Verordening Adviesraad Sociaal Domein Voorne aan Zee 2023

Geldend van 07-09-2023 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2023

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Voorne aan Zee 2023

Artikel 1 Definities

  • a.

    Adviesraad Sociaal Domein: het door het college ingestelde orgaan dat het college adviseert over beleidskaders binnen het Sociaal Domein in de gemeente Voorne aan Zee

  • b.

    cliënt: degene die een beroep doet op ondersteuning door de gemeente binnen het Sociaal Domein;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorne aan Zee

  • d.

    ambtelijk ondersteuner: de beleidsadviseur die als aanspreekpunt fungeert voor de Adviesraad Sociaal Domein en deskundig is op het gebied van de Jeugdwet, Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning en alle overige onderwerpen die met die drie wetten samenhangen;

  • e.

    gemeente: de gemeente Voorne aan Zee

  • f.

    inwoners: natuurlijke- en rechtspersonen binnen de gemeente Voorne aan Zee

  • g.

    periodiek overleg: officieel beraad tussen wethouder, ambtelijk ondersteuner en Adviesraad Sociaal Domein (vertegenwoordigd door de voorzitter en maximaal twee andere leden);

  • h.

    Sociaal Domein: het gehele beleidsterrein dat direct dan wel indirect gerelateerd is aan de uitvoering van de Jeugdwet, Participatiewet en Wet maatschappelijke ondersteuning;

  • i.

    vergadering: het overleg tussen de leden van de Adviesraad Sociaal Domein;

  • j.

    vragers op het gebied van het Sociaal Domein: inwoners van Voorne aan Zee, cliënten en/of hun vertegenwoordigers, die op enigerlei wijze betrokken zijn bij de Jeugdwet, Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning en aanverwante terreinen;

  • k.

    wethouder: de portefeuillehouder Jeugd(zorg), Participatiewet en/of Wet maatschappelijke ondersteuning;

  • l.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning.

  • m.

    RABWMO: Regionale Adviesraad Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang. Deze adviesraad adviseert aan de stuurgroep OGGZ+ (Openbare Geestelijke Gezondheidszorg)

Artikel 2 Reikwijdte van de verordening

Deze verordening is van toepassing op de organisatie van de door het college ingestelde Adviesraad Sociaal Domein.

Artikel 3 Doel Adviesraad Sociaal Domein

  • 1. De Adviesraad Sociaal Domein wordt ingesteld om de inwoners, cliënten en/of hun vertegenwoordigers actief te betrekken bij de voorbereiding en de uitvoering van het beleid binnen het Sociaal Domein.

  • 2. De Adviesraad Sociaal Domein is klankbord voor zowel de inwoners, cliënten en/of hun vertegenwoordigers, als voor het college.

  • 3. De Adviesraad Sociaal Domein vormt een brug tussen inwoners en de gemeente Voorne aan Zee.

  • 4. De Adviesraad Sociaal Domein behartigt de belangen van inwoners die gebruik maken van onderdelen van het Sociaal Domein in Voorne aan Zee.

Artikel 4 Taak Adviesraad Sociaal Domein

  • 1. De Adviesraad Sociaal Domein heeft als taak het college gevraagd en ongevraagd te informeren en te adviseren, alsmede ontwikkelingen te signaleren over alle zaken die van belang zijn voor inwoners van Voorne aan Zee, op het gebied van het Sociaal Domein en waarover het college bevoegd is te beslissen.

  • 2. Het college reageert altijd op de adviezen van de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 3. De Adviesraad Sociaal Domein is alert op overige ontwikkelingen en knelpunten binnen het Sociaal Domein. De Adviesraad Sociaal Domein geeft hierover signalen af aan het college. De leden van de Adviesraad Sociaal Domein verrichten hun werkzaamheden zonder last of ruggespraak.

  • 4. De Adviesraad Sociaal Domein draagt actief bij aan de totstandkoming of evaluatie van het gemeentelijk beleid in het sociaal domein. Zodanig dat alle inwoners van de gemeente Voorne aan Zee op basis van zelfredzaamheid optimaal kunnen participeren in de samenleving;

Artikel 5 Bevoegdheden

  • 1. Initiatiefrecht:

    • a.

      de Adviesraad Sociaal Domein heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden betreffende zijn taak in het periodiek overleg met de wethouder aan de orde te stellen;

    • b.

      de Adviesraad Sociaal Domein stelt jaarlijks in overleg met het college, op basis van de gemeentelijke jaarplanningen en begrotingen, een activiteitenplan op;

    • c.

      de Adviesraad Sociaal Domein heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn taakstelling in voorkomende gevallen binnen het door de gemeente beschikbaar gestelde budget gebruik te maken van in- en externe deskundigheid.

  • 2. Informatierecht:

    • a.

      de Adviesraad Sociaal Domein wordt door het college geïnformeerd over de resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages alsmede over andere relevante (beleids-) ontwikkelingen;

    • b.

      de Adviesraad Sociaal Domein krijgt van het college spontaan en op verzoek tijdig alle informatie die hij voor de uitoefening van zijn taken, zoals in deze verordening omschreven, nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Zo nodig zullen deskundige ambtenaren mondelinge toelichting geven over lopend beleid. De invloed van (nieuw) rijksbeleid of over ideeën en plannen van college en/of gemeenteraad op het gebied van de Jeugdwet-, Participatiewet- en/of de Wmo en de overige onderwerpen die met deze drie wetten samenhangen en waarover het college bevoegd is te beslissen.

  • 3. Adviesrecht:

    • a.

      de Adviesraad Sociaal Domein is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen over onderwerpen betreffende de Jeugdwet, Participatiewet, de Wmo en de onderwerpen die met die drie wetten samenhangen en waarover het college bevoegd is te beslissen;

    • b.

      de Adviesraad Sociaal Domein is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en andere zaken, voor zover die op individuele inwoners betrekking hebben met uitzondering van de hierbij gehanteerde regels en procedures. Evenmin heeft de Adviesraad Sociaal Domein adviesrecht inzake personeels- en organisatiebeleid;

    • c.

      het college stelt de Adviesraad Sociaal Domein op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen dat er daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming. De gemeente geeft van tevoren de financiële, juridische en beleidsmatige kaders aan. Indien de gemeente om advies vraagt, wordt er uiterlijk tijdens de eerstvolgende plenaire vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein advies uitgebracht of, indien er op korte termijn geen plenaire vergaderingen gepland staan, schriftelijk binnen zes weken. Met wederzijdse toestemming kan ervoor gekozen worden om van deze adviestermijn af te wijken.

    • d.

      De Adviesraad Sociaal Domein betrekt waar mogelijk, gewenst of noodzakelijk de volgende personen of organisaties bij het uitbrengen van een advies: - jeugdigen zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Jeugdwet; - personen zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet; - cliënten zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. -organisaties die optreden als belangenbehartiger van een of meer van bovengenoemde groepen, voor zover advies wordt gegeven over beleid dat op hen betrekking heeft.

    • e.

      Het college geeft binnen zes weken een schriftelijke reactie op een uitgebracht advies. Zij kan alleen beargumenteerd afwijken van dit advies.

Artikel 6 Samenstelling Adviesraad Sociaal Domein

  • 1. De Adviesraad Sociaal Domein bestaat uit maximaal 15 leden van minimaal 16 jaar rn ouder met kennis op het gebied van het Sociaal Domein. In de Adviesraad Sociaal Domein hebben personen zitting die geacht worden deskundig te zijn of affiniteit hebben op het gebied van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. De affiniteit ligt bij een of meer van de volgende doelgroepen:

    • -

      mensen met een lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke beperking

    • -

      mensen met een psychische stoornis

    • -

      geestelijke gezondheidszorg/maatschappelijke opvang

    • -

      jeugd en jongeren

    • -

      senioren

    • -

      mantelzorgers

    • -

      vrijwilligers

  • 2. De leden van de Adviesraad Sociaal Domein dragen zorg voor de communicatie met inwoners die gebruik maken van onderdelen van het Sociaal Domein. De wijze waarop dit gebeurt wordt opgenomen in het huishoudelijk reglement.

  • 3. Het lidmaatschap van de Adviesraad Sociaal Domein is onverenigbaar met:

    • -

      Personen die een functie hebben bij een organisatie in het sociaal domein, waarmee, in het kader van de aanbesteding, de gemeente een inkoop- dan wel subsidierelatie heeft en die een direct commercieel belang heeft bij de dienstverlening aan inwoners van Voorne aan Zee binnen het Sociaal Domein.

    • -

      Personen die een vertegenwoordigende functie bekleden namens een politieke partij in Voorne aan Zee

    • -

      Een persoon die een ambtelijke functie vervuld binnen de gemeente Voorne aan Zee.

  • 4. De leden van de Adviesraad Sociaal Domein kiezen uit hun midden een voorzitter en een secretaris en wijzen een plaatsvervanger aan.

  • 5. De Adviesraad Sociaal Domein kan besluiten tot een taakverdeling van de leden.

Artikel 7 Benoemingen en zittingsduur

  • 1. De leden worden op basis van een profielschets met bijbehorende sollicitatieprocedure, geworven en voorgedragen door een te benoemen sollicitatiecommissie. De totstandkoming van deze commissie wordt in het Huishoudelijk Reglement geregeld.

  • 2. De leden van de Adviesraad Sociaal Domein worden door het college benoemd voor een periode van vier jaar. Benoemingen kunnen één keer met eenzelfde periode worden verlengd.

  • 3. Alle benoemde personen ontvangen een schriftelijke bevestiging van het college.

Artikel 8 Ontslag

  • 1. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

  • 2. Een lid dat meer dan de helft van het aantal bijeenkomsten zonder geldige reden verzuimt, kan door het college ontslagen worden.

  • 3. Een lid kan ontslagen worden wanneer deze naar aanleiding van een advies van de voorzitter, secretaris en ambtelijk ondersteuner aan het college en naar het oordeel van het college onvoldoende functioneert bij het uitvoeren van de verwachte taken, zoals gesteld in artikel 4.

  • 4. Een lid kan ontslagen worden wanneer de meerderheid van de adviesraad dit schriftelijk heeft verzocht aan het college.

Artikel 9 Afvaardiging Regionale Adviesraad Beschermd Wonen en Maatschappelijk Opvang

  • 1. De Adviesraad Sociaal Domein benoemt 2 leden die zitting nemen in de Regionale Adviesraad Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang ( RABWMO).

    Deze regionale adviesraad adviseert de stuurgroep OGGZ+. Deze stuurgroep regelt de gezamenlijke inkoop van zorg voor de taken beschermd wonen en maatschappelijke opvang op de Zuid-Hollandse Eilanden.

Artikel 10 Periodiek overleg met de wethouder

  • 1. Het periodiek overleg met de wethouder, secretaris en de ambtelijk ondersteuner wordt door de voorzitter voorgezeten. Het vindt minimaal 2x per jaar plaats.

  • 2. De voorzitter stelt, in overleg met de secretaris en de ambtelijk ondersteuner, de agenda op voor het periodiek overleg met de wethouder. Ieder lid heeft het recht om via de secretaris onderwerpen aan te reiken. De definitieve agenda wordt bij aanvang van de bijeenkomst vastgesteld.

  • 3. De voorzitter bepaalt, in overleg met de ambtelijk ondersteuner, tijd en plaats van het periodiek overleg.

  • 4. De ambtelijk ondersteuner roept de deelnemers van het periodiek overleg bijeen door middel van een schriftelijke kennisgeving. Tevens draagt de ambtelijk ondersteuner er zorg voor dat deze kennisgeving, vergezeld van de agenda en de vergaderstukken, tenminste tien werkdagen van tevoren in het bezit is van alle deelnemers.

  • 5. De ambtelijk ondersteuner maakt van het periodiek overleg een verslag dat binnen twee weken aan de leden wordt verzonden.

  • 6. De Adviesraad Sociaal Domein overlegt minimaal twee keer per jaar met de wethouder en de ambtelijk ondersteuner.

Artikel 11 Vergadering en verslaglegging

  • 1. De oproeping ter vergadering geschiedt ten minste tien werkdagen voor de vergadering door de voorzitter met opgaaf, voor zover mogelijk, van de te behandelen onderwerpen. In geval van spoed worden de vergaderingen tenminste vijf werkdagen van te voren, aan de leden per uitnodiging bekendgemaakt.

  • 2. De gemeente stelt de ambtelijk ondersteuner beschikbaar om bij de vergaderingen aanwezig te zijn ten behoeve van de informatievoorziening aan de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 3. De voorzitter is bevoegd andere ambtenaren, externe deskundigen en belanghebbenden uit te nodigen om bij de vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein aanwezig te zijn om tijdens de vergadering gewenste informatie te verstrekken en/of toelichting te geven.

  • 4. Het college faciliteert de vergaderingen (minstens 4 en maximaal 11 per jaar) middels een vergaderaccommodatie (inclusief vergaderfaciliteiten, verslaglegging e.a. administratieve ondersteuning, koffie en thee). De voorzitter, secretaris en de ambtelijk ondersteuner bereiden de vergadering voor.

  • 5. De secretaris draagt zorg voor de verzending van het (on)gevraagde advies naar het college van B&W.

  • 6. Van de vergadering wordt een verslag gemaakt en ter vaststelling aangeboden aan de leden van de Adviesraad Sociaal Domein. Als het verslag is vastgesteld, wordt het verslag openbaar gemaakt via de communicatiekanalen van de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 7. Als er een besloten overleg wordt gepland, wordt er een afzonderlijk verslag opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt, tenzij de Adviesraad Sociaal Domein anders beslist. Het verslag van een besloten overleg ligt vertrouwelijk ter inzage bij de Adviesraad Sociaal Domein.

Artikel 12 Openbaarheid

  • 1. De vergaderingen en adviezen van de Adviesraad Sociaal Domein zijn openbaar. De vergaderdata zullen door de ambtelijk ondersteuner via de lokale media, aan de inwoners van Voorne aan Zee kenbaar worden gemaakt.

  • 2. Een vergadering wordt voor het publiek gesloten indien een meerderheid van de aanwezige leden dit verlangen of de voorzitter het nodig acht. De Adviesraad Sociaal Domein besluit vervolgens dat (verder) in besloten zitting zal worden vergaderd, indien blijkt dat bij (verdere) openbare beraadslaging private of openbare belangen door de openbaarheid wezenlijk zouden kunnen worden geschaad.

Artikel 13 Spreekrecht

  • 1. De voorzitter stelt toehoorders bij een openbare vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein op hun verzoek in de gelegenheid het woord te voeren tijdens de vergadering.

  • 2. Een verzoek, als bedoeld in het vorige lid, dient voor het begin van de vergadering, hetzij schriftelijk, hetzij mondeling, bij de secretaris of ambtelijk ondersteuner te worden ingediend, onder vermelding van het punt of de punten waarover men het woord wil voeren. Vervolgens wordt de voorzitter op de hoogte gebracht.

  • 3. Onmiddellijk na de opening van een vergadering stelt de voorzitter, degene die een daartoe strekkend verzoek heeft ingediend, in de gelegenheid het woord te voeren over niet op de agenda staande, maar wel op het terrein van de Adviesraad Sociaal Domein liggende punten.

  • 4. Bij de behandeling van ieder agendapunt, met uitzondering van de rondvraag, stelt de voorzitter de toehoorder, die gebruik wil maken van zijn spreekrecht, in de gelegenheid het woord te voeren over het aan de orde zijnde agendapunt, voordat de leden en de voorzitter daarover in eerste termijn het woord voeren.

  • 5. Voor de toehoorder die in de gelegenheid wordt gesteld het woord te voeren, geldt een spreektijd van ten hoogste 5 minuten per agendapunt.

  • 6. Per agendapunt kan de voorzitter bepalen dat de totale spreektijd van degenen die in de gelegenheid worden gesteld het woord te voeren, ten hoogste 15 minuten bedraagt.

  • 7. De voorzitter kan toehoorders, die de hun toegemeten spreektijd overschrijden of die zich op onbehoorlijke of beledigende wijze uitdrukken, het woord ontnemen.

Artikel 14 Besluitvorming

  • 1. De Adviesraad Sociaal Domein kan alleen officiële besluiten nemen indien tenminste de helft van het aantal leden en de voorzitter of de vicevoorzitter ter vergadering aanwezig zijn. De aanwezigheid blijkt uit het verslag wat opgemaakt is van de betreffende vergadering.

  • 2. Alleen de leden van de Adviesraad Sociaal Domein hebben stemrecht. Stemmen bij volmacht wordt uitgesloten.

  • 3. Alle besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen van de aanwezige leden.

  • 4. Over alle zaken wordt mondeling gestemd. Bij staking van stemmen vindt in dezelfde vergadering direct een herstemming plaats. Als ook in dat geval de stemmen staken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. In dit geval worden de afzonderlijke meningen van de leden van de Adviesraad Sociaal Domein aan het college medegedeeld.

  • 5. Stemming over personen geschiedt schriftelijk met gesloten stembiljetten. Blanco en niet-geldig uitgebrachte stemmen ( ter uitsluitende beoordeling aan de voorzitter) worden geacht niet te zijn uitgebracht. Leidt een herstemming ten gevolge van gelijkheid van stemmen niet tot een besluit, dan wordt besloten door de (plaatsvervangend) voorzitter.

  • 6. Minderheidsstandpunten worden op verzoek van de betreffende leden toegevoegd zowel aan de besluitenlijst , als aan een voorstel/advies aan het college.

  • 7. De Adviesraad Sociaal Domein neemt besluiten zonder last of ruggespraak.

  • 8. De leden onthouden zich van stemming over keuzes, voordrachten of aanbevelingen die hen persoonlijk aangaan.

  • 9. Bij een spoedeisend karakter kan de Adviesraad Sociaal Domein ook buiten de vergadering besluiten nemen, mits alle leden in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk of per e-mail hun mening te uiten en een meerderheid van de leden geen bezwaar maakt tegen deze wijze van besluitvorming.

Artikel 15 Advisering

  • 1. De adviesraad Sociaal Domein streeft ernaar zijn adviezen uit te brengen in consensus. Indien dit niet mogelijk is wordt er een verdeeld advies uitgebracht, waarbij wordt toegelicht waarom er geen consensus is bereikt. Dit minderheidsstandpunt wordt aan het advies toegevoegd.

  • 2. De adviezen van de Adviesraad Sociaal Domein worden schriftelijk gegeven.

  • 3. De leden onthouden zich van advisering over keuzes, voordrachten of aanbevelingen die hen persoonlijk aangaan.

  • 4. Bij spoedeisend karakter kan de Adviesraad Sociaal Domein ook buiten de vergadering adviezen geven, mits alle leden in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk of per e-mail hun mening te uiten en een meerderheid van de leden geen bezwaar maakt tegen deze wijze van advisering.

Artikel 16 Jaarverslag

  • 1. Jaarlijks vóór 1 april maakt de Adviesraad Sociaal Domein een verslag van de werkzaamheden over het afgelopen jaar. Dit verslag wordt aangeboden aan het college en wordt tevens ter kennisgeving aangeboden aan de gemeenteraad.

Artikel 17 Vergoedingen

  • 1. Voor het uitvoeren van de taken van de Adviesraad Sociaal Domein stelt het college jaarlijks een budget beschikbaar, waarvan de hoogte wordt bepaald door de gemeenteraad bij vaststelling van de begroting. Het budget bestaat uit:

    • a.

      Een vergoeding voor de leden van de Adviesraad Sociaal Domein. De vergoeding voor de leden betreft een vast bedrag per maand conform artikel 96, lid 2 van de gemeentewet, zoals genoemd in het artikel 14, lid 1 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. In de overeenkomst met de leden wordt het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden uiteengezet en welke inspanningen van de leden worden verwacht. De voorzitter en de secretaris van de Adviesraad Sociaal Domein ontvangen een maandelijkse vergoeding van de leden vermenigvuldigd met factor 1,5. De vergoeding zal jaarlijks worden geïndexeerd.

    • b.

      Een vergoeding voor bijkomende kosten zoals: een vergoeding voor ondersteuning, deskundigheidsbevordering, reis- en parkeerkosten, PR of raadpleging van de achterban.

Artikel 18 Geheimhouding

  • 1. Aan de leden van de Adviesraad Sociaal Domein kan door de gemeente tijdelijke of permanente geheimhouding worden opgelegd ten aanzien van de door de gemeente verstrekte informatie.

  • 2. Het besluit tot geheimhouding, alsmede de duur en de inhoud daarvan dient vooraf kenbaar te zijn gemaakt. De geheimhoudingsplicht vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de Adviesraad Sociaal Domein.

Artikel 19 Geschillen betreffende deze verordening

  • 1. Over geschillen, voortkomend uit de toepassing van deze verordening, beslist het college, gehoord door de Adviesraad Sociaal Domein.

Artikel 20 Slotbepalingen

  • 1. Het college maakt het bestaan van de Adviesraad Sociaal Domein algemeen bekend. Daarnaast zorgt het college voor bekendmaking van de verordening.

  • 2. De Adviesraad Sociaal Domein ontvangt van gemeentewege alle informatie die nodig is voor zijn taakvervulling, op een zodanig tijdstip dat er daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming.

  • 3. De Adviesraad Sociaal Domein verstrekt aan het College alle gewenste inlichtingen over zijn werkzaamheden.

  • 4. De Adviesraad Sociaal Domein evalueert zijn functioneren eens per jaar.

  • 5. De samenwerking tussen het college en de Adviesraad Sociaal Domein wordt eens per jaar geëvalueerd.

  • 6. Aanvullingen en wijzigingen van deze verordening worden vastgesteld door de gemeenteraad.

  • 7. Het college beslist over geschillen die voortkomen uit deze verordening en kan ter uitvoering van deze verordening nadere voorschriften en/of regels geven, nadat de Adviesraad Sociaal Domein daarover is gehoord.

  • 8. Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet eerder plaats dan de Adviesraad Sociaal Domein daarover is gehoord.

  • 9. Ten dienste van zijn functioneren stelt de Adviesraad Sociaal Domein een huishoudelijk reglement op.

Artikel 21 Citeertitel

De Verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening Adviesraad Sociaal Domein Voorne aan Zee 2023.

Artikel 22 Inwerkingtreding van de verordening

Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2023.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 23 maart 2023

De raad voornoemd,

de griffier,

de voorzitter,