Marktverordening gemeente Lisse 2023

Geldend van 29-09-2023 t/m heden

Intitulé

Marktverordening gemeente Lisse 2023

De raad van de gemeente Lisse;

gelezen het voorstel van het college van 4 juli 2023, zaaknummer Z22-274047, inzake;

gelet op artikel 147, eerste lid, 149, 154, 156 en 160, eerste lid, aanhef en onder g van de Gemeentewet;

overwegende dat het wenselijk is regels te stellen voor een ordelijk verloop van de markt;

besluit:

vast te stellen de

Marktverordening gemeente Lisse 2023

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    markt: de door het college ingestelde warenmarkt;

  • b.

    marktterrein: de door het college bij instelling van de markt aangewezen en afgebakende locatie voor de markt;

  • c.

    standplaats: de ruimte die voor de duur van de markt krachtens deze verordening aan een vergunninghouder is aangewezen voor het uitoefenen van de markthandel;

  • d.

    vaste standplaats: de standplaats die voor de vergunningsduur ter beschikking is gesteld aan een vergunninghouder;

  • e.

    dagplaats: de standplaats die voor één marktdag beschikbaar wordt gesteld aan een vergunninghouder;

  • f.

    standwerken: de activiteit waarbij de vergunninghouder publiek om zich heen verzamelt en dat publiek door een aansprekende uiteenzetting probeert over te halen tot de aankoop van een artikel;

  • g.

    standwerkersplaats: de standplaats die voor één marktdag beschikbaar wordt gesteld om te standwerken;

  • h.

    vergunninghouder: degene aan wie door het college vergunning is verleend voor het innemen van een vaste standplaats, dagplaats of standwerkersplaats;

  • i.

    vergunningsduur: de duur van de verstrekte vergunning;

  • j.

    selectieprocedure: procedure waarbij de toewijzing van vrijkomende vaste standplaatsen plaatsvindt op basis van een door het college vast te stellen beoordeling en selectie;

  • k.

    artikelengroepen of branches: de door het college vastgestelde goederen die op de markt worden aangeboden;

  • l.

    marktmeester: de persoon die als zodanig is aangewezen door het college.

Artikel 2. Toepassingsgebied

Deze verordening is uitsluitend van toepassing op de door het college krachtens artikel 160, eerste lid, aanhef en onder g van de Gemeentewet ingestelde marktdagen.

Artikel 3. Inrichting van de markt

  • 1. Het college bepaalt ten aanzien van de markt:

    • a.

      het aantal standplaatsen;

    • b.

      de afmetingen van de standplaatsen;

    • c.

      de vergunningsduur;

    • d.

      de opstelling, indeling en locatie van de markt;

    • e.

      welke standplaatsen worden toegewezen als vaste standplaats, als dagplaats en als standwerkersplaats.

    • f.

      wanneer de markt plaatsvindt en wordt afgelast.

  • 2. Het college kan voor de markt vast- of instellen:

    • a.

      een lijst met een maximumaantal standplaatsen per branche;

    • b.

      een selectieprocedure;

    • c.

      een selectiecommissie die het college adviseert over de toewijzing van de vergunningen.

Artikel 4. Nadere regels

Het college stelt een marktreglement op betreffende het bepaalde in artikel 3 van deze verordening.

Artikel 5. Voorschriften en beperkingen

  • 1. Het college kan voorschriften en beperkingen verbinden aan een krachtens deze verordening verleende vergunning of ontheffing, ter bescherming van de belangen in verband waarmee de vergunning of ontheffing is vereist.

  • 2. Diegene aan wie krachtens deze verordening een vergunning of ontheffing is verleend, is verplicht de daaraan verbonden voorschriften en beperkingen in acht te nemen.

Hoofdstuk 2. Bepalingen over vergunningen

Artikel 6. Standplaatsvergunning

Het is verboden een standplaats op een markt in te nemen zonder vergunning van het college.

Artikel 7. Vereisten vergunning

Voor een vergunning voor een standplaats komt uitsluitend in aanmerking een handel bekwaam natuurlijk persoon die:

  • a.

    de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt;

  • b.

    gerechtigd is in Nederland arbeid te verrichten;

  • c.

    een aanvraag voor een vergunning heeft ingediend bij het college.

Artikel 8. Intrekking vaste standplaatsvergunning

  • 1. Het college trekt een vaste standplaatsvergunning in:

    • a.

      op schriftelijk verzoek van de vergunninghouder;

    • b.

      bij overlijden van de vergunninghouder, tenzij de vergunning wordt overgeschreven op grond van artikel 9;

    • c.

      indien ter verkrijging daarvan onjuiste dan wel onvolledige gegevens zijn verstrekt; of

    • d.

      indien aan de vergunninghouder een andere vergunning wordt verstrekt.

Artikel 9. Overschrijving vaste standplaatsvergunning

  • 1. Is de vergunninghouder overleden, in staat van faillissement of onder curatele gesteld, dan kan het college op aanvraag van de vergunninghouder, erven of zijn curator de vergunning overschrijven op naam van zijn echtgenoot, geregistreerde partner of andere persoon met wie hij duurzaam samenwoonde, of zijn kind.

  • 2. Wenst de houder van een vergunning voor een vaste standplaats niet langer zelf gebruik te maken van de vergunning, kan door het college op aanvraag van de vergunninghouder ook worden overgeschreven op een medewerker van de vergunninghouder of mede-eigenaar van het bedrijf van vergunninghouder.

  • 3. Overschrijving van de vergunning vindt plaats voor de resterende duur van de bepaalde tijd waarvoor de vergunning is verleend.

Hoofdstuk 3. Straf-, overgangs- en slotbepalingen

Artikel 10. Intrekking en schorsing vaste standplaatsvergunning

Onverminderd het bepaalde in artikel 8, kan het college een vergunning voor een vaste standplaats, al dan niet voorwaardelijk, intrekken dan wel telkens voor ten hoogste vier achtereenvolgende marktdagen schorsen, indien de vergunninghouder of een persoon die hem bijstaat:

  • a.

    het bepaalde bij of krachtens deze verordening of de voorschriften van de vergunning overtreedt;

  • b.

    zich schuldig maakt aan wangedrag of bedrog; of

  • c.

    niet of niet tijdig het verschuldigde marktgeld voldoet, dat wordt geheven op grond van artikel 229 van de Gemeentewet.

Artikel 11. Uitsluiting dagplaatshouder of standwerker

Het college kan een aanvrager van een dagplaats of een standwerkersplaats van de toewijzing van een dagplaats of een standwerkersplaats uitsluiten voor ten hoogste vier marktdagen, indien deze:

  • a.

    het bepaalde bij of krachtens deze verordening overtreedt;

  • b.

    zich schuldig maakt aan wangedrag of bedrog; of

  • c.

    niet of niet tijdig het verschuldigde marktgeld voldoet, dat wordt geheven op grond van artikel 229 van de Gemeentewet.

Artikel 12. Onmiddellijke verwijdering

Onverminderd het bepaalde in artikel 125 van de Gemeentewet, kan het college een vergunninghouder gelasten zich onmiddellijk van de markt te verwijderen indien hij:

  • a.

    het bepaalde bij of krachtens deze verordening of de voorschriften van de vergunning overtreedt;

  • b.

    zich op de markt schuldig maakt aan wangedrag of bedrog; of

  • c.

    niet als standwerker actief is op een hem toegewezen standwerkersplaats.

Artikel 13. Strafbepaling

Overtreding van het bepaalde bij of krachtens deze verordening wordt gestraft met een geldboete van de tweede categorie of hechtenis van ten hoogste drie maanden en kan bovendien worden gestraft met openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.

Artikel 14. Toezichthouders

Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de door het college aangewezen marktmeester en de overige aangewezen toezichthouders.

Artikel 15. Intrekking oude verordening

De Marktverordening gemeente Lisse 2011 wordt ingetrokken.

Artikel 16. Overgangsbepalingen

  • 1. Besluiten op grond van de Marktverordening gemeente Lisse 2011 blijven na de inwerkingtreding van deze verordening gelden. Het college kan deze vergunningen ambtshalve wijzigen of intrekken.

  • 2. Bij de ambtshalve wijziging van een vaste standplaatsvergunning kan het college in afwijking van het eerste lid, een kortere en langere duur van de vergunning bepalen, afhankelijk van de omstandigheden van het geval.

  • 3. De op grond van de Marktverordening gemeente Lisse 2011 vastgestelde wacht- en anciënniteitslijsten komen te vervallen.

  • 4. Op bezwaarschriften tegen besluiten op grond van de Marktverordening gemeente Lisse 2011, waarop bij de inwerkingtreding van deze verordening niet is beslist, wordt met toepassing van de Marktverordening gemeente Lisse 2011 beslist.

Artikel 17. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt de dag na bekendmaking in werking.

Artikel 18. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Marktverordening gemeente Lisse 2023.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 14 september 2023

De griffier,

Mevrouw drs. M.G.J. Veeger

De voorzitter,

Mevrouw A.W.M. Spruit

Toelichting

Algemene toelichting op de ‘Marktverordening gemeente Lisse 2023’

In 2016 is door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State het bestaan erkend van een nationale rechtsnorm die gevolgen heeft voor de besluitvorming over schaarse vergunningen. Het gelijkheidsbeginsel betekent volgens deze uitspraak voor de verdeling van schaarse vergunningen dat het gemeentebestuur aan potentiële gegadigden gelijke kansen moet bieden om in aanmerking te komen voor deze vergunningen. Vergunningen mogen niet langer voor onbepaalde tijd worden verleend en er moet een transparante verdelingsmethodiek komen voor de toewijzing van nieuwe vergunningen, waarbij de wacht- en anciënniteitslijst niet langer worden gehanteerd. Dat is aanleiding om de ‘Marktverordening gemeente Lisse 2011’ te vervangen door een actuele verordening.

Tevens zijn in deze nieuwe marktverordening een aantal praktische zaken toegevoegd, niet handhaafbare artikelen en juridische onvolkomenheden gecorrigeerd en/of aangevuld.

Inhoud

Hoofdstuk 1 van de marktverordening bevat algemene bepalingen die betrekking hebben op de markt in zijn geheel. Hoofdstuk 2 bevat de bepalingen die van belang zijn in het kader van de vergunningverlening. In hoofdstuk 3 zijn de straf-, overgangs- en slotbepalingen opgenomen.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Definities

In dit artikel wordt een aantal begrippen dat in de verordening wordt gehanteerd gedefinieerd zodat geen onduidelijkheid over een bepaalde terminologie kan ontstaan.

Artikel 2. Toepassingsgebied

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 3. Inrichting van de markt

In deze marktverordening is gekozen voor een vrij uitgebreide regeling van de markt. Het college is op grond van dit artikel bevoegd beleidsregels en nadere regels op te stellen ten aanzien van de gekregen bevoegdheden. Op deze manier kan het college maximaal flexibel omgaan met de actuele situatie op de markt en de belangen van alle betrokkenen in alle evenredigheid behartigen. Zo heeft het college de bevoegdheid om de markt incidenteel af te lasten (op basis van bijvoorbeeld een stormprotocol bij extreme weersomstandigheden) dan wel te verplaatsen en om de inrichting van de markt te bepalen. De inrichting kan worden vastgelegd op een tekening/plattegrond en kan worden aangemerkt als een algemeen verbindend voorschrift. Het college verkrijgt in dit artikel tevens de bevoegdheid om een selectieprocedure in te richten volgens het recht van schaarse vergunningen.

Artikel 4. Nadere regels

Nadere regels zijn algemene regels die te karakteriseren zijn als algemeen verbindende voorschriften. In dit artikel wordt benoemd dat het college een marktreglement opstelt waarin nadere invulling wordt gegeven aan een aantal onderwerpen uit deze verordening.

Artikel 5. Voorschriften en beperkingen

Dit artikel regelt de bevoegdheid van het college om voorschriften en beperkingen te verbinden aan een verleende vergunning of ontheffing en verplicht diegene aan wie de vergunning of ontheffing is verleend, zich hieraan te houden.

Artikel 6. Standplaatsvergunning

Het innemen van een standplaats op de markt kan uitsluitend met een door het college daartoe verleende vergunning.

Artikel 7. Vereisten vergunning

Dit artikel regelt wie in aanmerking komt voor een vergunning. Hier wordt geregeld dat een vergunning wordt verleend aan een persoon; een mens van vlees en bloed. De vergunning is persoonsgebonden zodat de vergunninghouder verplicht is de standplaats in beginsel persoonlijk in te nemen. Daarmee wordt ‘onderverhuur’ en onderlinge handel in standplaatsen tegengegaan.

Tevens is geregeld dat de persoon een handelingsbekwaam persoon moet zijn. Dit is ter bescherming van de personen die onder curatele staan en van wie is bepaald dat zij hun financiële en persoonlijke zaken niet zelf kunnen regelen.

Voor het verkrijgen van een vergunning wordt een minimumleeftijd van 18 jaar opgenomen. Hiermee wordt aangesloten bij de leeftijd die men moet hebben om zonder toestemming in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. De vergunninghouder moet tevens gerechtigd zijn om in Nederland arbeid te verrichten.

Artikel 8. Intrekking vaste standplaatsvergunning

In het artikel worden de gronden genoemd waarop een vergunning voor een vaste standplaats kan worden ingetrokken. Het artikel beschrijft in welke gevallen de vergunning in ieder geval wordt ingetrokken. In het eerste lid, onder d, is opgenomen dat wanneer een vergunninghouder door bijvoorbeeld overschrijving over een tweede vergunning kan beschikken, de eerder verleende vergunning kan worden ingetrokken. Zo beschikt de vergunninghouder niet over twee vergunningen tegelijk. Op deze manier kan een vergunninghouder ook meedoen aan een selectieprocedure voor een andere standplaats. De oude vergunning wordt dan ingetrokken.

Artikel 9. Overschrijving vaste standplaatsvergunning

Omdat familie en personeel vaak afhankelijk zijn van het inkomen dat met de standplaats wordt verdiend, is continuering van het bedrijf, na enige wijze van (gedeeltelijke) bedrijfsbeëindiging, van belang voor hen. Om die reden blijft het mogelijk om vergunningen over te schrijven. Het overschrijven van vergunningen lijkt in beginsel haaks te staan op het uitgangspunt dat eenieder voor beschikbare vergunningen in aanmerking moet kunnen komen. Echter beperkt de periode van overschrijving zich tot dezelfde periode dat de oorspronkelijke vergunning geldig is. De kansen voor derden, om in aanmerking te komen voor de vergunning, blijven daarmee gelijk.

In het artikel is bepaald in welke situaties de vergunning kan worden overgeschreven en regelt dat de vergunning ten hoogste voor de geldigheidsduur van de oorspronkelijke vergunning wordt overgeschreven. Als er bijvoorbeeld een vergunning voor tien jaar is verleend, die na zeven jaar wordt overgeschreven, wordt de vergunning overgeschreven met een resterende looptijd van drie jaar.

Artikel 10. Intrekking en schorsing vaste standplaatsvergunning.

In het artikel worden de gronden genoemd waarop een vergunning voor een vaste standplaats kan worden ingetrokken of geschorst.

Artikel 11. Uitsluiting dagplaatshouder of standwerker

In artikel 11 zijn de gronden waarop het college een aanvrager van een dagplaats of standwerkplaats kan uitsluiten van toewijzing, benoemd.

Artikel 12. Onmiddellijke verwijdering

Dit artikel is bedoeld voor situaties waarin een vergunninghouder, dagplaatshouder of standwerker de normale gang van zaken op de markt dermate verstoort dat het noodzakelijk is de persoon direct van de markt te verwijderen. Hier is sprake van spoedeisende bestuursdwang zoals bedoeld in artikel 5:24, lid 6 van de Algemene wet bestuursrecht. In situaties waarin tevens een maatregel zoals bedoeld in artikel 10 of 11 van de verordening kan worden opgelegd, is het aan de marktmeester om zorgvuldig af te wegen of de situatie dermate de normale gang van zaken op de markt verstoort, dat niet voor een schorsing of een andere maatregel wordt gekozen, maar voor spoedeisende bestuursdwang.

De onmiddellijke verwijdering is een besluit (bestuursdwang) dat achteraf zo spoedig mogelijk op schrift wordt gesteld.

Artikel 13. Strafbepaling

Tegen overtredingen van de in deze verordening opgenomen bepalingen, evenals tegen handelingen die de orde op de markt op enigerlei wijze kunnen verstoren, heeft een administratieve afhandeling de voorkeur. Op grond van artikel 154 van de Gemeentewet kan de raad op overtreding van de verordeningen straf stellen. Dit artikel regelt dat het niet naleven van de in de marktverordening genoemde voorschriften of beperkingen die aan een vergunning of een ontheffing zijn verbonden, een strafbaar feit oplevert en bepaalt de strafmaat.

Artikel 14. Toezichthouders

In artikel 5:11 van de Awb wordt aangegeven, dat onder toezichthouder wordt verstaan: een natuurlijke persoon, die bij of krachtens een wettelijk voorschrift is belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift. Een persoon die aangewezen is als toezichthouder beschikt in beginsel over alle in afdeling 5.2 van de Awb opgenomen bevoegdheden. Dit artikel regelt wie belast is met het toezicht op de naleving van de verordening. Dat is in ieder geval de marktmeester, welke als zodanig is aangewezen en daarnaast de overige door het college aangewezen toezichthouders.

Artikel 15. Intrekking oude verordening

Dit artikel regelt de intrekking van de vorige verordening ‘Marktverordening gemeente Lisse 2011’.

Artikel 16. Overgangsbepalingen

Een overgangsregeling als hier opgenomen, is noodzakelijk om de oude bestaande rechten van de vergunninghouders te eerbiedigen. Onder de ruime formulering ‘besluiten’ van het eerste lid vallen vergunningen, ontheffingen, voorschriften en beperkingen.

Op grond van de Europese Dienstenrichtlijn is het verlenen van vergunningen voor onbepaalde tijd niet langer mogelijk. Dit heeft gevolgen voor die vergunningen, die wel voor onbepaalde tijd zijn verleend. De verleende vergunningen voor onbepaalde tijd moeten op enige wijze worden omgezet naar vergunningen voor bepaalde tijd. Dit kan door de vergunningen om te zetten of in te trekken en de vergunninghouders een nieuwe vergunning te verlenen. Gekozen is voor de optie omzetten. Bij het omzetten van bestaande vergunningen van onbepaalde tijd naar vergunningen voor bepaalde tijd, wordt in het kader van dit overgangsrecht, geen toepassing gegeven aan de selectieprocedure bij de verdeling van schaarse vergunningen, zoals in het ‘Marktreglement gemeente Lisse 2023’ is vastgesteld. Concreet houdt dat in dat deze vergunningen niet volgens die procedure voor eenieder beschikbaar komen. Ook zijn er geen leges verschuldigd voor de omzetting.

De vergunningen voor onbepaalde tijd worden omgezet naar vergunningen voor bepaalde tijd, voor een eenmalige maximale periode van vijftien jaar. Dit is vijf jaar langer dan maximale duur van nieuwe vergunningen voor bepaalde tijd. Dit onderscheid wordt gemaakt omdat nieuwe ondernemers, voordat zij een vergunning aanvragen, weten voor wat voor een vergunningsduur zij de vergunning aanvragen. Vrijwel alle ondernemers kunnen hun investeringen binnen de maximale vergunningsduur van tien jaar terugverdienen. Ambulante handelaren hebben een terugverdientijd van minimaal negen en maximaal 12 jaar (Rapport ‘Schaarse vergunningen en terugverdientijd in de ambulante handel’, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, januari 2021).

Voor bestaande ondernemers geldt dat zij een vergunning hadden voor onbepaalde tijd en nu worden geconfronteerd met een vergunning voor bepaalde tijd. Na het afwegen van belangen, heeft dat geleid tot een ruimere vergunningsduur voor die ondernemers die nu een vergunning hebben voor onbepaalde tijd.

De vergunningen die inmiddels zijn afgegeven voor bepaalde tijd, in duur variërend van 1 tot 10 jaar, worden niet omgezet.

Artikel 17. Inwerkingtreding

Dit artikel regelt de datum waarop de verordening in werking treedt.

Artikel 18. Citeertitel

Dit artikel regelt de naamgeving van de verordening.