Marktreglement gemeente Lisse 2023

Geldend van 30-09-2023 t/m heden

Intitulé

Marktreglement gemeente Lisse 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lisse,

In zijn vergadering van 4 juli 2023,

Gelezen het collegevoorstel van 4 juli 2023, zaaknummer Z22-274047,

gelet op artikel 160, eerste lid, aanhef en onder g van de Gemeentewet, artikel 4 van de Marktverordening gemeente Lisse 2023 en de Algemene wet bestuursrecht;

overwegende dat het wenselijk is nadere regels vast te stellen met betrekking tot de uitvoering van de marktverordening en een ordelijk verloop van de markt;

besluit:

vast te stellen de volgende nadere regels voor de warenmarkt in de gemeente Lisse

Marktreglement gemeente Lisse 2023

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

De in artikel 1 van de Marktverordening gemeente Lisse 2023 gegeven definities zijn tevens van toepassing op deze nadere regels.

Artikel 2. Dag, tijd en plaats van de markt

De markt wordt gehouden op maandag, locatie Meer en Houtplein te Lisse, van 11.00 uur tot 16.00 uur.

Artikel 3. Inrichtingsbepalingen en branchering

  • 1. De volgende branches worden onderscheiden:

    • a.

      eet- en drinkwaren, bestemd om ter plaatse te consumeren;

    • b.

      aardappelen, groente en fruit;

    • c.

      poelierswaren en gegrilde kipproducten;

    • d.

      vis en visproducten;

    • e.

      brood, banket en koek;

    • f.

      snoep en chocolade;

    • g.

      zuivelproducten en eieren;

    • h.

      olijven, kruiden, specerijen, noten en zuidvruchten;

    • i.

      bovenkleding volwassenen;

    • j.

      baby-, kleuter- en kinderkleding;

    • k.

      onder- en nachtkleding en lingerie;

    • l.

      beenmode;

    • m.

      modestoffen;

    • n.

      fournituren;

    • o.

      huishoudtextiel;

    • p.

      lederwaren;

    • q.

      schoeisel;

    • r.

      mode accessoires;

    • s.

      bloemen, planten, perkgoed en bloembollen;

    • t.

      bezigheidsartikelen;

    • u.

      huishoudelijke artikelen,

    • v.

      telefoon, elektronische en PC artikelen;

    • w.

      gereedschappen en fietsonderdelen;

    • x.

      dierenbenodigdheden;

    • y.

      drogisterijartikelen en cosmetica;

    • z.

      overige artikelen non-food.

  • 2. Voor de in het eerste lid genoemde branches is op de markt in onderstaande tabel het daarbij behorend aantal standplaatsen dat maximaal is toegestaan voor zover de indeling van de markt dat toestaat:

    • a.

      Eet- en drinkwaren, bestemd om ter plaatse te consumeren

    4

    • b.

      Aardappelen, groente en fruit

    2

    • c.

      Poelierswaren en gegrilde kipproducten

    1

    • d.

      Vis en visproducten

    1

    • e.

      Brood, banket en koek

    2

    • f.

      Snoep en chocolade

    1

    • g.

      Zuivelproducten en eieren

    1

    • h.

      Olijven, kruiden, specerijen, noten en zuidvruchten

    1

    • i.

      Bovenkleding volwassenen

    4

    • j.

      Baby-, kleuter- en kinderkleding

    1

    • k.

      Onder- en nachtkleding en lingerie

    1

    • l.

      Beenmode

    1

    • m.

      Modestoffen

    1

    • n.

      Fournituren

    1

    • o.

      Huishoudtextiel

    1

    • p.

      Lederwaren

    1

    • q.

      Schoeisel

    1

    • r.

      Mode accessoires

    2

    • s.

      Bloemen en planten, perkgoed en bloembollen

    2

    • t.

      Bezigheidsartikelen

    1

    • u.

      Huishoudelijke artikelen

    1

    • v.

      Telefoon, elektronische en PC artikelen

    1

    • w.

      Gereedschappen en fietsonderdelen

    1

    • x.

      Dierenbenodigdheden

    1

    • y.

      Drogisterijartikelen en cosmetica

    2

    • z.

      Overige artikelen non-food

    4

  • 3. In aanvulling op de branche als bedoeld onder het eerste lid, onder a, geldt voor de branches b tot en met h, dat de verkoop voor het nuttigen ter plaatse ook is toegestaan.

  • 4. Het is de standplaatshouder niet toegestaan goederen aan te bieden welke niet behoren tot de hem vergunde branche.

  • 5. In afwijking van het vierde lid geldt voor alle in het eerste lid genoemde branches dat aanverwante producten, passend bij de branche eveneens mogen worden verkocht mits de verkoop daarvan een ondergeschikt karakter heeft, blijkend uit het aandeel in de uitstalling.

  • 6. Op de situatietekening in bijlage 1 bij dit marktreglement kunnen standplaatsen aangewezen worden die specifiek wel of niet bestemd zijn voor een bepaalde branche of bepaalde werkzaamheden zoals koken, bakken, braden en frituren.

Artikel 4. Herindeling, verplaatsing en afgelasten van de markt

  • 1. Het college kan in geval van slechte weersomstandigheden, calamiteiten, de (openbare) orde en veiligheid op de markt of andere bijzondere of dringende omstandigheden:

    • a.

      de markt verplaatsen, afgelasten dan wel onmiddellijk beëindigen;

    • b.

      de vergunninghouder verplichten de nodige voorzorgsmaatregelen te treffen;

    • c.

      beslissen de markt anders op te stellen c.q. in te richten.

  • 2. Het college kan, wanneer hiervoor naar haar oordeel een aanleiding bestaat,

    • a.

      een andere dan de vaste door het college aangewezen plaats voor de markt aanwijzen;

    • b.

      een wijziging brengen in de aanvangstijd en sluitingstijd van de markt.

Hoofdstuk 2. Bepalingen over vergunningen

Artikel 5. Bepalingen over vergunningen

  • 1. Een vaste standplaatsvergunning vermeldt in ieder geval:

    • a.

      de naam en voornamen, de geboortedatum en –plaats, het adres en de woonplaats van de vergunninghouder;

    • b.

      een duidelijke omschrijving van de toegewezen vaste standplaats met vermelding van het nummer en de afmetingen daarvan;

    • c.

      de kraam of andere verkoopmaterialen die de vergunninghouder van het innemen van standplaats mag gebruiken;

    • d.

      het soort artikelen dat de vergunninghouder mag verhandelen of de branche waartoe de vergunninghouder behoort;

    • e.

      dat de vergunninghouder zelf zorgdraagt voor de inzameling en de afvoer van zijn afval en dat hij zijn standplaats schoon oplevert;

    • f.

      de wijze waarop de vergunninghouder zijn elektriciteit betrekt;

    • g.

      welke geluidsapparatuur op de standplaats is toegestaan;

    • h.

      welke kook-, bak- en verwarmingsapparatuur zijn toegestaan;

    • i.

      de vergunningsduur.

Artikel 6. Vergunningsduur

Een vaste standplaatsvergunning wordt verleend voor bepaalde tijd van maximaal 10 jaar.

Artikel 7. Volgorde toewijzing vrijgekomen vaste standplaatsen

  • 1. Als er een vaste plaats op de markt vrij komt, wordt dit door het college openbaar bekend gemaakt en worden kandidaten voor de vrijgekomen vaste standplaats uitgenodigd om een vergunningsaanvraag in te dienen.

  • 2. De kandidaten dienen te behoren tot een branche die niet het maximaal aantal standplaatsen overschrijdt zoals bepaald in artikel 3, derde lid.

  • 3. In het geval er één aanvraag is, vindt de selectieprocedure niet plaats en wordt de standplaats toegewezen aan de aanvrager, mits deze voldoet aan de eisen gesteld aan de vergunning.

  • 4. Selectie van een gegadigde door de selectiecommissie vindt plaats door toekenning van maximaal honderd punten aan iedere aanvraag. De selectiecommissie kent de punten toe aan de hand van de volgende criteria:

    • a.

      het assortiment vormt een toevoeging aan het aanbod van de markt: maximaal 30 punten;

    • b.

      de algemene uitstraling van de uitstalling: maximaal 20 punten;

    • c.

      het gebruikte verkoopmateriaal: maximaal 20 punten;

    • d.

      de ondernemer houdt zich bezig met duurzaamheidsaspecten: maximaal 10 punten;

    • e.

      de sollicitatiebrief en de motivering van de aanvraag: maximaal 10 punten;

    • f.

      referenties: de aanvrager heeft geen problemen met andere gemeenten of marktorganisatoren, bijvoorbeeld betalingsachterstanden of disciplinaire problemen: maximaal 10 punten.

  • 5. De selectiecommissie draagt de aanvrager met het hoogst aantal punten voor aan het college als gegadigde voor de verlening van de vergunning. Het college verleent de vaste standplaatsvergunning aan de gegadigde.

  • 6. Indien sprake is van aanvragers met een gelijk hoogste aantal punten, wordt geloot tussen deze aanvragers. Aan de gegadigde die wordt ingeloot, wordt de vergunning verleend.

Artikel 8. Toewijzing dagplaats

  • 1. Toewijzing van een dagplaats geschiedt door afgifte van een vergunning door het college op het moment dat de standplaats niet als vaste standplaats wordt ingenomen.

  • 2. De dagplaats wordt toegewezen aan gegadigden die zich daarvoor op de marktdag voor 09.00 uur bij de marktmeester hebben gemeld. Toewijzing vindt plaats aan de achtereenvolgens gegadigden die actief zijn in dezelfde branche als de branche van de dagplaats, vervolgens aan gegadigden die niet actief zijn in deze branche, waarbij voorrang wordt gegeven aan gegadigden die actief zijn in een branche die nog niet op de markt vertegenwoordigd is en daarna aan alle overige gegadigden. Bij meerdere gegadigden die bij toepassing van deze procedure in aanmerking komen voor de dagplaats, wordt de dagplaats toegewezen door middel van loting door de marktmeester.

Artikel 9. Toewijzing standwerkersplaats

  • 1. Een vergunning voor een standwerkersplaats kan door het college worden verleend voor die plaatsen die zijn aangewezen voor standwerken.

  • 2. Een vergunning voor een standwerkersplaats wordt verleend door middel van loting.

  • 3. De loting vindt plaats door de marktmeester op de marktdag om 09.00 uur.

  • 4. Indien een standwerker zich wil doen bijstaan, meldt hij dit vooraf aan de marktmeester onder vermelding van de naam van degene die hem zal bijstaan. Degene die hem zal bijstaan, mag niet op eigen naam deelnemen aan de loting.

  • 5. Een vergunning voor een standwerkersplaats geldt voor de in de vergunning vermelde dag en plaats en voor het in de vergunning omschreven artikel.

Hoofdstuk 3. Bepalingen over het gebruik van de standplaats

Artikel 10. Innemen standplaats

  • 1. De vergunninghouder is verplicht om de aan hem vergunde standplaats in te nemen, of te laten innemen.

  • 2. Aan de vergunninghouder die zijn standplaats niet persoonlijk wenst in te nemen, kan het college toestemming verlenen zich te laten vervangen door een met name genoemd persoon.

  • 3. Ter verkrijging van toestemming om zich te laten vervangen, dient de vergunninghouder een aanvraag in, waaruit blijkt door wie de vergunninghouder wordt vervangen en dat deze vervanger aan de eisen van artikel 7 Marktverordening gemeente Lisse 2023 voldoet.

  • 4. De waarnemer treedt op namens de vergunninghouder en handelt namens de vergunninghouder. Het bepaalde in de Marktverordening gemeente Lisse 2023 en dit Marktreglement is van overeenkomstige toepassing op de vervanger. Alle handelingen van de vervanger op de markt worden aan de vergunninghouder toegerekend. De vergunninghouder blijft, ook bij een vervanger, altijd verantwoordelijk voor het gebruik van de standplaats.

Artikel 11. Afwezigheid wegens vakantie of bijzondere omstandigheden

  • 1. De vergunninghouder van een vaste standplaats mag maximaal zes weken per jaar niet voldoen aan de verplichting om zijn vaste standplaats in te nemen wegens vakantie of bijzondere omstandigheden, mits dit tijdig mondeling aan de marktmeester en schriftelijk aan het college kenbaar wordt gemaakt.

  • 2. Indien de vergunninghouder vanwege bijzondere omstandigheden langer dan zes weken zijn standplaats niet kan innemen, kan het college op aanvraag van de vergunninghouder ontheffing verlenen van de verplichting om de standplaats in te nemen. Deze ontheffing geldt voor een periode van maximaal twee jaar.

  • 3. Plotselinge verhindering wordt mondeling of telefonisch aan de marktmeester gemeld.

Artikel 12. Tijdstip innemen standplaats/aan- en afvoer goederen

  • 1. Het is verboden voor vergunninghouders op het marktterrein meer dan 2 uur voor aanvang en meer dan 1 uur na afloop van de markt met een voertuig, goederen of anderszins ruimte in te nemen of goederen aan of af te voeren.

  • 2. De vergunninghouder is verplicht zijn standplaats tot sluitingstijd van de markt te blijven innemen. De marktmeester kan op aanvraag van de vergunninghouder instemmen om hiervan af te wijken.

  • 3. Indien de vergunninghouder zijn vaste standplaats niet twee uur van tevoren heeft ingenomen, wordt de desbetreffende standplaats voor die dag als dagplaats aangemerkt, tenzij de marktmeester de standplaats op tijdig verzoek van de vergunninghouder voor hem beschikbaar houdt.

Artikel 13. Gebruik van eigen materiaal

  • 1. Het is de vergunninghouder toegestaan het in zijn aanvraag aangegeven eigen verkoopmateriaal op de standplaats te gebruiken, mits dit materiaal past binnen de afmetingen van de toegewezen standplaats en voldoet aan de voor het materiaal geldende reguliere constructieve- en veiligheidseisen.

  • 2. Alleen op standplaatsen die daarvoor door het college zijn aangewezen (bakplaatsen) mag door de vergunninghouder worden gebakken en gebraden.

Artikel 14. Markt schoonhouden

  • 1. Een vergunninghouder is verplicht afval, waaronder begrepen verpakkingsmateriaal, op zijn standplaats op een zodanige wijze te bewaren dat zwerfafval wordt voorkomen en het niet door onbevoegden kan worden weggehaald. De vergunninghouder dient zelf en onmiddellijk na afloop van de markt voor afvoer van het afval zorg te dragen.

  • 2. Een vergunninghouder is verplicht de door hem ingenomen standplaats en de naaste omgeving van zijn standplaats bezemschoon achter te laten en verontreiniging van het marktterrein te voorkomen.

Artikel 15. Legitimatie

Degene die een standplaats op de markt inneemt of wenst in te nemen, moet zich kunnen legitimeren op vertoon van zijn vergunning.

Hoofdstuk 4. Slotbepalingen

Artikel 16. Intrekken oude regeling

Het Marktreglement gemeente Lisse 2011, wordt ingetrokken.

Artikel 17. Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking de dag nadat de ‘Marktverordening gemeente Lisse 2023’ in werking is getreden.

Artikel 18. Citeertitel

Dit reglement wordt aangehaald als ‘Marktreglement gemeente Lisse 2023’.

Ondertekening

Bijlage 1 Situatietekening weekmarkt Meer- en Houtplein Lisse

afbeelding binnen de regeling

Toelichting

Algemene toelichting op het 'Marktreglement gemeente Lisse 2023’

In 2016 is door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State het bestaan erkend van een nationale rechtsnorm die gevolgen heeft voor de besluitvorming over schaarse vergunningen. Het gelijkheidsbeginsel betekent volgens deze uitspraak voor de verdeling van schaarse vergunningen dat het gemeentebestuur aan potentiële gegadigden gelijke kansen moet bieden om in aanmerking te komen voor deze vergunningen. Vergunningen mogen niet langer voor onbepaalde tijd worden verleend en er moet een transparante verdelingsmethodiek zijn voor de toewijzing van nieuwe vergunningen, waarbij de wacht- en anciënniteitslijst niet langer worden gehanteerd. Dat is aanleiding om het ‘Marktreglement gemeente Lisse 2011’ te vervangen door een actueel reglement.

Tevens is in dit nieuwe marktreglement een aantal praktische zaken toegevoegd zoals branchering en zijn niet handhaafbare artikelen en juridische onvolkomenheden gecorrigeerd en/of aangevuld.

Inhoud

Hoofdstuk 1 van het marktreglement bevat algemene bepalingen die betrekking hebben op de markt in zijn geheel. Hoofdstuk 2 bevat de bepalingen die van belang zijn in het kader van de vergunningverlening. In hoofdstuk 3 zijn bepalingen over het gebruik van de standplaats opgenomen en in hoofdstuk 4 zijn de slotbepalingen opgenomen.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Definities

Voor de gebruikte definities wordt verwezen naar de ‘Marktverordening gemeente Lisse 2023’, omdat deze tevens van toepassing zijn op het ‘Marktreglement gemeente Lisse 2023’. De definities worden uniform gebruikt om geen verwarring mogelijk te maken.

Artikel 2. Dag, tijd en plaats van de markt

In dit artikel wordt de dag, tijd en plaats van de markt benoemd. Bij een definitieve wijziging van locatie én marktdag, zal het marktreglement in het geheel moeten worden aangepast. Bij een incidentele verplaatsing, afgelasting en/of wijziging: zie artikel 4.

Artikel 3. Inrichtingsbepalingen en branchering

In dit nieuwe reglement is branchering opgenomen en wordt aangegeven welke branches worden onderscheiden. Dit schept de mogelijkheid een beperkt aantal kooplieden per branche toe te laten. Hierdoor wordt bereikt dat op de markt een zo groot mogelijke verscheidenheid aan branches aanwezig is en wordt voorkomen dat te veel kooplieden van één branche op de markt optreden. Hierdoor wordt de markt aantrekkelijker voor de consument. Daarnaast voorziet dit artikel in bepalingen over de inrichting van de marktkraam (standplaats).

Artikel 4. Herindeling, verplaatsing en afgelasten van de markt

Dit artikel regelt de bevoegdheid van het college om de markt af te gelasten, te verplaatsen of onmiddellijk te beëindigen, en wanneer daartoe naar haar oordeel aanleiding bestaan, een andere plaats voor de markt aan te wijzen, of de aanvangs- en sluitingstijd van de markt te wijzigen. Alle maatregelen worden van tevoren voorgelegd en besproken met de marktcommissie.

Het gaat hier om incidentele verplaatsing, afgelasting en wijziging. Bij een definitieve wijziging van locatie én marktdag, zal het marktreglement in het geheel moeten worden aangepast.

Artikel 5. Bepalingen over vergunningen

In dit artikel wordt toegelicht welke voorwaarden en bepalingen worden opgenomen in de (vaste standplaats-)vergunning.

Artikel 6. Vergunningsduur

Dit artikel vermeldt de maximale duur van de vergunning voor bepaalde tijd.

In 2016 is door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State het bestaan erkend van een nationale rechtsnorm die gevolgen heeft voor de besluitvorming over schaarse vergunningen. Het gelijkheidsbeginsel betekent volgens deze uitspraak voor de verdeling van schaarse vergunningen dat het gemeentebestuur aan potentiële gegadigden gelijke kansen moet bieden om in aanmerking te komen voor deze vergunningen. Vergunningen mogen niet langer voor onbepaalde tijd worden verleend.

Artikel 7. Volgorde toewijzing vrijgekomen vaste standplaatsen

Met de nieuwe regels over schaarse vergunningen worden in het kader van het gelijkheidsbeginsel, naast een maximale vergunningsduur voor bepaalde tijd, niet langer de wacht- en anciënniteitslijsten gehanteerd. Die dragen immers niet bij aan genoemd gelijkheidsbeginsel. Omdat alle potentiële gegadigden gelijke kansen moeten krijgen is in dit artikel beschreven welke procedure wordt gevolgd in de toewijzing van vrijgekomen standplaatsen.

Het college maakt via de gebruikelijke gemeentekanalen bekend dat er een vaste standplaats beschikbaar is op de markt. Een kandidaat kan vervolgens een aanvraag voor vergunning indienen. Bij de publicatie van de vrijgekomen standplaats wordt aangegeven welke stukken nodig zijn voor de aanvraag en binnen welke termijn de aanvraag moet zijn ingediend.

Wanneer een aanvrager zijn belangstelling kenbaar maakt voor een (vrijgekomen) standplaats, wordt getoetst of de branche waarin de ondernemer werkzaam is niet behoort tot een branche die al maximaal vergund is op de markt (zie artikel 3. Inrichtingsbepalingen en branchering). In het geval er één aanvraag is, wordt de selectieprocedure niet doorlopen zoals beschreven in het vierde lid, mits de aanvrager voldoet aan de overige eisen zoals gesteld worden aan de vergunning. Zijn er meerdere aanvragers voor een vrijgekomen standplaats, dan wordt de selectie van een gegadigde bepaald door de toekenning van maximaal 100 punten aan iedere aanvraag. Het vierde lid beschrijft de criteria en het maximale aantal punten per criterium dat kan worden toegekend. De zes genoemde criteria wegen niet allen even zwaar. Daar wordt voor gekozen omdat het mogelijk maakt op kwaliteit en toegevoegde waarde van en op de markt te sturen. Zo wordt de toevoeging van een branche die nog niet vertegenwoordigd is op de markt in punten hoger gewaardeerd dan bijvoorbeeld de motivering van de aanvraag. Op basis van de toegekende punten, draagt de selectiecommissie de aanvrager met het hoogst aantal punten voor aan het college als gegadigde voor het verlenen van de vergunning. De selectiecommissie wordt gevormd door medewerkers van het team Vergunningen en de marktmeester.

In het uitzonderlijke geval dat er sprake is van aanvragers met een gelijk hoogste aantal punten, wordt geloot tussen deze aanvragers. Aan de gegadigde die wordt ingeloot, wordt de vergunning verleend.

Artikel 8. Toewijzing dagplaats

In dit artikel wordt beschreven hoe een dagplaats wordt toegewezen, aan welke voorwaarden de gegadigde dient te voldoen en wordt de uiteindelijke toewijzing toegelicht. Voor het toewijzen van een dagplaats heeft de marktmeester de bevoegdheid om ter plaatse een vergunning voor één dag af te geven. Op deze wijze zijn de gegevens van de ondernemer beschikbaar en is deze geïnformeerd over de eisen die worden gesteld aan de vergunningverlening.

Artikel 9. Toewijzing standwerkersplaats

In dit artikel wordt beschreven hoe een standwerkersplaats wordt toegewezen, aan welke voorwaarden de gegadigde dient te voldoen en wordt de uiteindelijke toewijzing toegelicht. Voor het toewijzen van een standwerkersplaats heeft de marktmeester de bevoegdheid om ter plaatse een vergunning voor één dag af te geven. Op deze wijze zijn de gegevens van de ondernemer beschikbaar en is deze geïnformeerd over de eisen die worden gesteld aan de vergunningverlening

Artikel 10. Innemen standplaats

De vergunninghouder is verplicht om zijn standplaats in te nemen, of te laten innemen. In dit artikel wordt beschreven hoe de vergunninghouder dient te handelen op het moment dat hij deze niet persoonlijk wenst in te nemen.

Artikel 11. Afwezigheid wegens vakantie of bijzondere omstandigheden

De vergunninghouder die vanwege vakantie of een andere bijzondere omstandigheid zijn standplaats niet (persoonlijk) kan innemen, moet dit melden aan de marktmeester. In dit artikel wordt beschreven hoe de vergunninghouder dit in de verschillende situaties kenbaar dient te maken en vermeldt daarnaast bepalingen over de duur van afwezigheid.

Artikel 12. Tijdstip innemen standplaats/aan- en afvoer goederen

In dit artikel zijn bepalingen opgenomen over het in gebruik nemen van de standplaats, de tijden waaraan de vergunninghouder gehouden is en worden de voorwaarden beschreven over de aan- en afvoer van goederen.

Artikel 13. Gebruik van eigen materiaal

In dit artikel wordt beschreven dat de vergunninghouder er zorg voor dient te dragen dat het in zijn aanvraag aangegeven verkoopmateriaal, voldoet aan alle geldende veiligheids- en constructieve eisen. Daarnaast dient het materiaal niet de afmeting van de standplaats te overschrijden. Het college kan specifieke plekken aanwijzen op de markt waar gebakken en/of gebraden kan worden.

Artikel 14. Markt schoonhouden

Dit artikel is opgenomen om de vergunninghouder te verplichten om zijn afval, waaronder bijvoorbeeld verpakkingsmateriaal op te ruimen en bij vertrek zijn standplaats schoon te verlaten.

Artikel 15. Legitimatie

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 16. Intrekken oude regeling

Dit artikel regelt de intrekking van het vorige ‘Marktreglement gemeente Lisse 2011’.

Artikel 17. Inwerkingtreding

Dit artikel regelt de datum waarop het reglement in werking treedt.

Artikel 18. Citeertitel

Dit artikel regelt de naamgeving van het reglement.

Bijlagen bij Marktreglement gemeente Lisse 2023

Situatietekening weekmarkt Meer- en Houtplein Lisse

Op deze tekening is de locatie van de weekmarkt Lisse op het Meer en Houtplein en het aantal standplaatsen op de markt aangegeven.