Verordening Auditcommissie gemeente Heerenveen 2023

Geldend van 21-07-2023 t/m heden

Intitulé

Verordening Auditcommissie gemeente Heerenveen 2023

De raad van de gemeente Heerenveen;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit de volgende regeling vast te stellen:

Verordening Auditcommissie gemeente Heerenveen 2023

Artikel 1 Instelling en begripsomschrijving

  • 1.

    Er is een commissie van advies aan de raad genaamd de auditcommissie.

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      Commissie: de auditcommissie;

    • b.

      Raad: de gemeenteraad van Heerenveen;

    • c.

      College: het college van burgemeester en wethouders;

    • d.

      Accountant: de door de raad, conform artikel 213 Gemeentewet, aangewezen accountant belast met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

    • e.

      Voorzitter: de voorzitter van de commissie;

    • f.

      Secretaris: de griffier of een door de griffier aangewezen plaatsvervanger ;

    • g.

      Fractie: een fractie als bedoeld in het Reglement van Orde van de Gemeenteraad;

    • h.

      Rekenkamer: rekenkamer in de zin van “Verordening gemeentelijke rekenkamer Heerenveen 2023”;

    • i.

      lid: lid van de auditcommissie;

    • j.

      Ad hoc werkgroep: werkgroep waarbij leden en leden van de gemeenteraad advies uitbrengen aan de commissie op een door de commissie vastgestelde opdracht. De werkgroep heft zich weer op na vervulling van de opdracht;

    • k.

      P&C producten: Cyclische producten, waaronder perspectiefnota, meerjarenplanning, begroting, investeringsagenda, jaarrekening en verzamelbesluiten);

    • l.

      geheim: vallend onder de uitzonderingen genoemd in Wet open overheid artikel 5.1.1 en 5.1.2.

Artikel 2 Doel

  • 1. De commissie heeft als doel : “een positieve bijdrage te leveren aan het functioneren van de raad door hem en het college politiek neutraal te adviseren over de in artikel 3 van deze verordening genoemde taken”.

  • 2. De commissie adviseert en treedt daarom niet in de bevoegdheden van raad en college.

  • 3. De commissie stelt zich tot doel om de opgedane kennis en inzichten persoonsonafhankelijk en overdraagbaar te maken voor een volgende raadsperiode.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden

De commissie heeft de volgende taken en bevoegdheden:

Accountant

Taken vloeien o.a. voort uit artikel 213 Gemeentewet.

  • 1.

    De commissie bereidt de besluitvorming in de raad voor over:

    • a.

      het programma van eisen voor de aanbesteding van de accountantscontrole;

    • b.

      de selectie en de (verlenging van) aanwijzing van en de opdrachtverstrekking aan de accountant;

    • c.

      de commissie doet een voordracht aan de raad voor een te benoemen accountant.

  • 2.

    De commissie evalueert de werkzaamheden van en met de accountant en adviseert de raad hierover, indien de auditcommissie dit nodig acht.

  • 3.

    De commissie voert overleg met de accountant en adviseert de raad over de kaders voor de controle van de jaarrekening (controleprotocol), indien de auditcommissie dit nodig acht.

  • 4.

    De commissie bespreekt het auditplan van de accountant met de accountant en adviseert de raad hierover indien de auditcommissie dit nodig acht.

  • 5.

    De commissie bespreekt de controlebevindingen (managementletter) en eventueel andere tussentijdse rapportages van de accountant en informeert en adviseert de raad hierover, indien de auditcommissie dit nodig acht.

  • 6.

    De commissie bespreekt met de accountant zijn verslag van bevindingen over de controle van de jaarrekening (accountantsverslag) voorafgaand aan de raadsbehandeling van de jaarstukken en brengt hierover advies uit aan de raad, indien de auditcommissie dit nodig acht.

College

De taken vloeien voort uit de kaderstellende en controlerende rol van de raad.

  • 7.

    De commissie bespreekt en verkrijgt inzicht in de samenhang van de P&C producten en in hoeverre deze bijdragen aan de taken van de raad en kan hierover advies uitbrengen aan de raad en het college.

  • 8.

    De commissie bevordert dat de raad inzicht krijgt in de wijze waarop door het college aanbevelingen van de accountant worden uitgevoerd.

  • 9.

    De commissie bespreekt geplande en/of uitgevoerde onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid (artikel 213a) van het college en brengt samenhang aan in de onderzoeken en de raadsbrief die separaat wordt verstuurd aan de raad.

  • 10.

    De commissie laat zich door het college informeren over andere onderwerpen die gerelateerd zijn aan rol en taken van de commissie.

Cyclische documenten

  • 11.

    De commissie adviseert de raad gevraagd en ongevraagd over aan de raad aangeboden P&C documenten als financiële sturingsinstrumenten voor de raad. Dit ziet toe op de beoordeling van de kwaliteit en informatiewaarde van deze documenten.

  • 12.

    De commissie adviseert de raad over de jaarrekening en rechtmatigheidsverantwoording en stelt waar nodig een ad hoc werkgroep in om meer diepgang aan te brengen in de beoordeling van deze verantwoording of andere P&C producten.

Financieel beheer

  • 13.

    De commissie adviseert de raad over de financiële verordening (artikel 212 Gemeentewet), controleverordening (artikel 213 Gemeentewet) en de verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid (artikel 213a Gemeentewet).

  • 14.

    De commissie laat zich jaarlijks informeren over het beleid aangaande reserves en voorzieningen en de stand van zaken en ontwikkelingen inzake risicomanagement.

  • 15.

    De commissie laat zich jaarlijks informeren over de opzet en werking van interne beheersingsmaatregelen en over de resultaten van uitgevoerde interne controles.

  • 16.

    De commissie laat zich jaarlijks informeren over verbeteracties die voortkomen uit de accountantscontrole en managementletter.

  • 17.

    De commissie bevordert de afstemming van diverse onderzoeken en controles die ingevolge de artikelen 182, 212, 213 en 213a van de Gemeentewet door accountant, college en rekenkamer worden uitgevoerd en adviseert zo nodig de raad hierover.

  • 18.

    De commissie kan, om meer diepgang aan te brengen in de beoordeling van verordeningen die voortvloeien uit het financieel beheer, een ad hoc werkgroep instellen waarbij de opdracht door de commissie wordt geformuleerd en bekend gemaakt aan de raad samen met de bevindingen dat tot een advies heeft geleid.

Rekenkamer

Voortvloeiend uit het "Verordening gemeentelijke rekenkamer Heerenveen 2023" voert de commissie eveneens de volgende werkzaamheden uit ten behoeve van het doel van deze commissie:

  • 19.

    De commissie bereidt de (her)benoeming van de leden van de rekenkamer voor.

  • 20.

    De commissie wordt gehoord over reglement van orde, onderzoeksprotocol, gedragscode en jaarplan.

  • 21.

    De commissie overlegt twee keer per jaar over de voortgang van de werkzaamheden van de rekenkamer.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1. De commissie bestaat maximaal uit één raadslid per fractie.

  • 2. De commissie wijst uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 3. De griffier of een door de griffier aan te wijzen plaatsvervanger is secretaris van de commissie.

  • 4. De commissie kan interne adviseurs (ambtenaren en/of collegeleden) en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

  • 5. Leden van de commissie kunnen bij afwezigheid worden vervangen door een raadslid van dezelfde fractie.

Artikel 5 Benoeming en zittingsduur.

  • 1. De raad benoemt de leden van de commissie.

  • 2. De benoeming geldt voor de zittingsperiode van de leden van de raad.

  • 3. De benoeming vervalt bij beëindiging van het raadslidmaatschap, door ontslagname, of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

Artikel 6 Taken van de voorzitter

  • 1. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie.

  • 2. De voorzitter draagt zorg voor het leiden van de vergaderingen.

  • 3. De voorzitter draagt zorg voor het bewaken van de taken en bevoegdheden, daaronder begrepen een niet-politieke benadering door de commissie.

  • 4. De voorzitter draagt zorg voor het bevorderen van zorgvuldige advisering aan de raad en aan het college.

  • 5. De voorzitter wordt bij de taken ondersteund door de secretaris.

Artikel 7 Vergaderingen en verslaglegging

  • 1. De commissie vergadert minimaal driemaal per jaar of zo vaak als zij nodig acht, ter bespreking van de in artikel 3 genoemde taken.

  • 2. De vergadering van de commissie gaat niet door indien tenminste de helft plus één van de leden afwezig is. Er wordt zo spoedig mogelijk een nieuwe vergadering belegd.

  • 3. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 4. De agenda en de verslagen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 5. Van iedere vergadering wordt een kort verslag gemaakt door de secretaris. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.

  • 6. Niet openbare verslagen worden onder geheimhouding ter kennis gebracht aan de raad en de bij de vergadering uitgenodigde adviseurs.

Artikel 8 Besluitvorming Artikel 9 Informeren en adviseren van de raad

  • 1. De commissie informeert en adviseert de raad in de raadscommissie Algemene Zaken.

  • 2. De commissie kan dit schriftelijk doen dan wel mondeling bij monde van de voorzitter.

  • 3. Geheime mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.

Artikel 10 Slotbepalingen

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag waarop deze bekend is gemaakt.

Op dat moment vervalt de Verordening op de auditcommissie gemeente Heerenveen 2014 vastgesteld bij raadsbesluit op 20 oktober 2014.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Auditcommissie gemeente Heerenveen 2023”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 13 juli 2023,

De griffier,

mevrouw L. Roest- Jonkers

De voorzitter,

de heer T.J. van der Zwan