Regeling vervallen per 20-09-2017

Beleidsregel wachtlijsten voor woonschepen

Geldend van 20-09-2007 t/m 31-12-2015

Intitulé

Beleidsregel wachtlijsten voor woonschepen

Inleiding

De gemeente Leeuwarden heeft op verschillende locaties globaal 185 ligplaatsen voor woonarken en woonschepen.

Verheugend is dat er doorlopend aanvragen komen voor een vergunning voor een ligplaats. Op basis daarvan kan geconcludeerd worden dat wonen op het water nog steeds een goede woonvorm is, maar bovendien, dat Leeuwarden een aantrekkelijke stad is om op het water te wonen.

Binnen de gemeente onderscheiden we voor wonen op het water drie vormen:

woonarken

voormalige beroepsbinnenvaartschepen en

voormalige beroepszeeschepen.

De verleende vergunningen voor de arken zijn zakelijk ( gebonden aan de ark) en voor de andere schepen persoonlijk ( verbonden aan de eigenaar/bezitter).

De aard van de vergunning brengt met zich mee, dat arken met vergunning kunnen worden verkocht. Dit geldt niet voor de andere schepen. Verkopen betekent, dat het schip Leeuwarden moet verlaten, daar het aantal aanvragen voor een ligplaatsvergunning zodanig groot is, dat er een wachtlijst is en om die redenen de koper niet direct voor een vergunning is aanmerking komt.

Voor arken wordt, omdat deze vergunningen een zakelijk karakter hebben, geen wachtlijst bijgehouden.

Huidige werkwijze

Arken

De rechthebbenden van een ark kunnen die ark verkopen met ligplaatsvergunning. Na de verkoop wordt de vergunning op naam van de nieuwe rechthebbende gezet. De afgelopen jaren zijn geen ligplaatsen vrijgekomen, op basis waarvan van de zijde van de gemeente een nieuwe toewijzing moest worden gedaan.

Voormalige beroepsbinnenvaartschepen en voormalige zeeschepen

Aanvragers moeten voor het verkrijgen van een ligplaatsvergunning een aanvraagformulier met daarbij een aantal gegevens van het schip bij de gemeente indienen. Zij moeten dan ook direct conform de verordening op de rechten een bedrag aan kosten betalen.

Er zijn ook aanvragers, die wel op een schip willen gaan wonen, maar nog geen schip hebben gekocht. Zij willen in het algemeen eerst weten of zij een vergunning kunnen verkr ijgen.

Het aantal aanvragers is vele malen groter dan het aantal ligplaatsen en dat noodzaakt de gemeente wachtlijsten aan te leggen.

Er wordt een wachtlijst bijgehouden met daarop aanvragers:

die op het moment van aanvragen een schip bezitten en

een lijst van aanvragers, die op het moment van aanvragen nog geen schip hebben.

Allen krijgen een bevestiging van het feit dat men op de wachtlijst is geplaatst. Zodra men aan de beurt is, wordt er contact opgenomen en moet de aanvrager een besluit nemen of hij op een vrijkomende ligplaats wil gaan liggen. Dit geldt niet voor de aanvragers die nog geen schip hebben. Zij zullen zelf aan de gemeente moeten aangeven dat zij in het bezit zijn gekomen van een schip.

Indien de onder b genoemde aanvragers mededelen dat zij een schip bezitten, wordt de aanvraag op de oorspronkelijke datum ingeschoven in de wachtlijst van aanvragers met schip.

Deze werkwijze zorgt ervoor, dat de wachtlijst met aanvragers, die een schip bezitten niet steeds dezelfde samenstelling heeft. Zodra een aanvrager zonder schip meldt, dat hij een schip heeft, wijzigt de lijst. Deze werkwijze zorgt er daardoor ook voor dat van de zijde van de havenmeester geen informatie kan worden gegeven over de wachtlijsten.

Naast de genoemde wachtlijsten worden er nog twee bijgehouden, namelijk:

één van aanvragers, die binnen Leeuwarden een ligplaats hebben en die een plaats willen aan de Emmakade, de Westersingel of de Willemskade zuidzijde ten westen van de Prins Hendrikbrug (de doorstromers) en

één van aanvragers, die aan de Emmakade, Westersingel of Willemskade zuidzijde ten westen van de Prins Hendrikbrug een ligplaats hebben, maar graag willen verhuizen naar een andere ligplaats aan één van deze kaden (verhuizers).

De aanvragers vermeld op de lijst onder b hebben voorrang op die genoemd onder a.

Om te kunnen doorstromen of te verhuizen moet men zich inschrijven. Inschrijvingen gelden niet voor een specifieke ligplaats, maar zijn algemeen. Natuurlijk staat het aanvragers altijd vrij een aangeboden plaats te weigeren.

De werkwijze is: komt er een ligplaats vrij op de Emmakade, Westersingel of Willemskade zuidzijde, dan wordt eerst beoordeeld of er een aanvraag is van een aanvrager die al aan die kaden ligt ( lijst b) en zo niet dan wordt gekeken de wachtlijst van de doorstromers (lijst a) beoordeeld.

De werkwijze met deze 4 lijsten is omvangrijk en anno 2006 onvoldoende transparant.

Bij het gebruik van de wachtlijsten, wordt rekening gehouden met de Wet openbaarheid bestuur en overige privacywetgeving.

Nieuwe werkwijze

Arken

Gezien het naar verwachting zeer gering aantal vrijkomende ligplaatsen voor arken, waarvoor van de zijde van de gemeente een toewijzing zal moeten worden gedaan, wordt voorgesteld bij het vrijkomen van een ligplaats hiervan een publicatie te doen.

Gegadigden zullen dan geselecteerd worden op basis van de binnen de beleidsregel Welstand ligplaatsen woonschepen 2005 meest aanvaardbare bouwplan voor een ark. Hus en Hiem zal de plannen toetsen aan de maten ervan, de hoofdvorm, de eisen voor het dak, de gevel en de wanden, de kleur en de detailleringen, alsmede aan gebruikte toevoegingen, zoals schoorstenen, antennes e.d. Bij gelijke geschiktheid van twee of meer aanvragen, krijgt die aanvrager, van wie de aanvraag eerst is ontvangen, de ligplaats toegewezen.

Voormalige beroepsbinnenvaartschepen en voormalige zeeschepen

De nieuwe werkwijze voor deze categorieën schepen heeft tot doel te komen tot een veréénvoudiging van de werkzaamheden, meer transparantheid, automatisering en meer duidelijkheid voor de aanvragers.

Voorgesteld wordt te komen tot:

een externe wachtlijst en

een interne wachtlijst.

Externe wachtlijst

Op deze lijst, die in een Accesbestand zal worden bijgehouden, komen alle aanvragers om een vergunning voor een ligplaats in Leeuwarden. Aanvragers die op het moment van de aanvraag nog geen schip hebben, krijgen een speciaal kenmerk. Alle aanvragers, zowel die met en die zonder een schip moeten leges betalen. Na ontvangst van de leges wordt de aanvraag op de wachtlijst genoteerd en de aanvrager krijgt een mededeling, dat er thans geen ligplaats vrij is en hij op de wachtlijst is gezet waar nog een aantal wachtenden voor hem is, waarvan er een dan te noemen aantal nog geen schip he eft. Teneinde vervuiling van de wachtlijsten te voorkomen, zullen alle aanvragers eens per 2 jaar worden benaderd met de vraag of zij nog op de externe wachtlijst willen blijven staan.

Op basis van een aanbod van een ligplaats mogen aanvragers 3 keer een ligplaats weigeren, waarna verwijdering van de lijst zal plaatshebben. Indien een weigering op grond van een nautische overweging plaatsvindt ( bijv. omdat een schip een bepaalde ligplaats niet kan bereiken (diepgang)), dan wordt deze weigering niet voor het saldo meegeteld. De thans op de wachtlijst staande aanvragers met een schip mogen na vaststelling van deze beleidsregel ook 3 keer een aanbod weigeren en de aanvragers zonder schip zullen worden benaderd of zij nog op de lijst willen blijven staan en indien dit positief wordt beantwoord, mogen zij ook 3 keer een aanbod weigeren. Het benaderen van degene die op de wachtlijst staat, zal schriftelijk gebeuren.

Interne wachtlijst

Op deze lijst zullen de “verhuizers” en de “doorstromers” samen worden vermeld. Alle verzoekers krijgen daarmee dezelfde rechten.

Ook deze lijst zal via een Accesbestand worden bijgehouden.

Aanvragers, die al in Leeuwarden liggen kunnen een verzoek indienen voor een andere ligplaats. Dit moet geschieden door middel van het indienen van een aanvraagformulier met alle daarbij behorende bescheiden en ook hiervoor zal direct leges betaald moeten worden. Men kan zich ook melden voor een specifieke ligplaats.

Aanvragers worden op de lijst gezet en hen wordt hiervan mededeling gedaan en tevens wordt vermeld op welke plaats men staat. Zodra er een ligplaats vrijkomt, zullen zij actief door de gemeente worden benaderd, tenzij men zich voor een specifieke ligplaats heeft opgegeven en deze niet vrijkomt. Ook dit benaderen zal schriftelijk gebeuren.

Men krijgt 10 dagen de tijd een antwoord te zenden of men een aangeboden ligplaats aanvaardt. Indien het een positief antwoord is, zal de aanvraag in procedure worden gebracht.

De al op de lijsten van “verhuizers” en “doorstromers” staande aanvragers zullen na vaststelling van deze beleidsregel worden benaderd met de vraag of men nog op de lijst wil blijven staan. Eens per 2 jaar zal de lijst geschoond worden door aanvragers de vraag te stellen of hun verzoek nog steeds geldig is.

Aanvragers met een algemeen verzoek om een andere ligplaats mogen max. 3 keer een aanbod weigeren. Weigeringen op basis van nautische overwegingen, bijv. een schip kan een bepaalde ligplaats niet bereiken, tellen bij het saldo van weigeringen niet mee. Aanvragers met een verzoek voor een bepaalde ligplaats mogen blijven staan tot het moment dat die ligplaats vrijkomt, dan moet men accepteren. Accepteert men niet, dan wordt de aanvrager van de interne wachtlijst verwijderd.

Als overgangsmaatregel geldt, dat de lijst met “verhuizers” eerst afgewerkt zal worden en zodra dit het geval is, zal de regeling zoals hier verwoord van toepassing zijn.

Relatie interne en externe wachtlijst

Aanvragen vanaf de interne wachtlijst hebben voorrang boven aanvragen vanaf de externe wachtlijst.

Procedure

Voor zowel aanvragers van de externe als de interne wachtlijst moet een procedure voor de vergunningverlening worden gevoerd.

Het is mogelijk, dat de gevraagde vergunning niet verleend kan worden voor een concrete ligplaats. In dat geval blijven aanvragers op de wachtlijst staan en gaat het gestelde mbt aantal weigeringen opnieuw lopen vanaf de datum van weigering van de vergunning.

Relatie met nota “ligplaatsenbeleid op de helling”

Deze beleidsregel treedt op de onderdelen “wachtlijsten” in de plaats van hetgeen in de nota “ligplaatsbeleid op de helling” is genoemd, het daar gestelde zal na vaststelling van deze beleidsregel komen te vervallen.

Relatie met het “aanwijsbesluit ligplaatsen, kaden en wallen 2005”

Het aanwijsbesluit ligplaatsen, kaden en wallen 2005 blijft onverkort van kracht.