Regeling vervallen per 15-12-2023

Verordening op de Vertrouwenscommissie herbenoeming gemeente Losser 2023

Geldend van 11-07-2023 t/m 14-12-2023

Intitulé

Verordening op de Vertrouwenscommissie herbenoeming gemeente Losser 2023

De raad van de gemeente Losser;

Gelezen het voorstel Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming 2023

van het presidium van de gemeenteraad d.d. 14-06-2023;

Gelet op het bepaalde in de artikelen 61a, 61c, 84, 147 en 149 van de Gemeentewet,

de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995,

Gelet op de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 1 oktober 2017;

Besluit:

Vast te stellen:

Verordening op de Vertrouwenscommissie herbenoeming gemeente Losser 2023

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    de commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Overijssel;

  • c.

    de burgemeester: de burgemeester van de gemeente Losser;

  • d.

    de commissie: de vertrouwenscommissie zoals bedoeld in art. 61 a lid 4 van de

  • e.

    Gemeentewet, die belast is met het verrichten van de voorbereide werkzaamheden inzake de herbenoeming en het opstellen van het verslag van bevindingen;

  • f.

    aanbeveling: de uiteindelijke aanbeveling van de gemeenteraad aan de minister om wel of niet over te gaan tot herbenoeming ingevolge art. 61a lid 3 Gemeentewet;

  • g.

    concept-aanbeveling: een concept van de aanbeveling welke door de commissie in het verslag van bevindingen aangeboden wordt aan de raad.

Artikel 2 Instelling en taak van de commissie

  • 1. Er wordt een raadscommissie ingesteld, genaamd “Vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Losser 2023”.

  • 2. De commissie heeft tot taak de aanbeveling inzake de herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit vijf leden van de gemeenteraad.

  • 2. Mevrouw E.C ter Haar-Naafs is voorzitter van de commissie.

  • 3. Leden van de commissie zijn voorts:

    • a.

      dhr. H.J.P. Elferink;

    • b.

      mw. J. Wildschut-Lubben;

    • c.

      dhr. A.H.J. Nijhuis;

    • d.

      dhr. H.G. Heegen.

  • 4. Bij afwezigheid van de voorzitter van deze commissie vervult de heer H.J.P. Elferink het (plaatsvervangend) voorzitterschap van deze commissie.

  • 5. De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De griffier is secretaris van de commissie en geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de commissie. Hij is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht in de commissie.

  • 2. De plaatsvervangend griffier is plaatsvervangend secretaris van de commissie. Hij is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht in de commissie.

  • 3. De commissie heeft geen wethouder als adviseur.

  • 4. De commissie kan zich extern laten ondersteunen ter zake van:

    • a.

      het trainen voor de werkzaamheden van de commissie;

    • b.

      het voorbereiden van de werkzaamheden van de commissie;

    • c.

      het horen van informanten.

De geheimhouding ingevolge art. 9 lid 1 geldt onverminderd voor externe ondersteuning.

Artikel 5 Informatie over en gesprek met de burgemeester

  • 1. De commissie voert een herbenoemingsgesprek met de burgemeester en baseert haar oordeel over het functioneren daarbij op de volgende informatiebronnen:

    • a.

      de vastgestelde profielschets;

    • b.

      de wettelijke taken van de burgemeester;

    • c.

      verslagen van eerdere klankbordgesprekken;

    • d.

      gesprekken met informanten.

  • 2. De personalia van de onder informanten worden voorafgaand met de burgemeester gedeeld, tenzij informanten bij de commissie aangeven hier geen toestemming voor te geven.

  • 3. De burgemeester heeft de mogelijkheid om maximaal twee informanten naar keuze voor te dragen bij de commissie.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2. De voorzitter bepaalt de dag, tijdstip en plaats van de vergadering. De voorzitter roept de volgende personen schriftelijk tot de vergadering op:

    • a.

      de leden van de commissie;

    • b.

      de burgemeester, voor zover met haar een gesprek plaats heeft.

  • 3. De in het tweede lid bedoelde oproeping geschiedt ten minste vijf dagen voorafgaand aan de vergadering. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen kan van de in de eerste volzin van dit lid bedoelde termijn worden afgeweken doch geschiedt de oproeping ten minste 24 uren voorafgaand aan de vergadering.

  • 4. De commissie vergadert niet indien niet tenminste drie van de vijf leden aanwezig zijn.

Artikel 7 Stemming

  • 1. De commissie besluit inzake de bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. De commissie streeft naar unanimiteit.

  • 2. Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het in artikel 8 bedoelde verslag van bevindingen opgenomen.

Artikel 8 Verslag van bevindingen

  • 1. De commissie brengt over haar werkzaamheden schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.

  • 2. Dat verslag bevat in ieder geval:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      de concept-aanbeveling aan de gemeenteraad inzake de herbenoeming met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

    • c.

      indien ter zake van het functioneren van de burgemeester afspraken zijn gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, die afspraken.

  • 3. Alvorens haar definitieve verslag van bevindingen aan de gemeenteraad, de commissaris van de Koning en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie een concept-verslag van bevindingen met de burgemeester.

  • 4. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het definitieve verslag van bevindingen wordt gevoegd.

Artikel 9 Geheimhouding

  • 1. Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de wet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot eenieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2. De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de wet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3. Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 4. Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de wet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

  • 5. De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6. De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

Artikel 10 Archivering

  • 1. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming, de herbenoeming en de klankbordgesprekken alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als “geheim”, en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 2. De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

Artikel 11 Communicatie bij de herbenoeming

De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

Artikel 12 Ontbinding commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister aan de gemeenteraad bekend is gemaakt of de burgemeester bij Koninklijk besluit is herbenoemd.

Artikel 13 Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire van de minister niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 14 Inwerkingtreding en vervaldatum

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag volgende op die van de bekendmaking en vervalt op de dag volgende op die waarop door de minister aan de gemeenteraad bekend is gemaakt of de burgemeester bij Koninklijk besluit is herbenoemd.

Artikel 15 Citeertitel

De verordening kan worden aangehaald als: Verordening op de Vertrouwenscommissie herbenoeming gemeente Losser 2023.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 juni 2023.

De griffier,

De voorzitter,