Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR698950
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR698950/1
Verordening Werkgeverscommissie van de griffie gemeente Texel 2023
Geldend van 14-07-2023 t/m heden
Intitulé
Verordening Werkgeverscommissie van de griffie gemeente Texel 2023De raad van de gemeente Texel
Gelet op
• de Gemeentewet
• de Wet open overheid
Besluit
de Verordening Werkgeverscommissie van de griffie gemeente Texel 2023 vast te stellen.
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgevercommissie
-
1. De werkgeverscommissie griffie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals dat door de raad aan haar is gedelegeerd;
-
2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie griffie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;
-
3. De werkgeverscommissie griffie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie griffie
-
1. De werkgeverscommissie griffie bestaat uit een representatieve afvaardiging vanuit de gemeenteraad.
-
2. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie griffie eindigt:
- a.
op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;
- b.
als het lid aftreedt als lid van de raad;
- a.
-
3. De werkgeverscommissie griffie wijst uit haar midden een voorzitter aan.
-
4. De voorzitter van de raad wordt als adviseur aan de werkgeverscommissie griffie toegevoegd.
Artikel 3 Taken voorzitter
De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
- a.
het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie griffie;
- b.
het leiden van de vergaderingen;
- c.
het doen naleven van dit delegatiebesluit;
- d.
het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, evenals het zorgdragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie griffie;
- e.
het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie griffie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De griffier staat de werkgeverscommissie griffie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de gemeentesecretaris afspraken over ondersteuning.
Artikel 5 Besluitvorming
-
1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2 van deze regeling;
-
2. Besluiten worden alleen genomen als in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
Artikel 6 Verslaglegging
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een verslag van elke vergadering. Dit verslag wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie griffie definitief vastgesteld.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
-
1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie griffie worden in het belang als bedoeld in artikel 5.1, 2e lid, onder e van de Wet open overheid in beslotenheid gehouden.
-
2. De agenda, de stukken en het verslag zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie griffie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.
-
3. Als een raadslid de stukken als bedoeld in het 2e lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de Werkgeverscommissie griffie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 8 Vergaderfrequentie
De Werkgeverscommissie griffie vergadert zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
Artikel 9 Delegatie werkgeverschap
De raad van de gemeente Texel delegeert de bevoegdheden die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet aan de werkgeverscommissie griffie, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften met uitzondering van de artikelen 107 (benoemen, schorsen als disciplinaire maatregel en ontslaan van de griffier), 107a, tweede lid (instructie van de griffier), 107d, 1e lid (vervanging van de griffier) en 107e, 1e lid (vaststelling en wijziging van de organisatie van de griffie) van de Gemeentewet evenals het vaststellen en wijzigingen van de Arbeidsvoorwaardenregeling Texel en overige regelingen, al dan niet ter uitvoering van de Arbeidsvoorwaardenregeling Texel, die algemeen verbindende voorschriften voor de ambtenaren van de gemeente Texel inhouden.
Artikel 10 Vangnetregeling
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de regels, beslissen de leden van de Werkgevercommissie op voorstel van de voorzitter.
Artikel 11 Inwerkingtreding
De verordening Werkgevercommissie van de griffie gemeente Texel 2023 treedt in werking 1 dag na publicatie in het Gemeenteblad.
Artikel 12 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening werkgeverscommissie van de griffie gemeente Texel 2023”.
Ondertekening
Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 juni 2023.
De griffier, De burgemeester,
Mevrouw M. de Porto De heer R. van der Zwaag
Toelichting
De gemeentelijke organisatie bestaat sinds de invoering van het dualisme uit een organisatiedeel dat de raad ondersteunt en een organisatiedeel dat het college ondersteunt. Beide ‘organisatieonderdelen’ maken deel uit van de gemeente, maar hebben een eigenstandige functie. Dit heeft ook gevolgen voor het uitvoeren van werkgeverstaken. Voor de griffie(r) geldt dat de raad het werkgeverschap moet invullen en regelen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl