Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR699642
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR699642/1
Nota Straatreclame Zuidplas
Geldend van 27-07-2023 t/m heden
Intitulé
Nota Straatreclame ZuidplasBeleidregels voor het maken van reclame in de openbare ruimte
Afdeling VROM A13.003966
Februari 2014
Beslispunten
- 1)
De Nota Straatreclame Zuidplas (bijlage A13.003966) vast te stellen onder het voorbehoud dat de raad in zal stemmen met de aanpassingen in de APV;
- 2)
Mandaat te verlenen aan het afdelingshoofd van de afdeling Openbare Werken voor de uitvoeringaspecten van het straatreclamebeleid;
- 3)
De Nota Straatreclame Zuidplas ter informatie aan de raad toe te sturen;
- 4)
Een offertetraject in te gaan waarin, met de gestelde eisen uit de Nota Straatreclame Zuidplas, gezocht wordt naar een exploitant.
1 Inleiding
1.1 Doelstelling
De Nota Straatreclame Zuidplas heeft twee doelstellingen.
De nota legt de voorwaarden van de gemeente vast voor wat betreft het toestaan van straatreclame. Met die voorwaarden moet een rustig straatbeeld ontstaan.
Om extra opbrengsten te genereren wordt de nota vervolgens gebruikt om een aanbestedingtraject in te gaan. Exploitanten worden uitgenodigd in te schrijven op het recht om in Zuidplas reclame te mogen maken. Daarbij moeten ze zich houden aan de in deze nota aangegeven voorwaarden. De financiële aspecten van straatreclame worden in het aanbestedingstraject verder uitgewerkt.
1.2 Definitie
Wat is straatreclame? In Zuidplas wordt onder straatreclame het volgende verstaan:
'Elke aanduiding van commerciële en niet-commerciële aard in de vorm van een opschrift, aankondiging en/of mededeling, voor zover deze in de openbare ruimte geplaatst is.' Deze definitie is ook opgenomen in Artikel 2:10a van de APV.
Waar moet dan aan gedacht worden:
- -
sandwichpanelen;
- -
lichtmastreclame;
- -
reclame in abri's;
- -
reclame in gemeentelijke informatiepanelen;
- -
spandoeken;
Wat is het niet:
- -
uitstalling van ondernemers als mobiele borden bijvoorbeeld nabij een winkel, een rek met kleding, uitgestalde groente (e.e.a. moet wel voldoen aan artikel 2:10 APV);
- -
eenvoudige wegbewijzering naar een object of plaats zonder beeldmerken ed.
2 Criteria
Op 24 september 2013 is de discussienota Straatreclame (Z13.001993) in de raad besproken. Een aantal criteria is benoemd: -Plaatsing, -vorm, -boodschap, -inkomsten, -lasten, -regelgeving, -handhaving en fankerend beleid.
2.1 Plaatsing
De plaatsing van straatreclame dient zodanig te zijn dat er geen (verkeers-) onveilige situatie ontstaat.
2.2 Vorm
De vormgeving van straatreclame dient zodanig te zijn dat het past bij een rustig straatbeeld, de reclame-uiting is niet overheersend en daarmee niet storend is in het straatbeeld. Voorbeeld: Schielandsingel in Zevenhuizen.
Het dient ook te voldoen aan duurzaam gebruik, geen onnodig verbruik van materialen. Voorbeeld: Herbruikbare sanwichborden in Moerkapelle en Zevenhuizen.
2.3 Boodschap
Reclame-uitingen mogen niet aanstootgevend of opruiend van karakter zijn. Daarnaast moet zorgvuldig omgegaan worden met het soort reclame nabij scholen en sportverenigingen.
2.4 Inkomsten
De opbrengsten die uit straatreclame zijn te genereren dienen meer dan kostendekkend te zijn. Het gaat dan om de kosten voor eventuele toetsing en eventuele vergunningverlening en handhaving.
2.5 Lasten
Initiatiefnemers mogen niet onredelijk belemmerd worden in het doen van reclame-uitingen door een buitenproportionele prijsvorming.
Regelgeving Duidelijke en eenvoudige regels dienen initiatiefnemers te wijzen op de mogelijkheden die er zijn.
2.6 Regelgeving
Duidelijke en eenvoudige regels dienen initiatiefnemers te wijzen op de mogelijkgheden die er zijn.
2.7 Handhaving
Door de juiste keuzes te maken in plaatsing, vorm, inkomsten/lasten en regels moet handhaving zo veel mogelijk overbodig zijn.
2.8 Flankerend beleid
Ten behoeve en ter waarborging van de vrijheid van meningsuiting zal de gemeente een aantal vrije plakplaatsen dienen te realiseren. Deze plakplaatsen zijn uitdrukkelijk niet bestemd voor commerciële buitenreclame of verkiezingsaffiches.
Sandwichpaneel aan de Schielandsingel in Zevenhuizen
3 Oplossingsrichting
Er is aangegeven dat er een voorkeur bestaat voor een oplossingsrichting waarbij vrije reclame wordt verboden in de APV en het aantal vaste plekken wordt uitgebreid. De te verwachte veranderingen in relatie tot de criteria zijn daarbij kort geschetst.
3.1 Straatbeeld: plaatsing en vormgeving
De verrommeling zal plaats maken voor een nettere, rustig ogende, openbare ruimte omdat er nog maar een beperkt soort vaste uitingen aanwezig is in de openbare ruimte, op vooraf bedachte plaatsen. Straatreclame zal een ondergeschikte rol in het straatbeeld hebben.
3.2 Inkomsten
Door het verkopen van meer vaste plekken worden er extra inkomsten gegenereerd. Door de afwezigheid van een alternatief in de vorm van vrije reclame zal de opbrengst daardoor niet neerwaarts worden beïnvloed.
3.3 Lasten voor de initiatiefnemer
Initiatiefnemers zullen merken dat ze altijd moeten gaan betalen voor het maken van reclame. Daarvoor leggen ze echter de verantwoordelijkheid voor plaatsing en verwijdering bij een exploitant en hoeven ze dit niet meer zelf te doen. Er blijven daardoor geen borden meer staan lang nadat bijvoorbeeld het evenement waarvoor ze zijn neergezet is afgelopen. Er komen meer mogelijkheden op vooraf aangewezen plekken. Prijsdifferentatie tussen commerciële en ideële partijen, verenigingen en vrijwilligersorganisaties is noodzakelijk. Dit betekent dat bijvoorbeeld verenigingen voor een veel lager tarief gebruik kunnen maken van reclameruimte. Daarnaast zal er voor verenigingen en voor ideële uitingen als, 'Wij gaan weer naar school', een mogelijkheid worden geboden in de vorm van spandoeken.
3.4 Regelgeving
De APV is uitgebreid met een artikel, Artikel 2:10a, waarin straatreclame wordt uitgesloten en waarin wordt gezegd dat het college kan bepalen wanneer het wel kan. In deze nota is beschreven onder welke voorwaarden reclame is toegestaan.
3.5 Handhaving
Dit instrument kan weer ter hand worden genomen. Er is immers een verbod tot het plaatsen van reclame. Extra inzet kan binnen bestaande taken worden uitgevoerd.
3.6 Vrije meningsuiting
Op grond van artikel 7 van de *rondwet, het recht op vrije meningsuiting, zal een vrije aanplakzuil in elk dorp worden gerealiseerd. Deze mag ook door verenigingen worden gebruikt.
4 Regels
De regels hebben tot doel dat de verrommeling plaats maakt voor een nettere openbare ruimte waar straatreclame een ondergeschikte rol in het straatbeeld zal hebben.
4.1 Vormgeving
Eenduidige vormgeving en uitstraling van straatmeubilair en dus ook straatreclame is van groot belang voor een zorgvuldig ingerichte en rustige openbare ruimte.
4.1.1 Sandwichpanelen
In Zuidplas kan gebruik gemaakt worden van sandwichpanelen om reclame op straat te maken. Daarbij moet aansluiting gevonden worden bij de vormgeving en afmetingen zoals die nu worden gehanteerd in de dorpen Zevenhuizen en Moerkapelle (A0 formaat en minimaal 0,30 m boven de grond).
- -
Eén soort of vergelijkbare vormgeving en kleurstelling;
- -
Niet verlicht.
4.1.2 Lichtmastreclame
In Zuidplas kan gebruik gemaakt worden van lichtmastreclame. Anders dan sandwichpanelen wordt lichtmastreclame hoog in de lichtmast geplaatst.
Aansluiten bij de vormgeving als nu gebruikt in het dorp Nieuwerkerk aan den IJssel.
- -
Eén soort of vergelijkbare vormgeving en kleurstelling
- -
Maximale afmeting is afhankelijk van de technische eisen;
- -
Een minimale doorrijdhoogte van 4.20 meter in verband met verkeersveiligheid is vereist;
- -
Niet verlicht of als lichtbak uitgevoerd;
4.1.3 Abri's
In Zuidplas kan gebruik gemaakt worden van abri's om straatreclame te maken. Een aantal abri's beschikt over een raamwerk om reclameposters in op te hangen.
Bestaande sandwichpanelen en lichtmastreclame in Zuidplas
Bestaande abri's in Zuidplas
4.1.4 Spandoeken
In elke dorp is er beperkt ruimte voor het ophangen van spandoeken. Een spandoek dient minimaal 4.20 meter boven de weg hangen. Dit in verband met de benodigde doorrijdhoogte voor vrachtwagens.
4.1.5 Plakzuilen
Er zal in elk dorp minimaal één plakzuil worden gerealiseerd. Deze ruimte wordt aangewezen om invulling te geven aan de vrije meningsuiting, de verspreiding van wildplakken te voorkomen, biedt verenigingen een mogelijkheid om een evenement aan te kondigen en kan ruimte bieden aan ideële uitingen. Een plakzuil dient te passen in een rustig straatbeeld.
Daarbij kan gedacht worden aan een zuil met een hoogte van 3.00- 4.00 meter met een doorsnede van 1.00 meter en van duurzaam materiaal.
Voorbeeld van een spandoek
Voorbeelden van plakzuilen
4.2 Plaatsing en aantallen
Op aangegeven routes mag een beperkt aantal reclame-uitingen worden geplaatst. Om te voorkomen dat er per wegvak of per segment rijweg te veel reclame-uitingen vlak bij elkaar staan wordt een minimale onderlinge afstand aangegeven. Deze regel zorgt er voor dat de reclame niet gaat overheersen en een rustig straatbeeld blijft bestaan.
Er moet wel een onderscheid gemaakt worden tussen sandwichpanelen en lichtmastreclame aan de ene kant en abri's, spandoeken en plakzuilen aan de andere kant. Bij de abri's zal er niets veranderen. Er komen er immers geen bij. De reclame in een abri is onderdeel van de abri. Het is gewoon straatmeubilair en het is daarmee niet extra storend in de openbare ruimte. Plakzuilen worden in zeer kleine aantallen toegepast. Per dorp worden één hooguit twee plekken aangewezen. Spandoeken worden gebruik voor tijdelijk niet commerciële campagnes als 'De scholen zijn weer begonnen' en zullen dus niet permanent de openbare ruimte vullen. Bij sandwichpanelen en lichtmastreclame gaat het om een aanzienlijk uitbreiding van het aantal mogelijke plaatsen. In zijn maximale omvang zal deze vorm van reclame echter niet storend zijn in de openbare ruimte en juist bijdragen aan de herkenbaarheid.
4.2.1 Sandwichborden en lichtmastreclame
Straatreclame in de vorm van sandwichpanelen kunnen worden toegepast langs aangegeven doorgaande routes. De onderlinge minimale afstand wordt gesteld op circa 150 meter over de lengte van een gekozen wegvak.
Straatreclame in de vorm van lichtmastreclame kan worden toegepast langs aangegeven doorgaande routes. De onderlinge minimale afstand wordt gesteld op 150 meter over de lengte van een gekozen wegvak. Uiteraard dient de plaatsing te voldoen aan de gestelde criteria en regels. In de kaartenbijlage zijn per dorp de wegvakken van de doorgaande routes aangegeven.
Moerkapelle:
- -
Bredeweg vanaf het kombord tot Moerkapelse Zijde kruising Hollevoeterlaan;
- -
Herenweg vanaf de Beatrixlaan, Dorpsstraat en Noordeinde tot het kombord;
- -
Moerdijkstraat.
Moordrecht:
- -
Ambachtsweg: tot de ringvaart;
- -
Land voor water;
- -
Middelweg-Kerlaan: van het kombord tot de ringvaart;
- -
Oostpolderweg: tot de ringvaart;
- -
Schielandse hoge zeedijk west vanaf het kombord, Schielandstraat, Vliet- straat, Sluislaan, Koninging Julianalaan, Kerklaan, Kerkplein, Oostbuurt- straat, Schielandse hoge zeedijk oost tot het kombord,
- -
Weidezoom-Sportlaan.
Nieuwerkerk aan den IJssel:
- -
Batavierlaan, Doortocht tot Raadhuisplein;
- -
Europalaan tot de rotonde van de N219;
- -
Hoofdweg: van het kombord tot de rotonde;
- -
Kerklaan: vanaf het kombord tot de Dorpsstraat;
- -
Vrijheidslaan;
- -
Prins Willem Alexanderlaan, Eureka;
- -
J.A. Beijrinkstraat tot de Prins Willem Alexanderlaan;
- -
Ringvaartlaan-Raadhuisplein-Zuidplaslaan.
Zevenhuizen:
- -
Burgemeester Boerstraat, Schielandsingel, WethouderKreftlaan, Noordelijk Dwarsweg tot de Knibbelweg;
- -
Swanlaweg-Burgemeester Klinkhamerweg-Zuidplasweg: tussen de komborden;
- -
Opril;
- -
Dorpsstraat.
4.2.2 Abri's
Straatreclame in de vorm van abri's kan alleen worden toegepast in abri's met reclameruimte. Zuidplas telt 34 abri's allen met een display mogelijkheid. In de kaartenbijlage zijn per dorp de abri's aangegeven.
4.2.3 Spandoeken
Voor de spandoeken van 'De scholen zijn weer begonnen' is een fink aantal plekken aangewezen. Daarbij moet aangetekend worden dat de gemeente zorg draagt voor het ophangen daarvan.
Moerkapelle:
- -
Bredeweg ter hoogte van Knijf
- -
Moerkapelse Zijde ter hoogte van de Hollervoeterlaan. Tussen het info bord en een boom in.
Moordrecht:
- -
Middelweg-Kerklaan: naast de brug;
- -
Koningin Julianastraat-Bernhardstraat: naast de brug.
Nieuwerkerk aan den IJssel:
- -
Kerklaan-Schielandweg; bij de verkeerslichten;
- -
Waterdrager;
- -
Zuidplaslaan: bij de rotonde;
- -
Europalaan/Hoofdweg; bij de rotonde;
- -
Schielandweg-Europalaan; bij de rotonde.
Zevenhuizen:
- -
Hoek Burgemeester Klinkhamerweg-Noordelijke Dwarsweg;
- -
Hoek Tweemanspolder-Noordeinde.
Oud Verlaat
- -
Aan de school de Nessevliet.
Op veel van deze plaatsen hangt het spandoek tussen de bomen of bestaat er een grondconstructie die het tijdelijk plaatsen eenvoudig maakt.
Naast deze plekken bestaan er plekken voor spandoeken die het hele jaar mogen worden gebruikt.
Nieuwerkerk aan den IJssel:
- -
Waterdrager: toegankelijk vanaf het fietspad.
In de kaartenbijlage zijn per dorp de vaste spandoeken aangegeven.
4.2.4 Plakzuilen
De meest gebruikelijke plekken voor het realiseren van een plakzuil zijn gebieden waar veel langzaam verkeer is, zoals in dorpscentra en winkelcentra en op stations. Per dorp worden plekken aangewezen. Er kan een keuze gemaakt worden uit
Moerkapelle:
- -
Dorpsstraat; Moordrecht:
- -
nabij de Smidse; Nieuwerkerk aan den IJssel:
- -
nabij koopcentrum Dorrestein;
- -
nabij winkelcentrum De Reigerhof; Zevenhuizen:
- -
Dorpsstraat;
In de kaartenbijlage zijn per dorp de plakzuilen aangegeven.
Omdat de plakzuilen in winkelcentrumgebieden worden geplaatst zal de exacte plek in overleg met de winkeliersvereniging worden vastgesteld.
4.2.5 Conclusie
De combinatie van de verschillende uitingen zal geen rommelig openbare ruimte opleveren. Langs de doorgaande wegen met lichtmastreclame en sandwichborden zal sporadisch ook een abri in het beeld verschijnen. Dit wijkt niet af van het beeld dat er al is in Zuidplas.
4.3 Technische eisen
Voor de bevestiging van panelen en lichtmastreclame aan een lichtmast zal moeten worden voldaan aan de eisen die de beheerder van de lichtmasten daaraan stelt. De lichtmasten zijn in beheer bij de gemeente. Reclame mag in geen geval schade veroorzaken aan de lichtmast.
4.4 Eisen vanuit verkeersveiligheid
Op geen enkele wijze mag de plaatsing van reclame een gevaar vormen voor de verkeersveiligheid. De regels over omvang, plaats en het aantal panelen per wegvak waarborgen de verkeersveiligheid. In de digitale
publicatie van het CROW zijn richtlijnen opgenomen voor het plaatsen van bewegwijzering. Daar moet geplaatste reclame hoe dan ook aan voldoen. Ook in de Leidraad Inrichting Openbare Ruimte waarin de gemeentelijke voorkeuren voor de inrichting van de openbare ruimte zijn weergegeven wordt verwezen naar het CROW.
Om kort te gaan zijn er twee voorwaarden waaraan dan voldaan moet worden:
- -
reclame mag de doorgang niet belemmeren;
- -
reclame mag het zicht niet belemmeren.
4.5 Boodschap
Reclame-uitingen mogen niet aanstootgevend of opruiend van karakter zijn. Het is vooraf echter lastig te bepalen wat aanstootgevend of opruiend is.
Mensen denken nu eenmaal zeer verschillend over dat soort zaken. Aanstootgevendheid kan ook worden ingegeven door een grote herhaling van dezelfde boodschap. Spreiden van de uiting is dan een oplossing.
Mocht zich het geval voordoen dat iemand woonachtig in Zuidplas toch aanstoot neemt aan een reclame-uiting dan kan in eerste instantie de exploitant daarop aangesproken worden. De exploitant kan formeel echter niet beslissen over wat aanstootgevend is of niet. De bevoegdheid om over klachten te oordelen ligt uiteindelijk bij het college. Naar verwachting zal dit in de praktijk meevallen.
In een aantal gevallen is het vooraf eenvoudig te stellen dat iets aanstootgevend is. Regel daarbij is dat er geen reclame gemaakt mag worden voor seksartikelen en reclameboodschappen geen overbodig krenkende, racistisch of sexuele inhoud mag hebben. Daarnaast moet zorgvuldig omgegaan worden met het soort reclame nabij scholen en sportverenigingen.
Regel:
- -
binnen een straal van 100 meter rond scholen en sportverenigingen (waar veel kinderen komen) mag geen reclame gemaakt worden die specifiek gericht is op kinderen. Hierbij valt te denken aan snoep, snacks en speelgoed.
4.6 Tijd
Een aankondiging mag gedurende een beperkte tijd hangen. Twee weken voor het aangekondigde evenement en een week er na.
4.7 Handhaving
Door het verbod van straatreclame is het constateren van overtredingen betrekkelijk eenvoudig. Vanuit de gemeente zullen de toezichthouders van de openbare ruimte (handhaving/bikers) dit op zich nemen. Ook andere ambtenaren die bijvoorbeeld voor hun werk vaak buiten zijn kunnen hier aan bijdragen. In de APV is een algemene strafbepaling opgenomen. Overtreding van een artikel van de APV wordt gestraft met een hechtenis van ten hoogste drie maanden of een geldboete van de tweede categorie.
4.8 Opbrengsten & kosten
Door meer vaste plekken voor straatreclame kunnen extra inkomsten worden gegenereerd. Dat mag echter niet betekenen dat initiatiefnemers onevenredig moeten gaan betalen voor het maken van reclame.
Opbrengsten voor de gemeente
Het financiële verhaal voor de gemeente is tweeledig. Opbrengsten kunnen worden verhoogd en/of kosten kunnen worden verlaagd. In het vervolgtraject, de aanbesteding, zal hier verder op worden ingegaan.
Kosten voor de initiatiefnemer
Initiatiefnemers zullen merken dat ze altijd moeten gaan betalen voor het maken van reclame. Daarvoor leggen ze echter de verantwoordelijkheid voor plaatsing en verwijdering bij een exploitant en hoeven ze dit niet meer zelf te doen. Er blijven daardoor geen borden meer staan lang nadat bijvoorbeeld het evenement waarvoor ze zijn neergezet is afgelopen.
Prijsdifferentatie
Prijsdifferentatie tussen commerciële en ideële partijen, verenigingen en vrijwilligersorganisaties is noodzakelijk. Dit betekent dat bijvoorbeeld verenigingen voor een veel lager tarief gebruik kunnen maken van reclameruimte. Dit sluit aan bij contracten zoals die in de voormalige gemeenten zijn overeengekomen.
5 Kaartenbijlage
MOERKAPELLE
MOORDRECHT
NIEUWERKERK AAN DEN IJSSEL
ZEVENHUIZEN
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl