Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR699203
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR699203/1
Regeling rechtspositie burgemeester en wethouder 2023
Geldend van 01-01-2023 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2023
Intitulé
Regeling rechtspositie burgemeester en wethouder 2023Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Valkenburg aan de Geul,
gelezen het voorstel van het college de dato 10 januari 2023.
gelet op de artikelen 44 en 66 van de Gemeentewet en de artikelen 3.2.10, 3.3.2, 3.3.3, tweede lid en 3.3.8 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers en artikel 3.8 van de Rechtspositieregeling decentrale politieke ambtsdragers;
besluit vast te stellen: de Regeling rechtspositie burgemeester en wethouder 2023,
Artikel 1. Definitiebepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
college: college van burgemeester en wethouders.
- b.
burgemeester: voorzitter van het college van burgemeester en wethouders.
- c.
secretaris: de secretaris bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet.
- d.
Wethouder: lid van het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 2. Electrische deelauto’s en elektrische fietsen burgemeester en wethouders
- 1.
Het college van de gemeente stelt geen auto ter beschikking bedoeld in artikel 3.2.10 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers en artikel 3.8 van de Rechtspositieregeling decentrale politieke ambtsdragers.
- 2.
Wethouders en burgemeester kunnen voor reizen ten behoeve van de gemeente gebruik maken van elektrische deelauto’s en elektrische fietsen.
- 3.
De elektrische deelauto’s en elektrische fietsen kunnen door de wethouders ook worden gebruikt het reizen ten behoeve van nevenfuncties die de wethouders vervullen uit hoofde van het ambt.
- 4.
Als de wethouders en burgemeester voor reizen ten behoeve van in het derde lid bedoelde nevenfuncties gebruikmaken van de elektrische deelauto’s en elektrische fietsen en daarvoor een vergoeding van reiskosten ontvangen wordt die vergoeding in de gemeentelijke kas gestort.
- 5.
De secretaris stelt richtlijnen vast voor het gebruik van elektrische deelauto’s en elektrische fietsen.
Artikel 3. Nadere regels niet-partijpolitiek georiënteerde scholing burgemeester en wethouders
- 1.
De burgemeester of de wethouder die willen deelnemen aan niet-partijpolitiek georiënteerde scholing bedoeld in artikel 3.3.3 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers in verband met de vervulling van hun functie dienen daartoe vooraf een gemotiveerde aanvraag in bij de secretaris.
- 2.
Deze aanvraag gaat vergezeld van stukken met inhoudelijke informatie en een kostenspecificatie.
- 3.
Het college beslist op de aanvraag op basis van de overlegde stukken.
Artikel 4. Informatie- en communicatievoorzieningen
- 1.
De burgemeester of de wethouder tekent een bruikleenovereenkomst wanneer hem ten laste van de gemeente voor de duur van de uitoefening van zijn functie informatie- en communicatievoorzieningen ter beschikking worden gesteld als bedoeld in artikel 3.3.2 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. De secretaris stelt het model van de bruikleenovereenkomst vast.
- 2.
De burgemeester of de wethouder levert na beëindiging van zijn functie de ter beschikking gestelde informatie- en communicatievoorzieningen in bij de gemeente. Na het voldoende goed wissen volgens de voorschriften is de overname van de ter beschikking gestelde ICT-apparatuur na afloop van het ambt onder voorwaarden mogelijk wordt.
Artikel 5. Aanwijzing als eindheffingsbestanddeel
- 1.
Als eindheffingsbestanddeel als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdeel f, van de Wet op de loonbelasting 1964 worden aangewezen de vergoedingen, tegemoetkomingen en verstrekkingen, genoemd in artikel 3.3.8 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.
- 2.
Als eindheffingsbestanddeel als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdeel f, van de Wet op de loonbelasting 1964 worden verder aangewezen de vergoedingen, tegemoetkomingen en verstrekkingen, genoemd in deze regeling, voor zover deze worden gerekend tot een vergoeding, tegemoetkoming of verstrekking als bedoeld in artikel 31a, tweede lid, onderdelen a tot en met h, van de Wet op de Loonbelasting 1964.
Artikel 6. Betaling en declaratie van onkosten
- 1.
Tenzij het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers of de Rechtspositieregeling decentrale politieke ambtsdragers anders bepalen, vindt de betaling van kosten die op grond van deze regeling voor vergoeding of tegemoetkoming in aanmerking komen plaats door:
- a.
betaling uit gemeentelijke middelen, op basis van een rechtstreeks aan de gemeente toegezonden factuur,
- b.
betaling vooruit uit eigen middelen of
- c.
betaling ten laste van de gemeentelijke creditcard, De creditcard is bedoeld voor uitzonderlijk incidenteel gebruik.
- a.
- 2.
Een aanvraag om een vergoeding van de onkosten als bedoelt dit artikel moet worden ingediend via “Motion” in en gaat vergezeld van bewijsstukken.
- 3.
De aanvraag en de bewijsstukken van de wethouders worden binnen 1 maand beoordeeld op goedkeuring door de burgemeester. De aanvraag en de bewijsstukken van de burgemeester worden binnen 1 maand beoordeeld op goedkeuring door de secretaris.
- 4.
Voor zover van toepassing draagt de gemeente er zorg voor dat de betaling aan burgemeester of wethouders uiterlijk binnen 2 maanden na het indienen van de aanvraag wordt overgemaakt.
Artikel 7. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.
Artikel 8. Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling rechtspositie burgemeester en wethouder gemeente Valkenburg aan de Geul 2023
Toelichting Modelregeling rechtspositie burgemeester en wethouder 2023
ALGEMEEN DEEL
Wettelijke regelingen
In de wet en nadere regelgeving zijn alle van belang zijnde onderwerpen geregeld betreffende de rechtspositie van gemeentelijke politieke ambtsdragers. In de Gemeentewet is aangegeven dat de nadere invulling van de rechtspositie van burgemeesters en wethouders alsmede de financiële voorzieningen moet worden geregeld bij of krachtens de wet (AMvB en ministeriële regeling). Deze nader regeling is vastgelegd in het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. In de Rechtspositieregeling decentrale politieke ambtsdragers zijn de (onkosten)vergoedingen nader uitgewerkt.
Hoofdlijnen gemeentelijke regeling
In deze regeling zijn alleen bepalingen opgenomen inzake de rechtspositie van burgemeester en wethouders zover die niet dwingend geregeld zijn in hogere wet- en regelgeving. De grondslag hiervoor is te vinden in de Gemeentewet en het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers en de Rechtspositieregeling decentrale politieke ambtsdragers. Bij de laatste moderniserings- en harmoniseringsoperatie (Staatsblad 15 oktober 2018) betreffende de rechtspositiebesluiten voor decentrale politieke ambtsdragers zijn er wederom een aantal bepalingen imperatief in hogere wet- en regelgeving vastgelegd. De overweging hierbij is dat het bestuurlijk wenselijk is om de voorzieningen zoals vergoedingen, tegemoetkomingen en andere rechtspositionele aanspraken voor decentrale politieke ambtsdragers dwingendrechtelijk in hogere wet- en regelgeving vast te leggen om politieke discussies te voorkomen. Dit betekent dat er voor gemeenten minder ruimte is om lokaal van wettelijke regelingen af te wijken. Wel kunnen er nadere regels gesteld worden. Indien een gemeente besluit om nadere regels te stellen, zijn een aantal regels van belang.
In artikel 44 en 66 Gemeentewet is bepaald dat ‘buiten hetgeen bij of krachtens de wet is toegekend’, de burgemeester en wethouders als zodanig geen andere vergoedingen en tegemoetkomingen ten laste van de gemeente ontvangen.
Deze regeling is een (nadere) uitwerking van de gestelde regels van de bij of krachtens de wet toegekende vergoedingen en tegemoetkomingen voor de burgemeesters en wethouders.
De arbeidsverhoudingen en fiscale positie
Burgemeesters en wethouders zijn niet in dienstbetrekking bij de gemeente, maar wel benoemd. De gemeente is dus niet de werkgever. Dat betekent bijvoorbeeld dat zij niet vallen onder de werknemersverzekeringen zoals de Werkloosheidswet (WW), Ziektewet (ZW) en de Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA). Omdat burgemeesters en wethouders wél ambtenaar in formele zin zijn, worden zij fiscaal behandeld als ware zij actief in dienstbetrekking door de Wet op de loonbelasting 1964. Er wordt daarom op de bezoldiging van burgemeesters en wethouders ook loonheffingen ingehouden.
De Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa) is van toepassing op wethouders en burgemeesters. De burgemeester volgt de pensioenaanspraken van de ABP-Pensioenregeling.
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
Artikel 2. Ter beschikking gestelde auto burgemeester en wethouders.
Onze gemeente stelt voor de burgemeester en wethouders geen dienst-of leaseauto te beschikking. Voor reizen ten behoeve van de gemeente kan binnen de vastgestelde richtlijnen gebruik worden gemaakt van elektrische deelauto’s en elektrische fietsen. Voor vergoeding van het openbaar vervoer (OV) wordt een NS Business Card te beschikking gesteld.
Artikel 3. Nadere regels niet-partijpolitiek georiënteerde scholing burgemeester en wethouders
Voor burgemeesters en wethouders is expliciet bepaald dat de kosten voor niet-partijpolitiek georiënteerde functionele scholing, zoals deelname aan congressen en opleidingen, ten laste kunnen worden gebracht van de gemeente. Partijpolitieke scholing komt niet voor vergoeding door de gemeente in aanmerking. De inhoud van de scholing is bepalend of deze al dan niet partijpolitiek georiënteerd is. Wanneer scholing verzorgd wordt door een politieke partij betekent dat niet automatisch dat die scholing partijpolitiek georiënteerd is.
Om in aanmerking te komen voor vergoeding van de scholingskosten, moet gemotiveerd worden dat het gaat om functiegerichte scholing. Scholing is functiegericht als zij beoogt de voor de functie benodigde vakkennis en vaardigheden te verwerven dan wel actueel te houden. Scholing is partijpolitiek georiënteerd als zij geheel of gedeeltelijk tot doel heeft betrokkene op te leiden in het gedachtegoed van de desbetreffende partij.
Overigens kan de gemeente ook zelf dit soort scholing (laten) verzorgen. Ook die lasten komen ten laste van de gemeente.
Er is ruimte voor lokale accenten. Op grond van het tweede lid kan het college nadere regels stellen voor de eigen scholing. Deze nadere regels kunnen bijvoorbeeld in een scholingsplan komen te staan. In dit plan kunnen procedureregels voor individuele scholingsverzoeken worden opgenomen als ook regels over de hoogte van de tegemoetkoming. Dit plan kan vervolgens als handvat dienen bij toetsing van individuele scholingsaanvragen. Het beoordelen van en/of fiatteren van scholingsaanvragen kan worden gemandateerd aan de gemeentesecretaris.
Artikel 4. Informatie en communicatievoorzieningen
Het college van burgemeester en wethouders stelt ten laste van de gemeente aan een wethouder of de burgemeester voor de duur van de uitoefening van zijn functie de noodzakelijke informatie- en communicatievoorzieningen ter beschikking op grond van een bruikleenovereenkomst. De burgemeester en wethouders wordt een werkplek in het gemeentehuis met computer en internetverbinding en een IPhone, ter bruikleen ter beschikking gesteld. In het kader van papierloos werken wordt een IPad, ter bruikleen ter beschikking gesteld. Voor het thuiswerken wordt een ThinClient, een toetsenbord, een muis en een beeldscherm ter bruikleen ter beschikking gesteld.
Artikel 5. Aanwijzing als eindheffingsbestanddeel
In het kader van de werkkostenregeling op grond van artikel 31 Wet op de Loonbelasting 1964 zijn een aantal vergoedingen in het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers en in deze regeling aangewezen als eindheffingsbestanddeel. De gemeente draagt in dat geval de loonbelasting, waardoor de vergoeding belastingvrij (netto) aan een burgemeester of wethouder kan worden overgemaakt. Anders worden deze door de Belastingdienst als loon gezien en moet hierover bij de bestuurder loonbelasting worden ingehouden. In het kader van de werkkostenregeling kan in de financiële administratie worden aangegeven of een verstrekking of vergoeding onder de gerichte vrijstellingen, intermediaire kosten of onder de nihil-waarderingen valt.
Gemeenten mogen daarnaast een verstrekking of vergoeding in de vrije ruimte - tot 1,2% fiscale loonsom - onderbrengen zonder fiscale consequenties. Indien de grens van 1,2% wordt overschreden, zal de gemeente 80% eindheffing moeten betalen
Artikel 6. Betaling en declaratie van onkosten
Het Rechtspositiebesluit en Rechtspositieregeling decentrale politieke ambtsdragers regelen op welk moment vergoedingen en onkosten betaald worden aan burgemeesters en wethouders. Daar waar geen expliciete termijn is genoemd, kan dit artikel uitkomst bieden. De betaling van onkosten kan worden voorgeschoten uit eigen middelen, later gedeclareerd worden of de factuur wordt rechtstreeks naar de gemeente verstuurd
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Valkenburg aan de Geul de dato 10 januari 2023, onder intrekking van de Verordening rechtspositie burgemeester 2008 en de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden 2019 door de raad van de gemeente Valkenburg aan de Geul de dato 13 februari 2023.
mr. G.S. Reehuis, D.M.M.T. Prevoo,
algemeen directeur/gemeentesecretaris burgemeester,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl