Beleidsregel handhavingsarrangement bijzondere wetten horeca gemeente Heerenveen

Geldend van 14-09-2023 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel handhavingsarrangement bijzondere wetten horeca gemeente Heerenveen

De burgemeester van de gemeente Heerenveen;

gelet op artikel 4:3 van de Algemene wet Bestuursrecht, de toepasselijke bepalingen van de Gemeentewet, de Algemene Plaatselijke Verordening Heerenveen en de Alcoholwet,

Besluit

vast te stellen de navolgende beleidsregel handhavingsarrangement bijzondere wetten horeca gemeente Heerenveen.

Inleiding

Het handhavingsarrangement bevat beleidsregels over de wijze waarop gemeente, politie en Openbaar Ministerie optreden bij overtredingen van de Alcoholwet.

Het handhavingsarrangement biedt duidelijkheid bij de aanpak van horecagerelateerde overlast en geweld in het uitgaansgebied en het tegengaan van de verstrekking van alcohol aan minderjarigen.

Indien bij het toezicht overtredingen worden geconstateerd, dan wordt gehandeld volgens het in dit arrangement opgenomen stappenplan.

De burgemeester beoogt met dit document duidelijkheid te verschaffen aan horecaexploitanten, verstrekkers van alcoholhoudende drank én toezichthouders over de naleving van de horeca wet- en regelgeving. Er wordt beoogd om schadelijk alcoholgebruik onder jongeren en alcoholgerelateerde openbare ordeproblemen, zoals overlast, agressie en geweld tegen te gaan. Door het bekendmaken van dit beleid is voor een ieder duidelijk welke maatregel hij kan verwachten na een overtreding. Hier kan een preventieve werking van uitgaan.

Taken en bevoegdheden

De burgemeester is primair verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. De burgemeester verstrekt in die hoedanigheid exploitatievergunningen voor niet-alcohol bedrijven.

De burgemeester is ook bevoegd voor de handhaving en vergunningverlening van de Alcoholwet. Dit vanwege diens verantwoordelijkheid voor de openbare orde en veiligheid.

Het toezicht op de naleving wordt uitgevoerd door de gemeentelijke toezichthouders en de politie. Daarbij wordt in voorkomende gevallen ook samengewerkt met extern ingehuurde BOA’s/toezichthouders.

Bestuursrechtelijk en strafrechtelijk optreden

De nadruk van de handhaving van deze regelgeving blijft conform de eerder gemaakte afspraken liggen op bestuursrechtelijk terrein. De samenwerking met de politie en het Openbaar Ministerie blijft van essentieel belang.

Het gaat echter wel om twee gescheiden trajecten. Het bestuursrechtelijk en het strafrechtelijke traject kunnen zowel los van elkaar als gelijktijdig worden toegepast.

Het strafrechtelijke traject is een aangelegenheid van het Openbaar Ministerie en niet van de gemeente. Daarom komt in dit stappenplan voornamelijk de bestuursrechtelijke aanpak aan de orde.

Bij de overtredingen van de Alcoholwet wordt in dit arrangement aangesloten bij de indeling van categorieën zoals die ook door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit wordt gehanteerd. Overtredingen van de Alcoholwet zijn in een aantal gevallen ook economische delicten die strafrechtelijk vervolg kunnen worden.

Afwijken beleidsregels

Het handhavingsarrangement geldt als beleidsregel in de zin van artikel 1:3, lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Deze moeten op grond van artikel 3:42 Awb bekend worden gemaakt door publicatie.

Op grond van artikel 4:84 Awb wordt overeenkomstig gehandeld, tenzij dit voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.

Ernst, aard of combinatie van overtredingen

Het is denkbaar dat tegelijkertijd verschillende overtredingen worden begaan. Het achtereenvolgens of tegelijkertijd overtreden van verschillende voorwaarden kan leiden tot het overslaan van bepaalde beschreven stappen in de overheidsreactie op afzonderlijke overtredingen. Ook de ernst en de aard van de feiten en omstandigheden kunnen aanleiding zijn om te besluiten tot het overslaan van bepaalde beschreven stappen in het handhavingsarrangement.

Proportionaliteit en subsidiariteit

Een bestuursrechtelijke handhavingsmaatregel moet aan de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit voldoen. Dit houdt in dat de maatregel niet verder mag strekken dan noodzakelijk en dat bij de keuze uit verschillende bevoegdheden geen zwaardere bevoegdheid wordt gebruikt dan de concrete situatie vereist. De feiten en omstandigheden van de situatie spelen dan ook een rol bij de beoordeling of een maatregel nodig is, en zo ja, welke maatregel. De proportionaliteit en subsidiariteit zijn in het handhavingsbeleid ingebouwd. De burgemeester toetst elke zaak op zijn merites, aan de hand van dit beleid.

De stappen in de handhavingstabel gelden als uitgangspunt. Wanneer feiten en omstandigheden hier aanleiding toe geven, kan de burgemeester afwijken van dit uitgangspunt. Zo kan worden besloten om een stap over te slaan en niet bij een eerste constatering van de overtreding een waarschuwing te geven, maar meteen de maatregel te nemen die bij de volgende constatering zou volgen. Bij het afwijken van de tabel, wordt dit goed gemotiveerd.

Geldigheidsduur maatregelen

Voor de meeste overtredingen geldt dat een maatregel als bedoeld in de diverse tabellen een geldigheidsduur heeft van een jaar. Dit betekent dat wanneer binnen een jaar nadat de eerste overtreding is geconstateerd weer een overtreding plaatsvindt, wordt overgegaan naar de volgende stap in de tabel.

Bij overtredingen in de categorie E (verstoring openbare orde) geldt een geldigheidsduur van twee jaar.

Spoedeisendheid

Indien vereiste spoed zich verzet tegen het gunnen van een termijn, bijvoorbeeld vanwege de ernst van de overtreding, kan gebruik worden gemaakt van spoedeisende bestuursdwang zoals bedoeld in artikel 5:31, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht. In dat geval kan het besluit tot toepassing van bestuursdwang onmiddellijk worden uitgevoerd. Om dezelfde reden kan dan worden afgezien van het kenbaar maken van het voornemen tot toepassing van bestuursdwang.

Na de uitvoering van de spoedeisende bestuursdwang moet zo snel mogelijk het besluit tot toepassen van bestuursdwang worden verzonden of uitgereikt aan de bovenstaande partijen.

Nalevingshulp

Nalevingshulp betekent dat de ondernemer informatie krijgt over de geldende wet- en regelgeving. Door nalevingshulp te bieden wil de gemeente ervoor zorgen dat ondernemers zich beter aan de wet houden. Bij nalevingshulp wordt alleen ter plekke mededeling gedaan en wordt de overtreding schriftelijk vastgelegd in het inspectieverslag. Het is ook mogelijk dat een jurist (telefonisch) contact opneemt en de regels verduidelijkt. Er volgt geen aanschrijving. Nalevingshulp geldt voor de geringe overtredingen

Toelichting opleggen bestuurlijke boete

Naast de bestuursrechtelijke handhaving via de waarschuwing en de last onder dwangsom is het in een aantal gevallen mogelijk om een bestuurlijke boete op te leggen. De bijlage bij het Alcoholbesluit bevat een overzicht waarin de overtredingen zijn vermeld, de bijbehorende categorie en boetebedrag. Voor een actueel overzicht van de geldende boetebedragen, moet deze bijlage geraadpleegd worden via wetten.overheid.nl.

Artikel 7.3 van het Alcoholbesluit bevat een aantal bepalingen die betrokken moeten worden bij het bepalen van het juiste boetebedrag:

  • -

    Het in kolom I van de bijlage genoemde bedrag geldt voor de natuurlijke persoon of rechtspersoon die op de dag waarop de overtreding is begaan minder dan vijftig werknemers telde.

  • -

    Het in kolom II van de bijlage genoemde bedrag geldt voor de natuurlijke persoon of rechtspersoon die op de dag waarop de overtreding is begaan vijftig of meer werknemers telde.

  • -

    Het in de kolommen I en II opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete wordt met 50% verhoogd, indien aan de natuurlijke persoon of de rechtspersoon aan wie de overtreding kan worden toegerekend, door de burgemeester of Onze Minister een bestuurlijke boete is opgelegd wegens overtreding van hetzelfde artikel van de wet en er nog geen twaalf maanden zijn verlopen sinds die eerdere bestuurlijke boete onherroepelijk is geworden.

  • -

    Het in de kolommen I en II opgenomen bedrag van de bestuurlijke boete wordt met 100% verhoogd, indien aan de natuurlijke persoon of de rechtspersoon aan wie de overtreding kan worden toegerekend, door de burgemeester of Onze Minister tweemaal of vaker een bestuurlijke boete is opgelegd wegens overtreding van hetzelfde artikel van de wet en er nog geen twaalf maanden zijn verlopen sinds de eerste van die bestuurlijke boetes onherroepelijk is geworden.

Toezicht NVWA

De NVWA houdt per 1 juli 2021 toezicht op het gebied van de verkoop van alcohol en hanteert daarbij een interventiebeleid. Dit interventiebeleid is neergelegd in het ‘Specifiek interventiebeleid NVWA Alcoholwet (IB02-SPEC 29, versie 2) en raadpleegbaar via wetten.overheid.nl. Grondslag voor het interventiebeleid is de Alcoholwet en het daarop gebaseerde Alcoholbesluit. In de bijlage bij dit interventiebeleid is een tabel opgenomen met daarin de specifieke interventies op de Alcoholwet door de NVWA. Deze bijlage is te raadplegen via: https://wetten.overheid.nl/BWBR0045534/2021-09-01#Bijlage

Toezicht door de NVWA richt zich op online en fysieke winkels (zoals supermarkten, slijters en webshops, maar ook bierkoeriers en online eetbezorgdiensten). Het toezicht op de horeca blijft een taak van de gemeenten. De NVWA richt met haar toezicht op de volgende categorieën:

  • 1.

    Toezicht op de verkoop op afstand van alcoholhouden dranken.

  • 2.

    Toezicht op de vereiste leeftijdscontrole en het hanteren van een leeftijdsverificatiesysteem bij aankoop.

  • 3.

    Toezicht op prijsacties.

Vaststelling en inwerkingtreding

Dit arrangement wordt vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Heerenveen. Het arrangement treedt de dag na bekendmaking in werking.

CATEGORIE A. ADMINISTRATIEVE TEKORTKOMINGEN ALCOHOLWET

Overtredingen

Bestuurlijke maatregelen

Wettelijke grondslag

 
 

Alcoholwet

Het uitoefenen van een horeca- of slijtersbedrijf zonder vergunning

(als de vergunning nog niet is verleend)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing (uitzondering bij zicht op legalisatie)

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 3 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Art. 44a Alcoholwet

De ontheffing van de gemeentelijke verordening ter voorkoming van mededinging, of een afschrift daarvan, is niet aanwezig

  • 1.

    Nalevingshulp

  • 2.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 3.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

Stap 3 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 4 lid 5 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Art. 44a Alcoholwet

De registratie van de barvrijwilligers van de paracommerciële rechtspersoon die de voorlichtingsinstructie hebben gekregen, of een afschrift daarvan, is niet aanwezig

  • 1.

    Nalevingshulp

  • 2.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 3.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

Stap 3 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 9 lid 3 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Art. 44a Alcoholwet

Het reglement, als bedoeld in artikel 9, lid 1 van de Alcoholwet, of een afschrift daarvan, is niet aanwezig

  • 1.

    Nalevingshulp

  • 2.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 3.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

Stap 3 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 9 lid 4 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Art. 44a Alcoholwet

Geen aanduiding leeftijdsgrenzen of aanduiding niet goed leesbaar

  • 1.

    Nalevingshulp

  • 2.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 3.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

Stap 3 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art 20 lid 3 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Art. 44a Alcoholwet

De horecavergunning, en het daarbij horende aanhangsel, of een afschrift daarvan, is niet aanwezig

  • 1.

    Nalevingshulp

  • 2.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 3.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

Stap 3 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 29 lid 3 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Art. 44a Alcoholwet

De ontheffing, als bedoeld in artikel 35, lid 1 van de Alcoholwet, of een afschrift daarvan, is ter plaatse niet aanwezig

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 35 lid 4 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Art. 44a Alcoholwet

B. ERNSTIGE OVERTREDINGEN (GEEN ACUTE (GEVAAR)SITUATIE)

Overtredingen

Bestuurlijke maatregelen

Wettelijke grondslag

 
 

Alcoholwet

Het overtreden van regels uit de gemeentelijke verordening ter voorkoming van oneerlijke mededinging waaraan paracommerciële rechtspersonen zich te houden hebben.

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,-.

  • 3.

    Schorsing voor 4 weken

  • 4.

    Intrekken Alcoholvergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 4 lid 1 Alcoholwet

Art. 2:34b APV

Art. 2:34c APV

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Verstrekken alcoholhoudende drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

  • 3.

    Schorsing voor 4 weken

  • 4.

    Intrekken Alcohol vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 12, lid 1 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Verstrekken sterke drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

  • 3.

    Schorsing voor 4 weken

  • 4.

    Intrekken Alcoholvergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 12 lid 2 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 32 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Andere bedrijfsactiviteiten in slijterij

(alleen bij exces, bijvoorbeeld niet alleen incidentele artikelen, maar volledig verboden assortiment. Indien geen exces is sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)

  • 1.

    Nalevingshulp (indien geen exces)

  • 2.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 3.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

  • 4.

    Schorsing voor 4 weken

  • 5.

    Intrekken Alcohol vergunning

Stap 3 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 14 lid 1 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Verboden bedrijfsactiviteiten in horecalokaliteit of op terras

(alleen bij exces, bijvoorbeeld méér dan incidentele handelingen zoals kraampjes en dergelijke. Indien geen exces is sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)

  • 1.

    Nalevingshulp

  • 2.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 3.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

  • 4.

    Schorsing voor 4 weken

  • 5.

    Intrekken Alcohol vergunning

Stap 3 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Ar. 14 lid 2 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Verboden bedrijfsactiviteiten in lokaliteit behorende tot de inrichting

(alleen bij exces, bijvoorbeeld méér dan incidentele handelingen zoals kraampjes en dergelijke. Indien geen exces is sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)

  • 1.

    Nalevingshulp (indien geen exces)

  • 2.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 3.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

  • 4.

    Schorsing voor 4 weken

  • 5.

    Intrekken Alcohol vergunning

Stap 3 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 15 lid 1 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32 lid 1, Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Verbod rechtstreeks verbinding tussen slijterij en andere neringruimte

(indien combinatie slijterij – supermarkt moet sluisje aanwezig zijn)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

  • 3.

    Schorsing voor 4 weken

  • 4.

    Intrekken Alcohol vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 15 lid 2 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Automatenverkoop zwak alcoholhoudende drank

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

  • 3.

    Schorsing voor 4 weken

  • 4.

    Intrekken Alcohol vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 16 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Automatenverkoop sterk alcoholische drank

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

  • 3.

    Schorsing voor 4 weken

  • 4.

    Intrekken Alcohol vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 16 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Verstrekken alcoholhoudende drank (voor elders dan ter plaatse) anders dan in gesloten verpakking

(alleen bij exces, bijvoorbeeld ter plaatse overschenken in on-geëigende verpakking. Indien geen exces is sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)

  • 1.

    Nalevingshulp (indien geen exces)

  • 2.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 3.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

  • 4.

    Schorsing voor 4 weken

  • 5.

    Intrekken Alcohol vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 17 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Onderscheid tussen alcoholhoudende en niet alcoholhoudende drank ontbreekt

(alleen bij exces, bijvoorbeeld misleiding door alcoholhoudende drank te presenteren als, tussen resp. omringd door niet alcoholische dranken om te misleiden. Indien geen exces is sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

  • 3.

    Schorsing voor 4 weken

  • 4.

    Intrekken Alcohol vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 18, lid 3 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Verbod op illegale bestelservice voor sterke drank, inclusief internetverkoop: bestelservice en/of internetverkoop sterke drank, behalve door verkoop op afstand door een slijtersbedrijf.

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

  • 3.

    Schorsing voor 4 weken

  • 4.

    Intrekken Alcohol vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 19 lid 1 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Verbod op illegale bestelservice voor zwak alcoholhoudende drank: illegale bestelservice zwak alcoholhoudende drank

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

  • 3.

    Schorsing voor 4 weken

  • 4.

    Intrekken Alcohol vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 19 lid 2 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Het is verboden in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit of op een terras de aanwezigheid toe te laten van een persoon die in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen verkeert.

De politie ontvangt een afschrift.

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

  • 3.

    Schorsing voor 4 weken

  • 4.

    Intrekken Alcohol vergunning

Art. 20 lid 4 Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Het is verboden in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen dienst te doen in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit.

De politie ontvangt een afschrift.

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

  • 3.

    Schorsing voor 4 weken

  • 4.

    Intrekken Alcohol vergunning

Art. 20 lid 5 Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Geen leidinggevende aanwezig of persoon om wiens bijschrijving op grond van artikel 30a, eerste lid, is gevraagd, mits de ontvangst van die aanvraag is bevestigd, zolang niet op die aanvraag is beslist.

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

  • 3.

    Schorsing voor 4 weken

  • 4.

    Intrekken Alcohol vergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 24 lid 1 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Geen leidinggevende aanwezig of persoon om wiens bijschrijving op grond van artikel 30a, eerste lid, is gevraagd, mits de ontvangst van die aanvraag is bevestigd, zolang niet op die aanvraag is beslist, of een barvrijwilliger die een voorlichtingsinstructie als bedoeld in artikel 9, tweede lid, heeft gekregen.

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

  • 3.

    Schorsing voor 4 weken

  • 4.

    Intrekken Alcoholvergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 24 lid 2 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Het is verboden in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit, gedurende de tijd dat daarin dranken worden verstrekt, personen jonger dan 16 jaar dienst te laten doen.

Tenzij een 14 of 15 jarige dranken verstrekt in het kader van een horecastage (art. 24 lid 5 Alcoholwet)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

  • 3.

    Schorsing voor 4 weken

  • 4.

    Intrekken Alcoholvergunning

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 24 lid 3 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Het overtreden van voorschriften verbonden aan de ontheffing

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwang

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 35 lid 2 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

C. ERNSTIGE OVERTREDINGEN (DIRECT VAN INVLOED OP GEZONDHEID (VAN JONGEREN) EN/OF OPENBARE ORDE)

Overtredingen

Bestuurlijke maatregelen

Wettelijke grondslag

 
 

Alcoholwet

Het exploiteren van een horecabedrijf zonder geldige exploitatievergunning (artikel 2:28, lid 1 APV)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder bestuursdwang of last onder dwangsom

Art. 2:28 lid 1 APV

Art. 125 Gemeentewet

Het uitoefenen van een horeca- of slijtersbedrijf zonder vergunning (artikel 3 Alcohol)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder bestuursdwang of last onder dwangsom

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 3 Alcoholwet,

Art. 44a Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Tappen en slijten in lokaliteit

(alleen bij exces, bijvoorbeeld twee complete bedrijfsuitoefeningen naast elkaar. Indien geen exces is sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)

  • 1.

    Nalevingshulp (indien geen exces)

  • 2.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 3.

    Last onder dwangsom van € 1.000,- per keer met een maximum van € 5.000,- of last onder bestuursdwang

  • 4.

    Schorsing voor 4 weken

  • 5.

    Intrekken Alcohol vergunning

Stap 3 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 13 lid 1 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Proeverij in slijtlokaliteit

Tenzij de klant verzoekt om een alcoholische drank te proeven.

(alleen bij exces, bijvoorbeeld volledige consumptie drank in plaats van proeven. Indien geen exces is sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)

  • 1.

    Nalevingshulp (indien geen exces)

  • 2.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 3.

    Last onder dwangsom van € 1.000,- per keer met een maximum van € 5.000,- of last onder bestuursdwang

  • 4.

    Schorsing voor 4 weken

  • 5.

    Intrekken Alcohol vergunning

Stap 3 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 13 lid 2 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32 lid 1 Alcoholwet

Art. 31 lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Verkoopverbod zwak alcoholhoudende drank voor de non-food sector: verkoop door de non-food sector

Tenzij de uitzonderingen uit art. 18 lid 2 Alcoholwet van toepassing zijn.

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 1.000,- per keer met een maximum van € 5.000,- of last onder bestuursdwang

Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Alcoholbesluit.

Art. 18 lid 1 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

 

 

Het verstrekken van alcoholhoudende drank (zowel zwak als sterk) aan persoon van wie niet is vastgesteld dat deze 18 jaar is bij horecabedrijf of slijterijbedrijf **conform Specifieke uitwerking sanctie-strategie bij overtreding van artikel 20 lid 1

**conform Specifieke uitwerking sanctie-strategie bij overtreding van artikel 20 lid 1

Art. 20, lid 1 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Art. 32, lid 1 Alcoholwet

Art. 31, lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Overtreding van het verbod bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken, indien redelijkerwijs moet worden vermoed, dat dit tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid zal leiden.

  • 1.

    Last onder dwangsom van € 1.000,- per keer met een maximum van € 5.000,- of last onder bestuursdwang

  • 2.

    Schorsen Alcoholwet- vergunning voor maximaal 4 weken

  • 3.

    Intrekken Alcoholwet- vergunning

Art. 21 Alcoholwet

Art. 32, lid 1 Alcoholwet

Art. 31, lid 2 Alcoholwet

Art. 125 Gemeentewet

Verstrekking alcoholhoudende drank bij benzinestations en winkels van restaurants langs (auto)snelweg

  • 1.

    Bestuurlijke boete categorie C

(€ 1.360,- of € 2.720,-)

  • 2.

    Bestuurlijke boete categorie C

(€ 2.040,- of € 4.080,-)

  • 3.

    Bestuurlijke boete categorie C (€ 2.720,- of € 5.440,-)

Art. 22 lid 1 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Alcoholverbod in

  • 1.

    Stadions voor betaald voetbal

  • 2.

    Gebouwen gezondheidszorg, onderwijs en zwembaden

N.B. het verstrekken van alcoholhoudende drank kan slechts worden verboden na het

Inwerking treden van een Algemene maatregel van bestuur. Die is er nog niet.

  • 1

    Bestuurlijke boete categorie C

(€ 1.360,- of € 2.720,-)

  • 2.

    Bestuurlijke boete categorie C

(€ 2.040,- of € 4.080,-)

  • 3.Bestuurlijke boete categorie C (€ 2.720,- of € 5.440,-)

Art. 22 lid 2 onder a en b Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Verbod op aanwezigheid sterke drank in voor publiek toegankelijke ruimte anders dan in rechtmatige uitoefening van het slijtersbedrijf of horecabedrijf.

  • 1.

    Bestuurlijke boete categorie C

(€ 1.360,- of € 2.720,-)

  • 2.

    Bestuurlijke boete categorie C

(€ 2.040,- of € 4.080,-)

  • 3.

    Bestuurlijke boete categorie C (€ 2.720,- of € 5.440,-)

Art. 25 lid 1onder a Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Verbod op aanwezigheid alcoholhoudende drank in voor publiek niet toegankelijke ruimte anders dan in rechtmatige uitoefening van het slijtersbedrijf of horecabedrijf

Tenzij een uitzondering uit art. 25 lid 1 onder b sub 1, 2 of 3 Alcoholwet van toepassing is.

  • 1.

    Bestuurlijke boete categorie C

(€ 1.360,- of € 2.720,-)

  • 2.

    Bestuurlijke boete categorie C

(€ 2.040,- of € 4.080,-)

  • 3.

    Bestuurlijke boete categorie C (€ 2.720,- of € 5.440,-)

Art. 25 lid 1onder b Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Verbod op het toelaten van het nuttigen van alcoholhoudende drank in voor publiek toegankelijke ruimte anders dan in rechtmatige uitoefening van het slijtersbedrijf of horecabedrijf

  • 1.

    Bestuurlijke boete categorie C

(€ 1.360,- of € 2.720,-)

  • 2.

    Bestuurlijke boete categorie C

(€ 2.040,- of € 4.080,-)

  • 3.

    Bestuurlijke boete categorie C (€ 2.720,- of € 5.440,-)

Art.25 lid 2 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Verstrekken van onjuiste gegevens ter zake van een aanvraag om een vergunning of ontheffing

  • 1.

    Bestuurlijke boete categorie C

(€ 1.360,- of € 2.720,-)

  • 2.

    Bestuurlijke boete categorie C

(€ 2.040,- of € 4.080,-)

  • 1.

    Bestuurlijke boete categorie C (€ 2.720,- of € 5.440,-)

Art. 38 Alcoholwet

Art. 44a Alcoholwet

Overtredingen

Bestuurlijke maatregelen

Wettelijke grondslag

 
 

Alcoholwet

Alcohol bij zich hebben op publiek toegankelijke plaatsen door < 18 jaar, m.u.v. in winkels

Primaat ligt bij strafrechtelijk optreden

Art. 45 Alcoholwet

Wederverstrekking van alcoholhoudende drank op voor publiek toegankelijke plaatsen door personen van 18 jaar of ouder aan minderjarigen

Primaat ligt bij strafrechtelijk optreden

Art. 45a Alcoholwet

D. OVERIGE GEBODEN EN VERBODEN APV

Overtredingen

Bestuurlijke maatregelen

Wettelijke grondslag

Diverse APV artikelen, bijvoorbeeld:

  • 1.

    openings- en sluitingstijden (art. 2:29(a))

  • 2.

    terras zonder vergunning (art. 2:10 lid 6)

  • 3.

    niet voldoen aan voorschriften terrasvergunning

  • 4.

    niet voldoen aan voorschriften exploitatievergunning

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 2.500,- of last onder bestuursdwang

  • 3.

    Sluiting voor 1 maand

  • 4.

    Intrekken vergunning

art. 2:10 lid 6 APV jo. art. 2 Nadere regels ten aanzien van terrassen gemeente Heerenveen

art. 2:29 APV

E. VERSTORING OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID

Overtredingen

Bestuurlijke maatregelen

Openbaar Ministerie

Wettelijke grondslag

 
 
 
 

Categorie 1 (incidenten), bijvoorbeeld:

  • 1.

    geweld (door personeel en/of bezoekers)

  • 2.

    heling

  • 3.

    discriminatie

  • 4.

    overlast in en vanuit de inrichting

  • 5.

    Schijnbeheer

  • 6.

    tewerkstellen van personen zonder geldige verblijfstitel (illegale werknemers)

  • 1.

    Schriftelijke waarschuwing

  • 2.

    Sluiting voor 1 maand

  • 3.

    Sluiting voor 3 maanden

  • 4.

    Sluiting voor 6 maanden

Afhankelijk van de ernst van de overtreding na 1e of 2e keer

vervolgen

Art. 2:30, lid 4 APV

Categorie 2 (ernstige incidenten), bijvoorbeeld:

  • 1.

    Ernstig geweld (door personeel en/of bezoekers

  • 2.

    Aantreffen wapen(s)

  • 1.

    Sluiting voor 1 maand

  • 2.

    Sluiting voor 3 maanden

  • 3.

    Sluiting voor 12 maanden

Afhankelijk van de ernst van de overtreding na 1e of 2e keer

vervolgen

Art. 2:30, lid 4 APV

  • 1.

    De kwalificatie ‘geweld’ is in ieder geval van toepassing indien sprake is van vechtpartijen en enkelvoudige mishandelingen.

  • 2.

    De kwalificatie ‘ernstig geweld’ is in ieder geval van toepassing indien sprake is van incidenten waarbij gedreigd is of gebruik is gemaakt van één of meer vuurwapens, waarbij één of meer dodelijke slachtoffer(s) zijn gevallen, waarbij één of meer slachtoffer(s) ernstig gewond is/zijn geraakt, bij steekincidenten, bij grootschalige vechtpartijen al dan niet met slachtoffer(s), bij ernstige zedendelicten (zoals verkrachting) en bij zware mishandeling.

  • 3.

    Er is sprake van schijnbeheer als degene die zich voordoet als beheerder c.q. exploitant c.q. leidinggevende van een horeca-inrichting niet de feitelijke beheerder c.q. exploitant c.q. leidinggevende is. Schijnbeheer kan in verschillende vormen voorkomen. Er kan sprake zijn van een situatie waarbij een persoon niet als beheerder/exploitant/leidinggevende op vergunning staat vermeld, maar wel in de functie van werknemer als exploitant of leidinggevende optreedt. Het door een andere persoon laten exploiteren van een horeca-inrichting omdat men zelf – vanwege antecedenten of het ontbreken van de vereiste diploma’s – niet in aanmerking komt voor een vergunning, is een andere variant. Hiervoor ontvangt diegene dan vaak een financiële vergoeding. In deze gevallen is de vergunning op grond van onjuiste gegevens en bescheiden verleend en kan het bestuur besluiten de vergunning in te trekken.

  • 4.

    Overlast in en vanuit de inrichting wordt aangemerkt als een incident (categorie 1). De aanwezigheid van overlast wordt afgeleid uit politiemutaties en/of registraties bij het Meldpunt overlast. Ook anonieme meldingen kunnen een rol spelen bij de beoordeling of sprake is van overlast. Als voorbeelden van overlast kunnen worden genoemd: parkeeroverlast, stank, vervuiling, geluidhinder door komende en gaande bezoekers, lastigvallen van passanten, het op luidruchtige wijze exploiteren van een terras en het blokkeren van de doorgang c.q. de openbare weg. Indien de overlast zich concentreert rond bepaalde nachtelijke uren, kan op grond van artikel 2:30, lid 4 APV ook worden gekozen voor het tijdelijk vaststellen van andere sluitingstijden.

  • 5.

    Afhankelijk van de hoeveelheid, aard en ernst van de incidenten moet eveneens worden beoordeeld of de Alcoholwet vergunning of de exploitatievergunning moet worden ingetrokken op grond van artikel 31 van de Alcoholwet respectievelijk artikel 1:6 van de APV.

**Specifieke uitwerking sanctiestrategie bij overtreding van artikel 20 lid 1 Alcoholwet

Boetebedragen(€)

Overtreding

Verstrekkers <50 personeel

Verstrekkers > 50 personeel

Verstrekkers

Artikel 35 Alcoholwet

1e overtreding

Formele waarschuwing

Formele waarschuwing

Direct boete*

1360

2e overtreding (1e recidive binnen 12 maanden) (voor verstrekkers artikel 35 Alcoholwet na het onherroepelijk worden van de eerdere overtreding.

1360

2720

2040

3e overtreding (2e recidive binnen 12 maanden na het onherroepelijk worden van de eerste recidive )

2040

4080

2720

Meerdere recidives binnen 12 maanden na het onherroepelijk worden van de eerdere recidives. Per overtreding.

2720

of (tijdelijke) schorsing Alcoholwet vergunning voor 1 maand

of intrekken vergunning

5440

of (tijdelijke) schorsing Alcoholwet vergunning voor 1 maand

of intrekken vergunning

2720

*De ratio om direct op te treden bij alcoholverstrekkers die een artikel 35 ontheffing hebben in tegenstelling tot eerst een waarschuwing bij reguliere horeca, is dat juist bij incidentele festiviteiten waar veel mensen / jeugd tegelijk samenkomen, van tevoren wordt gewezen op de noodzakelijke aandacht voor alcohol schenken (tijdens de ontheffingsprocedure).

Indien men bij een eenmalige festiviteit dan alleen een waarschuwing kan verwachten wanneer men zich niet houdt aan de leeftijdsgrenzen, terwijl een hercontrole op korte termijn eveneens niet mogelijk is, zou dit onvoldoende effectief zijn en onvoldoende prikkel voor evenementenorganisatoren om de leeftijdsgrenzen voor alcoholverstrekking bij evenementen goed na te leven.

Ondertekening