Regeling vervalt per 01-07-2024

Subsidieregeling stimuleren kennis- en leerfunctie Expertisecentrum Limburg

Geldend van 02-08-2023 t/m 30-06-2024

Intitulé

Subsidieregeling stimuleren kennis- en leerfunctie Expertisecentrum Limburg

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roermond,

  • -

    gelet op artikel 156 lid 3 van de Gemeentewet;

  • -

    gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 16-03-2023 (delegatiebesluit zaaknummer 73192-2020);

  • -

    gelet op het bepaalde in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    gelet op de Regeling specifieke uitkering instandhouding en doorontwikkeling expertisecentra jeugdhulp (d.d. 19 maart 2021, kenmerk 1841816-219543-J), op basis waarvan gemeente Roermond de coördinatie voor de inrichting en opzet van het Expertisecentrum Limburg namens de gemeenten in de 4 betreffende jeugdhulpregio’s heeft;

Besluit

Vast te stellen de Subsidieregeling stimuleren kennis- en leerfunctie Expertisecentrum Limburg.

Artikel 1 Begripsbepalingen (reikwijdte en definities)

  • 1. Alle begrippen die in deze Subsidieregeling staan en die geen nadere beschrijving hebben, betekenen hetzelfde als in de Jeugdwet, de Algemene wet bestuursrecht en/of de Regeling specifieke uitkering randvoorwaardelijke functies jeugdhulp.

  • 2. In deze Subsidieregeling wordt verstaan onder:

    • a.

      Bovenregionaal Expertisecentrum Jeugdhulp Limburg (BEL): de wijze en vorm waarop de jeugdhulpregio’s in Limburg invulling geven aan de landelijke opdracht expertisecentra jeugdhulp;

    • b.

      Jeugdregio: een regionaal samenwerkingsverband waarin gemeenten samenwerken voor uitvoering van jeugdhulptaken;

    • c.

      Regionaal expertteam (RET): team dat is samengesteld uit professionals / vertegenwoordigers vanuit jeugdzorgpartners per Jeugdhulpregio dat samenkomt om integraal te adviseren en indien mogelijk te ondersteunen bij Complexe casussen;

    • d.

      Verwijzer: partij die bevoegd is om jeugdhulp te indiceren (huisarts, medisch specialist, jeugdarts, gecertificeerde instelling, professionals in de gemeentelijke toegang, rechters).

    • e.

      Initiatief: een activiteit gericht op het vergroten van kennis/expertise van professionals die werkzaamheden verrichten binnen de Jeugdhulp of het ontwikkelen van materialen/methoden ondersteunend aan de werkzaamheden van professionals en/of aan de doelen van het Expertisecentrum Limburg.

    • f.

      wet: de Jeugdwet

Artikel 2 Doel van de subsidieregeling

Deze Subsidieregeling sluit aan bij de kennis- en leerfunctie van het BEL en heeft als doel het stimuleren van Initiatieven die bijdragen aan het ontwikkelen, vergroten en verspreiden van kennis onder professionals binnen de sector jeugdhulp en daarmee de hulpverlening voor jeugdigen en hun gezin in een kwetsbare positie verbeteren. Bij op grond van deze subsidieregeling uit te voeren initiatieven dient gewerkt te worden aan het verminderen van de complexiteit van de situatie van jeugdigen/gezinnen of dient een bijdrage geleverd te worden aan het voorkomen van een complexere situatie.

Artikel 3 Subsidieaanvrager

Een subsidie voor Initiatieven op basis van deze regeling kan worden aangevraagd door organisaties, zijnde een rechtspersoon actief binnen de jeugdhulp, verwijzers als bedoeld in de wet en Regionale Expertteams die gevestigd zijn in en hulp/ondersteuning bieden aan jeugdigen in de provincie Limburg. De subsidieaanvrager dient bereid te zijn het gesubsidieerde Initiatief kosteloos ter beschikking te stellen aan de regio gedurende een samen te bepalen periode of aantal keren dat het Initiatief aangeboden wordt.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Deze Subsidieregeling richt zich vanuit de kennis- en leerfunctie van het BEL op het vergroten van kennis en expertise bij organisaties, zijnde een rechtspersoon actief binnen de jeugdhulp, verwijzers als bedoeld in de wet en Regionale Expertteams die gevestigd zijn in en hulp/ondersteuning bieden aan jeugdigen in de provincie Limburg.

In het kader van deze Subsidieregeling komen voor subsidie in aanmerking Initiatieven betreffende activiteiten gericht op leren, analyseren en reflecteren van elkaar en van specifieke casuïstiek. De activiteiten dienen toepasbaar te zijn voor een bredere doelgroep (niet gericht op één casus).

Artikel 5 Subsidiecriteria

Een aanvraag voor subsidie voor een Initiatief moet voldoen aan de volgende criteria:

  • a.

    het Initiatief is aantoonbaar effectief en/of vernieuwend in het jeugdhulplandschap in Limburg.

  • b.

    het Initiatief draagt bij aan een duurzaam beter passende ondersteuning voor jeugdigen met complexe problemen of het Initiatief draagt bij aan het verbeteren van ondersteuning aan jeugdigen en hun gezin om te voorkomen dat hulpvragen (nog) complexer worden. Leer

  • c.

    het Initiatief wordt ontwikkeld in samenwerking met partners in de Jeugdhulpregio zoals zorgaanbieders, verwijzers, jeugdhulpregio’s, RET’s en ervaringsdeskundigen.

  • d.

    het Initiatief wordt ontwikkeld in één of meer Jeugdhulpregio’s in Limburg en na afronding voor de gehele provincie, tijdelijk kosteloos, beschikbaar gesteld. Hiermee wordt bijgedragen aan het samen leren, waarbij geleerde lessen gedeeld worden.

  • e.

    het Initiatief geeft inzicht in de activiteiten aan het BEL en reflecteert samen met het BEL over werkzame factoren en aandachtspunten.

Artikel 6 Subsidieplafond

  • 1. Per aanvraag kan maximaal € 50.000 worden aangevraagd.

  • 2. Het subsidieplafond voor deze Subsidieregeling bedraagt €200.000 per jaar.

Artikel 7 Indieningsvereisten

  • 1. De aanvrager dient bij een aanvraag voor een subsidie voor een Initiatief een plan van aanpak met de volgende gegevens te overleggen:

    • -

      Een omschrijving van het Initiatief en hoe dit bijdraagt aan de doelen van het BEL;

    • -

      Een omschrijving hoe het initiatief bijdraagt aan de gestelde criteria in artikel 5

    • -

      Een omschrijving van de doelgroep;

    • -

      Een omschrijving van het te verwachten effect of resultaat;

    • -

      Omschrijving van de deelnemende professionals/organisaties;

    • -

      Op welke wijze ervaringsdeskundigen of gezinnen betrokken worden;

    • -

      Hoe het Initiatief bijdraagt aan de doelen leren en kennisdeling;

    • -

      Hoe het Initiatief na afronding tijdelijk kosteloos in Limburg kan worden aangeboden aan belanghebbenden bijvoorbeeld voor een bepaald aantal keren of aantal deelnemers;

    • -

      Een gespecificeerde begroting van de kosten van het Initiatief.

  • 2. Bij een eerste aanvraag voor verstrekking van een subsidie door het college dienen de volgende stukken te worden overlegd:

    • -

      De statuten van de organisatie

    • -

      Een opgave van de bestuurssamenstelling

    • -

      Een opgave van de met de organisatie gelieerde rechtspersonen

    • -

      Alle andere informatie die de aanvragen nodig acht voor goede beoordeling van de aanvraag

    Indien zich in de periode van de subsidiëring wijzigingen voordoen ten aanzien van de statuten, bestuurssamenstelling of gelieerde personen, dient het college hiervan onverwijld in kennis te worden gesteld.

  • 3. Bij een aanvraag door een samenwerkingsverband, dient een penvoerder te zijn aangewezen. Hiertoe dient bij de aanvraag een rechtsgeldig getekend machtigingsbesluit te worden toegevoegd.

Artikel 8 Tijdvak indienen subsidieaanvragen en beoordeling

  • 1. Aanvragen voor een subsidie moeten tenminste 8 weken voor aanvang van het Initiatief worden ingediend.

  • 2. Aanvragen voor een subsidie kunnen worden ingediend tot 1 juli 2024. Hierbij geldt dat één aanvraag voor één Initiatief kan worden ingediend per aanvrager.

  • 3. De beoordeling van de aanvraag vindt plaats door te toetsen aan de in artikel 2 opgenomen doelen, de in artikel 5 opgenomen criteria en de in artikel 10 opgenomen weigeringsgronden. Het college kan zich bij de beoordeling laten adviseren door vertegenwoordigers van de Jeugdhulpregio’s.

  • 4. Als na de beoordeling als bedoeld in het vorige lid blijkt dat meerdere aanvragen als positief worden beoordeeld maar het totale subsidieplafond is bereikt, krijgt de eerder ingediende aanvraag voorrang boven de later ingediende aanvraag. Als peildatum geldt daarbij de datum dat de aanvraag volledig is ingediend. Als ook hierin geen onderscheid gemaakt kan worden, dan vindt er loting plaats.

Artikel 9 Subsidieverlening en beslistermijn

  • 1. Op aanvragen voor subsidie wordt binnen 8 weken na indiening beslist.

  • 2. De hoogte van de toe te kennen subsidie voor een Initiatief wordt bepaald aan de hand van de ingediende begroting, het beschikbare budget en bedraagt nooit meer dan de maximale uitvoeringskosten.

  • 3. Indien besloten wordt tot bevoorschotting, dan wordt dat in het besluit tot subsidieverlening opgenomen en worden in dat besluit de hoogte en de termijnen van de voorschotten bepaald.

  • 4. Het college kan aan de subsidieverlening nadere verplichtingen verbinden.

Artikel 10 Weigeringsgronden

Het college weigert een aanvraag tot subsidieverlening indien:

  • a.

    de aanvraag niet voldoet aan de genoemde doelstelling en criteria van deze regeling;

  • b.

    de activiteiten niet gericht zijn op de doelgroep in de provincie Limburg;

  • c.

    de subsidieaanvraag betrekking heeft op reguliere activiteiten van scholing, training en onderzoek.

Artikel 11 Verantwoording en subsidievaststelling

  • 1. Binnen 13 weken na afloop van het Initiatief, doch uiterlijk op 1 april 2024, dient aanvrager een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in. Bij de aanvraag tot vaststelling dient een inhoudelijke en financiële onderbouwing ingediend te worden.

  • 2. Op aanvragen tot vaststelling van de subsidie wordt binnen 8 weken na indiening beslist.

  • 3. Als blijkt dat bij de uitvoering van het Initiatief (op onderdelen) is afgeweken van de subsidieverlening kan het college de verleende subsidie lager of op ‘nihil’ vaststellen.

  • 4. Subsidies tot een bedrag van €5.000,- worden verleend onder gelijktijdige vaststelling. Vanwege het uitgangspunt dat geleerde lessen en effecten gedeeld worden, is aanvrager verplicht om het Initiatief binnen 3 maanden na afronding daarvan als gereed te melden en schriftelijk de inhoudelijke resultaten van het Initiatief te delen met het college.

Artikel 12 Inwerkingtreding en looptijd

  • 1. Deze Subsidieregeling treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekendgemaakt en vervalt van rechtswege op 1 juli 2024.

  • 2. Na het vervallen van de Subsidieregeling behoudt deze zijn rechtskracht ten aanzien van nog te nemen besluiten op grond van een tijdig ingediende aanvraag tot vaststelling dan wel tegen een besluit op grond van deze Subsidieregeling ingediende bezwaarschriften.

Artikel 13 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Subsidieregeling stimuleren kennis- en leerfunctie Expertisecentrum Limburg’.

Ondertekening

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roermond in zijn vergadering van 18 juli 2023.

Burgemeester en wethouders van Roermond,

De (wnd) secretaris, R. Dragt

de (wnd) burgemeester, O. Hoes

Algemene toelichting

Deze subsidieregeling is slechts één onderdeel van de functie leren van het Bovenregionaal Expertisecentrum Jeugdhulp Limburg. Het is daarmee onderdeel van een groter geheel van een beleids- en uitvoeringscyclus, met politieke, bestuurlijke, financiële, juridische en – uiteraard – inhoudelijke aspecten. Met deze subsidieregeling kunnen organisaties werkzaam binnen de jeugdhulp of aangrenzende domeinen initiatieven indienen gericht op de leerfunctie van het Bovenregionaal Expertisecentrum Jeugdhulp Limburg voor jeugdigen waar complexe problematiek speelt.

Vervolgens regelt deze regeling de daadwerkelijke toekenning en afrekening per ingediend en akkoord bevonden Initiatief.

Artikelsgewijze toelichting

In deze artikelsgewijze toelichting worden enkel die bepalingen behandeld die nadere toelichting behoeven.

Artikel 1 Begripsbepalingen (reikwijdte en definities)

Voor enkele definities wordt in het eerste lid aangesloten bij artikel 1 in de Jeugdwet en/of artikel 1 van de Algemene wet bestuursrecht. Begrippen die in een van deze wetten voorkomen, beteken hetzelfde in deze subsidieregeling en behoeven daardoor geen nadere beschrijving.

Artikel 2 Doel van de subsidieregeling

Deze Subsidieregeling sluit aan bij de kennis- en leerfunctie van het BEL. Het doel van deze Subsidieregeling ligt daarmee in lijn van de Regeling specifieke uitkering (SPUK) randvoorwaardelijke functies jeugdhulp. Specifiek heeft deze Subsidieregeling als doel om bij te dragen aan de ontwikkeling van kennis. In artikel 3 van de genoemde SPUK staan de activiteiten vermeld waarvoor een specifieke uitkering kan worden verstrekt.

Artikel 3 Subsidieaanvrager

Een subsidie voor Initiatieven op basis van deze regeling kan worden aangevraagd door organisaties die direct actief zijn binnen de jeugdhulp, zoals verwijzers en aanbieders. Ook kunnen Initiatieven gebaseerd op samenwerkingen tussen deze organisaties en partijen aangrenzend aan het jeugdhulpveld worden ingediend, zoals volwassen zorg of onderwijs. In de aanvraag dient in ieder geval een organisatie met een bestaande relatie met een van de Jeugdregio’s in Limburg, zoals een contracteerde aanbieder of gesubsidieerde verwijzer, betrokken te zijn in de aanvraag en bij voorkeur penvoerder te zijn.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Deze Subsidieregeling richt zich vanuit de kennis- en leerfunctie van het BEL op het vergroten van kennis en expertise bij organisaties actief binnen de jeugdhulp, verwijzers, Regionale Expertteams die gevestigd zijn in en hulp/ondersteuning bieden aan jeugdigen in de provincie Limburg. Daarnaast past het Initiatief dat wordt ingediend binnen de Regeling specifieke uitkering (SPUK) randvoorwaardelijke functies jeugdhulp. Het gaat dan om artikel 3 en 4 waar de Expertisenetwerken worden benoemd.

Artikel 5 Subsidiecriteria

Dit artikel omvat inhoudelijke vereisten aan de subsidieverlening. Deze vereisten passen binnen de kaders zoals genoemd in de Regeling specifieke uitkering (SPUK) randvoorwaardelijke functies jeugdhulp. In de aanvraag voor het Initiatief dienen alle genoemde vereisten toegelicht te worden.

Artikel 6 Subsidieplafond

De hoogte van de subsidie wordt vastgesteld op maximaal € 50.000,- per aanvraag met een totaal subsidieplafond van € 200.000,-

Artikel 7 Indieningsvereisten

Dit artikel omvat de indieningsvereisten aan de subsidieverlening, welke nodig zijn om de wettelijk te kunnen verlenen.

Artikel 8 Tijdvak indienen subsidieaanvragen en beoordeling

Dit artikel bevat het tijdvak voor indienen van de Initiatieven en de termijn waarbinnen door het college op de aanvraag voor subsidie beoordeeld wordt.

Artikel 9 Subsidieverlening en beslistermijn

Dit artikel bevat de termijn waarbinnen door het college op de aanvraag beoordeeld wordt. Het college beslist gelijktijdig op de aanvraag om subsidieverlening als op de aanvraag om bevoorschotting. Gemakshalve is hier bepaald dat de aanvraag om subsidieverlening als vanzelf ook inhoudt de aanvraag om bevoorschotting.

Artikel 10 Weigeringsgronden

Het college weigert de subsidie in ieder geval als niet (of onvoldoende) kan worden voldaan aan een van de gestelde vereisten in artikel 5 en 7.

Artikel 11 Verantwoording en subsidievaststelling

De aanvraag tot vaststelling van de subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 2, tweede lid, wordt gedurende de looptijd van de subsidie jaarlijks uiterlijk ingediend voor 1 april van het daaropvolgende kalenderjaar. Wanneer een Initiatief volledig wordt uitgevoerd in één kalenderjaar is één eindverantwoording voldoende. Wanneer een Initiatief meer kalenderjaren omvat wordt gewerkt met tussenverantwoording(en) en eindverantwoording. Initiatieven tot een bedrag van € 5.000,- worden verleend onder gelijktijdige vaststelling

Artikel 12 Inwerkingtreding en looptijd

Dit artikel bevat de datum van de inwerkingtreding en geeft de looptijd weer.

Artikel 13 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Subsidieregeling stimuleren kennis- en leerfunctie Expertisecentrum Limburg’.