Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR699316
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR699316/1
Verordening gemeentelijke rekenkamer Schagen 2023
Geldend van 01-08-2023 t/m heden
Intitulé
Verordening gemeentelijke rekenkamer Schagen 2023De raad van de gemeente schagen;
gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;
gezien het advies van het presidium, rekenkamercommissie en auditcommissie;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening gemeentelijke rekenkamer Schagen 2023
Artikel 1. Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- •
lid of leden: lid of leden van de rekenkamer Schagen.
- •
raad: de gemeenteraad van de gemeente Schagen;
- •
rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;
- •
voorzitter: voorzitter van de rekenkamer Schagen;
- •
Wet: Gemeentewet.
Artikel 2. Rekenkamer
-
1. Er is een rekenkamer.
-
2. De rekenkamer bestaat uit 3 leden, waaronder een voorzitter.
-
3. De raad benoemt de voorzitter en de overige leden van de rekenkamer.
-
4. De benoemingen conform lid 3 zijn onder de voorwaarde dat de leden uiterlijk binnen twee maanden na benoeming een actuele VOG (niet ouder dan drie maanden en met het voor de functie relevante screeningsprofiel) overleggen.
-
4. De rekenkamer wijst uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter aan, die bij de afwezigheid van de voorzitter diens taken waarneemt.
Artikel 3. Herbenoeming
De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van maximaal zes jaar worden herbenoemd.
Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning
-
1. De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.
-
2. De ambtelijk secretaris van de rekenkamer is organisatorisch ondergebracht bij de griffie en valt rechtspositioneel onder de griffier.
-
3. De ambtelijk secretaris wordt functioneel aangestuurd door de voorzitter van de rekenkamer.
-
4. De ambtelijk secretaris staat de rekenkamer bij de uitvoering van haar taken terzijde.
Artikel 5. Budget
-
1. De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.
-
2. De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.
Artikel 6. Vergoeding
-
1. De voorzitter en de leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding.
-
2. De vergoeding bedraagt voor de voorzitter 34,11% van het maandbedrag dat op basis van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers jaarlijks door de minister wordt vastgesteld als maximum te verstrekken vergoeding aan raadsleden in de gemeente Schagen. Voor de leden bedraagt de vergoeding 25,58% van dat bedrag.
-
3. De leden van de rekenkamer krijgen daarnaast een vergoeding voor reis- en verblijfkosten. Deze vergoeding is maximaal de belastingvrije vergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.
-
4. De vergoedingen, genoemd in het eerste, tweede en derde lid, komen ten laste van het budget van de rekenkamer.
Artikel 7. Monitoring aanbevelingen
De griffie verstrekt de raad jaarlijks een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.
Artikel 8. Slotbepalingen
-
1. De verordening op de rekenkamercommissie Schagen 2014 wordt ingetrokken.
-
2. Deze verordening treedt in werking op 1 augustus 2023.
-
3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer Schagen 2023.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadvergadering van 11 juli 2023.
De griffier,
G.E.P. Meijer
De voorzitter,
M.J.P. van Kampen- Nouwen
Toelichting
Algemeen
Deze modelverordening is een aanvulling op hetgeen in de Gemeentewet is opgenomen over de gemeentelijke rekenkamer. Zie de tekst van de Gemeentewet, zoals op 1 januari 2023 gewijzigd door de Wet versterking decentrale rekenkamers, hoofdstukken IVa (De rekenkamer) en XIa (De bevoegdheid van de rekenkamer).
De raad moet een onafhankelijke rekenkamer instellen. Zie artikel 81a van de Gemeentewet. Deze verplichting geldt vanaf 1 januari 2023, met een overgangstermijn van een jaar, dus uiterlijk 1 januari 2024 moet de raad een rekenkamer hebben ingesteld.
Daarnaast moet de raad op grond van artikel 81k van de Gemeentewet een verordening opstellen voor een vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamer en een tegemoetkoming in hun kosten. Voorts mag de raad op grond van artikel 149 van de Gemeentewet aanvullende regels stellen in het belang van de gemeente en met inachtneming van de wet.
De rekenkamer moet een reglement van orde voor haar werkzaamheden vaststellen (artikel 81i van de Gemeentewet).
Artikelsgewijs
Enkel die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader toegelicht.
Artikel 2. Rekenkamer
In het eerste lid stelt de raad de rekenkamer in. Dit is een wettelijke verplichting (artikel 81a van de Gemeentewet).
Artikel 3. Herbenoeming
De leden van de rekenkamer worden door de raad benoemd en kunnen door de raad ook worden herbenoemd (artikel 81c, eerste en vierde lid, van de Gemeentewet). De benoemingstermijn is wettelijk op zes jaar vastgesteld. In de gemeente Schagen bestaat de mogelijkheid om de voorzitter of een lid van de rekenkamer eenmalig te verlengen voor een termijn van maximaal zes jaar.
Een benoemingsperiode korter dan zes jaar kan de onafhankelijkheid in gevaar brengen, omdat de vraag ‘word ik wel herbenoemd’ dan al te snel weer wordt gevoeld. Voordeel van deze termijn is ook dat over benoeming en herbenoeming in het gewone geval steeds door twee verschillend samengestelde raden wordt beslist. Voorts draagt het feit dat benoeming plaatsvindt na overleg met de rekenkamer ertoe bij dat de leden primair op grond van deskundigheid worden benoemd (artikel 81c, vijfde lid). In de praktijk zal na verloop van tijd door tussentijds aftreden vanzelf de situatie ontstaan dat niet steeds de gehele rekenkamer opnieuw moet worden benoemd. Dit komt de continuïteit en de onafhankelijkheid van de rekenkamer ten goede. Zie Kamerstukken 27 751, nr. 3, p. 68.
Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning
In de Gemeentewet is geregeld dat burgemeester en wethouders op voordracht van de voorzitter of het enige lid van de rekenkamer besluit tot het aangaan van arbeidsovereenkomsten met zoveel ambtenaren van de rekenkamer als nodig zijn voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden (artikel 81j, tweede lid). De ambtenaren die werkzaamheden verrichten voor de rekenkamer, verrichten niet tevens werkzaamheden voor een ander orgaan van de gemeente, met uitzondering van de op de griffie werkzame ambtenaren (artikel 81j, derde lid). Dit betekent dat griffiemedewerkers deels voor de griffie en deels voor de rekenkamer kunnen werken. Vanwege de onafhankelijke positie van de rekenkamer zijn de ambtenaren, inclusief dus de griffiemedewerkers, voor werkzaamheden voor de rekenkamer uitsluitend verantwoording schuldig aan de rekenkamer (artikel 81j, vierde lid).
Dit artikel voorziet in het benoemen van een secretaris en plaatsvervangend secretaris(sen) voor de rekenkamer.
Artikel 5. Budget
De raad moet de rekenkamer de nodige middelen ter beschikking stellen voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden (artikel 81j van de Gemeentewet). Dit omvat de totale kosten van de rekenkamer en alle overige kosten voor de uitvoering van de taken.
Artikel 6. Vergoeding
De leden van de rekenkamer ontvangen een bij verordening van de raad vastgestelde vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten (artikel 81k van de Gemeentewet).
Artikel 7. Monitoring aanbevelingen
Volgens artikel 185a van de Gemeentewet moet het college jaarlijks aan de raad een overzicht sturen van de aan het college gedane voorstellen van de rekenkamer, vergezeld van zijn standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven. Niet alle voorstellen, of meestal aanbevelingen genoemd, zijn voor wat betreft de uitvoering de verantwoordelijkheid van het college. Er zijn ook aanbevelingen die de raad zelf moet uitvoeren. Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de status van alle aanbevelingen uit de rekenkamerrapporten, kan de raad ervoor kiezen om de griffie jaarlijks ook een overzicht op te laten stellen met de status van de aanbevelingen die aan de raad zijn gericht en door de raad zijn overgenomen. Dit kan de raad helpen om een overzicht te behouden van de overgenomen aanbevelingen en de status hiervan.
De rekenkamer stelt jaarlijks een jaarverslag op, de griffie zal daarvoor een overzicht met aanbevelingen aan de gemeenteraad aanleveren. Dit overzicht voor de raad geeft de status weer van alle aanbevelingen uit rekenkamerrapporten van het afgelopen jaar en andere nog niet opgevolgde aanbevelingen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl