Ondermandaatbesluit team ruimte gemeente Oldebroek 2023

Geldend van 01-09-2023 t/m heden

Intitulé

Ondermandaatbesluit team ruimte gemeente Oldebroek 2023

De manager van het team ruimte,

Overwegende dat:

  • -

    het college een nieuwe mandaatregeling heeft vastgesteld, te weten de ‘Mandaatregeling gemeente Oldebroek 2023’;

  • -

    deze in werking treedt per 1 september 2023;

  • -

    de oude Mandaatregeling gemeente Oldebroek 2018 en alle mandaat- en ondermandaatbesluiten, met uitzondering van mandaten aan derden, komen te vervallen;

  • -

    in de nieuwe mandaatregeling er in beginsel voor is gekozen alle wettelijke bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders en van de burgemeester, aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur en de teammanagers toe te kennen conform het zogenaamde ‘omgekeerde mandaatprincipe’, met uitzondering van die bevoegdheden die specifiek zijn voorbehouden aan het college (bijlage 1 bij de regeling) en de burgemeester (bijlage 2 bij de regeling);

  • -

    hierbij de nadruk ligt op slagvaardigheid van de gemeentelijke organisatie, met als uitgangspunt dat bevoegdheden in beginsel op een zo laag mogelijk niveau worden uitgeoefend;

  • -

    hiermee wordt bereikt dat de meeste bevoegdheden zijn gemandateerd, want alle bevoegdheden die niet specifiek zijn voorbehouden aan het college of de burgemeester zijn dus gemandateerd;

  • -

    de gemeentesecretaris en de teammanagers op grond van artikel 5, tweede lid, van de Mandaatregeling de bevoegdheid hebben om ondermandaat aan medewerkers toe te kennen;

  • -

    de bevoegdheid tot ondermandaat op grond van de regeling niet mogelijk is voor de bevoegdheden die expliciet zijn voorbehouden aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur (bijlage 3 bij de regeling of de teammanagers (bijlage 4 bij de regeling);

  • -

    de teammanager van het team ruimte middels dit besluit gebruik maakt van de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat.

Gelet op:

  • -

    afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • -

    artikel 10:9 van de Awb;

  • -

    artikel 5, tweede en derde lid, van de Mandaatregeling gemeente Oldebroek 2023;

B E S L U I T

  • 1.

    Ondermandaat te verlenen aan de medewerkers genoemd in de tot dit besluit behorende onder-mandaatlijst team ruimte 2023, welke als bijlage is bijgevoegd;

  • 2.

    Dit ondermandaat wordt verleend onder de voorwaarden en met in achtneming van de Mandaat-regeling gemeente Oldebroek 2023;

  • 3.

    Dit besluit treedt in werking op 1 september 2023;

  • 4.

    Dit besluit kan worden aangehaald als “Ondermandaatbesluit team ruimte gemeente Oldebroek 2023".

Ondertekening

Oldebroek, 13 juli 2023

D.J. de Groote

manager team Ruimte

Bijlage: ondermandaatlijst team ruimte 2023

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijke basis

Toegekend aan

Overgedragen aan

Overgedragen aan

Overgedragen aan

Voorwaarden/Opmerkingen

 

collegebevoegdheden

 
 
 
 
 
 

1

Alle besluiten en bevoegheden die niet op grond van bijlage 1, 3 of 4 van het mandaatbesluit exclusief zijn voorbehouden aan college, gemeentesecretaris of teammanager

Awb, Gem.wet, bijzondere wetten, verordeningen

college

teammanager

adviseur, medewerker ontwikkeling, medewerker beleiduitvoering, medewerker handhaving

 
 
 

burgemeestersbevoegdheden

 
 
 
 
 
 

2

Besluiten tot het niet in behandeling nemen van aanvragen of meldingen

artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht en/of bijzondere wet of gemeentelijke verordening

burgemeester

teammanager

adviseur, medewerker ontwikkeling, medewerker beleiduitvoering, medewerker handhaving

 
 

3

besluiten tot het vaststellen van de hoogte van de dwangsom bij niet tijdig beslissen

artikel 4:8 Algemene wet bestuursrecht

burgemeester

teammanager

adviseur, medewerker ontwikkeling, medewerker beleiduitvoering, medewerker handhaving

 
 

4

verdagen, opschorten of verlengen beslistermijn

artikel 4:14, 4:15 Algemene wet bestuursrecht en/of bijzondere wet of gemeentelijke verordening

burgemeester

teammanager

adviseur, medewerker ontwikkeling, medewerker beleiduitvoering, medewerker handhaving

 
 

5

Besluit tot het voeren van correspondentie van informatieve/verzoekende aard en het mondeling of schriftelijk verstekken van informatie en gegevens van feitelijke en objectieve aard inzake aangelegenheden de eenheid/team betreffende.

Art. 1:3 Awb en/of Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

burgemeester

teammanager

adviseur, medewerker ontwikkeling, medewerker beleiduitvoering, medewerker handhaving

 
 

6

Nader advies vragen aan het Landelijk Bureau Bibob ten behoeve van een onderzoek over de integriteit van een betrokkene.

Artt. 5, 5a, 6 jo. 7 wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob).

burgemeester

teammanager

adviseur, medewerker ontwikkeling, medewerker beleiduitvoering, medewerker handhaving

 
 

7

Het doen van aangifte van vernieling, diefstal van en/of inbraak in gemeentelijke eigendommen.

Artt. 171, tweede lid en 172 Gemw.

burgemeester

teammanager

adviseur, medewerker ontwikkeling, medewerker beleiduitvoering, medewerker handhaving

 
 

8

Besluiten tot het verbinden van voorschriften en beperkingen aan een verleende vergunning of ontheffing.

art. 1:6 APV

burgemeester

teammanager

adviseur, medewerker ontwikkeling, medewerker beleiduitvoering, medewerker handhaving

 
 

9

ondertekening van overeenkomsten als uitvoering van collegebesluiten waarvoor krachtens deze ondermandaatlijst ondermaat geldt

171, tweede lid Gemeentewet

burgemeester

teammanager

adviseur, medewerker ontwikkeling, medewerker beleiduitvoering, medewerker handhaving