Regeling vervallen per 04-06-2024

Subsidieregeling Welzijn, Participatie en Jeugd Dijk en Waard 2024

Geldend van 07-07-2023 t/m 03-06-2024

Intitulé

Subsidieregeling Welzijn, Participatie en Jeugd Dijk en Waard 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dijk en Waard,

Overwegende,

de visie sociaal domein, het integraal beleidskader en het subsidiebeleid Dijk en Waard 2023,

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Dijk en Waard 2022,

b e s l u i t:

  • de subsidieregeling Welzijn, Participatie en Jeugd Dijk en Waard 2024 vast te stellen;

  • de subsidieregeling Wonen, Welzijn en Zorg 2020 in te trekken op de eerste dag na bekendmaking van intrekking van deze subsidieregeling, met dien verstande dat aanvragen voor subsidievaststelling van activiteiten in 2022 en op aanvragen voor subsidieverlening en subsidievaststelling voor activiteiten in 2023, de bepalingen van de subsidieregeling Wonen, Welzijn en Zorg 2020 van toepassing zijn;

  • de subsidieregeling Participatie en Sociale Samenhang 2020 in te trekken subsidieregeling op de eerste dag na bekendmaking van de intrekking van deze regeling, met dien verstande dat op aanvragen voor subsidievaststelling van activiteiten in 2022 en aanvragen voor subsidieverlening en subsidievaststelling voor activiteiten in 2023, de bepalingen van de subsidieregeling Participatie en Sociale Samenhang 2020 van toepassing zijn;

  • de subsidieregeling Jeugd 2020 in te trekken op de eerste dag na bekendmaking van de intrekking van deze subsidieregeling, met dien verstande dat aanvragen voor subsidievaststelling van activiteiten in 2022 en op aanvragen voor subsidieverlening en subsidievaststelling voor activiteiten in 2023, de bepalingen van de subsidieregeling Jeugd 2020 van toepassing zijn;

  • voor 2024 de volgende drie deelsubsidieplafonds vast te stellen voor de subsidieregeling Welzijn, Participatie en Jeugd Dijk en Waard 2024 op basis van het vastgestelde besluit van de raad betreffende het subsidiebeleid d.d. 23 mei 2023:

    • € 634.640 voor de activiteiten vallend onder artikel 2 welzijn en participatie onder a-f en h;

    • € 82.430 voor de activiteiten vallend onder artikel 2 welzijn en participatie onder g;

    • € 227.185 voor de activiteiten vallend onder artikel 2 jeugd onder a – e;

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Algemene subsidieverordening: de Algemene Subsidieverordening Dijk en Waard 2022;

  • b.

    jeugdigen: kinderen en jongeren;

  • c.

    jongeren: inwoners van Dijk en Waard van 12 tot 23 jaar;

  • d.

    kinderen: inwoners van Dijk en Waard tot 12 jaar;

  • e.

    kwetsbare inwoners: inwoners (inclusief kinderen en jongeren) die niet in staat zijn op eigen kracht volledig deel te nemen aan de samenleving. Inwoners die vaak als kwetsbaar worden beschouwd, zijn mensen:

    • met een lichamelijke beperking,

    • met chronische ziekten of aandoeningen,

    • met een verstandelijke beperking,

    • met psychische of psychosociale (inclusief financiële en materiële) problemen,

    • met lichte opvoed- en opgroeiproblemen,

    • die betrokken zijn bij huiselijk geweld,

    • die uitgesloten (dreigen te) worden wegens hun seksuele oriëntatie, identiteit of gender,

    • met meervoudige problematiek (waaronder verslaafden);

  • f.

    leefstijl: gedrag waarvoor een relatie met goede gezondheid of met gezondheidsproblemen is vastgesteld;

  • g.

    participatie: actief en naar vermogen meepraten, meedenken en meedoen aan de samenleving, op wijk- of stadsniveau;

  • h.

    samenredzaamheid: de wijze waarop de inwoner zelf (met zijn/haar probleem of zorgvraag) samenwerkt met zijn of haar netwerk en maatschappelijke organisaties om tot een oplossing te komen;

  • i.

    vangnet: een voorziening voor mensen die zich niet zelfstandig redden, niet vragen om hulp en die om verschillende redenen tussen wal en schip dreigen te raken;

  • j.

    zingeving: het zoeken naar betekenis en de behoefte te ervaren dat wat we doen in het leven een waarde heeft.

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1. Welzijn en Participatie

    Subsidie kan worden verstrekt voor preventieve activiteiten die bijdragen aan de volgende doelen:

    • a.

      het stimuleren van een leefstijl ter bevordering van de mentale en fysieke gezondheid van kwetsbare inwoners;

    • b.

      het versterken van de eigen kracht om zelfstandig te kunnen (blijven) wonen of het bieden van praktische ondersteuning daarbij;

    • c.

      het opsporen en/of bestrijden van eenzaamheid en het bieden van zingeving;

    • d.

      het versterken van de financiële kennis, vaardigheden en positie van financieel kwetsbare inwoners;

    • e.

      het versterken van gemeenschapszin (samenredzaamheid) van kwetsbare wijken en buurten;

    • f.

      het doen van individueel onderzoek en diagnostiek in opdracht van de gemeente in complexe casussen om een effectief ondersteuningsaanbod te kunnen bieden;

    • g.

      activiteiten die een vangnet bieden voor kwetsbare inwoners;

    • h.

      aanvullend op de subsidie op grond van a tot en met g, voor het werven en trainen van vrijwilligers voor uw eigen organisatie.

  • 2. Jeugd

    Subsidie kan worden verstrekt voor preventieve activiteiten in de pedagogische basis, buiten schooltijd om, die gericht zijn op (kwetsbare) kinderen en jongeren en bijdragen aan de volgende doelen:

    • a.

      het versterken van de mentale gezondheid;

    • b.

      het bevorderen van kansengelijkheid;

    • c.

      het versterken van het sociaal netwerk;

    • d.

      het bevorderen van maatschappelijke betrokkenheid;

    • e.

      het bevorderen van persoonlijke (talent)ontwikkeling.

Artikel 3 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in de Algemene subsidieverordening kan de subsidie (geheel of gedeeltelijk) worden geweigerd indien:

  • 1.

    niet aannemelijk is gemaakt dat er behoefte is aan de geplande activiteit;

  • 2.

    niet aannemelijk is gemaakt dat de activiteit meerwaarde oplevert bovenop het reeds bestaande aanbod in Dijk en Waard;

  • 3.

    de activiteit is gericht op het promoten van een religieuze, levensbeschouwelijk of politieke overtuiging, hetgeen onder andere kan blijken uit de doelstelling, inhoud, doelgroep of toegankelijkheid;

  • 4.

    de activiteit in strijd is met gemeentelijk beleid;

  • 5.

    als de activiteit via een andere subsidieregeling van de gemeente Dijk en Waard moet worden aangevraagd of als via een andere voorliggende voorziening in de activiteit of haar doel wordt voorzien.

Artikel 4 Doelgroepen

Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid.

Artikel 5 Procedurebepalingen

  • 1.

    Op grond van artikel 7 lid 4 Algemene subsidieverordening dient een aanvraag voor subsidie bij voorkeur van 1 juli tot 1 september van het jaar voorafgaande aan het jaar waarin de activiteiten gaan plaats vinden, te worden ingediend.

  • 2.

    Aanvragen die zijn ingediend vóór de indieningstermijn worden gedateerd op 1 juli.

  • 3.

    Aanvragen kunnen jaarlijks voor maximaal 1 kalenderjaar worden ingediend.

Artikel 6 Aanvraag

Op grond van artikel 6 lid 4 Algemene subsidieverordening gaat de subsidieaanvraag vergezeld van een omschrijving van de doelgroep, van de activiteit en de omvang hiervan, het tijdpad, de begroting, de locatie en, indien van toepassing, de afspraken met samenwerkingspartner(s).

Artikel 7 Berekening van de subsidie

De hoogte van de subsidie wordt bepaald aan de hand van de begroting van de subsidiabele activiteit (artikel 2) en bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten.

Artikel 8 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Subsidie heeft betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten van de subsidiabele activiteit (artikel 2) die resteren na aftrek van redelijkerwijs te verwachtte bijdragen van derden zoals cofinanciering vanuit fondsen, inkomsten uit huur, horeca, eigen bijdragen of bijdragen uit andere wetgeving zoals de Wet langdurige zorg of de zorgverzekeringswet.

Artikel 9 Reserveringen en voorzieningen

  • 1. Bestemmingsreserveringen en voorzieningen zijn alleen toegestaan indien zij onderdeel uitmaken van de subsidieaanvraag en in de beschikking tot toekenning zijn vermeld.

  • 2. De volgende reserves en voorzieningen worden onderscheiden:

    • Egalisatiereserve: voor het opvangen van schommelingen in de exploitatie

    • Bestemmingsreserve: zijn specifieke reserves, waar aan vooraf een bestemming is gegeven. Voorbeelden van bestemmingsreserves zijn:

      • -

        Reserve ten behoeve van kleine inventaris (vervanging);

      • -

        Reserve ten behoeve van bepaalde omschreven, niet reguliere, activiteiten en/of ten behoeve van een specifiek doel (bijvoorbeeld jubilea).

    • Voorzieningen: Het vormen van voorzieningen is een normaal aspect van de bedrijfsvoering en dient daarom onderdeel uit te maken van de begroting en rekening van de instelling. Voorbeelden van voorzieningen zijn:

      • -

        Niet reguliere personele verplichtingen die sterk fluctueren (ziektevervanging, wachtgeldverplichting, reorganisatiekosten e.d.);

      • -

        Groot onderhoud en renovaties.

  • 3. De hoogte van de toegestane reserves en voorzieningen is afhankelijk van de aard van de organisatie en haar activiteiten. Het college van burgemeester en wethouders kunnen hiervoor normen vaststellen.

  • 4. Het is instellingen toegestaan het positieve verschil tussen het bedrag van de subsidieverlening en de (lagere) subsidievaststelling toe te voegen aan de egalisatiereserve.

  • 5. De egalisatiereserve mag maximaal 10% bedragen van de gemiddelde inkomsten van de instelling over de afgelopen 4 jaar.

Artikel 10 Verdeling van de (deel)subsidieplafonds

Er zijn drie deelsubsidieplafonds. Een deelsubsidieplafond voor de activiteiten zoals vermeld in artikel 2 lid 1 onder a – f en h, artikel 2 lid 1 onder g en artikel 2 lid 2 onder a – e.

Indien het subsidiebedrag, voor de in beginsel voor honorering in aanmerking komende volledige aanvragen, het desbetreffende (deel)subsidieplafond overtreft, gelden achtereenvolgens de onderstaande verdeelregels:

  • 1.

    Organisaties die in de periode van 1 juli tot 1 september voorafgaande aan het betreffende subsidiejaar, hun volledige aanvraag hebben ingediend (groep A) gaan voor organisaties die vanaf 1 september voorafgaand aan het betreffende subsidiejaar hun volledige aanvraag hebben ingediend (groep B).

  • 2.

    Indien het subsidiebedrag voor de in beginsel voor honorering in aanmerking komende volledige aanvragen van groep A het subsidieplafond overtreft, wordt het subsidiebudget naar rato van de in beginsel te verlenen subsidie verdeeld over de volledige aanvragen van groep A.

  • 3.

    Indien het resterende subsidiebedrag voor de in beginsel voor honorering in aanmerking komende volledige aanvragen van groep B ontoereikend is om alle volledige aanvragen uit groep B te honoreren, wordt het subsidiebudget in volgorde van ontvangst van de volledige aanvragen verdeeld.

  • 4.

    Indien bij toepassing van lid 3 blijkt dat het resterende budget dient te worden verdeeld tussen twee of meer instellingen van wie de volledige aanvraag op dezelfde datum zijn ontvangen, waarbij het budget ontoereikend is om deze volledige aanvragen volledig te honoreren, dan wordt het budget naar rato van de in beginsel te verlenen subsidie verdeeld over de betreffende volledige aanvragen.

  • 5.

    Wanneer de aanvrager krachtens art 4:5 van de Algemene Wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de onvolledige aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvulling is ontvangen.

Artikel 11 Verplichtingen

Het college van burgemeester en wethouders kan aan de subsidiëring aanvullende voorwaarden verbinden, voor zover deze naar verwachting de kwaliteit verbetert of de resultaten beter zichtbaar en verantwoord kunnen worden.

Artikel 12 Eindverantwoording

Bij subsidies tussen € 5.000 en € 50.000 bepalen wij hierbij dat de aanvraag tot vaststelling ook een overzicht van de aan de gesubsidieerde activiteiten verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening) bevat.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1. Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

  • 2. Deze regeling heeft betrekking op activiteiten in 2024.

  • 3. De regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Welzijn, Participatie en Jeugd Dijk en Waard 2024.

Artikel 14 Hardheidsclausule

  • 1. Het college kan van artikel 9 van deze subsidieregeling afwijken als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

  • 2. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt periodiek verslag gedaan aan de raad.

Ondertekening