Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR698975
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR698975/1
Regeling vervallen per 09-07-2024
Programma van Eisen, gemeente Ede - Malkander 2024
Geldend van 15-07-2023 t/m 08-07-2024
Intitulé
Programma van Eisen, gemeente Ede - Malkander 20241. Inleiding
De sociale basis en preventie heeft twee subsidieregelingen; de subsidieregelingen ‘Jeugdactiviteiten en Jeugdpreventie’ en ‘Sociale Basis en Preventie’. Op grond van deze regelingen verleent de gemeente Ede subsidie. Bij subsidies van meer dan € 50.000 geldt daarbij ook een Programma van Eisen (Hierna: PvE). Dit is vastgelegd in de Algemene subsidieverordening Ede 2017 (Hierna; ASV 2017).
Het PvE is het beleidsinhoudelijke kader wat de gemeente Ede opstelt en op basis waarvan organisaties, in combinatie met de kaders die zijn opgenomen in de subsidieregelingen, een subsidieaanvraag kunnen doen.
In het eerste gedeelte van het PvE staan de doelen en uitgangspunten van het Gemeentebestuur benoemd, zoals door de Gemeenteraad vastgesteld. Dit zijn de doelen en uitgangspunten uit de gemeentebegroting en uit inhoudelijke beleidskaders. We willen dat de activiteiten/diensten waarvoor we subsidie verlenen, aansluiten bij de gemeentelijke beleidsdoelen, als bedoeld in artikel 3, lid 2 van de ASV 2017. Een overzicht van deze beleidsdoelen vindt u in de begroting, te vinden op www.ede.nl.
Het tweede gedeelte bevat de opgave voor organisaties: voor welk probleem of voor welke vraag kan een organisatie een subsidieaanvraag indienen. Uit de subsidieaanvraag moet o.a. blijken hoe de activiteit en/of de dienstverlening bijdraagt aan de te behalen resultaten, welke activiteit/dienstverlening wordt uitgevoerd en op welke indicatoren wordt gemonitord. Onder onderdeel 2 van dit PvE is verder uitgewerkt wat in de aanvraag terug moet komen.
2. VISIE VAN HET GEMEENTEBESTUUR
De Gemeente Ede zet in op preventieve ondersteuning. Deze preventieve ondersteuning kent als doel dat er in Ede zoveel mogelijk gezonde en zelfredzame inwoners zijn die zich veilig, vrij en thuis voelen in Ede en waarbij de jeugd gezond, veilig en kansrijk opgroeit.
De visie op de sociale basis en preventie is vastgelegd en verder gespecificeerd in verschillende beleidsdocumenten. Het gaat specifiek om het Beleidskader Transformatie Sociaal Domein 2020 en het Actieprogramma versterken sociale basis en in het geval van ondersteuning gericht op jeugdigen het beleidsplan Jeugd en Onderwijs. Hieronder geven wij een korte samenvatting van de documenten. Het bieden van activiteiten/dienstverlening in de sociale basis draagt expliciet bij aan de transformatie van het sociaal domein én aan het versterken van de sociale basis. Uit uw aanvraag blijkt hoe dit bijdraagt. Voor de volledige beleidsdocumenten verwijzen wij naar ede.nl.
Beleidskader Transformatie Sociaal Domein 2020
De gemeente kent zes leidende principes voor het sociaal domein, welke uitgangspunt zijn voor de transformatie van het sociaal domein. De principes normaliseren en informele ondersteuning is duurzaam vatten onze visie ten aanzien van het sociaal domein samen. In deze principes ligt besloten dat incidenten en moeilijkheden inherent zijn aan ons bestaan en in de meeste gevallen heel goed opgevangen kunnen worden door het eigen netwerk. Dat willen wij stimuleren. Uiteraard zijn er ook situaties waarin professionele steun wel nodig is. De ondersteuning die wij dan bieden is van goede kwalitatief, efficiënt, gericht op zelfstandig functioneren en zorgt ervoor dat basisvoorwaarden eerst op orde zijn.
Versterken Sociale basis en Preventie
Onderdeel van de transformatie van het sociaal domein is het versterken van de sociale basis.
De Edese sociale basis is dusdanig sterk en in samenhang georganiseerd, dan wel gestimuleerd, dat:
- •
het welzijn van onze inwoners wordt behouden, dan wel verhoogd en
- •
deze een preventieve werking heeft op de aanspraak van formele ondersteuning en zorg.
Dat betekent dat er voor iedereen een plek is, iedereen wordt gezien. Inwoners zijn langer actief, minder eenzaam en zoeken bij elkaar steun en ondersteuning.
Beleidsplan Jeugd en Onderwijs
In 2019 is het Beleidsplan Jeugd en Onderwijs vastgesteld. De visie vanuit het beleidsplan is een samenleving waarin alle jeugdigen mee doen en waarin elk kind zichzelf mag zijn. We zetten in op normaliseren. Daarnaast is in dit beleidsplan onderschreven dat we inzetten op preventie, door al te ondersteunen bij beginnende hulpvragen.
Uitvoeringsplan Samen Gezond Ede
Het Uitvoeringsplan Samen Gezond Ede stimuleert inwoners van de gemeente Ede om bewuste gezonde keuzes te maken en vraagt het netwerk van professionals om hierin te ondersteunen en te begeleiden. In het uitvoeringsplan gaat de gemeente samen met inwoners en maatschappelijke partners aan de slag voor de gezondheid van onze inwoners. Het benutten van de inzet van inwoners en partners is hierbij een belangrijk uitgangspunt, evenals aandacht voor gezondheidsachterstanden.
Visie en uitvoeringskader BWD-huizen
In 2021 is de Visie op Buurt-, Wijk- en Dorpshuizen vastgesteld. In de visie is opgenomen dat de BWD-huizen laagdrempelige ontmoetingslocaties zijn met een passend aanbod voor iedere doelgroep. De gemeente ziet de BWD-huizen als spil in de sociale basis: zij zijn onmisbaar voor het creëren van ontmoeting en het activeren van inwoners. Hun kerntaak is het organiseren van de laagdrempelige ontmoetingsfunctie. Een preventieve functie in het sociaal domein.
3. VRAAG AAN INSTELLING
Probleem of vraaganalyse |
De gemeente vraagt Malkander om:
De gemeente vraagt Malkander om hierin outreachend en proactief en met kennis van culturen/cultuursensitief op te treden. Van Malkander vragen wij om in diens subsidieaanvraag weer te geven hoe Malkander met bovenstaande inzet:
|
Op welk tijdvak heeft het project/ activiteit betrekking? |
Het kalenderjaar 2024 |
Wat is (zijn) de doelgroep(en) van het project(en)? Wat zijn de concrete activiteiten, diensten en/of trajecten? |
De gemeente vraagt Malkander om in haar subsidie aanvraag te verwoorden voor welke doelgroepen en in welke gebieden Malkander welke activiteiten organiseert. Wij vragen Malkander om gefundeerd aan te geven waar focus ligt bij deze activiteiten, op basis van de gebiedsprofielen en ervaring van Malkander. Ook vragen wij Malkander toe te lichten welke methodieken zij hanteert en hoeveel FTE per onderdelen/ gebieden zij inzet. Hoeveel personen gaan in 2024 naar verwachting daadwerkelijk gebruik maken van het aanbod van dit project/ activiteit/ enz.? |
Op welke wijze worden de resultaten van het project/ activiteit/ enz. gemeten en verantwoord? |
Gemeente en Malkander stemmen samen af op welke wijze de behaalde resultaten zichtbaar worden gemaakt (output/outcome/anders). De KPI’s zoals Malkander die opneemt in haar aanvraag per onderdeel zijn leidend. Daarbij is aandacht voor de opgedane ervaringen en producten van de werkgroep Meten en Weten van het Actieprogramma Versterken Sociale Basis en Preventie. Net als in voorgaande jaren wil de gemeente graag jaarlijks één of enkele onderdelen specifiek monitoren. De thema’s van 2024 worden in kwartaal 4 2023 met elkaar afgesproken. In haar aanvraag maakt Malkander duidelijk welke rapportages Malkander tijdens het jaar 2024 oplevert, waarbij halfjaarrapportages minimaal vereist zijn. De gemeente vraagt in ieder geval aandacht voor:
|
Financiën |
In onderstaande tabel is opgenomen welke onderdelen van de verleende subsidie op basis van een lumpsum worden bekostigd en welke delen een geoormerkte subsidie kennen. We rekenen aan het einde van het jaar af onder de streep. Dat betekent dat Malkander de flexibiliteit heeft om binnen de gestelde kaders van de opdracht en de resultaatafspraken de middelen te besteden op de meest efficiënte en effectieve manier. Grotere verschuivingen als gevolg van veranderende omstandigheden en/of signalen binnen de posten en inzet in de gebiedsteams worden altijd overlegd met de accounthouder en eventueel met de gebiedsmanagers. De gemeente vraagt van Malkander om per onderdeel/project - zoals hieronder weergegeven - op te nemen welk subsidiebedrag Malkander aanvraagt. Dit op basis van de ervaringen en bedragen van afgelopen jaren. Lumpsumbudget, waaronder
Geoormerkte budgetten:
|
Randvoorwaarden en bijzonderheden |
Het gestelde in de Algemene wet bestuursrecht en Algemene subsidieverordening Ede is van kracht. In periodieke overleggen tussen de gemeente Ede en Malkander worden de ontwikkelingen besproken en wordt vastgesteld of deze van invloed zijn op de opdracht aan Malkander en de activiteiten van de organisatie. Is dit het geval dan worden hierover afspraken gemaakt. CAO-wijzigingen kunnen van invloed zijn op de haalbaarheid van gestelde doelen. De organisatie is zelf verantwoordelijk voor eventuele benodigde bijscholing en opleidingen van medewerkers, om ervoor te zorgen dat medewerkers de juiste kennis en vaardigheden en aansluiting met de wijk hebben. De bovenstaande vragen van de gemeente Ede aan Malkander worden hierna, voor de samenhang en overzichtelijkheid, per budget toegelicht. |
Welke concrete indicatoren worden er ingezet om de resultaten te meten? In uw aanvraag geeft u aan welke indicatoren u inzet en monitort. Dit komt vervolgens terug in de verantwoording van uw subsidie (indien deze wordt toegekend). |
Vanuit het actieprogramma Versterken Sociale Basis, actielijn meten en weten is een voorbeeld set indicatoren opgesteld. We verwachten van u dat u in uw subsidieaanvraag aangeeft hoe u met kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren de voortgang en het effect van de activiteiten en inzet meet. En we vragen u te beschrijven in uw aanvraag welke indicatoren u daarvoor gaat gebruiken en hoe (vaak) u dat gaat rapporteren. Voorbeeld set kwantitatieve indicatoren:
Voorbeeld set kwalitatieve indicatoren:
Voor sociaal werk vragen we om in ieder geval de volgende indicatoren te monitoren:
|
4. TOELICHTING INZET LUMPSUMBUDGET
We vragen Malkander om aan te geven hoe binnen het lumpsumbudget invulling wordt gegeven aan onderstaande gebieden en projecten.
De lumpsum inzet kent de volgende algemene onderdelen:
- 1.
Inzet sociaal werkers algemeen
- 2.
Gebiedsgericht werken
- a)
Veldhuizen & Kernhem
- b)
Ede Zuid en Bennekom
- c)
Ede Centraal
- d)
Dorpen (buiten gebied)
- a)
- 3.
Front office & Centrale bereikbaarheid/Schakelpunt
- 4.
Ondersteuning vrijwilligers
- 5.
Mantelzorgondersteuning
- 6.
Huisbezoeken aan senioren
- 7.
Buurtbemiddeling
- 8.
Ketenzorgdementie
1. Inzet sociaal werkers algemeen |
Doelgroep Alle inwoners van de gemeente Ede |
Aandachtspunten/focus 2024 De rol die wij vragen van het sociaal werk, kan (of moet zelfs) per initiatief, wijk en situatie verschillen. Soms vraagt een initiatief om kortdurende stimulans, soms ook om langdurige ondersteuning. Soms vraagt een initiatief om een sociaal werker die de stip op de horizon kan schetsen en soms juist om een sociaal werker die als projectleider het project in concrete stappen opdeelt. De gemeente Ede en Malkander zijn al langere tijd aan het verkennen hoe de rol van Malkander in de sociale basis het beste kan worden ingevuld. In 2023 wordt voor een aantal projecten verkend hoe deze rol in de praktijk vorm kan krijgen. Hierbij is aandacht voor opdrachtgever- en opdrachtnemerschap, ondernemerschap, concrete tussen- en einddoelen, de verhouding met andere samenwerkingspartners en escalatielijnen. In de subsidieaanvraag 2024 vraagt de gemeente Malkander op basis van deze verkenning te beschrijven hoe Malkander haar rol voor zich zien in 2024 - specifiek voor het vervolg Doe & Leerplaats (volgens het gedachtegoed gemeenschapsgericht werken) en Ede Viert (in afwachting van de daarover te voeren gesprekken). De gemeente vraagt Malkander in haar subsidieaanvraag het bestendigen en uitbreiden van Welzijn op Recept en het doorontwikkelen van de sociale kaart mee te nemen, waarbij het gaat om het stimuleren en faciliteren van een breder gebruik van de sociale kaart. Waarbij de kanttekening moet worden gemaakt dat de financieel kaders daarvoor pas later duidelijk zullen worden. Daarbij vragen we per onderdeel in de aanvraag informatie over:
|
Resultaten
|
Kosten Lumpsum |
2. Gebiedsgericht werken |
Doelgroep Alle inwoners van de gemeente Ede, verdeeld in de volgende gebieden:
|
Aandachtspunten/focus 2024 In elk van de vier gebieden werkt een gebiedsmanager samen met alle wijkpartners, waaronder Malkander, aan de gebiedsagenda en ontwikkelopgaven per gebied. Malkander levert een actieve bijdrage aan die ontwikkelagenda en ook aan de daaruit voortvloeiende jaarplannen waarin meer in detail staat beschreven wat alle partners gaan doen met welk doel. De ontwikkelopgaven en jaarplannen zijn binnen het kader van de beschikking leidend voor de inzet van Malkander. Wij vragen specifiek aandacht voor de ondersteuning van de buurt-, wijk-, en dorpshuizen in het algemeen en specifiek op de onderdelen zoals die zijn opgenomen in de visie op de BWD-huizen. Daarbij vragen we ook in de subsidieaanvraag de (voorlopige) resultaten van de pilots laagdrempelige ontmoeting te verwerken. Indien uit de evaluatie medio 2023 blijkt dat Malkander wederom de sociaal makelaars levert, vragen wij u te beschrijven op welke wijze deze functie wordt belegd. Daarbij zijn de kaders t.a.v. functieomschrijving en aansturing opgesteld door de stuurgroep LDO leidend. Specifiek zien wij graag terug in uw aanvraag hoe de sociaal makelaar binnen Malkander samenwerkt met andere sociaal werkers, op welke wijze de sociaal makelaar aandacht heeft voor en aansluit op de lokale cultuur van de buurt/ het buurthuis, hoe de werkwijze van de LDO aansluit op andere ontwikkelingen zoals Welzijn op Recept en hoe uw organisatie de kwaliteit van de sociaal makelaar borgt. Indien voor de sociaal makelaar aparte budgetten beschikbaar worden gesteld, op basis van de resultaten van de pilot, vragen wij uw organisatie om dit separaat op te nemen in uw aanvraag. Indien uit de evaluatie medio 2023 is gebleken dat Malkander niet langer de sociaal makelaars levert, vragen wij u te beschrijven op welke wijze uw organisatie samenwerkt met de laagdrempelige ontmoeting, hoe u de werkwijze ondersteunt en hoe het aanbod van de LDO aansluit op andere ontwikkelingen zoals Welzijn op Recept. Ook hierin zijn de kaders opgesteld door de stuurgroep LDO leidend. Malkander heeft teams van sociaal werkers in de wijken. Daardoor heeft Malkander veel kennis van wat er speelt in wijken, waar ondersteuningsbehoeftes liggen en welke vragen inwoners hebben. Op basis van deze kennis en haar eigen professionaliteit, verwoordt Malkander na overleg met de gebiedsmanager en accounthouder in haar subsidieaanvraag de focuspunten per gebied voor 2024, met daarbij aandacht voor de ontwikkelopgaven in de gebiedsagenda’s. Voor de inzet per gebied vragen wij Malkander aan te geven welke prioriteiten zij op strategisch en tactisch niveau binnen het desbetreffende gebied stelt, zo veel mogelijk aan de hand van de ontwikkelopgaven van de gebiedsagenda. Daarnaast vragen we Malkander een toelichting te geven op het proces hoe zij deze prioriteiten naar operationeel niveau vertaalt, zodat partners in het wijkteam de juiste verwachtingen hebben. Met daarbij oog voor de benodigde flexibiliteit tijdens het jaar 2024 en voor het jaarplan per gebied dat is opgesteld door de gebiedsmanagers in samenwerking met het wijkteam. |
Kosten Lumpsum |
3. Front office & Centrale bereikbaarheid/Schakelpunt |
Doelgroep Alle inwoners van Ede, samenwerkingspartners |
Aandachtspunten/focus 2024
|
Resultaten Inwoners en organisaties worden
|
Kosten Lumpsum |
4. Ondersteuning vrijwilligers (incl. inwonersinitiatieven) |
Doelgroep Vrijwilligers, vrijwilligersorganisaties en inwoners die actief (willen) zijn voor initiatieven of projecten in de buurt, dorp of gemeente. |
Aandachtspunten/focus 2024
|
Resultaten
|
Kosten Lumpsum + Zie ook geoormerkt scholings- en promotiefonds |
5. Mantelzorgondersteuning |
Doelgroep Mantelzorgers |
Aandachtspunten/focus 2024
|
Resultaten
|
Kosten Lumpsum Zie ook geoormerkt PR budget |
6. Huisbezoeken aan senioren |
Doelgroep Ouderen van 75 jaar en ouder. |
Aandachtspunten/focus 2024
|
Resultaten
|
Kosten Lumpsum |
7. Ketenzorg dementie (doorontwikkelen ondersteuningsarrangement) |
Doelgroep Mensen met dementie, hun naaste betrokkenen en mantelzorgers. |
Aandachtspunten/focus 2024
|
Resultaten
|
Kosten Lumpsum |
8. Buurtbemiddeling |
Doelgroep Inwoners van de gemeente Ede. |
Aandachtspunten/focus 2024 - |
Resultaten
|
Kosten Lumpsum |
5. TOELICHTING INZET GEOORMERKTE BUDGETTEN
De geoormerkte inzet kent de volgende algemene onderdelen:
- 1.
Activiteitenbudget, PR mantelzorg en scholings- & promotiefonds
- 2.
Opdrachtgeverschap Maatschappelijk Netwerk Ede
- 3.
Coördinatie vrijwilligersvervoer
1. Activiteitenbudget, PR-budget mantelzorg en Scholings- en promotiefonds |
Doelgroep Deelnemers van activiteiten van Malkander/ inwoners en organisaties die eigen initiatieven opzetten / vrijwilligers(organisaties) en mantelzorgers |
Aandachtspunten/focus 2024 Zie actieprogramma Versterken Sociale Basis, actielijn 1, 2 en 3. In 2021 is het activiteitenbudget, PR-budget mantelzorg en scholings- en promotiefonds voor het eerst samengevoegd tot één budget, om Malkander meer ruimte en flexibiliteit te bieden om te reageren op nieuwe ontwikkelingen. We vragen van Malkander - met de hiermee opgedane ervaring - een visie te formuleren op hoe dit samengestelde budget het beste kan worden ingezet. Daarbij vragen wij een beschrijving hoe het budget bijdraagt aan de hoofddoelen van het sociaal werk en hoe het budget samenhangt met andere budgetten, zoals het wijkbudget. Daarbij vragen wij aandacht voor het feit dat het budget ook kan worden ingezet om initiatieven van andere organisaties kracht bij te zetten. Wij zien in de subsidieaanvraag graag een beschouwing waaruit de volgende onderdelen naar voren komen:
|
Verantwoording Aparte verantwoording besteding budget |
Beschikbaar budget € 270.578 + indexatie |
2. Opdrachtgeverschap Maatschappelijk Netwerk Ede |
Doelgroep Maatschappelijke organisaties |
Aandachtspunten/focus 2024
|
Verantwoording Aparte verantwoording besteding budget |
Beschikbaar budget 2024 Geoormerkt € 15.260,- + indexatie |
3. Coördinatie vrijwilligersvervoer |
Doelgroep Inwoners met weinig of zonder sociale contacten, die zich eenzaam voelen, beperkt zijn in hun mobiliteit en niet beschikken over eigen mogelijkheden voor vervoer. Het betreft hier vervoersservice via AutoMobiel, een landelijk initiatief van Servicepunt Thuiswonen. Het is een vorm van vrijwilligersvervoer waarbij vrijwilligers met hun eigen auto tegen een onkostenvergoeding mensen kunnen en willen vervoeren. Het vervoer betreft vooral kleine ritten naar supermarkt, kapper, vrienden, kennissen, familie, kerk, theater e.d. |
Taken van de coördinator:
Voor taken die de gemeente uitvoert en samenwerkingsafspraken zie ook het plan van aanpak. (De matching van aanvragen voor vervoer en inzet van vrijwilligers verloopt via AutoMobiel). |
Resultaten
Verantwoording en evaluatie:
|
Beschikbaar budget 2024 Geoormerkt € 19.877,- (5 uur coördinatie per week) + indexatie |
Ondertekening
Namens burgemeester en wethouders,
Kirsten van Steenbergen
Afdelingsmanager Beleid Sociaal Domein
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl