Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR699974
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR699974/1
NOTA RESERVES EN VOORZIENINGEN (2023), GEMEENTE BRUMMEN
Geldend van 24-03-2023 t/m 20-11-2024 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2023
Intitulé
NOTA RESERVES EN VOORZIENINGEN (2023), GEMEENTE BRUMMENKenmerk Z078943/D394517
DE RAAD VAN DE GEMEENTE BRUMMEN,
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 07 februari 2023 met kenmerk D394513;
Gehoord het behandeladvies van het forum van 09 maart 2023;
HEEFT BESLOTEN:
- 1.
De Nota Reserves en Voorzieningen (2023) (D400697) vast te stellen;
- 2.
Een Voorziening Verlofsparen in te stellen en deze te vullen met de gespaarde bovenwettelijke vakantieuren;
- 3.
De Bestemmingsreserve Afvalstoffenheffing te wijzigen in een Voorziening Afvalstoffenheffing.
INHOUDSOPGAVE
1. INLEIDING
1.1 Algemeen
1.2 Doelstelling
1.3 Leeswijzer
2. ONDERSCHEID RESERVES EN VOORZIENINGEN
2.1 Wettelijk kader
2.2 Functies reserves en voorzieningen
2.3 Vorming en aanwending
2.4 Rente
3. OVERZICHT RESERVES EN VOORZIENINGEN
3.1 Algemene Reserve
3.2 Bestemmingsreserves
3.3 Voorzieningen
1. INLEIDING
1.1 Algemeen
Voor u ligt de nota reserves en voorzieningen 2023.
In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) staan de regels voor de verantwoording van reserves en voorzieningen vermeld. Het instellen van bestemmingsreserves en de hoogte van de toevoegingen en onttrekkingen is voorbehouden aan de raad.
De raad kan aanvullende regels stellen en doet dit ook, namelijk via de Financiële verordening en deze nota reserves en voorzieningen.
Deze nota geeft het kader weer voor het instellen, muteren en opheffen van reserves en voorzieningen. De huidige nota reserves en voorzieningen dateert van 2020 en wordt geactualiseerd met deze nota. Reden voor deze actualisatie is dat er de afgelopen jaren een aantal nieuwe reserves en voorzieningen zijn en in het komende jaar worden gevormd. Met deze nota leggen we de kaders voor deze nieuwe reserves en voorzieningen vast. De nota reserves en voorzieningen 2023 treedt in werking op 1 januari 2023.
1.2 Doelstelling
De belangrijkste doelstelling van deze nota is om het beleid voor reserves en voorzieningen vast te leggen.
1.3 Leeswijzer
In hoofdstuk 2 zijn de begrippen, kaders en functies van reserves en voorzieningen weergegeven. Paragraaf 2.3 gaat over de vorming en onttrekking van reserves en voorzieningen en paragraaf 2.4 over hoe we omgaan met rente. In hoofdstuk 3 volgt een beschrijving per reserve en voorziening.
2. ONDERSCHEID RESERVES EN VOORZIENINGEN
2.1 Wettelijk kader
Algemeen
Het belangrijkste verschil tussen reserves en voorzieningen is dat de raad bij reserves een grote vrijheid heeft om de bestemming te wijzigen. De reserves behoren daarmee tot het eigen vermogen. Bij voorzieningen is deze beleidsvrijheid er niet. Voorzieningen behoren tot het vreemd vermogen.
Schematisch ontstaat het volgende beeld:
Reserve |
Voorziening |
- is gevormd door bestemming van het resultaat |
- is (verplicht) gevormd door het nemen van een last bij het bepalen van het resultaat |
- Is vrij besteedbaar voor de raad |
- heeft een verplichte bestedingsrichting |
- behoort tot het eigen vermogen |
- behoort tot het vreemd vermogen |
Reserves
De reserves kennen op basis van artikel 43 BBV, de volgende onderverdeling:
- a.
algemene reserves
- b.
bestemmingsreserves
Deze tweedeling wordt in alle Planning & Control documenten gehanteerd. Bij de jaarstukken wordt het rekeningsaldo van het voorgaand jaar onder de algemene reserves apart inzichtelijk gemaakt.
De algemene reserve vormt het vrij besteedbare eigen vermogen en kent geen specifieke bestemming. In Brummen hanteren we één algemene reserve. Dit komt de transparantie en duidelijkheid ten goede.
Een bestemmingsreserve is eigen vermogen waar de raad een gerichte bestemming aan heeft gegeven. De bestemming kan alleen door een raadsbesluit gewijzigd worden. Belangrijk is dat bestemmingsreserves niet negatief mogen staan. Het presenteren van negatieve
bestemmingsreserves leidt tot een kunstmatige verhoging van de algemene reserve. Dit geeft een verkeerd beeld van de financiële positie en het beschikbare weerstandsvermogen (zie Nota Weerstandsvermogen en risicobeheersing).
Voorzieningen
Artikel 44 BBV bepaalt de wijze waarop voorzieningen worden gevormd.
Binnen het BBV worden twee soorten voorzieningen onderscheiden. De eerste soort gaat over risico’s die de waarde van een bezitting nadelig kunnen beïnvloeden. Voorbeelden zijn de voorziening dubieuze debiteuren en de voorziening risico’s bouwgrond exploitatie. Deze voorzieningen vallen niet onder het vreemd vermogen maar zijn correcties op de activazijde van de balans (de bezittingen). Deze voorzieningen vormen geen onderdeel van de kaders in deze nota.
De tweede soort zijn voorzieningen aan de passivazijde (de schulden). Deze voorzieningen maken onderdeel uit van het vreemd vermogen en zijn niet toe te wijzen aan een specifieke activapost. Ze zijn nodig als dekking voor de kosten van aangegane verplichtingen en/of risico’s. Deze voorzieningen maken wel onderdeel uit van deze nota.
2.2 Functies reserves en voorzieningen
Reserves en voorzieningen kennen een aantal functies die hieronder worden toegelicht.
De financieringsfunctie
Reserves kunnen worden gebruikt als eigen financieringsmiddel omdat ze onderdeel uitmaken van het totale vermogen van de gemeente.
De bufferfunctie
Er wordt een “spaarpot” gecreëerd om onvoorziene toekomstige uitgaven op te kunnen vangen en bestaande risico’s te kunnen dekken.
De bestedingsfunctie
Bestemmingsreserves hebben een bestedingsfunctie.
De inkomensfunctie
Er is sprake van een inkomensfunctie als er structureel gelden aan reserves worden onttrokken ter dekking van structurele lasten, bijvoorbeeld zoals bij de reserve recreatie en toerisme.
De egalisatiefunctie
Reserves en voorzieningen kunnen worden gevormd om tarieven of baten en lasten over de jaren heen gelijkmatig te verdelen. Pieken en dalen in de exploitatie kunnen zodoende worden vermeden. Ongewenste schommelingen in tarieven die aan derden in rekening worden gebracht kunnen door middel van een egalisatiereserve worden opgevangen.
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s
Voorzieningen voor de verplichtingen, verliezen en risico’s zijn qua tijdstip en omvang onzeker, maar de omvang is redelijkerwijs wel te schatten.
Voorzieningen waarvoor heffing wordt geheven
Voorzieningen waarvoor een heffing wordt geheven hebben een egalisatiefunctie. Dat betekent dat tegenvallers bij de inkomsten kunnen gedekt worden uit deze voorziening dan wel grote verwachte stijgingen van de dotatie kunnen worden afgevlakt.
2.3 Vorming en aanwending
Reserves
Het instellen van een reserve vindt plaats met een raadsbesluit.
Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserve mogen gedurende het jaar plaatsvinden op basis van het betreffende doel van de reserve. Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserve moeten zijn gedekt door een raadsbesluit. Dit kan expliciet bij resultaatbestemming in het kader van de jaarrekening of de bestuursrapportages, maar ook vooraf bij de vaststelling van de begroting. Deze besluiten moeten tijdig, voor het einde van het begrotingsjaar, via een begrotingswijziging zijn verwerkt.
Het college is gemachtigd om tot een bedrag van telkens € 25.000 uitgaven te doen, die gedekt worden uit een bestemmingsreserve. De uitgaven moeten passen binnen de doelstelling en de hoogte van deze reserve. Het college legt over deze uitgaven achteraf in een bestuursrapportage of jaarstukken verantwoording af. Daardoor kan de onttrekking als rechtmatig worden beschouwd.
De reserve wordt opgeheven op het moment dat het doel vervalt of wanneer de vastgestelde
einddatum is verstreken. Het saldo van de bestemmingsreserve valt vrij en wordt toegevoegd aan de algemene reserve. Het opheffen van een reserve kan alleen door een raadsbesluit.
Uitgangspunt van beleid is om het aantal reserves zo beperkt mogelijk te houden. In beginsel betekent dit dat er alleen een algemene reserve is en een beperkt aantal duidelijk omlijnde bestemmingsreserves.
Voorzieningen
Voorzieningen worden ingesteld om aan een reeds bekende verplichting te kunnen voldoen. De hoogte van deze verplichting is van tevoren vast te stellen. Waar bij reserves de toevoegingen en onttrekkingen via de resultaatbestemming plaatsvinden, is dat bij voorzieningen anders. De vorming van een voorziening gebeurt ten laste van de exploitatie. Onttrekkingen aan de voorzieningen komen niet ten laste van de exploitatie, maar direct ten laste van de gevormde voorziening. Concreet betekent dit dat de raad door het toevoegen van bedragen aan voorzieningen, instemt met deze voorzieningen en daarmee ook met de aanwending.
In de begroting en de jaarstukken wordt de raad geïnformeerd over de uitvoering van de betreffende activiteiten. Indien een verplichting wegvalt, vallen de nog resterende middelen vrij ten gunste van de exploitatie. Dit heeft een positief effect op het rekeningresultaat. Mocht de hoogte van de verplichting alsnog hoger zijn dan eerder verwacht, komt de verhoging via het rekeningresultaat ten laste van de algemene reserve.
Iedere voorziening moet de omvang hebben van de betreffende verplichting of het betreffende risico. De voorziening mag dus niet groter of kleiner zijn.
Beheersplannen zijn een instrument om het niveau van een onderhoudsvoorziening te bepalen. Deze hebben vooral betrekking op het periodiek terugkerend onderhoud van kapitaalgoederen, zoals wegen, groen, riolering en gebouwen. Met het onderhoud van kapitaalgoederen is een substantieel deel van de begroting gemoeid. Een helder en volledig inzicht is daarom van belang voor een goed inzicht in de financiële positie.
Voor het instellen en opheffen van een voorziening is een collegebesluit nodig, evenals voor onttrekkingen en dotaties aan deze voorziening.
Nieuwe regelgeving
In de Notitie lokale heffingen van de commissie BBV is de volgende stellige uitspraak opgenomen: “indien een voorziening onderhoud (artikel 44, lid 1, sub c BBV) onvoldoende is onderbouwd dan komen deze gelden niet in een reserve maar in een voorziening ex. artikel 44, lid 2 BBV. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de baten uit lokale heffingen die aan het einde van het belastingjaar niet zijn besteed omdat begrote lasten zoals investeringen en (onderhouds)werkzaamheden niet zijn uitgevoerd.
Artikel 44, lid 2 BBV waarborgt dat bijdragen van de burger via tarieven in bepaalde gevallen specifiek gereserveerd blijven voor lasten behorende bij die activiteit van de gemeente. Met dit artikel kan de raad ook sturen op gelijkmatige ontwikkeling van tarieven door een egalisatievoorziening te vormen. Er is dus een keuze om egalisatie te bereiken door artikel 44, lid 1 en artikel 44, lid 2 BBV te gebruiken. Het is van belang dat deze keuze transparant voorgelegd wordt aan de raad en dat de administratie inzicht biedt op dit punt zodat monitoring mogelijk is.
Stellige uitspraak Het is toegestaan om de bijdragen van derden (baten tarieven) in te zetten ten behoeve van tariefegalisatie. De middelen worden dan op begrotingsbasis gedoteerd aan een voorziening ex artikel 44, lid 2 BBV. Er moet extracomptabel worden aangetoond dat deze middelen binnen een redelijke termijn ingezet worden ter bestrijding van de lasten waarvoor een heffing is opgelegd.
Aanbeveling De commissie BBV adviseert dat in het geval dat een gemeente kiest voor tariefegalisatie dit vast te leggen in een raadsbesluit.
De gemeente Brummen zet de huidige reserve afvalstoffenheffing in voor tariefegalisatie. Dat betekent dat deze reserve moet worden omgezet naar een voorziening. Verderop in deze notitie wordt dit nader uitgewerkt.
Instellen voorziening Verlofsparen
Aanleiding:
In de CAO Gemeenten 2021-2022 is de mogelijkheid opgenomen voor medewerkers om vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren te sparen. Met dit verlofsparen kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning. Deze vakantie-uren verjaren niet. Dit kan gaan leiden tot verlofstuwmeren die bijvoorbeeld ingezet gaan worden om eerder met pensioen te gaan.
Aangezien bij verlofsparen sprake is van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook een onvoorspelbare afbouw kennen, dient hiervoor volgens de BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) een voorziening te worden gevormd.
Op dit moment kan geen inschatting worden gemaakt van de mogelijke hoogte van de te vormen voorziening. Dit is afhankelijk van het aantal medewerkers dat gebruik maakt van de mogelijkheid om bovenwettelijke vakantie-uren te sparen en het aantal vakantie-uren dat hiervoor wordt gespaard. Aan het einde van elk boekjaar zal daarom in de jaarrekening het bedrag worden vastgesteld dat vanuit de exploitatie aan deze voorziening moet worden toegevoegd. Dit bedrag wordt bepaald door het aantal vakantie-uren dat door de medewerkers wordt ingezet, te vermenigvuldigen met het uurtarief van het functieniveau van de betreffende medewerkers. Het uurtarief is het maximum van de functieschaal. Dit uurtarief wordt jaarlijks bepaald, waardoor stijgingen door indexeringen (CAO- en premiestijgingen) worden meegenomen.
Voor de voorziening hebben we wel inzicht wie er vakantie-uren spaart en hoeveel vakantie-uren worden gespaard, maar het moment van opname van deze uren is onbekend. Hierover kunnen we dus geen voorspelling doen. Dit betekent ook dat het niet mogelijk is om de voorziening op basis van netto contante waarde te berekenen. We kunnen alleen een nominale stand per balansdatum opmaken en het jaarlijkse effect van indexatie verwerken in de voorziening.
2.4 Rente
Conform het BBV is het toegestaan om rente toe te rekenen aan reserves. In Brummen wordt geen rente toegerekend. Het toerekenen van rente aan reserves creëert een fictieve rentelast. Dit gaat ten koste van de eenvoud en transparantie, en belast bovendien de begroting.
Op basis van artikel 45 BBV zijn rentetoevoegingen aan voorzieningen niet toegestaan.
3. OVERZICHT RESERVES EN VOORZIENINGEN
3.1 Algemene Reserve
Algemene Reserve |
|
Doel |
Opvangen van risico’s en dekken van incidentele uitgaven als het weerstandsvermogen ruim voldoende is. |
Functie |
Bufferfunctie |
Dotatie |
Op basis van het financieel herstelplan wordt in de begroting jaarlijks een bedrag vastgesteld dat toegevoegd wordt ter versterking van het weerstandsvermogen. Een positief jaarrekeningresultaat wordt in de reserve gestort, tenzij de raad het resultaat anders bestemt. |
Onttrekkingen |
Een negatief jaarrekeningresultaat wordt aan de reserve onttrokken. Incidentele uitgaven kunnen bij uitzonderlijk raadsbesluit onttrokken worden als het weerstandsvermogen ruim voldoende is (weerstandsratio is 1,6 of meer). |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
3.2 Bestemmingsreserves
Toerisme en Recreatie |
|
Doel |
De reserve wordt gebruikt om de kosten voor het versterken van de toeristisch-recreatieve sector te dekken, zoals infrastructurele maatregelen, lokaal gastheerschap, promotie en marketing en de (co)financiering van passende initiatieven. |
Functie |
Inkomensfunctie, bestedingsfunctie |
Dotatie |
De dotatie aan de reserve bedraagt jaarlijks een door de raad nader te bepalen percentage van de toeristenbelasting, vast te stellen in de begroting. |
Onttrekkingen |
De bestaande jaarlijks structurele lasten voor het versterken van het toeristisch karakter van de gemeente worden aan de reserve onttrokken. Daarnaast kunnen incidentele lasten ten behoeve van het doel uit deze reserve worden gedekt. |
Plafond |
€ 600.000 |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Behoedzaamheidsreserve |
|
Doel |
De reserve wordt gebruikt om de financiële nadelen van accresbijstellingen in de circulaires van het gemeentefonds (deels) te dekken. |
Functie |
Bufferfunctie |
Dotatie |
Bij positieve accres bijstellingen in de circulaires van het gemeentefonds wordt 25% toegevoegd aan de reserve. |
Onttrekkingen |
Bij negatieve accres bijstellingen kan 25% van het nadeel uit de reserve worden getrokken. |
Plafond |
€ 1.000.000 |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Grondexploitatie |
|
Doel |
Reservering van de latere afdrachten van de Ligt op Groen gelden aan de reserve Ligt op Groen. Daarnaast dient deze reserve als een buffer voor de niet voorziene verliezen binnen de grondexploitaties. |
Functie |
Bufferfunctie, bestedingsfunctie |
Dotatie |
Via winstneming /-bestemming. Naar rato van verkoop van een aantal woningen of bij bedrijventerreinen het aantal te verkopen m2 op een grondcomplex wordt een dotatie gedaan van de gerealiseerde winst aan deze reserve. |
Onttrekkingen |
Bij afsluiting van grondcomplexen vindt een dotatie plaats aan de Bestemmingsreserve Ligt op Groen. Dat gaat om een bedrag per woning of bij bedrijventerreinen per m2 bij winstneming. |
Plafond |
Geen. |
Looptijd |
Doorlopend. |
Voorstel |
Handhaven. |
Klimaat en Duurzaamheid |
|
Doel |
De reserve is bedoeld voor dekking van de incidentele kosten van duurzaamheidsprojecten. |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Dotatie |
De reserve wordt gevoed met een structureel bedrag vanuit de begroting. |
Onttrekkingen |
Zijn gericht op projecten in het kader van klimaat en duurzaamheid. Hierbij moet op de eerste plaats worden gedacht aan kosten zoals warmtetransitie, CO2-reductie, wateropgave en ruimtelijke adaptatie, lokale initiatieven en circulariteit. |
Plafond |
Geen. |
Looptijd |
Doorlopend. |
Voorstel |
Handhaven. |
Ligt op Groen |
|
Doel |
De reserve is bedoeld voor dekking van de kosten voor versterking van landschapskenmerken en de verbetering van omgevingswaarden. |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Dotatie |
De reserve wordt gevoed door bijdrages uit woningbouwinitiatieven. We innen deze bijdrages via grondexploitaties. Tot en met 2020 waren de afdrachten van de Ligt op Groen gelden als een kostenpost in de bouwcomplexen opgenomen. Dat mag niet meer binnen het BBV. Daarom zal in het vervolg bij afsluiting van een grondcomplex een bedrag worden toegevoegd aan deze bestemmingsreserve. |
Onttrekkingen |
Zijn gericht op de groene kwaliteit van ons gebied. Hierbij moet op de eerste plaats worden gedacht aan kosten voor versterking van landschapskenmerken en verbetering van omgevingswaarden. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Ruimte voor Eerbeek / Eerbeek Loenen 2030 |
|
Doel |
De reserve wordt ingezet voor incidenteel procesgeld en voor cofinanciering en investeringen in het kader van het programma. |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Dotatie |
Inkomsten vanuit subsidies en cofinanciering. Op regionaal, provinciaal, landelijk en Europees niveau. Subsidies voor de organisatie van het programma en subsidies voor daadwerkelijke investeringen in de gebiedsopgaven. Als bij de jaarstukken blijkt dat er vanuit de exploitatie budgetten voor Ruimte voor Eerbeek en/of Eerbeek Loenen 2030 niet volledig besteed zijn kan de raad besluiten om deze toe te voegen aan de reserve. |
Onttrekkingen |
Op basis van het programmaplan worden beschikbare middelen ingezet voor procesgeld (zoals kosten onderzoeken, advies, personeel, bestemmingsplan en deskundigheid) en voor (co)financiering en investeringen in het kader van het programma. De reserve kan ook aangewend worden om verliezen binnen het programma Ruimte voor Eerbeek te dekken. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Corona |
|
Doel |
Doelmatige besteding van de rijksmiddelen voor Corona ten behoeve van inwoners en organisaties. |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Dotatie |
Toevoeging van ontvangen rijksgelden |
Onttrekkingen |
Subsidies en bijdragen die betrekking hebben op de gevolgen voor inwoners en organisaties van de Coronapandemie |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Tijdelijk zonder specifieke einddatum |
Voorstel |
Handhaven |
Centrum Brummen |
|
Doel |
Ontwikkeling centrumgebied van het dorp Brummen. |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Dotatie |
Dotaties vinden plaats uit de positieve saldi van de grondexploitaties en verkopen van onroerende goederen welke onderdeel zijn van het Plan van Aanpak Kern Brummen. |
Onttrekkingen |
Onttrekkingen bestaan uit investeringen en bijdragen aan de diverse deelgebieden, openbare ruimte in het centrum van Brummen en negatieve grondexploitaties, welke onderdeel zijn van het Plan van Aanpak Kern Brummen. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
3.3 Voorzieningen
Voorziening verlofsparen |
|
Doel |
Voorziening ter dekking van de kosten van vervanging bij het opnemen van langdurig als gevolg van de mogelijkheid tot verlofsparen door medewerkers met ingang van 2022. |
Functie |
Verplichtingen en/of risico’s |
Dotatie |
Toevoeging op basis van de jaarlijks werkelijk gespaarde uren |
Onttrekkingen |
Onttrekking conform de jaarlijkse opname van de uren. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
|
Wijzigen Reserve Afvalstoffenheffing in Voorziening Afvalstoffenheffing
Aanbestedingsresultaten, efficiencyvoordelen of een hogere gerealiseerde capaciteit mogen in een bestemmingsreserve worden opgenomen. Een voorziening ex artikel 44 lid 2 BBV moet gebruikt worden indien wordt gekozen voor tariefegalisatie waarbij aangetoond moet worden dat deze middelen binnen een redelijke termijn ingezet worden voor toekomstige lasten. Bij de afvalstoffenheffing is dit het geval. Vandaar dat de bestemmingsreserve wordt omgezet in een voorziening.
Afvalstoffenheffing |
|
Doel |
Egalisatie van de kosten/tarieven van de huishoudelijke afvalverwijdering. |
Functie |
Egalisatiefunctie |
Dotatie |
Bij overdekking(meer baten dan lasten bij het bepalen van de jaarrekening) wordt er toegevoegd aan de voorziening. |
Onttrekkingen |
De reserve wordt ingezet om meerjarig een gelijkmatige tariefstelling te hanteren. |
Plafond |
Geen. |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Bestemmingsreserve afvalstoffenheffing omzetten in een voorziening afvalstoffenheffing. |
Overige voorzieningen
Pensioenaanspraken wethouders |
|
Doel |
Voorziening voor pensioenverplichtingen van pensioengerechtigde wethouders die per 31 december 2009 de pensioenleeftijd nog niet hadden bereikt en overige (oud)-wethouders vanaf 2020. |
Functie |
Verplichtingen en/of risico’s. |
Dotatie |
Toevoeging op basis van jaarlijks te maken actuariële berekening |
Onttrekkingen |
Onttrekking conform de jaarlijkse realisatie. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Wachtgeld Bestuurders |
|
Doel |
Voorziening ter dekking van de kosten van wachtgeld van bestuurders. |
Functie |
Verplichtingen en/of risico’s. |
Dotatie |
Toevoeging op basis van jaarlijks te maken doorrekening. |
Onttrekkingen |
Onttrekking conform de jaarlijkse realisatie. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
WW uitkeringen werknemers |
|
Doel |
Voorziening ter dekking van de kosten van WW uitkeringen van werknemers. |
Functie |
Verplichtingen en/of risico’s |
Dotatie |
Toevoeging op basis van jaarlijks te maken doorrekening. |
Onttrekkingen |
Onttrekking conform de jaarlijkse realisatie. Als overheidswerkgever zijn wij voor het ambtelijk personeel eigen risicodrager in het kader van de Werkloosheidwet. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven. |
Afloopkosten complex Elzenbos |
|
Doel |
Voorziening voor de kosten van de nog te verkopen gronden van het afgesloten deel grondexploitatie Elzenbos. |
Functie |
Verplichtingen en/of risico’s |
Dotatie |
Niet voorzien |
Onttrekkingen |
Kosten bouwrijp maken van de nog te verkopen gronden. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Tot einde complex Elzenbos |
Voorstel |
Handhaven |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen |
|
Doel |
Voorziening ter dekking van de kosten van groot onderhoud van gemeentelijk onroerend goed. |
Functie |
Egalisatiefunctie. |
Dotatie |
De voorziening wordt jaarlijks gevoed op basis van het actuele beheersplan. |
Onttrekkingen |
De werkelijke lasten worden aan de voorziening onttrokken. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Voedselbos |
|
Doel |
Voorziening ter dekking van diverse (aanleg)kosten in het project. |
Functie |
Verplichtingen en/of risico’s |
Dotatie |
Vanuit de bouwgrondexploitatie Elzenbos is een bijdrage aan dit project geleverd. |
Onttrekkingen |
Diverse (aanleg)kosten vanuit dit project. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Tot uitputting. |
Voorstel |
Handhaven |
Wegenonderhoud |
|
Doel |
Voorziening ter dekking van groot onderhoud van de asfalt- en elementverhardingen en oppervlaktebehandelingen. |
Functie |
Egalisatiefunctie. |
Dotatie |
De voorziening wordt jaarlijks gevoed op basis van het actuele beheersplan. |
Onttrekkingen |
De werkelijke lasten worden aan de voorziening onttrokken. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Onderhoud Lantaarnpalen |
|
Doel |
Voorziening ter dekking van de kosten voor het schilderen van de lantaarnpalen. |
Functie |
Egalisatiefunctie. |
Dotatie |
De voorziening wordt gevoed ten laste van de exploitatiebegroting, op basis van het actuele beheerplan. |
Onttrekkingen |
Alle werkelijke lasten worden aan de voorziening onttrokken. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven Voor het schilderwerk van stalen masten wordt een schilderinterval aangehouden van 7 tot 10 jaar. De lantaarnpalen worden geleidelijk aan vervangen door aluminium masten, waardoor bijschilderen niet meer aan de orde is. Deze voorziening zal derhalve geleidelijk aan worden geleegd, waarna het kan worden opgeheven. |
Rioolrenovaties |
|
Doel |
Voorziening om een gelijkmatige belasting van de exploitatie te verkrijgen en daarmee een gelijkmatige ontwikkeling van de rioolheffing. Het doel is het opvangen van investerings- en kapitaallasten van de riolering. |
Functie |
Voorzieningen waarvoor heffing wordt geheven, Egalisatiefunctie. |
Dotatie |
De ontwikkeling van de stortingen en de gehele ontwikkeling van de toekomstige kosten wordt in beeld gebracht op basis van het gemeentelijke rioleringsplan (GRP). |
Onttrekkingen |
Alle werkelijke lasten worden aan de voorziening onttrokken. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Rioolheffing |
|
Doel |
Egalisatie van de kosten/tarieven van de instandhouding van het rioolstelsel. |
Functie |
Voorzieningen waarvoor heffing wordt geheven, egalisatiefunctie. |
Dotatie |
Stellige uitspraken commissie BBV. Het is toegestaan om bijdragen van derden (baten van de heffing) in te zetten ten behoeve van tariefegalisatie. De middelen worden dan op begrotingsbasis gedoteerd aan de voorziening ex artikel 44 lid 2 BBV. |
Onttrekkingen |
De voorziening wordt ingezet om meerjarig een gelijkmatige tariefstelling te hanteren. De middelen moeten binnen een redelijke termijn ingezet worden ter bestrijding van de lasten waarvoor een heffing is opgelegd. |
Plafond |
Geen |
Looptijd |
Doorlopend |
Voorstel |
Handhaven |
Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze nota treedt in werking op de dag na die van besluitvorming en werkt terug tot en met 1 januari 2023;
- 2.
De Nota Reserves en Voorzieningen 2020 vervalt;
- 3.
Deze nota wordt aangehaald als Nota Reserves en Voorzieningen (2023)
Ondertekening
Dit besluit is genomen tijdens de openbare raadsvergadering van 23 maart 2023.
De gemeente raad van gemeente Brummen,
Voorzitter A.J. van Hedel
Griffier D.D. Balduk
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl