Subsidieregel sociale basis 2023

Geldend van 26-07-2023 t/m heden

Intitulé

Subsidieregel sociale basis 2023

Burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo;

gezien het voorstel van 18 juli 2023;

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening 2020 van de gemeente Venlo, zoals vastgesteld tijdens de vergadering van de gemeenteraad van 19 februari 2020;

besluiten: Tot vaststellen van de subsidieregel Sociale Basis 2023

Subsidieregel Sociale Basis 2023

1. Naam

Subsidieregel Sociale Basis 2023

2. Grondslag art. 3 AsV 2020

De subsidieregel vindt zijn grondslag in artikel 3, van de Algemene subsidieverordening Venlo 2020 (hierna AsV Venlo 2020);

Een actualisering mede gezien de vaststelling van een nieuwe subsidieverordening, aanpassingen van beleid en/of financiële kaders;

Met subsidieregels wordt beoogd maatschappelijke doelstellingen op de diverse beleidsterreinen na te streven en bij te dragen aan de realisering ervan.

3. Beleidskader en doelstellingen

Sociale basis

We verstaan onder de sociale basis het geheel van organisaties, diensten, voorzieningen en betrekkingen die het mogelijk maken dat mensen in sociale verbanden (buurten, groepen, netwerken, gezinnen) samen kunnen leven en kunnen participeren in de samenleving. Essentieel voor de sociale basis is de aanwezigheid van informele netwerken, burgeractiviteiten en betekenisvolle relaties tussen inwoners onderling en tussen inwoners, professionals en overheid. Met de sociale basis willen wij het volgende bereiken:

Vitale gemeenschappen

Inwoners dragen verantwoordelijkheid voor elkaar en ondersteunen elkaar. Iedereen levert een bijdrage aan onze samenleving naar vermogen. Met elkaar wordt een vitale gemeenschap gecreëerd, waar alle inwoners in een veilige omgeving kunnen deelnemen aan de samenleving;

Samenwerking

Er komt meer samenhang in het aanbod van diverse organisaties, zodat de kwaliteit van de dienstverlening wordt verbeterd en er sneller kan worden op- of afgeschaald in de mate van ondersteuning aan een kwetsbare inwoner. Organisaties stellen niet het organisatiebelang voorop, maar de vraag van inwoners dient centraal te staan. Passende ondersteuning wordt zo dicht mogelijk bij huis georganiseerd.

Substitutie

Het is de nadrukkelijke wens van de gemeente Venlo om ook substitutie te laten plaatsvinden: afbouw van maatwerkvoorzieningen naar algemene voorzieningen en van algemene voorzieningen naar het informele veld, het sociale netwerk en de eigen kracht van de inwoners zelf. Met de subsidieregel Sociale Basis wil de gemeente Venlo het beroep op formele vormen van zorg en ondersteuning afbouwen.

Deze regeling is niet bedoeld voor noodhulp.

4. Definities

Zelfredzaamheid: het vermogen van iemand om voor zichzelf te zorgen. Men kan eigen problemen oplossen en gaat zelfstandig door het leven, ofwel weet zichzelf te redden.

Verordening: de Algemene subsidieverordening Venlo 2020.

Geoormerkte middelen: middelen die de gemeente van het rijk ontvangt en die voor een specifiek doel zijn bestemd.

WEB-middelen: middelen die de gemeente ontvangt op basis van de Wet Educatie Beroepsonderwijs.

Netwerkpartners: partners in het netwerk van de organisatie die een bijdrage leveren in het realiseren van de doelstelling van de organisatie.

Professionele ondersteuning: het inzetten van professionele ondersteuning van vrijwilligers die aantoonbaar noodzakelijk is voor de organisatie om de gesubsidieerde activiteiten uit te voeren.

Tegenprestatie: een geleverde bijdrage in de vorm van vrijwilligerswerk door de deelnemer van een activiteit.

5. Doelgroep

Rechtspersonen zonder winstoogmerk, die werken met vrijwilligers en zich richten op activiteiten ter versterking van de zelfredzaamheid van kwetsbare inwoners van de gemeente Venlo. Oftewel op inwoners van de gemeente Venlo, die belemmeringen ervaren om mee te doen in onze samenleving als gevolg van een gezondheidsachterstand, beperking of ziekte, geaardheid, huidskleur of (niet-Westerse) afkomst, een afstand tot de arbeidsmarkt, financiële problemen, eenzaamheid of het ontbreken van een sociaal netwerk in Venlo.

6. Subsidiesoorten

  • 1.

    Er zijn twee soorten structurele subsidies, namelijk:

    • a.

      Aanvragen tot € 35.000. Organisaties die een subsidie aanvragen tot een bedrag van € 35.000 kunnen een structurele subsidie aanvragen voor de duur van maximaal 4 jaar, mits de organisatie kan aantonen, dat de activiteiten meerjarig op dezelfde wijze dienen te worden uitgevoerd. Hiervoor dient de organisatie onder andere een meerjarenplan en meerjarenbegroting in te dienen.

    • b.

      Aanvragen voor € 35.000 en meer. Gelet op de omvang van het subsidiebedrag en de impact op de gemeenschap vindt jaarlijks verlening plaats aan de hand van relevante voorwaarden en verplichtingen. Een verplichting kan zijn een tweejaarlijks accountgesprek zoals toegelicht wordt in artikel 8. Per organisatie kan er maximaal één subsidieaanvraag worden ingediend voor eventueel meerdere activiteiten.

  • 2.

    Er kan sprake zijn van een Innovatiesubsidie (eenmalige subsidie). Deze is bedoeld voor nieuwe en innovatieve concepten. Deze concepten kunnen volledig nieuw zijn of een sterke verbetering zijn van het reeds bestaande aanbod van de gemeente Venlo. De concepten dienen tegemoet te komen aan een vraag c.q. behoefte die bij de doelgroep leeft.

De aanvrager kan naast één structurele aanvraag ook één innovatiesubsidie aanvragen.

7. Aanvraagprocedure

  • a.

    De aanvragen voor Innovatiesubsidie worden in afwijking van de Verordening, ingediend voor 1 oktober van elk subsidiejaar.

  • b.

    Voor alle typen aanvragen geldt een verplicht aanvraagformat.

  • c.

    Voor de structurele subsidies is de standaardprocedure zoals omschreven in artikel 7 van de Verordening, aangevuld met een concretisering op het activiteitenplan zoals opgenomen in artikel 7 lid 2sub a, waarin minimaal staat opgenomen:

    • Een korte beschrijving van de activiteit(en);

    • Het aantal activiteiten dat per jaar georganiseerd wordt;

    • Het aantal kwetsbare inwoners van Venlo dat naar verwachting gemiddeld per activiteit deelneemt;

    • Het aantal vrijwilligers dat naar verwachting gemiddeld bij een activiteit helpt;

    • Een overzicht van de inzet van professionele ondersteuning waarbij de uren, kosten en beschrijving van ondersteuning worden uitgesplitst per activiteit;

    • Met welke netwerkpartners de samenwerking is gezocht bij de uitvoering van de activiteiten.

In artikel 7c lid 2 van de Verordening wordt onder meer gevraagd een begroting en jaarrekening te overleggen. Dit geldt voor aanvragen vanaf € 5.000. Hiermee wordt bedoeld dat een jaarrekening van het laatst afgesloten boekjaar dient te worden verstrekt.

De aanvraagprocedure voor meerjarige subsidies is dezelfde als hierboven vermeld voor het eerste jaar. Wanneer eenmaal de aanvraag is beschikt voor maximaal vier jaren, dan hoeft de aanvrager voor het tweede, derde en vierde jaren geen nieuwe aanvraag te doen. Uiteraard blijft de verplichting voor de verantwoording gelden na afloop van de meerjarige subsidieperiode.

8. Voorwaarden en verplichtingen

Naast de voorwaarden die van toepassing zijn op grond van de verordening, gelden de volgende voorwaarden:

Algemeen

  • De aanvrager behoort tot de doelgroep van deze subsidieregel;

  • De activiteiten zijn vrij toegankelijk voor en qua aard passend bij de brede doelgroep;

  • De aanvrager verwerft inkomsten in de vorm van financiële, materiële dan wel een maatschappelijke bijdrage van derden;

  • Voor de activiteiten kan aantoonbaar geen aanspraak gemaakt worden op andere subsidie- of ondersteuningsmogelijkheden;

  • De subsidieaanvrager staat de gemeente toe om hem te ondersteunen met als doel een effectievere en efficiëntere organisatie te ontwikkelen;

  • De gesubsidieerde activiteiten worden door vrijwilligers uitgevoerd. Professionele ondersteuning van de vrijwilligers om de dienstverlening te verbeteren kan tot de mogelijkheden behoren indien dit aantoonbaar kan worden gemaakt uit de aangeleverde documenten zoals omgeschreven in artikel 7;

  • Bij de subsidieverantwoording dient een verantwoording van de inzet van professionele hulp te worden ingediend waarbij deze kunnen worden getoetst op punten van de subsidieaanvraag zoals omgeschreven in artikel 7;

  • Indien aanvrager tot een provinciale of landelijke organisatie behoort, dient inzichtelijk te worden gemaakt welke activiteiten, welke kosten en baten in de begroting dan wel de jaarrekening betrekking hebben op de gemeente Venlo. Dit geldt ook voor de jaarverantwoording.

  • Voor structurele subsidies van meer dan € 70.000 per jaar zullen op jaarbasis twee accountgesprekken plaatsvinden.

  • Per subsidie van meer dan € 125.000 dient de subsidieontvanger een controleverklaring, opgesteld door een onafhankelijke accountant, bij de aanvraag tot vaststelling te voegen. De accountant onderzoekt of het activiteitenverslag met het financieel verslag verenigbaar is en onderzoekt tevens de naleving van de aan de subsidie verbonden verplichtingen (Conform AsV Venlo 2020 artikel 14 lid 3).

Vitale gemeenschap

  • Aanvrager vraagt een bijdrage (naar vermogen) van de deelnemers aan de activiteit / het initiatief. De bijdrage kan financieel zijn, maar ook een tegenprestatie;

  • De inbreng van deelnemers wordt meegenomen in de te organiseren activiteiten;

Samenwerking

  • Er worden verbindingen gemaakt met andere netwerkpartners;

  • Er is behoefte aan de activiteiten door de doelgroep en er wordt niet al in enigszins vergelijkbare en/of voldoende mate in voorzien binnen de gemeente Venlo;

  • De aanvrager zet zich in om de activiteiten bij de bijhorende doelgroep en netwerkpartners onder de aandacht te brengen. Indien een aanvragende organisatie leden heeft betekend dit ook dat de activiteiten buiten de eigen leden onder de aandacht moeten worden gebracht.

Substitutie

  • De aanvrager stimuleert dat door de activiteiten / het initiatief kwetsbare mensen meer meedoen aan de samenleving en de behoefte aan formele zorg voorkomen of verminderd wordt;

  • De aanvrager sluit met haar activiteiten aan bij de speerpunten die binnen de sociale basis zijn geformuleerd.

9. Liquidatie, splitsing, fusie of faillissement

  • 1.

    Een subsidieontvanger informeert het college terstond over het voornemen een fusie aan te gaan, dan wel de organisatie te liquideren of te splitsen. Deze informatieplicht geldt ook als surseance van betaling of een faillissement aanstaande is.

  • 2.

    Verleende subsidies worden bij liquidatie, splitsing of fusie voor het nog niet gerealiseerde deel van het doel waarvoor subsidie is verleend terugbetaald aan de gemeente.

  • 3.

    Bij liquidatie worden het batig saldo van de liquidatierekening en een overblijvend eigen vermogen, voor zover deze direct of indirect gevormd zijn met subsidies van de gemeente Venlo, door het college teruggevorderd.

  • 4.

    Bij splitsing of fusie besluit het college, na overleg met de betrokken instellingen, over de bestemming van het eigen vermogen voor zover dat direct of indirect gevormd is met subsidies van de gemeente.

  • 5.

    Het is de subsidieontvanger niet toegestaan om vrije reserves te vervreemden of onder te brengen bij gelieerde instellingen, behoudens voorafgaande schriftelijke goedkeuring van het college.

10. Berekeningswijze subsidie

  • a.

    Alle subsidiabele activiteiten van organisaties worden ingedeeld in een van de twee categorieën:

    • *

      structurele aanvragen tot € 35.000

    • *

      structurele aanvragen voor € 35.000 en meer

  • b.

    Het eigen vermogen van de organisatie mag in het jaar voorafgaande aan de aanvraag, maximaal 100%van de eigen begroting inclusief het aangevraagde subsidiebedrag, zijn. Het meerdere wordt op de subsidie ingehouden/ gecorrigeerd. Een uitzondering hierop zijn subsidieaanvragen lager dan € 5.000,- en vermogensbestanddelen waarvoor expliciet bij bestuursbesluit van voor 31 december van het jaar voorafgaande aan de aanvraag, een duidelijk vastgestelde bestemming is aangegeven inclusief vastgesteld plan van aanpak en tijdsplanning. Het bestuursbesluit dient gedateerd te zijn en te blijken uit een verslag van een bestuursvergadering. De reserves dienen tevens te blijken uit de jaarrekening van het jaar voorafgaande aan de aanvraag. De bestemmingsreserves dienen in verband te staan met de doelstellingen/activiteiten van de organisatie en noodzakelijk en reëel te zijn.

11. Wijze van uitbetaling/ bevoorschotting

Subsidies tot € 35.000 worden na toekenning in één keer bevoorschot. Subsidies voor € 35.000 en meer worden evenredig in maandelijkse termijnen bevoorschot.

12. Subsidieplafonds en verdeling subsidie in geval van overschrijding

Voor de subsidieregel Sociale Basis wordt jaarlijks een subsidieplafond vastgesteld. Dit is een samengesteld budget, waarin tevens zijn opgenomen middelen uit geoormerkte budgetten zoals WEB-middelen en maatschappelijke opvang.

Voor de subsidiecategorie tot € 35.000 en voor de categorie € 35.000 en meer, worden jaarlijks twee aparte subsidieplafonds vastgesteld. 10% van elk van deze budgetten die tevens hebben te gelden als subsidieplafonds, is bedoeld voor innovatiesubsidies.

Als het subsidieplafond wordt overschreden binnen een categorie, dan wordt het beschikbare bedrag naar rato van het subsidiabele bedrag verdeeld over de organisaties in die categorie. Indien het innovatiebudget niet dan wel maar ten dele wordt aangesproken, wordt het restant eerst toegevoegd aan het budget van de subsidiecategorie tot € 35.000. Is er dan nog een restant over, dan wordt dat toegevoegd aan het budget van de subsidiecategorie € 35.000 en meer.

Als het budget binnen een subsidiecategorie niet dan wel ten dele wordt aangesproken kan het restant worden toegevoegd aan de andere subsidiecategorie.

Wanneer een subsidie meerjarig is beschikt, dan wordt per jaar vastgesteld wat het exacte subsidiebedrag is, afhankelijk van het vastgestelde subsidieplafond en eventuele overschrijding ervan.

13. Subsidieverantwoording

Het verzoek tot vaststelling dient conform AsV Venlo 2020 te worden ingediend.

14. Overgangsrecht

In afwijking van het bepaalde in artikel 10.b geldt voor aanvragen dat bestemmingsreserves expliciet bij bestuursbesluit vóór 1 oktober van het jaar voorgaande het jaar waarvoor de subsidie geldt te zijn vastgesteld inclusief vastgesteld plan van aanpak en tijdsplanning. Het bestuursbesluit is gedateerd en dient te blijken uit een verslag van een bestuursvergadering.

15. Hardheidsclausule

Het college kan in individuele gevallen een of meer bepalingen van deze regeling gemotiveerd buitentoepassing laten of daarvan gemotiveerd afwijken. Dit kan alleen gemotiveerd en in die gevallen dat de toepassing van die bepaling(en) een onwenselijk gevolg heeft, dat strijdig is met de doelstelling van deze subsidieregel. In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college.

16. Slotbepaling

  • 1.

    Deze subsidieregel treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking. De regel wordt aangehaald als “Subsidieregel Sociale Basis 2023”.

  • 2.

    Met inwerkingtreding komt de Subsidieregel Sociale Basis in werking getreden op 10 juli 2021 te vervallen.

Ondertekening

Ondertekening

Venlo, 18 juli 2023

Burgemeester en wethouders van Venlo

de secretaris, de burgemeester

Twan Beurskens, Antoin Scholten