Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR698913
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR698913/2
Reglement van Orde gemeenteraad Buren 2023
Geldend van 06-06-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 24-04-2024
Intitulé
Reglement van Orde gemeenteraad Buren 2023De Gemeenteraad van Buren;
besluit:
Vast te stellen het Reglement van Orde gemeenteraad Buren 2023:
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsbepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
- 1.
amendement: voorstel van een raadslid tot wijziging van een ontwerpverordening of ontwerpbeslissing;
- 2.
burgerinitiatiefvoorstel: een voorstel van een initiatiefgerechtigde om een onderwerp op de agenda van de vergaderingen van de raad te plaatsen
- 3.
burgerlid: een door de raad op voordracht van een raadsfractie beëdigd persoon die vooraf is getoetst aan de wettelijke vereisten die ook voor raadsleden gelden.
- 4.
griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;
- 5.
initiatiefvoorstel: een voorstel van een raadslid voor een verordening of een ander voorstel;
- 6.
motie: verklaring waarmee een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken;
- 7.
subamendement: voorstel van een raadslid tot wijziging van een ontwerpverordening of ontwerpbeslissing;
- 8.
wet: Gemeentewet;
Artikel 2. Het fractievoorzittersoverleg
- 1.
Er is een fractievoorzittersoverleg dat bestaat uit de voorzitter en de fractievoorzitters.
- 2.
Fractievoorzitters wijzen elk een raadslid (of in het geval van een eenmansfractie een burgerlid) aan dat hen bij afwezigheid vervangt.
- 3.
Het fractievoorzittersoverleg kan anderen uitnodigen deel te nemen aan zijn vergaderingen.
- 4.
Het fractievoorzittersoverleg is een overleg- en adviesorgaan voor de voorzitter. Hierin kunnen vertrouwelijke onderwerpen worden besproken die (nog) niet openbaar behandeld kunnen worden en onderwerpen waarbij de privacy van personen in het geding is
- 5.
Het fractievoorzittersoverleg doet aanbevelingen aan de raad met betrekking tot de organisatie en het functioneren van de raad voor zover het niet valt onder de taken van de agendacommissie.
- 6.
De voorzitter van de raad roept het fractievoorzittersoverleg bijeen. Dit overleg vindt in ieder geval eens per zes weken plaats.
- 7.
De griffier treedt op als secretaris van het fractievoorzittersoverleg.
- 8.
Het fractievoorzittersoverleg is coördinator van de bestuurlijke vernieuwing.
- 9.
De vergaderingen van het fractievoorzittersoverleg zijn besloten. De agenda en besluitenlijst worden gedeeld met de raadsleden en burgerleden.
Artikel 3. De agendacommissie
- 1.
De raad heeft een agendacommissie. Dit is geen commissie als bedoeld in artikel 82 van de wet.
- 2.
De agendacommissie heeft in ieder geval de volgende taken:
a. het voorbereiden en vaststellen van voorlopige agenda’s voor raadsvergaderingen , oordeelsvormende vergaderingen en beeldvormende vergaderingen aan de hand van de lange termijnagenda;
b. het vaststellen van de vergadercyclus;
c. het vaststellen van vergaderingen als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van de wet;
d. het periodiek evalueren van de vergaderstructuur;
e. is verantwoordelijk voor de uitvoering van de planning en signaleert knelpunten aan de fractievoorzitters.
- 3.
De agendacommissie bestaat uit vijf raadsleden door de raad benoemd en de voorzitter van de raad. De vicevoorzitter van de raad is technisch voorzitter van de agendacommissie. De griffier of diens plaatsvervanger is in elke vergadering van de agendacommissie aanwezig.
- 4.
De voorzitter van de agendacommissie kan de gemeentesecretaris uitnodigen voor een vergadering van de agendacommissie.
Artikel 4. De griffier
- 1.
De griffier is aanwezig in de besluitvormende raadsvergaderingen, de oordeelsvormende vergaderingen, de beeldvormende vergaderingen, de vergaderingen van de agendacommissie en in vergaderingen van het fractievoorzittersoverleg.
- 2.
Bij verhindering of afwezigheid wordt de griffier vervangen door een plaatsvervanger die door de raad is aangewezen.
- 3.
De griffier kan op uitnodiging van de voorzitter aan de beraadslagingen in de vergaderingen van de raad deelnemen.
Hoofdstuk 2 toelating van nieuwe leden, fracties, burgerleden en benoeming wethouders
Artikel 5. Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden
- 1.
Bij de benoeming van nieuwe raadsleden stelt de raad een commissie in bestaande uit drie raadsleden.
- 2.
Deze onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw benoemde raadsleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuw benoemde raadsleden tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
- 3.
Het onderzoek van het proces-verbaal van het centraal stembureau gebeurt in de laatste raadsvergadering in oude samenstelling na de raadsverkiezingen.
- 4.
Na een raadsverkiezing roept de voorzitter de toegelaten raadsleden op om in de eerste raadsvergadering in nieuwe samenstelling de voorgeschreven eed of verklaring en belofte af te leggen.
- 5.
In geval van een tussentijdse vacaturevervulling roept de voorzitter een nieuw benoemd raadslid op voor de raadsvergadering waarin over diens toelating wordt beslist om de voorgeschreven eed of verklaring en belofte af te leggen
Artikel 6. Benoeming wethouders
- 1.
Bij de benoeming van een wethouder stelt de raad een commissie in bestaande uit drie raadsleden.
- 2.
De commissie onderzoekt of de benoeming van de kandidaat-wethouder voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, 41b, eerste, derde en vierde lid, en 41c, eerste lid, van de wet en kan van de kandidaat-wethouder een verklaring omtrent het gedrag vragen als bedoeld in artikel 28 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.
- 3.
De commissie brengt vervolgens advies uit aan de raad over de benoeming tot wethouder.
- 4.
De burgemeester kan voor de aanvang van iedere ambtstermijn opdracht geven om de kandidaat-wethouders aan een risicoanalyse integriteit te onderwerpen. De burgemeester brengt over het eindresultaat daarvan verslag uit aan de raad. De risicoanalyse en de eindconclusie zijn niet openbaar.
Artikel 7. Fracties
- 1.
Raadsleden die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard, worden bij de aanvang van de zittingsperiode als één fractie beschouwd.
- 2.
Als boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Als daar geen aanduiding was geplaatst, deelt de fractie in de eerste raadsvergadering aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad zal voeren.
- 3.
De namen van de fractievoorzitter en diens plaatsvervanger worden zo spoedig mogelijk doorgegeven aan de voorzitter.
- 4.
Als één of meer leden van een of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of zich aansluiten bij een andere fractie, wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter.
- 5.
Een nieuwe naam van een fractie voldoet aan de eisen uit artikel G 3, vierde lid, van de Kieswet en wordt gebruikt met ingang van de eerstvolgende raadsvergadering na naamswijziging.
Artikel 8. Burgerleden
- 1.
Tijdens beeldvormende en oordeelsvormende vergaderingen kunnen ook burgerleden, niet zijnde raadsleden, namens een fractie het woord voeren.
- 2.
Elke fractie heeft de mogelijkheid om maximaal 3 burgerleden voor het burgerlidmaatschap voor te dragen aan de voorzitter.
- 3.
Alvorens hun functie uit te kunnen oefenen, leggen burgerleden tijdens de vergadering van de raad in handen van de voorzitter de eed of verklaring en belofte af.
- 4.
Artikel 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op de burgerleden.
- 5.
Voor de toetsing aan de benoembaarheidsvereisten, is artikel 5 van dit reglement van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 3 Beeldvormende vergaderingen en oordeelsvormende vergaderingen
Artikel 9. Beeldvormende vergaderingen
- 1.
Beeldvormende vergaderingen zijn bedoeld om informatie over een onderwerp te verzamelen om te komen tot een standpunt en besluitvorming en om oriënterende gesprekken te voeren.
- 2.
Beeldvormende vergaderingen hebben de status van een commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet.
- 3.
Deelnemers aan de beeldvormende vergaderingen zijn raadsleden en burgerleden.
- 4.
op initiatief van de agendacommissie kunnen derden aan een beeldvormende vergadering deelnemen. Bijvoorbeeld inwoners of organisaties.
- 5.
De vorm van beeldvormende vergaderingen ligt niet vast. De opzet van de vergadering en de genodigden en de locatie worden door de agendacommissie vastgesteld. Afhankelijk van het onderwerp nodigt de raad mensen of organisaties uit waarmee de raad een gesprek aangaat of kiest hij voor een expertmeeting, hoorzitting, rondetafelgesprek, informatiemarkt etc. Ook de vergaderlocatie ligt niet vast; afhankelijk van het onderwerp kan dat in het gemeentehuis, maar ook op een andere locatie als dat beter past bij het onderwerp.
- 6.
Beeldvormende vergaderingen worden opgenomen indien de aard en de vorm van de vergadering zich daar niet tegen verzet.
- 7.
In een beeldvormende vergadering vindt geen besluitvorming plaats. Aan het eind van de bijeenkomst vat de voorzitter het besprokene samen en geeft hij indien van toepassing het vervolg proces weer.
- 8.
Van beeldvormende vergaderingen wordt kort verslag gemaakt met daarin in ieder geval de aanwezigen en de gemaakte afspraken.
- 9.
Artikelen 12 tot en met 18 en paragraaf 5 en 6 zijn van overeenkomstige toepassing.
Artikel 10. Oordeelsvormende vergaderingen
- 1.
De oordeelsvormende vergaderingen hebben de status van een commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet.
- 2.
de oordeelsvormende vergaderingen zijn meningsvormend. Ze zijn bedoeld om standpunten uit te wisselen en met elkaar te debatteren.
- 3.
het college kan de agendacommissie verzoeken om de raad in een oordeelsvormende vergadering om advies of richting vragen. Daar moet een bespreekstuk aan ten grondslag liggen.
- 4.
Tijdens oordeelsvormende vergaderingen mogen 2 deelnemers per fractie aan de vergadertafel zitten en deelnemen aan de vergadering.
- 5.
Na afloop van behandeling van een voorstel formuleert de voorzitter de conclusie en stelt een vervolgwijze van behandeling voor. Daarbij bestaan de volgende mogelijkheden:
- a.
Het voorstel is niet rijp voor behandeling in de raadsvergadering. De raad geeft het voorstel voor verdere aanpassing, informatie, of uitwerking terug in handen van het college.
- b.
Het voorstel is behandelrijp als hamerstuk in de raadsvergadering.
- c.
Het voorstel is behandelrijp als bespreekstuk in de raadsvergadering omdat er een of meerdere motie(s) of amendement(en) zijn aangekondigd.
- d.
Het voorstel is behandelrijp als bespreekstuk in de raadsvergadering omdat er behoefte is aan een debat over genoemde onderdelen.
- e.
Het bespreekstuk gaat met input van de raad terug naar het college voor verdere uitwerking. De voorzitter kan hierbij de input samenvatten.
- a.
- 6.
Artikelen 12 tot en met 18 en paragraaf 5 en 6 zijn van overeenkomstige toepassing
- 7.
Van een oordeelsvormende vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt met daarin in:
- a.
de aanwezige raadsleden en burgerleden en de aanwezige collegeleden;
- b.
de toezegging die door het college zijn gedaan;
- c.
het vervolg van de behandelde agendapunten.
- a.
Artikel 11. Inspreekrecht tijdens beeldvormende en oordeelsvormende vergaderingen en besluitvormende raadsvergaderingen
- 1.
Tijdens beeldvormende vergaderingen en oordeelsvormende vergaderingen en besluitvormende raadsvergaderingen is het voor inwoners en belanghebbenden mogelijk om in te spreken op geagendeerde onderwerpen.
- 2.
Het woord kan niet worden gevoerd over:
- a.
Een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan;
- b.
Benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen
- c.
Een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
- a.
- 3.
Degene die gebruik wil maken van het inspreekrecht meldt zich, onder vermelding van het agendapunt en het onderwerp, vóór 12 uur op de middag voorafgaand aan de vergadering bij de griffier.
- 4.
Tijdens de besluitvormende vergadering kan alleen worden ingesproken over een geagendeerd voorstel dat niet in de oordeelsvormende vergadering is behandeld.
- 5.
Tijdens een oordeelsvormende vergadering kan worden ingesproken over een onderwerp dat niet op de agenda van de vergadering staat. De inspreker moet zich dan 48 uur voordat de vergadering begint bij de griffier onder vermelding van het onderwerp.
- 6.
Het inspreekrecht geldt niet voor personen die eerder over hetzelfde onderwerp gebruik hebben gemaakt van het inspreekrecht, tenzij het voorstel afwijkt van het eerdere voorstel.
- 7.
Een inspreker wordt door de voorzitter voor ten hoogstens 5 minuten het woord verleend. Raadsleden kunnen de inspreker vervolgens vragen stellen.
- 8.
Indien er meerdere insprekers zijn, bepaalt de voorzitter de volgorde van de insprekers. De voorzitter kan, gelet op het aantal insprekers de spreektijd inkorten.
Hoofdstuk 4. Raadsvergaderingen
Paragraaf 1. Voorbereiding
Artikel 12. Oproep en agenda
- 1.
De voorzitter zendt 10 dagen voor een raadsvergadering de raadsleden en burgerleden een oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken.
- 2.
In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van een schriftelijke oproep een aanvullende agenda opstellen. Zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de raadsvergadering wordt deze met de daarbij behorende stukken aan de leden gezonden.
- 3.
Op de stukken, bedoeld in het eerste en tweede lid, is artikel 9 van het reglement, derde lid, van toepassing.
- 4.
De agenda wordt bij aanvang van een raadsvergadering door de raad vastgesteld.
Artikel 13. Ter inzage leggen van stukken
- 1.
De stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een agenda dienen zijn digitaal beschikbaar en worden op de website van de gemeente geplaatst.
- 2.
Informatie van de raad of aan de raad verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de wet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier.
Artikel 14. Openbare kennisgeving
- 1.
Raadsvergaderingen worden ter openbare kennis gebracht door aankondiging in een in de gemeente verschijnend regionaal nieuws- en advertentieblad en door plaatsing op de gemeentelijke website.
- 2.
De openbare kennisgeving vermeldt in ieder geval:
- a.
de datum, aanvangstijd en plaats van de vergadering
- b.
de wijze waarop en de plaats waar een ieder de agenda en bijbehorende stukken in kan zien
- c.
de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 11
- a.
- 3.
In spoedeisende gevallen kan de openbare kennisgeving uitsluitend langs elektronische weg plaatsvinden.
Paragraaf 2. Ter vergadering
Artikel 15. Presentielijst
- 1.
De griffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van raadsvergaderingen.
- 2.
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen raadsleden de presentielijst, die aan het einde van elke raadsvergadering door de voorzitter en de griffier door ondertekening wordt vastgesteld.
Artikel 16. Aantal spreektermijnen
- 1.
Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raad anders beslist.
- 2.
Spreektermijnen worden door de voorzitter afgesloten.
- 3.
Raadsleden voeren in een termijn niet meer dan éénmaal het woord over hetzelfde onderwerp of voorstel.
- 4.
Het derde lid is niet van toepassing op een raadslid dat een amendement, een subamendement, een motie of een initiatiefvoorstel heeft ingediend, ten aanzien van de beraadslaging daarover.
- 5.
Bij de bepaling hoeveel keer een raadslid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.
Artikel 17. Deelname aan de beraadslaging door anderen
Onverminderd artikel 21, eerste en tweede lid, van de wet kan de raad besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 18. Voorstellen van orde
Raadsleden kunnen tijdens een raadsvergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raad beslist hier terstond over.
Paragraaf 3. Stemmingen
Artikel 19. Beslissing
- 1.
De voorzitter sluit de beraadslaging als hij vaststelt dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, tenzij de raad anders beslist.
- 2.
Voordat de stemming over het voorstel in zijn geheel plaatsvindt, formuleert de voorzitter het voorstel voor de te nemen beslissing.
- 3.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun stemgedrag toelichten in een stemverklaring.
Artikel 20. Stemming; procedure hoofdelijke stemming
- 1.
De voorzitter vraagt de raadsleden of zij stemming verlangen. Is dit niet het geval dan stelt de voorzitter vast dat het voorstel zonder stemming is aangenomen.
- 2.
Als een voorstel zonder stemming wordt aangenomen, kunnen de in de raadsvergadering aanwezige raadsleden aantekening in het verslag en/of besluitenlijst vragen, dat zij geacht willen worden te hebben tegengestemd of zich overeenkomstig artikel 28 van de wet van deelneming aan de stemming te hebben onthouden.
- 3.
Als een raadslid om stemming of hoofdelijke stemming vraagt, doet de voorzitter daarvan mededeling aan de raad.
- 4.
Bij hoofdelijke stemming roept de voorzitter (of de griffier) de raadsleden van de raad bij naam op hun stem uit te brengen. De stemming begint bij het daarvoor door de voorzitter aangewezen raadslid.
- 5.
Bij hoofdelijke stemming brengen ter vergadering aanwezige raadsleden die zich niet ingevolge artikel 28 van de wet van deelneming aan de stemming moeten onthouden, hun stem uit door zich ‘voor’ of ‘tegen’ te verklaren, zonder enige toevoeging.
- 6.
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen tot het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
- 7.
De voorzitter deelt de uitslag na afloop van de stemming mee en doet daarbij mededeling van het genomen besluit.
Artikel 21. Volgorde stemming over amendementen en moties
- 1.
Als op een aanhangig voorstel amendementen zijn ingediend, wordt eerst over die amendementen gestemd en vervolgens over het voorstel zoals het dan luidt in zijn geheel.
- 2.
Als op een amendement een subamendement is ingediend, wordt eerst over het subamendement gestemd en vervolgens over het amendement.
- 3.
Als meerdere amendementen of subamendementen op een eenzelfde gedeelte van een aanhangig voorstel zijn ingediend, wordt, onverminderd het eerste en tweede lid, eerst over het meest verstrekkende amendement of subamendement gestemd.
- 4.
Als aangaande een aanhangig voorstel een motie is ingediend, wordt eerst over het voorstel gestemd en vervolgens over de motie. De raad kan besluiten van deze volgorde af te wijken.
Artikel 22. Stemming over personen
- 1.
Bij een stemming over personen voor benoemingen of het opstellen van voordrachten of aanbevelingen, benoemt de voorzitter drie raadsleden tot stembureau.
- 2.
Aanwezige raadsleden die zich niet ingevolge artikel 28 van de wet van deelneming aan de stemming moeten onthouden, zijn verplicht een door het stembureau verstrekt stembriefje in te leveren.
- 3.
Er hebben zoveel stemmingen plaats als er personen zijn te benoemen, voor te dragen of aan te bevelen. De raad kan op voorstel van de voorzitter beslissen dat bepaalde stemmingen worden samengevat op één briefje.
- 4.
In geval van twijfel over de inhoud van een stembriefje beslist de raad op voorstel van de voorzitter.
Paragraaf 4. Verslaglegging; ingekomen stukken
Artikel 23. Verslag en besluitenlijst
- 1.
De griffier zorgt voor het bijhouden van video- c.q. audioverslagen en de besluitenlijsten van raadsvergaderingen.
- 2.
Het video- c.q. audioverslag omvat de volledige vergadering, wordt geïndexeerd naar de onderwerpen die besproken zijn en de sprekers die het woord hebben gevoerd.
- 3.
Het video- c.q. audioverslag wordt zo spoedig mogelijk via de website van de gemeente Buren toegankelijk gemaakt.
- 4.
De besluitenlijst bevat in ieder geval:
a. de namen van de voorzitter, de griffier, de wethouders en de raadsleden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben
b. een aantekening van welke raadsleden afwezig waren;
c. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
d. een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de raadsleden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de raadsleden die zich overeenkomstig artikel 28 van de wet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
e. een vermelding van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstellen, voorstellen van orde, moties, amendementen en subamendementen;
f. bij het desbetreffende agendapunt, de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 17 van het reglement door de raad is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.
- 5.
Vastgestelde verslagen en besluitenlijsten worden ondertekend door de voorzitter en de griffier.
- 6.
Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de raadsvergadering openbaar gemaakt op de website van de gemeente.
Artikel 24. Ingekomen stukken
- 1.
Bij de raad ingekomen stukken worden op de lijst geplaatst en digitaal aan de raad ter beschikking gesteld. De griffier voorziet de stukken op de lijst met een voorstel tot afdoening.
- 2.
De lijst ingekomen stukken wordt in de raadsvergadering vastgesteld. Raadsleden kunnen een andere wijze van behandelen voorstellen.
- 3.
3. Een voorstel voor een andere wijze van behandelen wordt via de e-mail bij de griffie uiterlijk om 12 uur op de dag van de raadsvergadering aangekondigd.
Paragraaf 5. Besloten raadsvergaderingen
Artikel 25. Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 26. Verslag besloten vergadering
- 1.
Conceptverslagen en –besluitenlijsten van besloten raadsvergadering worden niet verspreid, maar uitsluitend voor raadsleden ter inzage gelegd bij de griffier.
- 2.
Deze verslagen en besluitenlijsten worden zo spoedig mogelijk in een besloten raadsvergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raad een besluit over het al dan niet opheffen van de geheimhouding op het vastgestelde verslag en de besluitenlijst.
- 3.
De vastgestelde verslagen en besluitenlijsten worden door de voorzitter en de griffier ondertekend.
Artikel 27. Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89 vierde lid van de wet van de wet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Paragraaf 6. Toehoorders en pers
Artikel 28. Toehoorders en pers
- 1.
Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare raadsvergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.
- 2.
Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.
Artikel 28a. Geluid- en beeldregistraties
Degenen die van een openbare raadsvergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan, via de griffer, mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Hoofdstuk 5. Bevoegdheden en instrumenten van raadsleden
Artikel 29. Amendementen en subamendementen
- 1.
Raadsleden dienen amendementen en subamendementen voor het sluiten van de beraadslaging van het voorstel waarop deze betrekking hebben schriftelijk in bij de voorzitter, tenzij de voorzitter oordeelt dat mondelinge indiening volstaat.
- 2.
Ieder aanwezig raadslid is bevoegd om op een amendement dat door een lid is ingediend een wijziging (subamendement) in te dienen.
- 3.
Er wordt alleen beraadslaagd over amendementen en subamendementen die ingediend zijn door raadsleden die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
- 4.
Intrekking door de indiener van een amendement of subamendement is mogelijk totdat de besluitvorming daarover door de raad is afgerond.
Artikel 30. Moties
- 1.
Raadsleden dienen moties schriftelijk in bij de voorzitter, tenzij de voorzitter oordeelt dat mondelinge indiening volstaat.
- 2.
De behandeling van een motie vindt gelijktijdig plaats met de beraadslaging over het onderwerp of voorstel waarop het betrekking heeft.
- 3.
De behandeling van een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende onderwerpen zijn behandeld, tenzij de vergadering anders beslist.
- 4.
Intrekking door de indiener van een motie is mogelijk totdat de besluitvorming daarover door de raad is afgerond.
Artikel 31. Initiatiefvoorstel
- 1.
Raadsleden dienen initiatiefvoorstellen schriftelijk in bij de voorzitter. Deze brengt een ingediend voorstel zo spoedig mogelijk ter kennis van het college.
- 2.
Het college kan binnen 3 weken nadat het ter kennis is gesteld van een voorstel schriftelijk wensen en bedenkingen met betrekking tot het voorstel ter kennis van de raad brengen.
- 3.
Nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het tweede lid gesteld termijn is verlopen, wordt het voorstel door tussenkomst van de agendacommissie op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst.
Artikel 32. Collegevoorstel
- 1.
Een collegevoorstel aan de raad dat vermeld staat op de voorlopige agenda van de raadsvergadering, wordt niet ingetrokken zonder toestemming van de raad.
- 2.
Als de raad van oordeel is dat het nodig is een voorstel als bedoeld in het eerste lid voor advies terug te zenden, bepaalt de agendacommissie binnen welke termijn het voorstel opnieuw geagendeerd wordt.
Artikel 33. Interpellatie
- 1.
Raadsleden dienen verzoeken tot het houden van een interpellatie schriftelijk in bij de voorzitter. Het verzoek bevat in ieder geval de te stellen vragen.
- 2.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige raadsleden en de wethouders.
- 3.
Over verzoeken die ten minste 48 uur voor aanvang van de raadsvergadering zijn ingediend, of in na het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, wordt tijdens de eerstvolgende raadsvergadering gestemd. In andere gevallen tijdens de daaropvolgende raadsvergadering.
- 4.
De interpellant voert niet vaker dan tweemaal het woord. De overige raadsleden, de burgemeester en de wethouders niet vaker dan eenmaal, tenzij de raad anders beslist.
Artikel 34. Schriftelijke vragen
- 1.
Raadsleden dienen schriftelijke vragen aan het college of de burgemeester in bij de griffier, waarbij wordt aangegeven of er een voorkeur voor schriftelijke of mondelinge beantwoording bestaat.
- 2.
De griffier brengt de vragen zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige raadsleden en het college of de burgemeester.
- 3.
Schriftelijke beantwoording gebeurt zo spoedig mogelijk, uiterlijk binnen dertig dagen nadat de vragen zijn binnengekomen.
- 4.
Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, dan stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording plaatsvindt.
- 5.
De antwoorden van het college of de burgemeester worden door de griffier aan de leden van de raad gezonden.
- 6.
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergadering en bij mondelinge beantwoording in dezelfde raadsvergadering, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen omtrent het door de burgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.
Artikel 35. Inlichting
- 1.
Raadsleden dienen verzoeken tot inlichtingen als bedoeld in de artikelen 169, derde lid, en 180, derde lid, van de wet schriftelijk in bij de griffier.
- 2.
De griffier brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige raadsleden, het college en de burgemeester.
- 3.
De verlangde inlichtingen worden zo spoedig mogelijk aan de raad verschaft, in ieder geval binnen twee weken nadat het verzoek is gediend.
Artikel 36. Vragenhalfuur
- 1.
Een halfuur voordat de besluitvormende raadsvergadering begint is er een vragenhalfuur, tenzij er bij de voorzitter geen vragen zijn ingediend. In bijzondere gevallen kan de agendacommissie bepalen dat het vragenhalfuur op een ander tijdstip wordt gehouden. De voorzitter bepaalt op welk tijdstip het vragenhalfuur eindigt.
- 2.
Raadsleden die in het vragenhalfuur vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 8 uur voor aanvang van de raadsvergadering bij de griffie. De voorzitter van de raad kan na overleg met de agendacommissie weigeren een onderwerp tijdens het vragenhalfuur aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven of indien het onderwerp in de raadsvergadering op diezelfde dag aan de orde komt.
- 3.
De voorzitter bepaalt de volgorde waarin aangemelde onderwerpen tijdens het vragenhalfuur aan de orde worden gesteld.
- 4.
De voorzitter bepaalt per onderwerp de spreektijd voor de vragensteller, voor het college, voor de burgemeester en voor de overige leden van de raad.
- 5.
Per onderwerp wordt aan de vragensteller het woord verleend om één of meer vragen aan het college of de burgemeester te stellen en een toelichting daarop te geven.
- 6.
Na de beantwoording door het college of de burgemeester krijgt de vragensteller desgewenst het woord om aanvullende vragen te stellen.
- 7.
Vervolgens kan de voorzitter aan andere leden van de raad het woord verlenen om hetzij aan de vragensteller, hetzij aan het college of de burgemeester vragen te stellen over hetzelfde onderwerp.
- 8.
Tijdens het vragenhalfuur kunnen geen moties worden ingediend, er worden geen interrupties toegestaan en debat is niet mogelijk.
Hoofdstuk 6. Burgerinitiatiefvoorstel
Artikel 37. Indienen verzoek
- 1.
De raad plaatst door tussenkomst van de agendacommissie een burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van zijn vergadering indien daartoe door een initiatiefgerechtigde een geldig verzoek is ingediend.
- 2.
Ongeldig is het verzoek dat:
a. niet door ten minste 50 initiatiefgerechtigden wordt ondersteund;
b. een onderwerp als bedoeld in artikel 37 bevat, of
c. niet voldoet aan de voorwaarden gesteld in artikel 39.
- 3.
Indien het voorstel door minder dan 50 initiatiefgerechtigden wordt ondersteund, dan kan de raad in afwijking van het vorige lid onder a besluiten om het voorstel op de agenda van zijn vergadering te plaatsen, indien er naar zijn oordeel sprake is van zeer bijzondere gevallen en/of omstandigheden.
Artikel 38. Initiatiefgerechtigden
Initiatiefgerechtigd zijn degenen die kiesgerechtigd zijn voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad, alsmede ingezetenen van de gemeente van 12 jaar en ouder die met uitzondering van hun leeftijd voldoen aan de vereisten voor het kiesrecht voor de leden van de gemeenteraad.
Voor de beoordeling of aan de vereisten voor initiatiefgerechtigd is voldaan, is de toestand op de dag van indiening van het verzoek bepalend.
Artikel 39. Onderwerpen waarover geen voorstel mogelijk is
Een burgerinitiatiefvoorstel houdt niet in:
- a.
een onderwerp dat niet behoort tot de bevoegdheid van de raad;
- b.
een vraag over het gemeentelijke beleid;
- c.
een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht over een gedraging van het gemeentebestuur;
- d.
een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur; of
- e.
een onderwerp waarover tijdens de raadsperiode waarin indiening van het voorstel plaatsvindt door de raad een besluit is genomen.
Artikel 40. Plaatsing op de agenda
- 1.
Het verzoek tot plaatsing van een burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van de vergadering van de raad wordt schriftelijk ingediend bij de burgemeester.
- 2.
Het verzoek bevat ten minste:
a. een nauwkeurige omschrijving van het burgerinitiatiefvoorstel;
b. de motivering van het burgerinitiatiefvoorstel;
c. de achternaam, de voornaam, het adres, de geboortedatum en de handtekening van de verzoeker en zijn plaatsvervanger en;
d. een lijst met voornamen, achternamen, adressen, geboortedata en handtekening van initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen.
Artikel 41. Beslissing
- 1.
De agendacommissie toetst in haar eerstvolgende vergadering na de datum van indiening van het verzoek of het verzoek voldoet aan de in artikel 38 genoemde eisen met dien verstande dat ten minste twee weken is gelegen tussen de dag van indiening van het verzoek en de dag van de vergadering, waarin de agendacommissie over het verzoek toetst aan de vereisten.
- 2.
In de in het eerste lid genoemde vergadering beslist de agendacommissie op welke agenda van de vergadering van de raad het burgerinitiatiefvoorstel wordt geplaatst dat voldoet aan de in artikel 38 genoemde eisen.
- 3.
Indien de raad het verzoek niet inhoudelijk behandelt wegens strijd met artikel 37, onder a, dan kan de raad het voorstel ter afhandeling doorzenden aan burgemeester en wethouders.
- 4.
De burgemeester nodigt de verzoeker schriftelijk dan wel digitaal uit voor de vergadering waarvoor het burgerinitiatiefvoorstel is geagendeerd. De verzoeker of zijn plaatsvervanger heeft tijdens deze vergadering gedurende in totaal maximaal 30 minuten de gelegenheid om zijn burgerinitiatief-voorstel mondeling nader toe te lichten.
- 5.
Zo spoedig mogelijk nadat de raad over het burgerinitiatiefvoorstel een besluit heeft genomen, wordt dit besluit bekendgemaakt door kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud ervan in de gemeentelijke rubriek van een huis-aan-huisblad, dan wel door plaatsing op de gemeentelijke website.
- 6.
Voorafgaand aan de bekendmaking wordt van het besluit mededeling gedaan aan verzoeker.
Hoofdstuk 7. Slotbepalingen
Artikel 42. Evaluatie
Dit Reglement van Orde wordt eens per twee jaar geëvalueerd, tenzij de evaluatie valt in het eerste jaar van een nieuwe raadsperiode. Dan wordt het Reglement een jaar later geëvalueerd.
Artikel 43. Uitleg reglement
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de raad op voorstel van de voorzitter.
Artikel 44. Intrekking oude reglement en verordening
Het reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad van 01 augustus 2019 wordt ingetrokken. Dat geldt ook voor de verordening op de voorbesprekingen/informatie (thema)bijeenkomsten Buren 2019.
Artikel 45. Inwerkingtreding en citeertitel
Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement van orde gemeenteraad Buren 2023 en treedt in werking op 01 augustus 2023.
Ondertekening
Vastgesteld in de openbare vergadering van 4 juli 2023.
de griffier,
R. Kuipers
de voorzitter,
H.M. Ostendorp
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl