Verordening auditcommissie 2023 Maasdriel

Geldend van 20-07-2023 t/m heden

Intitulé

Verordening auditcommissie 2023 Maasdriel

De raad van de gemeente Maasdriel,

gelezen het voorstel van het presidium van 30 mei 2023

gelet op de artikelen 82 en 147 van de Gemeentewet;

besluit :

vast te stellen de

Verordening auditcommissie 2023 Maasdriel

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de gemeentewet;

  • b.

    de raad: de gemeenteraad;

  • c.

    burgercommissielid: een door de raad benoemd persoon, niet zijnde een raadslid, die mede uitvoering geeft aan de taken van een commissie;

  • d.

    de voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie;

  • e.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    de accountant: de in de controleverordening gemeente Maasdriel bedoelde accountant, die belast is met de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

Artikel 2. Instelling

  • 1. Er is een commissie ten behoeve van de raad, genaamd de auditcommissie;

  • 2. De auditcommissie is onder meer belast met voorbereiding van de uitoefening van de taken van de raad als bedoeld in de controleverordening ex artikel 213 van de Gemeentewet

Artikel 3. Samenstelling

  • 1. Iedere fractie vertegenwoordigd in de raad kan 1 lid afvaardigen in de auditcommissie.

  • 2. Raadsleden en burgercommissieleden kunnen benoemd worden als lid. Daarbij zijn minimaal 2 raadsleden.

  • 3. De leden van de auditcommissie worden aan het begin van een nieuwe zittingsperiode van de raad door de raad benoemd.

  • 4. De fractievoorzitters dragen kandidaten aan en doen daarvan opgave aan de griffier.

  • 5. De zittingsperiode eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 6. Wanneer een lid geen raadslid of burgercommissielid meer is, wordt het lidmaatschap van de auditcommissie van rechtswege per direct beëindigd.

  • 7. De raad is bevoegd op voorstel van de fractie op wiens voordracht het lid is benoemd, een lid te ontslaan.

  • 8. Een lid, de voorzitter en hun plaatsvervangers kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 9. De senior beleidsadviseur financiën en de controller zijn adviserend lid van de auditcommissie.

  • 10. De accountant, de rekenkamer, portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris of, in overleg met de gemeentesecretaris, andere ambtenaren kunnen als adviseur bij de auditcommissie worden uitgenodigd.

Artikel 4. Voorzitter

  • 1. De auditcommissie wijst uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 2. De voorzitter en plaatsvervangend voorzitter zijn raadslid.

Artikel 5. Secretaris

Het secretariaat van de auditcommissie wordt verzorgd door de griffier of een door de griffier aangewezen medewerker van de griffie.

Artikel 6. Taak auditcommissie

De auditcommissie heeft de volgende taken:

  • 1.

    Het in overleg met college en controller voorbereiden van de aanbesteding van de accountantscontrole en selectieprocedure van de accountant.

  • 2.

    Het adviseren aan de raad m.b.t. de te benoemen accountant.

  • 3.

    De voorbereiding en advisering aan de raad met betrekking tot de jaarlijkse opdrachtverlening aan de accountant vervat in een programma van eisen en het formuleren van een eventuele bijzondere opdracht.

  • 4.

    Het voeren van overleg met de accountant op verzoek van de raad, van de commissie zelf, dan wel op verzoek van de accountant waarbij in ieder geval overlegd wordt over:

    • a.

      het concept-programma van eisen en de eventuele bijzondere opdracht

    • b.

      de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen

    • c.

      tussentijdse rapportage (managementletter)

    • d.

      evaluatie functioneren accountant.

  • 5.

    De raad adviseren met betrekking tot de jaarrekeningcontrole.

  • 6.

    Het voorbereiden van de selectieprocedure van de rekenkamer en advisering aan de raad over de (her)benoeming.

  • 7.

    Het namens de raad voeren van overleg met accountant, rekenkamer, college en controller om de diverse controlerende taken, met behoud van de eigen verantwoordelijkheden, zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.

  • 8.

    Gevraagd en ongevraagd adviseren over de verbetering van planning en control.

  • 9.

    Volgen van de voortgang van de uitvoering van de aanbevelingen uit rapportages van de accountant, de rekenkamer, eventuele eigen onderzoeken van de raad en onderzoeken op basis van artikel 213a van de Gemeentewet.

Artikel 7. Oproepen/vaststellen van de agenda/openbaarheid vergaderingen

  • 1. De vergaderingen zijn niet openbaar.

  • 2. De auditcommissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter het nodig oordeelt of het door ten minste twee leden schriftelijk met opgaaf van redenen wordt gevraagd.

  • 3. De voorzitter bepaalt in overleg met de secretaris de voorlopige agenda van de vergadering.

  • 4. Deze agenda wordt 10 dagen voor de vergadering toegezonden aan de leden van de auditcommissie. Aan de overige leden van de raad, alsmede het college, wordt eveneens een afschrift van de agenda toegezonden.

  • 5. De auditcommissie stelt bij aanvang van de vergadering de definitieve agenda vast.

Artikel 8. Verslaglegging

  • 1. Van de vergaderingen wordt een afsprakenlijst bijgehouden.

  • 2. De auditcommissie kan bepalen dat wanneer dat voor goed verloop van de werkzaamheden noodzakelijk is een meer uitgebreid verslag wordt opgemaakt.

  • 3. Voor de overige leden van de raad, alsmede het college, is een afschrift van het verslag beschikbaar.

Artikel 9. Advisering

  • 1. De auditcommissie streeft naar advisering bij algemene stemmen, waar sprake is van minderheidsstandpunten worden deze gemotiveerd toegelicht.

  • 2. Het college wordt daarbij de gelegenheid geboden om schriftelijk te reageren op de bevindingen en de adviezen van de auditcommissie. Deze schriftelijke reactie maakt eveneens onderdeel uit van de beraadslaging in de raad.

Artikel 10. Uitleg regeling

Bij twijfel over de betekenis of de toepassing van deze regeling en in gevallen waarin deze regeling niet is voorzien, beslist de voorzitter van de auditcommissie.

Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam “verordening op de auditcommissie Maasdriel 2023”

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag nadat deze is bekendgemaakt.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 6 juli 2023

De gemeenteraad voornoemd,

de griffier a.i.

H.M. van ‘t Westeinde

de waarnemend voorzitter,

J.L. Geurts