Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR699181
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR699181/1
Beleidsregels handhaving kinderopvang gemeente Westland 2023
Geldend van 19-07-2023 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels handhaving kinderopvang gemeente Westland 2023Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westland,
gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht:
gelet op de Wet kinderopvang;
besluit vast te stellen:
Beleidsregels handhaving kinderopvang gemeente Westland 2023.
Artikel 1 Begripsomschrijving
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
- •
Aanvraag: een aanvraag als bedoeld in artikel 1.45, eerste en tweede lid Wko;
- •
Afwegingsmodel (bijlage 1): schematisch overzicht waarin overtredingen van de wet- en regelgeving zijn opgenomen, prioriteiten aan de kwaliteitseisen zijn toegekend (hoog- gemiddeld, laag) en de boetenormbedragen zijn vastgesteld;
- •
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- •
Besluit kwaliteit: Besluit kwaliteit kinderopvang;
- •
Besluit registers: Besluit landelijk register kinderopvang en register buitenlandse kinderopvang;
- •
Besluit ve: Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie;
- •
Besluit GOB: Besluit kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang;
- •
Bestraffend traject: Traject wat opgestart wordt als de houder de aanwijzing uit het hersteltraject niet heeft opgevolgd. Hierbij kan een boete worden opgelegd. Dit traject kan ook direct, dus niet na een hersteltraject, worden ingezet als er sprake is van recidive.
- •
Bestuurlijke boete: Een bestuurlijke boete bestraft een overtreding die in het verleden begaan is. Er is dus een overtreding geconstateerd en dat feit wordt bestraft
- •
College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westland;
- •
Feitelijk leidinggevende: een feitelijk leidinggevende is een persoon in functie die werkzaam is voor de houder en feitelijk leidinggeeft.
- •
flex: flexibele inspectieactiviteit
- •
Herstelaanbod: Het aanbod wat de GGD doet aan de houder als er een overtreding is geconstateerd, gericht op het herstellen van de overtreding.
- •
Hersteltermijn: de termijn die de gemeente aan de houder geeft bij een op herstel gerichte handhavingsmaatregel, om de overtreden kwaliteitseis alsnog na te leven. Hersteltraject: Traject, gestart door de toezichthoudende partij, gericht op herstel van de overtreding. Hier wordt ook een hersteltermijn aan gekoppeld.
- •
Gastouder: Een gastouder is iemand die in gezinsverband betaalde kinderopvang verzorgt voor maximaal 6 kinderen tegelijkertijd.
- •
Gastouderbureau: Een gastouderbureau is een organisatie die bemiddelt tussen een gastouder en vraagouder voor de opvang van kinderen.
- •
Houder:
- A.
Degene aan wie een onderneming als bedoeld in de Handelsregisterwet 2007 toebehoort en die met die onderneming een kindercentrum of een gastouderbureau exploiteert;
- B.
De gastouder die een voorziening voor gastouderopvang exploiteert;
- A.
- •
Kinderopvang: het bedrijfsmatig of anders dan om niet verzorgen, opvoeden en bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen tot de eerste dag van de maand waarop het voortgezet onderwijs voor die kinderen begint;
- •
Kindercentrum: een voorziening waar kinderopvang plaatsvindt, anders dan gastouderopvang De voorziening is geregistreerd met een uniek nummer in het LRK;
- •
Kinderopvangvoorziening: een kindercentrum voor dagopvang(KDV), buitenschoolse opvang(BSO), een gastouderbureau(GOB) of een voorziening voor gastouderopvang(VGO);
- •
Kwaliteitseisen: als bedoeld in hoofdstuk 1, afdeling 3, van de Wko en de daaruit voortvloeiende regelgeving;
- •
LRK: Landelijk Register Kinderopvang
- •
Personeel: personen werkzaam bij een onderneming waarmee de houder een kinderopvangvoorziening exploiteert;
- •
PRK: Persoons Register Kinderopvang
- •
Regeling: Regeling Wet kinderopvang;
- •
Regeling kwaliteit GOB: Regeling kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang;
- •
Risicoprofiel: Profiel wat de GGD opstelt op basis van het opgebouwde inspectie- en handhavingsverleden, en kan mee nagegaan of er een verhoogde kans is op niet-naleving van de kwaliteitseisen.
- •
Startend kindercentrum: een houder met één kinderopvangvoorziening met niet meer dan twee groepen. Tot en met het moment van de eerste reguliere inspectie als bedoeld in artikel 1.62, tweede lid Wko;
- •
VOG: verklaring omtrent het gedrag;
- •
Wko: Wet kinderopvang.
- •
GGD: GGD Haaglanden
Artikel 2 Toepassing
Deze beleidsregels zijn van toepassing op de handhaving van de voorschriften inzake de kwaliteit en voorzieningen van kinderopvang, zoals die bij of krachtens de Wko en de bijbehorende besluiten en aanverwante regelingen tot stand zijn gekomen
Artikel 3: Toezicht
De GGD is de toezichthouder van de kinderopvang. Met ingang van 2022 is deze toezichthouder gestart met de ‘flexibele inspectieactiviteit’ (verder: ‘Flex’). Flex heeft als einddoel de verhoging van de kwaliteit van kinderopvang. Met de invoering van Flex is de mogelijkheid gecreëerd om variaties aan te brengen in de keuzes aangaande de per inspectie te onderzoeken onderwerpen. Hierdoor is er meer ruimte voor uitgebreider of diepgaander onderzoek alsmede voor maatwerk. De Gemeente en GGD maken samen afspraken over de te toetsen voorwaarden op basis van lokale keuzes, speerpunten en invulling door de toezichthouder en leggen dit schriftelijk vast
3.1 Voorwaarden Flex
Voor de inzet van Flex gelden de volgende voorwaarden:
- •
Het wordt toegepast bij elke risicoprofiel;
- •
Het geldt alleen voor het jaarlijks onderzoek bij een KDV, BSO en GOB;
- •
Vaste onderwerpen worden grotendeels losgelaten;
- •
Maatwerk op houderniveau is mogelijk;
- •
Verplicht blijven controles op:
- o
VOG;
- o
Inschrijving in het PRK;
- o
Pedagogische kwaliteit;
- o
VE (indien van toepassing).
- o
3.2 Onderzoeken
De GGD voert de volgende onderzoeken namens de gemeente Westland uit:
- -
Onderzoek voor registratie: naar aanleiding van een ingediende aanvraag tot exploitatie onderzoekt de toezichthouder of de exploitatie redelijkerwijs zal plaatsvinden volgens de voorschriften van de Wko en onderliggende besluiten en regelgeving.
- -
Onderzoek na registratie: binnen 3 maanden na registratie in het LRK vindt een onderzoek plaats. Dit onderzoek vindt niet plaats bij voorzieningen voor gastouderopvang.
- -
Jaarlijks onderzoek: alle kindercentra en gastouderbureaus worden jaarlijks onderzocht
- -
Onderzoek van/naar/omtrent/inzake/betreffende de voorzieningen voor gastouderopvang; dit onderzoek vindt jaarlijks plaats op basis van een steekproef.
- -
Nader onderzoek: naar aanleiding van eerder geconstateerde overtreding(en) en als er een handhavingsmaatregel is ingezet, onderzoekt de toezichthouder of de overtreding is hersteld na afloop van de hersteltermijn. Incidenteel onderzoek: een onderzoek naar aanleiding van een incident, een signaal of wijzigingsverzoek van een houder.
Artikel 4 Vormen van sanctioneren
-
1. Bij het uitvoeren van het handhavingsbeleid heeft het College de mogelijkheid om een hersteltraject en/of bestraffend traject op te starten;
-
2. Het college bepaalt aan de hand van het afwegingsmodel:
- A.
Welk handhavingstraject wordt ingezet (herstel, bestraffend of beide).
- B.
Welke stap (handhavingsmiddel) van het handhavingstraject wordt ingezet;
- C.
De lengte van de hersteltermijn (hersteltraject) en/ of de hoogte van de boete (bestraffend traject).
- A.
-
3. Indien een overtreding niet is opgenomen in het afwegingsmodel, bepaalt het College per individueel geval de wijze van handhaving, zoals is opgenomen in lid 2 van dit artikel.
Artikel 5 Subjecten van handhaving
-
1. Het College handhaaft op de kwaliteitseisen per kinderopvangvoorziening;
-
2. Indien de houder of de gastouder dezelfde overtreding bij meerdere kinderopvangvoorzieningen begaat, kan het College handhaven richting de houder of de gastouder.
-
3. Het College kan een aanwijzing geven en een sanctie opleggen aan een feitelijk leidinggevende.
Hoofdstuk 2: Hersteltraject
Artikel 6 Herstelsancties
Indien gebleken is dat een houder van een kinderopvangvoorziening niet voldoet aan één of meer kwaliteitseisen van de Wet kinderopvang en alle daaruit voortvloeiende regelgeving, start het College in beginsel een hersteltraject. Dit traject is gericht op het beëindigen van de overtreding(-en) en voorkoming van herhaling daarvan
-
1. Bij het uitvoeren van het hersteltraject hanteert het College de volgende stappen:
stap 1: aanwijzing
stap 2: last onder dwangsom/last onder bestuursdwang,
stap 3: exploitatieverbod
stap 4: intrekken van de toestemming tot exploitatie en verwijdering van de registratie uit het LRK
-
2. Het College kan besluiten om een bepaalde stap of stappen van het hersteltraject over te slaan:
- a.
als de overtreding hiertoe aanleiding geeft of
- b.
als de overtreding is hersteld volgens het herstelaanbod van de GGD.
- a.
-
3. Het College kan besluiten om bepaalde stappen van het hersteltraject meerdere keren toe te passen:
- a.
als de overtreding hiertoe aanleiding geeft of
- b.
als het resultaat van het herstelaanbod hiertoe aanleiding geeft.
- a.
-
4. In afwijking van het genoemde in lid 2 worden bij overtredingen met een hoge prioriteit in beginsel geen stappen overgeslagen.
-
5. De duur van de hersteltermijn is afhankelijk van de prioriteit van de kwaliteitseis zoals opgenomen in het afwegingsoverzicht.
-
6. Bij het opleggen van een aanwijzing gelden de volgende hersteltermijnen:
Prioriteit hoog: maximaal 2 weken,
Prioriteit gemiddeld: maximaal 2 maanden,
Prioriteit laag: maximaal 6 maanden.
-
7. In geval van bijzondere omstandigheden kan het College besluiten af te wijken van de duur van de in het zesde lid opgenomen hersteltermijnen.
Hoofdstuk 3: Bestraffend traject
Artikel 7 Bevoegdheid tot het opleggen van bestuurlijke boete
-
1. Het College start het bestraffend traject op indien er sprake is van overtredingen met de prioriteit “hoog”. Dit geldt ook als de overtreding is beëindigd na herstelaanbod door de GGD.
-
2. Bij overtredingen met een prioriteit ‘gemiddeld’ of ‘laag’ kan het College het bestraffend traject starten en een boete opleggen.
Artikel 8 Waarschuwing
-
1. Bij een eerste overtreding van een kwaliteitseis met de prioriteit ‘hoog’ wordt geen boete opgelegd maar wordt volstaan met het geven van een waarschuwing;
-
2. Bij elke volgende overtreding van een kwaliteitseis met de prioriteit hoog, wordt een boete opgelegd conform artikel 7 indien
- a.
Deze overtreding plaatsvindt binnen 2 jaar na de in het vorige lid bedoelde waarschuwing of
- b.
deze overtreding plaatsvindt bij dezelfde in het LRK geregistreerde kinderopvangvoorziening.
- a.
Artikel 9 Hoogte bestuurlijke boete
-
1. Bij de berekening van de bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 1.72, eerste lid van de Wet kinderopvang, wordt het boetebedrag dat is neergelegd in het afwegingsoverzicht als uitgangspunt gehanteerd. Zie voor specificatie van de boetes Bijlage: Afwegingsmodel.
-
2. De bestuurlijke boete die wordt opgelegd aan een gastouder of feitelijk leidinggevende is niet meer dan 10% van het boetenormbedrag. Bij de bestuurlijke boete voor een overtreding die alleen kan worden begaan door een gastouder, wordt het boetenormbedrag opgenomen in het afwegingsoverzicht voor die overtreding aangehouden.
Artikel 10 Recidive
Er is sprake van recidive indien een overtreding plaatsvindt:
- 1.
Binnen een periode van twee jaar nadat een eerdere overtreding van dezelfde kwaliteitseis heeft plaatsgevonden.
- 2.
De overtreding plaatsvindt op dezelfde in het LRK geregistreerde kinderopvangvoorziening.
Artikel 11 Hoogte van de boete bij recidive
Bij de vaststelling van de hoogte van de boete bij recidive wordt
- 1.
Bij de eerste recidive de hoogte van de boete 1,5 maal het onder artikel 8 bepaalde boetebedrag;
- 2.
Bij alle volgende recidives wordt de hoogte van de boete 2 maal het onder artikel 9 bepaalde boetebedrag.
Artikel 12 Matiging
-
1. Het College kan besluiten om de bestuurlijke boete te matigen, in het geval dat de belanghebbende aannemelijk maakt dat de boeteoplegging onevenredig is op grond van:
- a.
De ernst van de overtreding,
- b.
De mate van verwijtbaarheid,
- c.
De omstandigheden waaronder de overtreding is begaan of
- d.
De omstandigheden waarin de overtreder verkeert
- a.
-
2. Van een situatie als bedoeld in het vorige lid kan in beginsel slechts sprake zijn in het geval van bijzondere omstandigheden waarin bij de vaststelling van deze beleidsregels niet is voorzien.
-
3. Indien de boete wordt opgelegd aan een startend kindercentrum, matigt het College de boete ambtshalve met 50 %.
Artikel 13 Samenloop
De totale bij boetebeschikking op te leggen boete bestaat, ingeval er sprake is van meer overtredingen, uit de som van de per overtreding berekende boetebedragen ten hoogste van €45000.
Indien door één feitelijke gedraging twee of meer kwaliteitseisen worden overtreden, wordt voor elke afzonderlijke overtreding van een kwaliteitseis een boete opgelegd. De overtreding waarvoor het hoogste boetenormbedrag is vastgesteld wordt volledig opgelegd. Voor de overige overtredingen wordt de boete gematigd tot een derde van het boetenormbedrag.
Artikel 14 Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels handhaving Wet Kinderopvang Gemeente Westland 2023”.
Artikel 15 Intrekking oude beleidsregels
De beleidsregels handhaving Wet kinderopvang gemeente Westland 2019 en het daarbij behorende afwegingskader worden ingetrokken.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van 12 juni 2023,
De secretaris,
A.C. Spindler
de burgemeester,
B.R. Arends
Bijlage: Afwegingsmodel
Begripsomschrijvingen
In dit afwegingsmodel wordt verstaan onder:
Awb: |
Algemene wet bestuursrecht; |
Besluit go: |
Besluit kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang; |
Besluit ko: |
Besluit kwaliteit kinderopvang; |
Besluit registers: |
Besluit landelijk register kinderopvang, register buitenlandse kinderopvang en personenregister kinderopvang; |
Besluit ve: |
Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie; |
bso: |
kindercentrum voor buitenschoolse opvang; |
dag: |
kindercentrum voor dagopvang; |
gob: |
gastouderbureau; |
lrk: |
landelijk register kinderopvang; |
onverwijld: |
maximaal 4 weken bij een wijziging als bedoeld in artikel 1.47, lid 1, Wko; |
prk: |
personenregister kinderopvang; |
Regeling ehbo: |
Regeling aanwijzing geregistreerde certificaten voor kinderopvang inzake met goed […] afgesloten onderricht verlenen van eerste hulp aan kinderen; |
Regeling go: |
Regeling kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang; |
Regeling Wko: |
Regeling Wet kinderopvang; |
ve: |
voorschoolse educatie; |
vgo: |
voorziening voor gastouderopvang; |
vog: |
verklaring omtrent het gedrag; |
Wko: |
Wet kinderopvang. |
HOOFDSTUK 1. KINDERCENTRA VOOR DAG- EN BUITENSCHOOLSE OPVANG
Registratie, wijzigingen en administratie
1.1.1 Registratie |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.45, lid 3 (dag, bso) |
Hoog |
€ 20.750 |
1.1.2 Wijzigingen |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.47, lid 1 (dag, bso) Besluit lrk 7, lid 2 en 5, lid 1 en 2 (dag, bso) |
Hoog |
€ 1.000 |
1.1.3 Administratie |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.52, lid 1 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 500 per overeenkomst |
|
Regeling Wko 11, lid 1 (dag, bso) |
Hoog |
€ 8.000 |
|
Regeling Wko 11, lid 2 (dag, bso) |
Hoog |
€ 500 per onderdeel |
1.2 Pedagogisch klimaat
1.2.1 Pedagogisch beleid |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 3, lid 1 (dag), 12, lid 1 (bso) Besluit ve 4a, lid 2 (ve) |
Hoog Hoog |
€ 3.000 € 2.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 3, lid 2 en 3 (dag), 12, lid 2 en 3 (bso) Besluit ve 4a, lid 1 (ve) |
Gemiddeld |
€ 500 per onderdeel |
|
Besluit ve 4a, lid 2 (ve) |
Gemiddeld |
€ 2.000 |
1.2.2 Pedagogische praktijk |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.49, lid 1 en 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 2 (dag), 11 (bso) |
Hoog |
€ 10.000 |
1.2.3 Voorschoolse educatie |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Besluit ve 2 (ve) |
Hoog |
€ 2.000 |
|
Besluit ve 5 (ve) |
Hoog |
€ 3.000 |
1.3 Personeel en groepen
1.3.1 Verklaring omtrent het gedrag en personenregister kinderopvang |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
Een persoon die niet voldoet aan de vog/prk-eisen heeft zijn werkzaamheden aangevangen. |
Wko 1.50, lid 3 en 4 en 1.48d, lid 2 en 3 (dag, bso) |
Hoog |
€ 3.000 per persoon |
|
Wko 1.50, lid 6 (dag, bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.50, lid 7 (dag, bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.50, lid 8 (dag, bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
1.3.2 Opleidingseisen en eisen aan de inzet van beroepskrachten in opleidingen stagiairs |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 6, lid 1 en 3 (dag), 15, lid 1 en 3 (bso) Regeling Wko 7, lid 1 en 2 (dag), 9a, lid 1 en 3 (bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (bso) Besluit ko 15, lid 1 (bso) Regeling Wko 9a, lid 1 en 2 (bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Besluit ve 4, lid 1, 2, 3 en 3a (ve) Regeling Wko 10c (ve) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Regeling Wko 9 (dag) 9c (bso) |
Hoog Hoog |
€ 1.000 €3.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 7, lid 8 (dag), 16, lid 7 (bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Besluit ve 4, lid 4 (ve) |
Gemiddeld Gemiddeld |
€ 1.000 € 500 per onderdeel |
1.3.3 Aantal beroepskrachten |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 7, lid 1, 2, 4 en 7 (dag), 16, lid 1, 2 en 4 (bso) Besluit ve 3, lid 1 (ve) |
Hoog |
€ 5.000 (dag) € 2.500 (bso) |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 3, lid 4 (dag), 12, lid 4 (bso) |
Gemiddeld |
€ 500 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 7, lid 5 (dag), 16, lid 5 (bso) |
Hoog |
€ 2.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 7, lid 6 (dag), 16, lid 6 (bso) |
Hoog |
€ 2.000 |
1.3.4 Inzet pedagogisch beleidsmedewerkers |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.50, lid 1 Besluit ko 8, lid 1 en 2 (dag), 17, lid 1 en 2 (bso) |
Hoog |
€ 2.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 Besluit ko 8, lid 3 (dag), 17, lid 3 (bso) |
Hoog Hoog |
€ 1.000 € 2.000 |
1.3.5 Stabiliteit van de opvang voor kinderen |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 9, lid 1 (dag), 18, lid 1 (bso) Besluit ve 3, lid 2 (ve) |
Hoog |
€ 4.000 (dag) € 2.000 (bso) € 3.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag) Besluit ko 9, lid 3 (dag) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag) Besluit ko 9, lid 4 (dag) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag) Besluit ko 9, lid 6 (dag) |
Gemiddeld |
€ 2.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 9, lid 11 (dag), 18, lid 5 (bso) |
Gemiddeld Gemiddeld |
€ 1.000 € 500 |
1.3.6 Gebruik van de voorgeschreven voertaal |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.55, lid 1 (dag, bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.55, lid 2 (dag, bso) |
Hoog |
€ 2.000 |
1.4 Veiligheid en gezondheid
1.4.1 Veiligheids- en gezondheidsbeleid |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 4, lid 1 (dag), 13, lid 1 (bso) |
Hoog Hoog |
€ 3.000 € 2.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 4, lid 2 (dag), 13, lid 2 (bso) |
Hoog Hoog |
€ 3.000 €2.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 4, lid 3, 4 (dag), 13, lid 3 (bso) |
Gemiddeld |
€ 500 per onderdeel |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 4, lid 5 (dag), 13, lid 4 (bso) Regeling Wko 8 (dag), 9b (bso) Regeling ehbo 1 (dag, bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
1.4.2 Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.51a, lid 1 (dag, bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.51a, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 5, lid 1 en 2 (dag), 14, lid 1 en 2 (bso) |
Gemiddeld |
€ 500 per onderdeel |
|
Wko 1.51a, lid 4 (dag, bso) |
Hoog |
€ 2.000 |
|
Wko 1.51b, lid 1 (dag, bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.51b, lid 2 (dag, bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.51b, lid 5 en1.51c, lid 3 (dag, bso) |
Hoog |
€ 2.000 |
1.5 Accommodatie
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 10, lid 1 (dag), 19, lid 1 (bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 10, lid 2 (dag), 19, lid 2 (bso) |
Hoog Hoog |
€ 2.000 per groep € 3.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 10, lid 3 (dag), 19, lid 3 (bso) |
Hoog Gemiddeld |
€ 2.000 € 1.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 10, lid 4 (dag) |
Hoog |
€ 3.000 |
1.6 Ouderrecht
1.6.1 Informatie |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.54, lid 1 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.54, lid 2 en 3 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
1.6.2 Oudercommissie |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.58, lid 1 en 2 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.58, lid 3 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.58, lid 4, 5 en 6 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.59, lid 1 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 500 |
|
Wko 1.59, lid 2, 3, 4 en 5 (dag, bso) |
Laag |
€ 500 |
1.6.3 Klachten en geschillen |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.57b, lid 1 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.57b, lid 2 (dag, bso) |
Gemiddeld Gemiddeld |
€1.000 € 500 per onderdeel |
|
Wko 1.57b, lid 3 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.57b, lid 4 (dag, bso) Regeling Wko 11h (dag, bso) |
Laag |
€ 500 |
|
Wko 1.57b, lid 5 en 6 (dag, bso) |
Laag |
€ 500 |
|
Wko 1.57b, lid 8 (gob) |
Laag |
€ 500 |
|
Wko 1.57c, lid 1 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.57c, lid 2 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
1.7 Overig
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.65, lid 5 (dag, bso) Awb 5:20 (dag, bso) |
Hoog |
€ 4.150 |
|
Wko 1.66 (dag, bso) |
Hoog |
€ 20.750 |
HOOFDSTUK 2. GASTOUDERBUREAUS EN VOORZIENINGEN VOOR GASTOUDEROPVANG
2.1 Registratie, wijzigingen en administratie
2.1.1 Registratie |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.45, lid 3 (gob, vgo) |
Hoog |
€ 20.750 |
2.1.2 Wijzigingen |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.47, lid 1 (gob) Besluit lrk 7, lid 2 en 5, lid 1 en 2 (gob) |
Hoog |
€ 1.000 |
2.1.3 Administratie |
|||
|
Wko 1.56, lid 4 (gob) Regeling Wko 11b en 11e (gob) |
Gemiddeld |
€ 500 per overeenkomst |
|
Regeling Wko 11, lid 1 (gob) |
Hoog |
€ 8.000 |
|
Regeling Wko 11, lid 2 en 3 (gob) Besluit go 7, lid 4 (gob) |
Hoog |
€ 500 per onderdeel |
2.2 Pedagogisch klimaat
2.2.1 Pedagogisch beleid |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) Besluit go 11, lid 1 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) Regeling go 12a, lid 1 (gob) |
Gemiddeld |
€ 500 per onderdeel |
|
Regeling go 12a, lid 2 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 16 (vgo) |
Hoog |
€ 200 |
2.2.2 Pedagogische praktijk |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.49, lid 4 onder a en 1.56, lid 1 (gob) |
Hoog |
€ 10.000 |
|
Wko 1.49, lid 3 en 1.56b, lid 1 (vgo) |
Hoog |
€ 1.000 |
2.3 Personeel en eisen aan gastouder
2.3.1 Verklaring omtrent het gedrag en personenregister kinderopvang |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.56, lid 3 en 1,50, lid 3 en 4 (gob), 1.56b, lid 3 (vgo) en 1.48d, lid 2 (gob, vgo) en 3 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 per persoon |
|
Wko 1.56, lid 3 en1.50, lid 6 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.56, lid 3 en 1.50, lid 7 en 1.56b, lid 5 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.56, lid 3 en1.50, lid 8 (gob) en 1.56b, lid 7 (vgo) |
Hoog |
€ 3.000 |
2.3.2 Deskundigheid gastouder |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) en 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 13, lid 1 onder a en 2 (vgo) Regeling Wko 10, lid 1 en 2, 10a, lid 1 en 2, 10b, lid 1 en 2 (vgo) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 13, lid 1 onder b en 3 (vgo) Regeling Wko 10d (vgo) Regeling ehbo 1 (vgo) |
Hoog |
€ 300 |
2.3.3 Gebruik van de voorgeschreven voertaal |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.55, lid 1 (vgo) |
Hoog |
€ 300 |
|
Wko 1.55, lid 2 (gob, vgo) |
Hoog |
€ 2.000 |
2.4 Accommodatie
2.4.1 Eisen aan ruimtes |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 15, lid 1 (vgo) Regeling go 14, lid 1 onder a (vgo) |
Hoog |
€ 300 |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 15, lid 1 (vgo) Regeling go 14, lid 1 onder b (vgo) |
Hoog |
€ 200 |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 15, lid 1 (vgo) |
Hoog |
€ 300 |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Regeling go 14, lid 1 onder c (vgo) |
Hoog |
€ 200 |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Regeling go 14, lid 1 onder d (vgo) |
Hoog |
€ 200 |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 15, lid 1 (vgo) Regeling go 14, lid 1 onder a (vgo) |
Hoog |
€ 300 |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) Regeling go 14, lid 2 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 per vgo |
2.4.2 Groepssamenstelling |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 14, lid 1 (vgo) Regeling go 13, lid 1 (vgo) |
Hoog |
€ 300 |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) Regeling go 11b, lid 1 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 |
2.5 Veiligheid en gezondheid
2.5.1 Risico-inventarisatie veiligheid en gezondheid |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.51 (gob) Besluit go 7, lid 1 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.51 (gob) Besluit go 7, lid 2 (gob) |
Hoog |
€ 2.000 |
|
Wko 1.51 (gob) Besluit go 7, lid 3 en 5 (gob) Regeling go 11, lid 1, 3 en 4 (gob, vgo) |
Gemiddeld |
€ 500 per onderdeel |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 12, lid 1 (vgo) Regeling go 11, lid 2 (vgo) |
Hoog |
€ 200 |
|
Besluit go 7, lid 3 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Besluit go 12, lid 1 (vgo) Regeling go 11, lid 1 (vgo) |
Gemiddeld |
€ 100 |
2.5.2 Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.51a, lid 1 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.51a, lid 1 (gob) Besluit go 8, lid 1 en 2(gob) |
Gemiddeld |
€ 500 per onderdeel |
|
Wko 1.51a, lid 4 (gob) |
Hoog |
€ 2.000 |
|
Wko 1.51b, lid 1 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.51b, lid 2 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.51c, lid 1 (vgo) |
Hoog |
€ 300 |
|
Wko 1.51c, lid 2 (vgo) |
Hoog |
€ 300 |
|
Wko 1.51b, lid 5 en1.51c, lid 3 (gob) |
Hoog |
€ 2.000 |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) |
Hoog |
€ 200 |
2.5.3 Bereikbaarheid gastouder en achterwacht |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 12, lid 2 (vgo) |
Gemiddeld |
€ 100 |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 12, lid 2 (vgo) Regeling go 12 (vgo) |
Hoog |
€ 200 |
2.6 Ouderrecht
2.6.1 Informatie |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.54a, lid 1 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.54a, lid 2 en 3 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
2.6.2 Oudercommissie |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.58, lid 1 en 2 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.58, lid 3 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.58, lid 4, 5 en 6 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.59, lid 1 (gob) |
Gemiddeld |
€ 500 |
|
Wko 1.59, lid 2, 3, 4 en 5 (gob) |
Laag |
€ 500 |
2.6.3 Klachten en geschillen |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.57b, lid 1 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.57b, lid 2 (gob) |
Gemiddeld Gemiddeld |
€ 1.000 € 500 per onderdeel |
|
Wko 1.57b, lid 3 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.57b, lid 4 (gob) Regeling Wko 11h (gob) |
Laag |
€ 500 |
|
Wko 1.57b, lid 5 en 6 (gob) |
Laag |
€ 500 |
|
Wko 1.57b, lid 8 (gob) |
Laag |
€ 500 |
|
Wko 1.57c, lid 1 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.57c, lid 2 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
2.7 Kwaliteit gastouderbureau en zorgplicht
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.49, lid 4 onder b (gob) |
Hoog |
€ 1.000 per vgo |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) Regeling go 11a, lid 1 onder a, b, c, d en lid 2 (gob) |
Hoog |
€ 1.000 per gesprek |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) Regeling go 11a, lid 1 onder e (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 per vgo |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) Regeling go 11a, lid 1 onder f (gob) |
Hoog |
€ 1.000 per vgo |
|
Wko 1.56a (gob) |
Laag |
€ 500 per ouder |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) Regeling go 11b, lid 2 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 per vgo |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) Regeling go 11b, lid 3 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
Overig
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag oplopend tot: |
|
Wko 1.65, lid 5 (gob, vgo) Awb 5:20 (gob, vgo) |
Hoog |
€ 4.150 |
|
Wko 1.66 (gob, vgo) |
Hoog |
€ 20.750 |
Voorbeelden van ‘flex’ handhaving & inspecties:
Toezicht en handhaving kinderopvang Ouder-Amstel 2023 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl)
PDF Pijnacker-Nootdorp
Voorbeelden inspecties:
Voorbeelden boetelijst:
Beleidsregels handhaving kinderopvang Den Haag 2020 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl)
Overige bronnen:
wetten.nl - Regeling - Wet kinderopvang - BWBR0017017 (overheid.nl)
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl