Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR698983
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR698983/1
Verordening gemeentelijke rekenkamer Alkmaar
Geldend van 01-09-2023 t/m heden
Intitulé
Verordening gemeentelijke rekenkamer AlkmaarDe raad van de gemeente Alkmaar
gelezen het voorstel van de auditcommissie
gelet op de Gemeentewet;
gezien het advies van de commissie Bestuur en Middelen
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening gemeentelijke rekenkamer Alkmaar
Artikel 1. Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- •
college: college van burgemeester en wethouders;
- •
rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;
- •
voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.
Artikel 2. Rekenkamer
-
1. Er is een rekenkamer.
-
2. De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.
Artikel 3a Procesgroep
-
1. Er is een procesgroep voor de rekenkamer.
-
2. De procesgroep bestaat uit de auditcommissie van de gemeente Alkmaar.
-
3. De procesgroep kan afspraken maken met de rekenkamer over de werkwijze van de rekenkamer. De rekenkamer bepaalt de werkwijze van de onderzoeken. De gemeenteraad ontvangt een afschrift van de gemaakte afspraken
Artikel 3b Consultatiegroep
-
1. Er is een consultatiegroep voor de rekenkamer.
-
2. De consultatiegroep bestaat uit vier leden van de commissie tot wiens taakveld de nieuwe onderzoeksopzet van de rekenkamer betreft.
-
3. De rekenkamer overlegt met de consultatiegroep over nieuw onderzoek.
Artikel 4. Benoeming
De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, worden voor één periode van zes jaar benoemd. Herbenoeming is niet mogelijk.
Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning
-
1. De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.
-
2. De ambtelijk secretaris is werkzaam op de griffie en wordt benoemd en ontslagen door de raad. De werkzaamheden van de ambtelijk secretaris zijn vastgelegd in de functieomschrijving ambtelijk secretaris rekenkamer
-
3. De kosten van de ambtelijk secretaris komen ten laste van het raadsgriffiebudget.
Artikel 6. Budget
-
1. De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.
-
2. Het budget bedraagt met ingang van 2023 € 80.876 per jaar en wordt jaarlijks vermeerderd met de bruto CPB index binnenlands product
-
3. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:
- A
de maandelijkse vergoedingen aan de leden
- B
externe deskundigen die door de rekenkamer zijn ingeschakeld;
- C
de kosten van onderzoek door de leden zelf;
- D
overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.
- A
Artikel 7. Vergoeding
-
1. De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding;
-
2. De vergoeding bedraagt met ingang van 1 januari 2023 voor de voorzitter € 794,82 per maand en voor gewone leden € 611,18 per maand. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden.
-
3. Het lid [OF de leden] van de rekenkamer [ontvangt OF ontvangen] daarnaast een vergoeding voor [zijn OF hun] reiskosten conform de reiskostenvergoeding die geldt voor raadsleden en bedraagt in ieder geval maximaal de belastingvrije kilometervergoeding.
-
4. Indien leden zelf onderzoek verrichten ontvangt het onderzoekend lid een vergoeding van € 70,00 per uur
-
5. De onderzoeksopzet en het budget worden door de rekenkamer vastgesteld.
Artikel 8. Monitoring aanbevelingen
De griffie verstrekt de raad jaarlijks voor 1 april een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.
Artikel 9. Slotbepalingen
-
1. De Verordening op de rekenkamercommissie Alkmaar 2016 vastgesteld 10 november 2016, en de Verordening tot wijziging van de verordening op de rekenkamercommissie 2016, vastgesteld op 18 oktober 2018 worden ingetrokken.
-
2. Deze verordening treedt in werking op 1 september 2023.
-
3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening rekenkamer Alkmaar
Ondertekening
De raad van Alkmaar, 6 juli 2023
mw. mr. V.H. Hornstra,
griffier
mw. drs. A.M.C.G. Schouten,
burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl