Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR699607
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR699607/1
Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2023-2024
Geldend van 27-07-2023 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2023-2024Inhoud
1 Inleiding
1.1 Ontwikkelingen in 2023 en 2024
1.2 Analyse van inzichten in vergunningverlening
1.3 Doelen uit het VTH beleidsplan
1.4 Opbouw van het Uitvoeringsprogramma VTH 2023-2024
2 Keuzes maken in de VTH-taken
2.1 Keuzes 2023-2024, wat doen we wel?
2.2 Keuzes 2023-2024, wat doen we niet?
2.3 Inzet capaciteit voor uitvoering van het uitvoeringsprogramma
2.4 Financiële middelen
2.5 Uitvoering van gemeentelijke toezichtstaken door en voor anderen
3 Wat gaan we doen?
3.1 Wat gaat Vergunningen doen in 2023-2024?
3.2 Wat doet Advies en Toezicht in 2023-2024?
3.3 Wat doen we in de openbare ruimte in 2023-2024?
3.4 Wat doen we op ondermijning in 2023-2024?
3.5 Wat doen we binnen bestaande bouw en Ruimtelijke Ordening in 2023-2024?
3.6 Wat gaan we doen op kinderopvang in 2023-2024?
3.7 Wat doen we bij de horeca in 2023-2024?
3.8 Wat doen we op het openbaar water in 2023-2024?
Bijlage 1 Beleidsontwikkelingen 2023-2024
1 Inleiding
Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) 2023-2024. In het Uitvoeringsprogramma VTH staat wat we1 nu in de praktijk gaan doen. Het Uitvoeringsprogramma volgt uit het nieuwe beleidsplan VTH 2023-2026. Dit beleidsplan is in april vastgesteld. Vanwege het tijdspad van het beleidsplan VTH 22023-2024 is dit Uitvoeringsprogramma voor één keer pas halverwege 2023 klaar.
Het Uitvoeringsprogramma heeft een looptijd van 2 jaar. Als er aanleiding voor is, passen we het Uitvoeringsprogramma tussentijds aan.
1.1Ontwikkelingen in 2023 en 2024
Hieronder staan de belangrijkste ontwikkelingen. Zie bijlage 1 voor een overzicht van alle beleidsontwikkelingen voor 2023-2024.
De Omgevingswet gaat op 1 januari 2024 in
2023 staat voor een groot deel in het teken van het voorbereiden op deze wet. Een omgevingsvisie is in voorbereiding. De werkprocessen maken we definitief. We houden ketentesten om te kijken welke afspraken we nog moeten maken. Medewerkers krijgen de laatste opleidingen van het opleidingstraject. We starten dit jaar met de omgevingstafel voor overleg over de plannen van bewoners en bedrijven.
Tegelijk met de Omgevingswet gaat de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in
Hierdoor komt het toezicht voor een deel bij private partijen te liggen. In 2023 bepalen we bij welke risico’s we nog toezicht willen uitvoeren. Daarom maken we kaders voor de risicobeoordeling. Nog niet alle bouwwerken vallen meteen onder de Wkb. De toezichthouders voeren dan ook nog steeds controles op bouwwerken uit.
De twee wetten dwingen ons tot een andere manier van vergunningverlening en het houden van toezicht. Om dit op te vangen, maken we nieuw uitvoeringsbeleid voor de Wkb. In dit beleid leggen we vast hoe we het toezicht uitvoeren.
We kijken naar een nieuw legesmodel
Met het ingaan van de Omgevingswet komt er een verschuiving van vergunningsplicht naar meer vergunningsvrij. Hierdoor komt er meer aandacht te liggen op toezicht en handhaving, terwijl daarvoor maar beperkt budget beschikbaar is. (Minder legesinkomsten door minder vergunningaanvragen).
We voorbereiden ons voor op de aanpassing in de Wet elektronische publicaties
Deze wet verplicht de gemeente om al onze bekendmakingen, mededelingen en kennisgevingen op onze website te plaatsen. Vanaf 1 juli 2023 moet iedereen alle documenten digitaal kunnen bekijken. Dat betekent dat bij de documenten in het Gemeenteblad een link moet staan naar onze website. Via die link zijn dan alle stukken digitaal beschikbaar voor iedereen.
Organisatie ontwikkelingen dwingen tot het maken van keuzes
Daarnaast hebben we nog te maken met een hoge werkdruk. Voor de uitvoering van sommige taken is wel budget, maar kunnen we geen personeel vinden.
We kunnen niet alle wettelijke taken actief oppakken. Dit speelt vooral bij de thema’s bestaande bouw en ruimtelijke ordening, horeca en water. We laten in dit Uitvoeringsprogramma daarom ook zien wat we niet kunnen doen op deze thema’s in 2023-2024.
Er is een trend gaande dat er steeds meer taken bij de gemeente belanden. Dat geldt met name voor taken en verantwoordelijkheden die bij de politie zijn ondergebracht. Gezien de beperkte capaciteit kan de gemeente deze taken niet zomaar overnemen. Als er taken bijkomen dan betekent dat, dat we andere taken niet meer kunnen doen.
1.2Analyse van inzichten in vergunningverlening
Inzet vergunningverlening
Hieronder staan de werkelijke en te verwachten aantal vergunningaanvragen en meldingen voor 2023.
Voor de te verwachten aantallen vergunningen sluiten we aan bij de cijfers over 2022. De komst van de Omgevingswet brengt extra werk met zich mee. Daarnaast verwachten we aan het einde van het jaar meer aanvragen. Veel aanvragers willen waarschijnlijk nog gebruik maken van de oude Wabo-procedures.
In 2023 verwachten we dat er 37 woningbouwprojecten vanuit het programma MAAK2 komen. De vergunningaanvragen staan in 2023 op de planning om af te ronden. Of dit echt aanvragen zijn die in 2023 lopen hangt af van de:
- •
bouwvertragingen;
- •
soort vergunningprocedure.
Aantal zaken gestart januari t/m mei 2023 |
Verwachting 2e helft 2023 aantal zaken gestart* |
||
Intaketafel |
- |
50 |
|
Vergunning ( regulier) |
Plannen die passen in een bestemmingsplan, 8 weken termijn |
473 |
620 |
Vergunning (uitgebreid) |
plannen die we via een project afwijkings-procedure afhandelen. 6 maanden termijn |
28 |
35 |
Sloopmelding zonder asbest |
|
204 |
175 |
* Door de komst van de Omgevingswet is het moeilijk om nu al een inschatting van aantallen voor de tweede helft 2023 en voor eerste helft 2024 te maken.
1.3Doelen uit het VTH beleidsplan
In het VTH beleidsplan staan doelen. Hieronder staan bij elk doel de acties die we in 2023-2024 uitvoeren. Op deze manier verbinden we het beleidsplan en de beleidsdoelen met het Uitvoeringsprogramma.
Voldoen aan de kwaliteitseisen uit de wet VTH en daarmee is de beoordeling van de provincie positief
- •
Eind 2023 hebben alle toezichthouders, vergunningverleners, adviseurs en juristen voldoende kennis van de Omgevingswet en Wkb.
Verbeteren van monitoring
- •
Inregelen van het registratiesysteem om doorlooptijden van meldingen te kunnen meten
- •
Starten met het ontwerpen van een dashboard voor ons sturingsmodel voor bouw en ruimtelijke ordening
Schrijven van uitvoeringsbeleid voor de nieuwe wetgeving
- •
Uitvoeringsbeleid maken voor de Wkb
1.4Opbouw van het Uitvoeringsprogramma VTH 2023-2024
De VTH-taken vallen onder de sector Veiligheid, Vergunning en Handhaving. Door de organisatie ontwikkelingen verdwijnt deze sector. De afdelingen vallen dan onder verschillende clusters. Voor dit programma gebruiken we nog de bestaande verdeling van de VTH–taken onder de afdelingen.
- 1.
De afdeling Vergunningen handelt alle omgevingsvergunningsaanvragen en meldingen af. Zij behandelen ook de aanvragen voor omzetting (kamerverhuur)-, woningvorming (splitsings)-, en huisvestingsvergunningen.
- 2.
De afdeling Advies en Toezicht adviseert op juridisch zaken en op constructief, planologisch en welstandelijk vlak. Ook houden zij toezicht op vergunde bouwwerkzaamheden en op monumenten.
- 3.
De afdeling Gebruikstoezicht gaat over bestaande bouw, ruimtelijke ordening, funderingen, brandveiligheid, kinderopvang, ondermijning en horeca.
- 4.
De afdeling Straattoezicht houdt toezicht op taken uit Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de Afvalstoffenverordening.
- 5.
De afdeling Havens en Vaarwegen zorgt voor een soepele doorgang van het scheepvaartverkeer.
Taken die geen onderdeel uitmaken van het Uitvoeringsprogramma
- 1.
De activiteiten van Openbare Orde en Veiligheid (OOV). Zij hebben een eigen Veiligheidsplan en een Programma Ondermijning.
- 2.
Leerplicht en sociale zekerheidswetgeving.
- 3.
Woonurgenties en het plaatsen van statushouders.
2 Keuzes maken in de VTH-taken
We zijn als Zaanstad verantwoordelijk voor de uitvoering van veel toezicht- en handhavingstaken. De meeste taken staan in verschillende wet- en regelgeving. We moeten die dan ook uitvoeren. Daarnaast is er altijd meer vraag naar toezicht en handhaving dan wij als gemeente kunnen bieden.
Gezien de hoeveelheid van de taken kunnen we niet aan alles evenveel aandacht geven. Met de beschikbare medewerkers en financiële middelen is het niet mogelijk om alles:
- •
100% te toetsen;
- •
overal tegelijk toezicht op te houden of;
- •
meteen handhavend op te treden.
We moeten daarom keuzes maken tussen taken die we meer en minder aandacht geven. Inwoners van Zaanstad hielpen ons met keuzes maken via een enquête en een uitvraag via het Zaanpanel.
De keuzes maken we via het beleidsplan. In het beleidsplan VTH 2023-2026 hebben we de VTH-taken in prioriteiten verdeeld. We hebben drie prioriteiten: hoog, gemiddeld en laag. De gemeenteraad was op 20 april 2023 positief over het beleidsplan VTH.
2.1Keuzes 2023-2024, wat doen we wel?
In dit Uitvoeringsprogramma richten we ons op de wettelijke taken. Aanvullend pakken we de meeste taken met een hoge prioriteit op. Zo houden we toezicht op illegale woonactiviteiten en ondermijnende criminele activiteiten.
Daarnaast houden we rekening met de taken die inwoners een hoge(re) prioriteit gaven. Dit zijn taken waar we vanuit de organisatie geen hoge prioriteit aan geven. Denk hierbij aan:
- •
Hondenoverlast (o.a. niet opruimen van hondenpoep en loslopende honden. Bijtincidenten vallen niet onder hondenoverlast);
- •
Overlast van verkeerd aangeboden afval;
- •
Jeugdoverlast door op landjes uitstappen en daar hinder en overlast veroorzaken;
- •
Jeugdoverlast door op bruggen te klimmen en er vanaf te springen;
- •
Overlast van objecten, bedelen en straatartiesten, illegale inzamel- en flyeracties;
- •
Toezicht op (illegale) funderingen (illegaal) funderingsherstel en zakkingssnelheid van een fundering.
Dan zijn er nog ontwikkelingen die we meenemen in het Uitvoeringsprogramma. Zoals het:
- •
Aanpakken van het Damgebied
-
Openbare ruimte, Straattoezicht en Gebruikstoezicht starten samen een project om de leefbaarheid in het Damgebied te verbeteren.
- •
Onderzoeken registratieplicht en aanpakken snelvaren
-
Het aanpakken van overlast van snelvaren vinden onze inwoners belangrijk. Het registreren van alle boten kan hierbij helpen.
Vanuit het Rijk ontvangen we een vergoeding om bepaalde taken uit te kunnen voeren. Het gaat dan om:
- •
Handhaving en toezicht op woningsplitsing en kamergewijze verhuur in het gebied Zaandam Oost.
- •
De inzet van informatiemakelaars en het team woon- en adresfraude (met budget uit Volkshuisvestingfonds en regiogelden).
- •
De landelijke wietpilot in 2024. Zaanstad doet hieraan mee. In de pilot gaan coffeeshops legale wiet verkopen. Het Rijk geeft budget aan gemeenten die meedoen aan de pilot.
Vanuit de regio ontvangen we ook een vergoeding om taken uit te voeren.
Zaanstad coördineert het controleteam prostitutie voor de regio Zaanstreek-Waterland. Vanuit iedere gemeente uit de regio komt een vergoeding in de vorm van medewerkers of geld voor dit controleteam.
Wij voeren voor de OVER gemeenten3 de constructieve toetsing uit voor de Wabo. Voor het uitvoeren van deze taken ontvangt de gemeente een vergoeding.
Samenwerking tussen Straattoezicht en Wijkbeheer en Onderhoud bij afvaldumpingen
Op locaties waar veel afvaloverlast is, coachen de boa’s de huismeesters van flats. Boa’s leren huismeesters bijvoorbeeld hoe zij de flatbewoners kunnen aanspreken om het afval goed aan te bieden.
We wijzen de medewerkers van afdeling Wijkbeheer en Onderhoud aan als toezichthouder. Zo kunnen zij zelf afvaldumpingen aanpakken.
Onderzoeken mogelijkheid project schimmige schuren
In ons buitengebied staat veel agrarische bebouwing. We hebben niet genoeg inzicht waarvoor iedereen deze bouwwerken precies gebruikt. We onderzoeken of het haalbaar is om een project te starten om dit inzicht te krijgen.
Dierenwelzijn
De gemeenteraad wil ook dierenwelzijn meenemen in dit programma. De handhavers van de gemeente Zaanstad zijn niet bevoegd om te handhaven op dierenwelzijn en de Wet dieren. Zij hebben tijdens hun diensten wel aandacht voor dierenwelzijn. Zo letten zij er bijvoorbeeld op dat dieren in een weiland bij extreme hitte de beschikking hebben over een schaduwplek. Handhavers kunnen dierenhouders attenderen op de mogelijkheden die zij hebben in het weidegebied om schaduw te creëren zonder dat sprake is van bouwwerken.
Landelijk wordt hier een handreiking voor gemeenten opgesteld. Daarin staat hoe zij om kunnen gaan met dit vraagstuk en wat zij kunnen communiceren naar de dierenhouders.
Op grond van de APV is een vergunning verplicht als dieren bij evenementen worden gebruikt.
De handhavers zijn niet bevoegd om te handhaven op dieren, maar kunnen wel handhaven op deze vergunningplicht. Daarnaast kunnen zij bij de (dieren)politie een melding maken van vermeende misstanden met dieren (ook op evenementen). De politie is wel bevoegd hierop te handhaven. Op grond van landelijke handhavingsrichtlijnen kunnen landelijke inspectiediensten o.a. handhaven op het gebruik van roofvogels en uilen op evenementen4.
Zie hoofdstuk 3 voor een overzicht van alle taken die we oppakken.
2.2Keuzes 2023-2024, wat doen we niet?
Thema Bestaande bouw en ruimtelijke ordening wat doen we niet?
Bijna alle toezichttaken zijn wettelijke taken of hebben een hoge prioriteit. Als we uitgaan van de beschikbare capaciteit, zetten we in 2023-2024 niet in op:
- •
Actief toezicht (ver)bouwen of gebruik terrein of bouwwerken zonder of in afwijking van de vergunning en Bouwbesluit. (Vanaf 2024 Omgevingswet en besluit bouwwerken leefomgeving);
- •
Actief toezicht op (tijdelijke)gebruik bouwwerken en percelen in strijd met bestemmingsplan en welstandseisen (Vanaf 2024 omgevingsplan);
- •
Actief toezicht op woonwagens (behalve als het gaat om brandveiligheid);
- •
Actief toezicht op de woonschepen;
- •
Toezicht op eventuele landelijke en provinciale onderzoeksplichten. (Voor 2023 nog geen verplichting);
- •
Actief toezicht op (ver)bouwen bouwwerken die vergunningsvrij zijn en bouwwerken met een meldingsplicht. (Vanaf 2024 gevolgklasse 0 en 1 Wkb);
- •
Starten van een project verrommeling voortuinen (illegale bebouwing, kleine bouwwerken en parkeren);
- •
Starten van een project illegaal dumpen, afgraven grond en archeologie.
Binnen de bestaande formatie is onvoldoende capaciteit om actief toezicht uit te voeren op het thema bestaande bouw. Wanneer we een keuze moeten maken welke taken we het eerste oppakken, kiezen we voor taken die te maken hebben met ondermijning. Dat we niet actief toezichthouden en handhaven betekent niet dat we geen oog hebben voor deze (wettelijke) taken. We reageren op meldingen en handhavingsverzoeken.
Thema Horeca wat doen we niet?
Bijna alle taken hebben een hoge prioriteit. Dit vanwege een wettelijke verplichtingen of omdat de taken in lokaal beleid staan. De toezichthouders en juristen pakken alle taken op. Vanwege de druk op de capaciteit verdelen zij wel hun aandacht over de taken. Dat betekent dat zij niet alle taken oppakken met dezelfde intensiteit en aandacht.
De toezichthouders controleren niet alle 430 horecabedrijven (120 van 430). Bij de horecabedrijven zetten de toezichthouders meer in op preventie (gesprek) en waarschuwen. Zij pakken wel door waar dat nodig is.
We willen meer verantwoordelijkheid bij de horeca ondernemers neerleggen. In het najaar van 2023 vinden gesprekken plaats tussen de gemeente en de horeca ondernemers hoe we dit samen vorm kunnen geven.
Thema water (Havens en vaarwegen), wat doen we niet?
Doordat steeds meer mensen op het water zijn ontstaat er meer overlast. Dit kan geluidsoverlast zijn, maar ook overlast van afval, snelvaren of barbecueën op eilandjes in het buitengebied. Jongeren varen vaak hard en zwemmen zij waar dat niet mag.
De afgelopen jaren zijn er op het water veel meer toezicht- en adviseringtaken bijgekomen. Er is niet voldoende capaciteit aanwezig om alle taken met voldoende aandacht op te pakken. We kunnen daardoor de (wettelijke) taken maar voor de helft of een kwart uitvoeren. Dat geldt zeker voor de taken als advisering, begeleiding, duurzaamheid en projecten.
Als we uitgaan van de beschikbare capaciteit, zetten we in 2023-2024 niet in op:
- •
Actief adviseren van schippers. (Welke brug gaat wanneer open bij onderhoudswerkzaamheden. Wat is de omvaar route?)
- •
Actief begeleiden van bij duikwerkzaamheden en oefeningen van de brandweer.
- •
Actief toezicht op het voorkomen van een rommelige stad (o.a. wrakken en illegaal innemen van een ligplaats).
- •
Actief toezicht op de APV regels en duurzaamheid. (Zoals drijfvuil in water, werken in de werf, onderhoud eigen boten, waterverontreiniging en het goed gebruiken van bunkerstations).
- •
Starten van projecten (o.a. Zijkanaal E, wachtligplaatsen en woonschepen);
- •
Overlast buiten de hoofdvaarwegen;
- •
Actief toezicht op illegale bouwwerken en ligplaatsen;
- •
Wonen op recreatieschepen;
- •
Actief toezicht exploitatievergunning rondvaart en verhuur;
- •
Actieve inzet op preventie acties.
2.3Inzet capaciteit voor uitvoering van het uitvoeringsprogramma
De gemeente moet ieder jaar inzage geven in de beschikbare capaciteit. Voor 2023 staat de vaste formatie in de tabel hieronder.
Tabel 1. Beschikbare fte's. In de tabel is de formatie van o.a. inhuur niet meegenomen. Aan het einde van 2023 krijgen sommige afdelingen andere namen. Dit is exclusief de fte’s van OOV. *Inhuur Advies en Toezicht is 6,3 fte. (Het gaat dan om 2 fte constructeurs, 2 fte juristen, 1 fte administratie, 1,3 fte toezichthouder. Fte’s niet opgenomen in de tabel). ** De extra inhuur van jeugdboa’s (4 fte) staat niet in de tabel. ***De extra inhuur van Havens en Vaarwegen is 7,33 ft, hoort hier niet bij
2.4Financiële middelen
De kosten voor de uitvoering van de taken uit dit Uitvoeringsprogramma staan in de gemeentelijke begroting. De gemeenteraad stelt de begroting vast en geeft zo aan hoeveel geld de gemeente aan de taken uitgeeft. Voor 2023 staat een bedrag € 11.506.208,-5 voor medewerkers in de begroting. Voor 2024 is dat bedrag €12.488.060.
In het personeelsbestand houdt de gemeente de bezetting en formatie bij. Voor 2023 is 181.75 fte beschikbaar.
2.5Uitvoering van gemeentelijke toezichtstaken door en voor anderen
De gemeente voert niet alle toezichtstaken zelf uit. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) doet voor ons het toezicht op de milieu- en bodemtaken. Afspraken over samenwerking staan vermeld in de DVO 2023 en UVO 2023. Voor de uitvoering van de UVO 20236 is €3.641.551,- begroot.
Het toezicht op de brandveiligheid van bouwwerken voert de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW) voor ons uit. De afspraken en opdrachten staan in een interne afsprakenbrief.
De GGD Zaanstreek-Waterland controleert alle kinderdagverblijven, naschoolse opvang, peuterspeelzalen en gastouders. De afspraken over het aantal controles staan in een interne afsprakenbrief.
Hoogte dwangsommen en lengte begunstigingstermijn
De hoogte van dwangsommen en de lengte van begunstigingstermijnen, staan in tabellen in verschillende uitvoeringsdocumenten:
- 1.
Uitvoeringsbeleid hoogte dwangsommen en lengte begunstigingstermijnen 2023;
- 2.
Beleid toezicht Kinderopvang;
- 3.
Horeca Sanctiestrategie en Sluitingenbeleid;
- 4.
VTH-strategie OD NZKG 2020-20227.
3 Wat gaan we doen?
3.1Wat gaat Vergunningen doen in 2023-2024?
De vergunningverleners verlenen diverse vergunningen, zoals omgevingsvergunningen, vergunningen voor horeca en evenementen. De vergunningverlener is tijdens het vergunningenproces verantwoordelijk van A tot Z. Zij sturen op het proces. Het uitgangspunt is dat zij zelf toetsen wat zij kunnen. Voor de andere zaken vragen zijn advies bij de vak adviseurs. Voor omgevingsvergunningen, meldingen en huisvesting is 19 fte beschikbaar. Voor horeca en evenementen is dat3,78 fte. Voor de APV en vergunningen 2 fte. Vergunningcoördinatoren (3fte) houden zich bezig met complexe onderwerpen. |
|
Taken |
Focus |
Omgevingsvergunningen |
|
Sloop-, en gebruiksmelding |
Het beoordelen of de melding compleet is |
Gebruiksvergunning |
Het behandelen van een aanvraag brandveilig gebruik |
Vergunningen |
Legalisatieverzoeken behandelen |
Horeca vergunningen en andere bijzondere wetten |
|
Vergunningen huisvesting Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek en de Huisvestings-verordening |
|
Vergunningen APV/Fysieke leefomgeving: |
|
Taken |
Focus |
Vergunningen |
|
Aandacht voor thema’s bij Vergunningverlening:
|
3.2Wat doet Advies en Toezicht in 2023-2024?
De afdeling Advies en Toezicht bestaat uit juristen (6,89) adviseurs (4 fte), administratie (2,5) en inspecteurs (12,89 fte). Medewerkers adviseren over welstand, bestemmingsplannen en constructies. De inspecteurs houden toezicht op de uitvoering van omgevingsvergunningen. Adviseurs adviseren niet alleen binnen de afdeling maar ook in de hele VTH keten. |
|
Taken |
Focus |
Advisering |
|
Toezicht |
|
Ondersteuning |
Administratieve werkzaamheden uitvoeren voor alle medewerkers van het Vergunningencentrum. Zoals het inboeken van aanvragen, verzorgen van dossiervorming, beheer van het OLO, publicatie WABO, enz. |
Aandacht voor thema’s bij Vergunningverlening:
Zodat we kunnen aansluiten bij de nieuwste ontwikkelingen (o.a. Zaanse opgaven). |
3.3Wat doen we in de openbare ruimte in 2023-2024?
Integrale en senior boa’s gaan iedere dag samen op pad. Zij verplaatsen zich rijdend, fietsend en lopend. Juristen zorgen voor de handhavingstrajecten. Daarbij krijgen zij hulp van medewerkers administratie. Vergunningverleners behandelen aanvragen voor parkeervergunningen en gehandicaptenparkeerkaarten en gehandicaptenparkeerplaatsen. Door te kijken naar eerdere gegevens en risico's, zetten we de boa's in waar zij nodig zijn. Dit noemen we data-gestuurd werken. In 2023 pakken we de handhaving van afval bij-plaatsingen in de hele stad weer aan. Dat is in 2022 alleen gelukt in de wijken Poelenburg/Peldersveld. De boa’s werken nauw samen met de wijkagent, wijkmanagers en sociale wijkteams Bodycams en handboeien helpen de boa’s om op een veilige manier hun werk uit te voeren. Iedere senior boa is ook een wijkboa. Op deze manier is er voor de inwoners één aanspreekpunt. In de wijken Poelenburg, Peldersveld is iedere dag een wijkboa aanwezig. De jeudboa’s werken samen met netwerkpartners bij de aanpak van jeugdoverlast De jeugdboa’s zijn specialistische buitengewoon opsporingsambtenaren die we inzetten om een beeld te vormen van jongeren en jeugdgroepen. De jeugdboa’s hebben contact met jongeren op straat. De jeugdboa’s werken in de avond en in het weekend. Door afspraken met de meldkamer van de politie zijn zij direct inzetbaar bij meldingen van jongerenoverlast. Inzet Halt traject bij overtredingen De jeugdboa's kunnen jongeren doorsturen naar Stichting Halt of organisaties van jeugdzorg. Bij vragen van jongeren of hun ouders zorgen de jeugdboa’s dat die bij de goede ketenpartner terecht komen. Jongeren die zorgen voor veel overlast, sturen we door naar Stichting Halt. (Bijvoorbeeld het veroorzaken van vuurwerkoverlast rondom de jaarwisseling). De jongeren krijgen dan een afspraak met Stichting Halt. De jongere en/of hun gezag ouder(s) geven hiervoor toestemming. Het gesprek bij Stichting Halt is een leertraject. De medewerkers van Stichting Halt bespreken dan, wat de gevolgen zijn van het gedrag met de jongere. Het Halt-traject is vrijwillig. Als de jongere niet meewerkt, krijgt de jongere alsnog een boete. |
|
Taken |
Focus toezicht |
Toezicht Burgemeester ’t Veldpark |
In de zomermaanden zijn de boa’s vaak in het park aanwezig. Handhaven op het alcoholverbod, geluidsoverlast en toegangsverbod na 22.00 uur. De boa’s kunnen ook een verblijfsontzegging opleggen. Zij kunnen iemand daarmee voor korte tijd verbieden om in het park te komen. |
Parkeren vergunningen |
Het behandelen van aanvragen voor parkeervergunningen, gehandicaptenparkeerkaarten en gehandicaptenparkeerplaatsen |
Betaald parkeren met de scanauto en overlast bij betaald parkeren |
In Zaanstad gebruiken we een scanvoertuig voor de controle op betaald parkeren. De boa’s:
Auto’s met een buitenlands kenteken en Nederlandse wanbetalers krijgen een wielklem wanneer zij niet of niet genoeg betalen. |
Taken |
Focus toezicht |
Handhaven op overtredingen van de Busbrug de Binding |
Voertuigen mogen tijdens de spits de Busbrug niet gebruiken. Bij de brug hangen digitale camera's. Voertuigen die tijdens de spits over de Busbrug rijden, krijgen een bekeuring. |
Actieplan/Pact Poelenburg/Peldersveld |
|
Verkeerd aanbieden van huishoudelijk afval en grof huisvuil en dumpen van asbest/chemisch afval en zwerfafval |
|
Aanpak jeugdoverlast op het gebied van veiligheid en gezondheid |
De jeugdboa’s hebben veel contact met jongeren op straat. Met alle informatie die zij verzamelen, bepalen de jeugdboa’s en de ketenpartnets hoe ze overlast aanpakken. De jeugdboa’s bezoeken scholen. Houden thuisgesprekken samen met ouders en jongeren. |
Genotsmiddelen in openbare ruimte (alcohol blowen, lachgas) |
|
Evenementen |
Toezicht op alle A en B evenementen die plaatsvinden op de openbare weg |
Vuurwerk (alleen in december en afhankelijk van landelijke wetgeving vuurwerk)) |
|
Toezicht en Handhaving APV Wijkgericht en Informatie gestuurd toezicht in de Zaanse wijken |
Toezicht en handhaving in wijken op o.a.:
|
Taken |
Focus toezicht |
Toezicht en Handhaving APV Wijkgericht en Informatie gestuurd toezicht in de Zaanse wijken |
Toezicht en handhaving in wijken op o.a.:
|
Camera uitkijkteam |
Uitkijken van camera’s door boa’s van de afdeling Straattoezicht onder leiding van de politie. De boa’s kijken tijdens de horecadiensten op vrijdagavond/nacht en zaterdagavond/nacht en tijdens grote evenementen. |
Markten en kermissen |
|
Pilot verkeershandhaving |
De gemeente mag mee doen met deze proef. Deze proef is van 9 januari 2023 tot en met 9 juli 2023. Tijdens deze proef krijgen de Zaanse handhavers extra bevoegdheden om te kunnen handhaven op lichte overtredingen zoals:
In het najaar van 2023 vindt een evaluatie van de pilot verkeershandhaving plaats. |
Beantwoorden artikel 51 vragen, moties en technische vragen |
|
Aandacht voor thema’s preventie en maatwerk Inzet van handhavingscommunicatie bij verschillende onderwerpen. Zoals in- en uitpakken van caravans en vouwwagens rondom schoolvakanties. Organiseren van een actiedag. Onderzoeken invoeren van een bestuurlijke boete. |
3.4Wat doen we op ondermijning in 2023-2024?
Binnen de gemeente werken verschillende afdelingen en teams samen bij de aanpak van ondermijning. Dit doen zij binnen het programma Ondermijning. Het team Wijkgerichte Overlast (TWO) let op signalen die wijzen op verloedering, woonoverlast en ondermijning. Het TWO heeft contact met bewoners, ondernemers en verschillende sociale partners. Het TWO werkt nauw samen met het gemeentelijke interventieteam en de integrale boa’s. Het Team Wijkgerichte Overlast heeft verschillende onderdelen:
De wijken vallen onder het gebied Zaandam Oost. Dit gebied valt onder het landelijke Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid. Binnen dit programma werken o.a. de gemeente en het Rijk samen om de leefbaarheid en veiligheid in 20 gebieden weer op orde te krijgen. Zaandam Oost is 1 van de 20 gebieden in Nederland. |
|
Taken |
Focus toezicht |
Controle op illegale woonactiviteiten en controle adressen in de wijke Poelenburg, Peldersveld, Zaandam Zuid, Russische buurt door het TWO |
|
Controle op (Illegale) woonactiviteiten rest van Zaanstad |
|
Verzoeken politie artikel 13B Opiumwet door team horeca en ondermijning |
Actie ondernemen op basis van de ontvangen verzoeken van de politie (zoals het sluiten van een horecapand en woningen) We zetten daarvoor 1 fte toezichthouder horeca en 1,5 fte jurist horeca en ondermijning in. |
Pact Poelenburg (Pact gebied huisvestingsvergunning op basis van Huisvestingsverordening) |
Bijdragen aan het project Pact Poelenburg/Peldersveld We zetten daarvoor 1 fte jurist bestaande bouw in. |
Ondermijning divers |
We zetten daarvoor 0,5 fte toezichthouder horeca en ondermijning en 1 fte jurist horeca en ondermijning in. Die zetten we ook in voor de projecten bedrijventerreinen en opslagboxen. Zie de volgende pagina. |
|
|
Taken |
Focus toezicht |
Project bedrijventerreinen |
Uitvoering geven aan het project bedrijventerreinen door team horeca en ondermijning |
Project opslagboxen team horeca en ondermijning |
Uitvoeren van het project opslagboxen. Bij het project opslagboxen ligt de focus op de grote opslagbedrijven in Zaanstad. Vaker dan verwacht maken criminelen gebruik van opslagruimten. Het blijkt dat in opslagboxen wapens, illegale kleding of grondstoffen voor drugsproducten worden opgeslagen. Het doel van het project is om bewustwording te creëren en toezicht te houden op het gebruik van de boxen. De toezichthouders organiseren een informatiebijeenkomst voor de eigenaren van de opslagbedrijven. Daarna volgen de controles van de opslagboxen bij de opslagbedrijven. |
Aandacht voor thema’s preventie en maatwerk - |
3.5Wat doen we binnen bestaande bouw en Ruimtelijke Ordening in 2023-2024?
De toezichthouders ontvangen digitale meldingen en handhavingsverzoeken van inwoners. De toezichthouders onderzoeken of er een overtreding is. Afhankelijk van de soort overtreding en de situatie neemt de toezichthouder contact op met de melder. Bij situaties die na dossieronderzoek nog onduidelijk zijn, gaat de toezichthouder kijken. Bij een handhavingsverzoek starten we altijd een handhavingstraject. De toezichthouders controleren nog niet actief in de 5 Zaanse gebieden. Zij gaan alleen af op (overlast)meldingen. Spoedeisende en gevaarlijke situaties pakken de toezichthouders wel actief op. Inzet capaciteit Toezichthouders (8,3 fte) pakken samen meldingen en verzoeken tot handhaving op. De juristen (5,5 fte) zorgen voor:
Funderingen: De gemeente houdt toezicht op de kwetsbare funderingen van huizen. De toezichthouders voeren metingen uit in deze huizen. Dit om onveilige situaties (bezweken funderingen) te kunnen zien. Bij de aanpak werken de toezichthouders samen met de afdelingen Gemeentelijk Adviesbureau Funderingsherstel en Realisatie en Beheer. Milieutoezicht: Het toezicht op bedrijven ligt bij de Omgevingsdienst NZKG. Zij verdelen bedrijven in (risicovolle) branches. De indeling of een bedrijf risicovol is afhankelijk van de opslag van gevaarlijke stoffen en externe veiligheid. Bedrijven die vallen onder een risicovolle branche contoleren de toezichthouders volgens het hoogste uitvoeringsniveau. Bedrijven die vallen onder laag-risicovolle branche controleren de toezichthouders niet actief. Bodem: Het toezicht op de bodem ligt ook bij de Omgevingsdienst NZKG. De bodemtoezichthouders houden toezicht op het uitvoeren van (complexe) bodemsaneringen en het toepassen van grond en bouwstoffen. Bij de meest risicovolle categorieën controleren de toezichthouders altijd. Bij de minder risicovolle categorieën nemen zij steekproeven. Brandveilig gebruik: De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland(VrZW) houdt voor de gemeente toezicht op het brandveilig gebruik van bestaande bouwwerken. De bouwwerken verdelen zij in risicoklassen zeer hoog tot laag. |
|
Taken |
Focus toezicht |
Bestaande Bouw meldingen en handhavingsverzoeken |
|
Taken |
Focus toezicht |
Bestaande Bouw (BAG-) meldingen en handhavingsverzoeken |
We zetten daarvoor 3,6 fte toezichthouder en 0,75 fte jurist in. |
Funderingen |
We zetten daarvoor 0,5 fte toezichthouder en1 fte jurist in. De afdeling GAF vangt al veel funderingszaken aan de voorkant van het proces op. We verwachten dat we in 2023/2024 iets minder op funderingen hoeven in te zetten. |
Toezicht op monumenten |
We hebben 0,5 fte toezichthouder en 0,5 jurist voor de controle en handhaving op Erfgoed en monumenten. Daarmee kunnen we natuurlijk niet alle ± 300 gemeentelijke (archeologische) monumenten en beeldbepalende panden controleren. |
Beantwoorden artikel 51 vragen, moties en technische vragen |
We zetten daarvoor 0,1 fte toezichthouder en 0,4 fte jurist in. |
Complexe langlopende dossiers en |
Afronden van dossiers die meerdere jaren spelen. We zetten daarvoor 0,4 fte toezichthouder en 0,4 fte jurist in. |
Onderzoeken mogelijkheid project schimmige schuren |
In ons buitengebied staat veel agrarische bebouwing. We hebben niet genoeg inzicht waarvoor iedereen deze bouwwerken precies gebruikt. We onderzoeken of het haalbaar is om een project te starten om dit inzicht te krijgen. We zetten daarvoor 0,2 fte toezichthouder en 0,2 fte jurist in. |
Brandveilig gebruik bouwwerken |
De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW) controleert:
Het programma voor brandveiligheid richt zich verder o.a. op:
We zetten daarvoor 1 fte jurist in |
Milieutoezicht |
Uitvoeren van controles bij verschillende bedrijven. Zoals vermeld in het UVO en Uitvoeringsprogramma OD NZKG 2023 en 20248. |
|
|
Taken |
Focus toezicht |
Bodemtoezicht |
Uitvoeren van controles bij bodemsaneringen, nazorglocaties en meldingen van grondverzet. De werkzaamheden staan in het UVO en Uitvoeringsprogramma OD NZKG 2023 en 2024. |
Aandacht voor thema’s preventie en maatwerk Voorbereiden op de komst van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Inzet 0,4 fte toezichthouder en 0,4 fte jurist |
3.6Wat gaan we doen op kinderopvang in 2023-2024?
De GGD Zaanstreek-Waterland houdt voor de gemeente Zaanstad toezicht op de kinderopvang. De gemeente doet de handhaving. De GGD Zaanstreek-Waterland controleert alle kinderdagverblijven, naschoolse opvang, peuterspeelzalen en gastouders. De GGD werkt bij het toezicht op grond van risicoprofielen. Dit houdt in dat een kinderopvang via een risicomodel een kleur krijgt toegekend. De kleur bepaalt de mate van zorg bij de locatie. Groen, (geen zorg) via geel, oranje tot rood, (grote zorg). Hoe groter de zorg hoe meer en uitgebreider de GGD toezicht houdt. De gemeente heeft nu de A-status door aan wet- en regelgeving te voldoen op het hoogste niveau. Inzet capaciteit 1 fte jurist zorgt voor de bestuurlijke handhavingstrajecten. Daarbij krijgt de jurist hulp van een 0,78 fte medewerker administratie. Die zorgt voor de registratie en verwerking van de gegevens in het Landelijke Register Kinderopvang. |
|
Taken |
Focus toezicht |
Kinderopvang |
|
Aandacht voor thema’s preventie en maatwerk - |
3.7Wat doen we bij de horeca in 2023-2024?
Bijna alle toezichttaken hebben een hoge prioriteit. Dit vanwege een wettelijke verplichting of omdat zij vanwege lokaal beleid belangrijk zijn. Inzet capaciteit Toezichthouders (6 fte) en juristen (5 fte) zorgen samen voor het toezicht en handhaving. Dit doen zij meldings- en risicogericht. Vanwege de druk op de capaciteit verdelen zij hun aandacht over de taken. Niet alle taken pakken ze met dezelfde intensiteit op. Bij de horecabedrijven zetten de toezichthouders meer in op preventie (gesprek) en waarschuwen. Zij pakken wel door waar dat nodig is. De toezichthouders controleren zowel overdag als in de avond en nacht. Daarnaast houdt het team toezicht op illegale prostitutie. |
|
Taken |
Focus toezicht |
Meldingen horeca |
Alert reageren op meldingen en verzoeken tot handhaving We zetten daarvoor 0,6 fte toezichthouder en 0,2 fte jurist in |
Verzoeken van de politie (bestuurlijke rapportage) |
Actie ondernemen op basis van ontvangen verzoeken van de politie. Het gaat dan om overtredingen van o.a. portier verplichting, sluitingstijden, illegaal gokken, speelautomaten en objecten op het terras. We zetten daarvoor 0,5 fte toezichthouder en 0,5 fte jurist in. |
Toezicht houden op veiligheid van C evenementen |
We zetten daarvoor 1 fte toezichthouder en 0,5 fte jurist in. |
Horeca APV en Alcoholwet (commerciële inrichtingen) toezicht Horeca-inrichting |
Integrale controle op o.a. op:
We zetten daar 0,2 toezichthouder in |
Toeristische verhuur |
We zetten daarvoor 0,5 fte toezichthouder en 0,3 fte jurist in. |
Taken |
Focus toezicht |
Horeca APV en Alcoholwet (commerciële inrichtingen) toezicht Horeca |
In 2023 en 2024 controleren de toezichthouders ongeveer 100-120 horecabedrijven van de 430 horecabedrijven. We zetten daarvoor 1 fte toezichthouder en 0,35 fte jurist in. |
Project sportkantines (toezicht schenken van alcohol. Dit is een alcoholpreventie project) |
In Zaanstad zijn veel sportverenigingen. Veel van die verengingen hebben een kantine. In de kantine komen jongeren en volwassen bijeen. De toezichthouders gaan bij de sportkantines langs. Tijdens het bezoek informeren zij de sportvereniging over de regels en benodigde vergunningen voor het schenken van alcohol. Ook de meldplicht voor feesten en toernooien leggen de toezichthouders uit. De sportverenigingen krijgen daarna een brief. In die brief staan de regels van schenken van alcohol aan jongeren. Na de informatieronde volgen de controles. Waar nodig geeft de toezichthouder een sportvereniging een bestuurlijke waarschuwing. In 2024 zetten we minderjarige testkopers in om te kijken of de sportvereniging alcohol aan minderjarigen schenkt. We zetten daarvoor nu 0,5 fte toezichthouder in. |
Beantwoorden artikel 51 vragen, moties en technische vragen |
We zetten daarvoor 0,1 fte toezichthouder en 0,4 fte jurist in. |
Coördinatieteam prostitutie Uitvoeren van toezicht en handhaven op (illegale) prostitutie |
In 2023 richten we ons op de hotels. Dit om de veiligheid van de sekswerkers te beschermen. Zodat signalen van illegale prostitutie of mensenhandel in deze branche sneller worden aangepakt. We zetten daarvoor 1 fte toezichthouder en 0,5 fte jurist in vanuit de vergoedingen van de andere gemeenten). |
Aandacht voor thema’s preventie en maatwerk
|
3.8Wat doen we op het openbaar water in 2023-2024?
Zaanstad heeft veel water. In het water liggen -naar schatting - 16.000 bootjes. Een deel van die bootjes liggen aangemeerd op illegale plekken en aan illegale steigers. Tijdens warme dagen zijn veel mensen op het water aanwezig. De havenbeambten en boa’s houden vanaf een patrouillevaartuig dagelijks toezicht op het water. Het toezicht voeren zij uit op basis van eigen waarnemingen, meldingen en vooraf verkregen informatie. Zo controleren de boa’s onder andere op nautische overtredingen, betalen van binnenhavengeld, ligplaatsen, snelheid en scheepsmilieudelicten. De inzet van toezicht op het water is afhankelijk van het seizoen. In het voorjaar en zomer is er meer inzet bij evenementen. Daarnaast houden we toezicht op de cruiseschepen en motorchartervaart, snelvaren en zwemmers. In de winter ligt het accent meer op controleren van ligplaatsen en schouwwerkzaamheden. Inzet capaciteit. Havenbeambten (6,89 fte) houden dagelijks toezicht op het gebruik van 2 zeehavens en 37 kilometer aan vaarwegen. Een jurist (1fte) zorgt voor het afhandelen van alle artikel 51 vragen en de bestuurlijke handhavingstrajecten. Nautisch adviseurs (1,14 fte) zorgen voor alle advisering en afstemming in de regio. De brugwachters (9,47 fte) bedienen op afstand 1 sluis en 15 bruggen. Er is niet voldoende capaciteit beschikbaar om alle taken volledig en met voldoende aandacht op te pakken. We kunnen onze (wettelijke) taken maar voor de ½ of een ¼ uitvoeren. Dat geldt voor de taken als advisering, begeleiding en projecten. |
|
Reguliere taken |
Focus toezicht |
Toezicht op basis vaarregels beroepsvaart |
Toezicht op gebruik vaarweg en vaarregels en vaargedrag beroepsvaart. Het gaat dan o.a. om:
|
Toezicht op Basis vaarregels en snel varen recreatievaart |
Bij overtreding van de vaarregels door jongeren verwijzen de boa’s de jongere door naar de Stichting Halt. De jongere en/of hun gezag ouder(s) geven hiervoor toestemming. Het gesprek bij Stichting Halt is een leertraject. De medewerkers van Stichting Halt bespreken dan, wat de gevolgen zijn van het gedrag met de jongere. |
APV/Havenverordening |
|
Begeleiding bijzonder transport en advisering op veiligheid en doorvaart mogelijkheid |
|
Reguliere taken |
Focus toezicht |
Begeleiding evenementen |
|
Innemen van een ligplaats |
Beperkt toezicht houden op boten die zonder toestemming en/of zonder vergunning een ligplaats innemen |
Duurzaamheid havenvoorzieningen en ligplaatsen (walstroom) |
Toezicht houden op het gebruik van een generator en walstoom Via subsidies proberen we walstroom faciliteiten te creëren voor de recreatievaart. |
Jeugdoverlast door snelvaren en op landjes uitstappen |
Organiseren van actiedagen. Met als doel om preventief toezicht te houden op jeugdoverlast door snelvaren en uitstappen op privé landjes |
Meldingen en handhavingsverzoeken |
|
Onderzoeken invoeren registratieplicht boten |
Starten met een onderzoek naar de mogelijkheden om een registratieplicht (vignet) in te voeren voor boten |
Veilige bruggen en sluizen |
|
Bruggen en sluizen |
Naast de brugwachters bedienen vrijwilligers (100 mensen) bruggen en kleine sluizen. |
Verlenen van vergunningen op/in/ boven water te werken |
Controleren bij onderhoudswerkzaamheden op het gebruik van materialen |
Beantwoorden art 51 vragen, technische vragen Raad en WOO-verzoeken Aandacht besteden aan langlopende dossiers |
|
Aandacht voor thema’s preventie en maatwerk
|
Ondertekening
Bijlage 1 Beleidsontwikkelingen 2023-2024
Landelijke ontwikkelingen
- •
Wet elektronische publicaties
Deze wet verplicht de gemeente om al onze bekendmakingen, mededelingen en kennisgevingen op onze website te plaatsen. Vanaf 1 juli 2023 moet iedereen alle documenten digitaal kunnen bekijken. Dat betekent dat bij de documenten in het Gemeenteblad een link moet staan naar onze website. Via die link zijn dan alle stukken digitaal beschikbaar voor iedereen.
- •
Wijziging van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme
Er komt een Wetsvoorstel Plan van aanpak witwassen. In dit plan komt er een verbod op contante betalingen voor goederen vanaf 3.000 euro. Daarnaast komen er meer mogelijkheden voor informatie-uitwisseling.
- •
Landelijke Vergunningenstrategie (LVS)
Een strategie voor de omgevingsdiensten om te komen tot een meer uniforme manier van vergunningverlening. De strategie maakt het mogelijk dat de omgevingsdiensten hun vergunningaanvragen risicogericht kunnen beoordelen en toetsen.
Gemeentelijke ontwikkelingen 2023/2024
- •
Vernieuwen APV
- •
Opstellen van Locatieprofiel voor evenementen Hembrugterrein, evenementen Burgemeester in ‘t veldpark en evenementen Balkenhaven
- •
Opstellen van Standplaatsbeleid
- •
Actualiseren van de Bibob en de aanvraag en selectieprocedure voor schaarse evenementenvergunningen
- •
Opstellen coffeeshopbeleid voor deelnamen aan de wietpilot
- •
Vernieuwen van artikel 13 b beleid
- •
Vernieuwen van het Horeca convenant
- •
Opstellen van uitvoeringsbeleid woonwagens
- •
Opstellen van Woonschepenverordening en uitvoeringsbeleid Woonschepenverordening
- •
Updaten van de huidige horecavisie (para commerciële en ondersteunende horeca en opnemen van horeca categorieën in bestemmingsplannen)
- •
Opstellen beleid Glazenwassers
- •
Opstellen nieuw terrassenbeleid
- •
Marktverordening en inrichtingsplannen
- •
Wegsleepverordening vernieuwen
- •
Beleid opstellen voor de gehandicaptenparkeerplaatsen
- •
Beleid intrekken en vernieuwen uitstallingenverbod rondom de Bloemkorf
- •
Opstellen van o.a. een handelingskader Lachgasverbod (n.a.v. landelijk verbod)
- •
Opstellen van o.a. een handelingskader voor Helmplicht voor de snorfiets (boa’s bevoegd)
- •
Onderzoeken invoeren bestuurlijke boete
Noot
3OVER gemeenten zijn de samengevoegde serviceorganisaties van de gemeenten Oostzaan en Wormerland.
Noot
4In de onderstaande link en op de website www. rvol.nl staat meer uitleg over deze richtlijnen. https://www.rvo.nl/onderwerpen/dierenwelzijn/roofvogels-en-uilen-houden#waarom-zijn-deze-regels-er%3F.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl