gelijktijdig vervalt het op 27 september 2022 door het college vastgestelde “Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling college september 2022”.

  • 3. Dit besluit kan worden aangehaald als: "Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling college september 2023".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 26 september 2023.

secretaris,

Sandra van ‘t Hooge

burgemeester,

Andries Bouwman