Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR701251
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR701251/1
Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2023
Geldend van 03-10-2023 t/m heden
Intitulé
Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2023De raad van de gemeente Nijmegen, bijeen in zijn openbare vergadering van 27 september 2023: Gelezen het raadsvoorstel Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2023
Gelet op de artikelen 61a, 61c, 84, 87, 147 en 149 van de Gemeentewet en de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;
Besluit
Vast te stellen de navolgende "Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2023”;
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- 1.
Commissie: de commissie als bedoeld in artikel 2, eerste lid;
- 2.
De minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
- 3.
Commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Gelderland;
- 4.
Raad: de raad van de gemeente Nijmegen;
- 5.
Aanbeveling: de schriftelijke verklaring van de raad omtrent de herbenoeming van de burgemeester.
Artikel 2. Taken en bevoegdheden
-
1. De commissie heeft tot taak de aanbeveling door de raad voor te bereiden in het kader van de herbenoemingsprocedure van de burgemeester;
-
2. De commissie vormt zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester op basis van de wettelijke taken van de burgemeester, de profielschets en de daaraan gerelateerde klankbordgesprekken.
Artikel 3. Samenstelling
-
1. De commissie bestaat uit de volgende leden: Quirijn Lokker, Wendy Grutters, Lusanne Bouwmans, Charlotte Brand, Hans van Hooft, Maarten Bakker, Frank de Gram, Marjolijn Mijling, Paul Eigenhuijsen, Michelle van Doorn;
-
2. De voorzitter van de commissie is Charlotte Brand;
-
3. De commissie kent geen plaatsvervangende leden;
-
4. Het lidmaatschap van de commissie vervalt bij verlies van het raadslidmaatschap. Het bepaalde in artikel 5 blijft van overeenkomstige toepassing;
-
5. De commissie kan besluiten om uit haar midden een aantal leden aan te wijzen die de herbenoeming voorbereiden.
Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning
-
1. De griffier fungeert als secretaris van de commissie;
-
2. De plaatsvervangend griffier is plaatsvervangend secretaris van de commissie.
Artikel 5. Vergaderingen en geheimhouding
-
1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste drie leden dit noodzakelijk achten;
-
2. De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is;
-
3. De vergaderingen van de commissie zijn besloten;
-
4. Op alle informatie van de commissie rust in gevolge de Gemeentewet de verplichting tot geheimhouding, die zich uitstrekt tot eenieder die van de informatie kennis draagt;
-
5. De commissie legt in elke vergadering en elk gesprek dat uit hoofde van de werkzaamheden van de commissie wordt gevoerd, met toepassing van artikel 87 GW, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De voorzitter van de commissie wijst in iedere vergadering of gesprek op deze geheimhoudingsplicht en ziet erop toe dat dit ook in de verslagen tot uitdrukking komt door de vermelding ‘geheim’;
-
6. De geheimhoudingsplicht blijft ook na ontbinding van de commissie van kracht;
-
7. De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting hebben in de commissie, en aan anderen, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt;
-
8. De van de commissie uitgaande stukken worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.
Artikel 6. Werkwijze en verslag
-
1. De commissie maakt vooraf aan de burgemeester kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel vormt over alle aspecten die in het herbenoemingsgesprek aan de orde kunnen zijn.
-
2. De commissie brengt over haar oordeel een schriftelijk en vertrouwelijk verslag uit aan de raad, de burgemeester en aan de commissaris van de Koning.
-
3. Alvorens het verslag aan de raad en aan de commissaris van de Koning te zenden, bespreekt de commissie het concept met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt, dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd.
-
4. De burgemeester kan, voorafgaand aan de bespreking in de raad, zijn zienswijze over het verslag geven.
-
5. Het verslag bevat in ieder geval een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht en een gemotiveerde concept-aanbeveling met de bevindingen van de commissie.
-
6. Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester afspraken zijn gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze expliciet in het verslag van bevindingen vermeld;
-
7. Bij de vervulling van haar taak neemt de commissie het gestelde in de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in acht.
Artikel 7. Stemming
-
1. De commissie beraadslaagt en besluit niet over het in artikel 2, lid 2 bedoelde oordeel indien niet meer dan de helft van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is;
-
2. Alle besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen, waarbij ieder lid één stem heeft;
-
3. Indien de stemmen staken, dan wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot een volgende vergadering;
-
4. Staken de stemmen ook in de volgende vergadering of is uitstel van de beslissing niet mogelijk, dan worden de verschillende meningen in het verslag opgenomen.
Artikel 8. Archivering
-
1. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de herbenoeming alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als ‘geheim’ en worden overdragen naar de daartoe aangewezen archiefruimte;
-
2. De secretaris en de beheerder van de archiefbewaarplaats maken van de overbrenging gezamenlijk een verklaring als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15 eerste lid sub a van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn;
-
3. De secretaris van de commissie draagt er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën onmiddellijk worden vernietigd.
Artikel 9. Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.
Artikel 10. Ontbinden van de commissie
De commissie wordt ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister een besluit is genomen over de aanbeveling van de raad.
Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. De verordening wordt aangehaald als “Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2023';
-
2. De verordening treedt in werking met ingang van de dag van de bekendmaking.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 27 september 2023:
De griffier;
drs. S.J. Ruta
De voorzitter;
drs. H.M.F. Bruls
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl