Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR698602
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR698602/2
Mandaatbesluit concerndirectie van de gemeente Groningen
Geldend van 04-10-2024 t/m heden
Intitulé
Mandaatbesluit concerndirectie van de gemeente GroningenHet college, en de burgemeester, ieder voor zover het zijn eigen bevoegdheid betreft, besluiten vast te stellen:
Mandaatbesluit voor de concerndirectie 2023
Te mandateren bevoegdheden
Artikel 1:
Aan de concerndirectie worden toegekend de bevoegdheden betreffende de bedrijfsvoering van de organisatie, waaronder met name te noemen:
- -
besluiten tot wijzigen van de organisatie, met uitzondering van besluiten tot wijziging van de hoofdstructuur;
- -
besluiten tot het vaststellen van HRM-beleid in ruime zin;
- -
besluiten over aan de concerndirectie toegekende budgetten;
- -
huisvestingszaken gemeentelijk personeel;
- -
benoemingen leden raden van toezicht, commissarissen verbonden partijen;
- -
benoemingen ambtelijke (advies)commissies;
- -
besluiten met betrekking tot privacyregelingen en -convenanten;
- -
besluiten met betrekking tot het Eigen Risicodragerschap (ERD) in het kader van de wet Werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten (WGA).
Artikel 2:
Aan de concerndirectie wordt gemandateerd om in voorkomende gevallen plaatsvervangers of waarnemers aan te wijzen bij langdurige afwezigheid van een directeur.
Artikel 3:
De voorwaarden van het Algemeen mandaatbesluit 2023 zijn op dit besluit onverkort van toepassing.
Artikel 4:
Besluiten van de concerndirectie kunnen slechts genomen worden met instemming van de gemeentesecretaris.
Artikel 5:
De concerndirectie is voor haar besluiten verantwoording schuldig aan het college.
Artikel 6:
Besluiten van de concerndirectie worden genomen namens het college of de burgemeester en ondertekend door de gemeentesecretaris.
Artikel 7:
Dit besluit kan aangehaald worden als “Mandaatbesluit voor de concerndirectie 2023“ treedt in werking een dag na de bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van het Mandaatbesluit voor de concerndirectie 2021.
Ondertekening
Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft op 20 juni 2023.
Burgemeester,
Koen Schuiling
Secretaris,
Christien Bronda
Toelichting:
Met dit mandaatbesluit wordt -overeenkomstig het Organisatiebesluit gemeente Groningen 2024 - besloten de concerndirectie een meer concern-sturende rol toe te kennen door de daarbij horende bevoegdheden daarvoor vast te leggen.
Onder vanzelfsprekende politieke verantwoordelijkheid van het college vormt de concerndirectie het gremium dat gezamenlijk (concern)sturing geeft aan de ambtelijke organisatie van de gemeente Groningen voor zaken die de bedrijfsvoering betreffen. Zulks natuurlijk binnen de kaders van (eerdere) raads- en collegebesluitvorming.
Bewust wordt er hier gekozen voor een ruime formulering waarbij enuntiatief een aantal concrete zaken is benoemd.
Uitgangspunt is dat zaken die aan de concerndirectie worden gemandateerd, zaken zijn waar geen of weinig politieke inhoud aan gekoppeld is, en die doorgaans conform (door het college) zouden zijn besloten. Het betreft de zaken/regelingen die de gehele ambtelijke organisatie betreffen, met name op het gebied van bedrijfsvoering, personeel, huisvesting en budgetten.
Directieoverstijgende organisatiewijziging. De concerndirectie is bevoegd tot het besluiten tot directieoverstijgende organisatiewijzigingen. Een organisatiewijziging binnen een directie behoort tot is het mandaat van de directeur van die directie (artikel aangepaste artikel 15 Algemeen Mandaatbesluit gemeente Groningen jaartal). Zodra een wijziging directieoverstijgend is, is de concerndirectie aan zet. Bij wijziging van de hoofdstructuur is en blijft het college bevoegd.
Tevens krijgt de concerndirectie de bevoegdheid om plaatsvervangers en waarnemers aan te wijzen bij langdurige afwezigheid van directeuren.
De genoemde bevoegdheden worden het domein van de concerndirectie als geheel, en worden ook niet gemandateerd aan directeuren.
Zoals altijd geldt dat de concerndirectie geacht wordt op te schalen naar het college in die gevallen de besluitvorming een politiek karakter krijgt/ kan krijgen. Verwezen wordt naar artikel 2 van het Algemeen mandaatbesluit 2023. De concerndirectie krijgt hierbij grotere bevoegdheden en ook verantwoordelijkheden voor de sturing van de ambtelijke organisatie. Bijkomend voordeel is dat de college-agenda hierdoor wordt ontlast. In voorkomende gevallen kan/moet bij besluiten met ingrijpende gevolgen worden opgeschaald.
De concerndirectie stemt niet, het besluit wordt slechts genomen indien de gemeentesecretaris hier mee ingestemd heeft. Dat bekrachtigt de bijzondere positie die de gemeentesecretaris op basis van de Gemeentewet heeft.
De bevoegdheden zijn ruim omschreven. Enerzijds om de concerndirectie de kans en ruimte te geven om het taakgebied uit te voeren, anderzijds om te voorkomen dat er gesteggel over specifieke bevoegdheden ontstaat.
Verder bepaalt de concerndirectie zelf of een besluit teruggelegd moet worden aan het college, het mandaat is -extern en naar buiten toe- onvoorwaardelijk.
Noch bij de concerndirectie, noch bij de concerndirecteuren, worden bevoegdheden neergelegd met een inhoudelijke kant betreffende door de gemeente uit te voeren inhoudelijke regelgeving. De concerndirectie verleent geen vergunningen of ontheffingen, verstrekt geen subsidies of uitkeringen. Dat soort uitvoerende besluiten wordt neergelegd bij de directeuren van de organisatieonderdelen.
Concerndirecteuren hebben en houden wel de mogelijkheid om directeuren aan te sturen, specifieke instructies te geven en op de uitvoering van taken van directeuren toezicht te houden.
De concerndirectie is als gremium verantwoording schuldig aan het college, waarbij de gemeentesecretaris als hoofd van de ambtelijke organisatie nog een formeel andere positie heeft. Besluiten van de concerndirectie worden dan ook ondertekend door de gemeentesecretaris (of loco-gemeentesecretaris).
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl