Organisatiebesluit Amsterdam

Geldend van 27-03-2024 t/m 26-03-2024 met terugwerkende kracht vanaf 21-12-2023

Intitulé

Organisatiebesluit Amsterdam

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam,

gelet op artikel 160, eerste lid, onderdeel c, van de Gemeentewet;

besluit de volgende regeling vast te stellen:

Organisatiebesluit Amsterdam

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    afdeling: een organisatieonderdeel binnen een directie of stadsdeelorganisatie;

  • b.

    afdelingshoofd: een manager van een afdeling, ressorterend onder een directeur;

  • c.

    burgemeester: de burgemeester van de gemeente;

  • d.

    cluster: een groep directies waarvan de directeuren worden aangestuurd door een stedelijk directeur;

  • e.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente;

  • f.

    concerncontroller: de directeur van de directie Middelen en Control in diens rol als controller van de gemeente, tevens lid van het GMT;

  • g.

    directeur: manager van een directie, stadsdeelorganisatie of programma;

  • h.

    directie: een organisatieonderdeel onder leiding van een directeur, niet zijnde een programma;

  • i.

    gemeente: de gemeente Amsterdam;

  • j.

    gemeentesecretaris: de secretaris als bedoeld in artikel 100 van de Gemeentewet;

  • k.

    GMT: het gemeentelijk managementteam als bedoeld in artikel 4;

  • l.

    programma: een programma als bedoeld in hoofdstuk 5;

  • m.

    stadsdeel: een stadsdeel als bedoeld in artikel 1 van de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022;

  • n.

    stadsgebied: het stadsgebied Weesp als bedoeld in artikel 1 van de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022;

  • o.

    stadsdeelorganisatie: een organisatieonderdeel dat werkzaam is ten behoeve van een van de zeven stadsdelen of een stadsdeel en het stadsgebied, niet zijnde een onderdeel van een directie of programma;

  • p.

    stedelijk directeur: de directeur van een cluster.

Artikel 2 Organisatie

  • 1. De ambtelijke organisatie van de gemeente bestaat uit de gemeentesecretaris, Bestuur en Organisatie, de clusters, de stadsdeelorganisaties.

  • 2. De clusters van de gemeente zijn:

    • a.

      cluster Bedrijfsvoering;

    • b.

      cluster Digitalisering, Innovatie en Informatie;

    • c.

      cluster Gebiedsgericht Werken en Stadsbeheer;

    • d.

      cluster Ruimte en Economie;

    • e.

      cluster Sociaal.

  • 3. Bestuur en Organisatie bestaat uit de volgende organisatieonderdelen, die rechtstreeks onder de gemeentesecretaris zijn gepositioneerd:

    • a.

      Bureau Integriteit;

    • b.

      directie Bestuur- en Managementadvisering;

    • c.

      directie Juridische Zaken;

    • d.

      directie Middelen en Control;

    • e.

      directie Openbare Orde en Veiligheid.

  • 4. De gemeente kent de volgende stadsdeelorganisaties, die werkzaam zijn ten behoeve van de bestuurscommissies in de stadsdelen en het stadsgebied:

    • a.

      stadsdeel Centrum;

    • b.

      stadsdeel Nieuw-West;

    • c.

      stadsdeel Noord;

    • d.

      stadsdeel Oost;

    • e.

      stadsdeel West;

    • f.

      stadsdeel Zuid;

    • g.

      stadsdeel Zuidoost;

    • h.

      stadsgebied Weesp.

Hoofdstuk 2 Beschrijving van functies, taken en verantwoordelijkheden

Artikel 3 Gemeentesecretaris

  • 1. De gemeentesecretaris is eerste adviseur van het college, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies.

  • 2. De gemeentesecretaris is als algemeen directeur ambtelijk eindverantwoordelijk voor de leiding van de in artikel 2 genoemde organisatieonderdelen en de in hoofdstuk 5 bedoelde programma’s als bedoeld in hoofdstuk 5.

  • 3. De gemeentesecretaris wijst een vervanger aan voor het geval van diens afwezigheid.

Artikel 4 Gemeentelijke managementteam

  • 1. De gemeentesecretaris, de stedelijke directeuren, de directeur van de directie Middelen en Control, en de directeur van de directie Bestuurs- en Managementadvisering vormen samen het GMT. Het GMT formuleert de gemeentebrede en gemeenschappelijke kaders en bewaakt dat de activiteiten van de clusters en programma’s daarbinnen blijven.

  • 2. Het GMT wordt voorgezeten door de gemeentesecretaris.

Artikel 5 Stedelijk directeuren

  • 1. De stedelijke directeuren rapporteren rechtstreeks aan de gemeentesecretaris.

  • 2. Een stedelijk directeur is belast met aansturing van het toegewezen cluster en draagt tevens zorg voor de realisatie van de maatschappelijke opgaven en doelen van een toegewezen programma, of een toegewezen programma-doorkruisend thema, als bedoeld in hoofdstuk 5.

  • 3. Onder het aansturen van een cluster wordt verstaan:

    • a.

      leiding en sturing geven aan de directeuren binnen het toegewezen cluster;

    • b.

      stimuleren van de samenwerking en geïntegreerde aanpak binnen het toegewezen cluster en zo nodig de samenwerking met directies buiten het cluster;

    • c.

      het maken van resultaatgerichte afspraken met de directies binnen een toegewezen cluster en het monitoren en bijsturen van de prestaties;

    • d.

      het zorgdragen voor een adequate aanpak en oplossing van directie- en clusteroverstijgende vraagstukken.

  • 4. Een stedelijk directeur kan bij afwezigheid vervangen worden door één van de overige stedelijk directeuren.

Artikel 6 Directeur

  • 1. Een directeur van een directie of programma is adviseur van de gemeentesecretaris, het GMT en het college. De directeur is integraal verantwoordelijk voor het eigen onderdeel en daarbij gehouden aan de door of namens het college en GMT gestelde kaders. Tevens draagt een directeur zorg voor de realisatie van de maatschappelijke opgaven en doelen van een programma, of een programma-doorkruisend thema, als bedoeld in hoofdstuk 5, voor zover deze zorg door een stedelijk directeur aan de directeur is opdragen.

  • 2. Een directeur is belast met:

    • a.

      het zorgdragen voor het management van het betreffende onderdeel;

    • b.

      het bepalen van de inzet van middelen ter realisatie van beleid en producten;

    • c.

      het zorgdragen voor resultaatgerichte afspraken met medewerkers en het monitoren en bijsturen van de uitvoering ervan op basis van prestatie-indicatoren;

    • d.

      het zorgdragen voor het beleid en de positionering van het betreffende onderdeel.

  • 3. Indien een directeur afwezig is, worden de taken die hem zijn verleend krachtens dit besluit, uitgeoefend door zijn als zodanig aangewezen (plaats-)vervanger of bij gebrek daaraan door een andere medewerker.

Hoofdstuk 3 Bestuur en Organisatie

Artikel 7 Bestuur en Organisatie

Bestuur en Organisatie ressorteert rechtstreeks onder de gemeentesecretaris en stelt het bestuur en het GMT en de stedelijk directeuren in staat te sturen op resultaten en versterkt het strategisch vermogen en de control van de organisatie.

Artikel 8 Bureau Integriteit

  • 1. Het Bureau Integriteit is belast met advisering en ondersteuning van het bestuur en ambtenaren over het bevorderen van een integere organisatie.

  • 2. Bureau Integriteit geeft advies, training en ondersteuning bij integriteitsvragen, doet onderzoek, maakt risicoanalyses en screenings bij integriteitsvraagstukken.

Artikel 9 Directie Bestuur- en Managementadvisering

De directie Bestuur- en Managementadvisering is belast met de advisering van het college, de burgemeester en het GMT integraal op strategische dossiers. De directie Bestuurs- en managementadvisering is stelselverantwoordelijk voor het bestuurlijk stelsel en ketenverantwoordelijk voor de bestuurlijke besluitvorming en heeft tot taak om verbinding te brengen tussen:

  • a.

    inhoudelijke vraagstukken van de stad;

  • b.

    bestuurlijke advisering aan en besluitvorming van het college van burgemeester en wethouders, wethouders en de burgemeester;

  • c.

    de strategie waarmee ambities worden gerealiseerd met partners in de regio, de provincie, het rijk en partners over de landsgrenzen heen.

Artikel 10 Directie Juridische Zaken

  • 1. De directie Juridische Zaken is belast met:

    • a.

      een goed functionerende interne juridische controle en beheersing van de organisatie;

    • b.

      regievoering op organisatie- en/of stadsbrede juridisch strategische onderwerpen en bewaken integraliteit;

    • c.

      juridisch advies en vertegenwoordiging in gerechtelijke procedures met betrekking tot openbare orde en veiligheid;

    • d.

      juridisch advies en vertegenwoordiging in gerechtelijke procedures met betrekking tot dossiers waarbij sprake is van een politiek of bestuurlijk gevoelig onderwerp.

    • e.

      coördinatie inkoop juridisch advies- en advocaatdiensten.

  • 2. De directeur van de directie Juridische Zaken is verantwoordelijk voor de juridische kwaliteitszorg van de gemeente en adviseert het college, de burgemeester en de gemeentesecretaris.

Artikel 11 Directie Middelen en Control

  • 1. De directie Middelen en Control is belast met het opstellen van de kaders op het gebied van financiën, risicomanagement en deelnemingen en heeft control op de besluitvorming en uitvoering en de onafhankelijke controle op de gemeentelijke processen.

  • 2. De directeur van de directie Middelen en Control is tevens de concerncontroller van de gemeente en onafhankelijk in diens adviserende en toetsende taak.

  • 3. De concerncontroller is verantwoordelijkheid voor de aansturing van de managers control en de controllers.

  • 4. De concerncontroller kan zich rechtstreeks wenden tot het college, waarbij de wethouder Financiën en de inhoudelijk betrokken wethouder vooraf worden geïnformeerd.

  • 5. De concerncontroller heeft bij de uitoefening van diens taken de volgende doelen:

    • a.

      het bevorderen van de rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde beleid en het beheer in verband met de door het bestuur vastgestelde doelen;

    • b.

      het rechtmatig beheer van middelen, die de gemeentelijke organisatie voor het bereiken van vastgestelde doelen zijn toegekend;

    • c.

      het bewaken van de kwaliteit van de planning en control-producten en het financiële stelsel van de gemeente;

    • d.

      het bevorderen van risicobeheersing en de integriteit van de gemeentelijke organisatie.

Artikel 12 Directie Openbare Orde en Veiligheid

De directie Openbare Orde en Veiligheid is belast met het beleid op de langere termijn van veiligheidsonderwerpen en voert taken uit en oefent bevoegdheden uit die aan de burgemeester en het college zijn opgedragen op grond van de Gemeentewet en bijzondere wetten op het terrein van openbare orde en veiligheid.

Hoofdstuk 4 Clusters

Artikel 13 Cluster Bedrijfsvoering

  • 1. Het cluster Bedrijfsvoering heeft tot taak het verlenen en leveren van diensten aan organisatieonderdelen op het gebied van bedrijfsvoering, waaronder de financieel-administratieve functie, de HR-functie, de communicatiefunctie, de juridische functie, de facilitaire functie en de inkoopfunctie.

  • 2. Het cluster Bedrijfsvoering bestaat uit de volgende onderdelen:

    • a.

      directie Bureau Interim en Advies;

    • b.

      directie Communicatie;

    • c.

      directie Facilitair Bureau;

    • d.

      directie Financiën en Inkoop;

    • e.

      directie Juridisch Bureau;

    • f.

      directie Personeel en Organisatie;

    • g.

      directie VGA Verzekeringen.

Artikel 14 Cluster Digitalisering, Innovatie en Informatie

  • 1. Het cluster Digitalisering, Innovatie en Informatie heeft de taak om zorg te dragen voor toegankelijke en betrouwbare digitale dienstverlening aan bewoners, ondernemers en bezoekers en voor effectieve digitale oplossingen en informatievoorziening voor alle gemeentelijke taken. Het cluster zorgt dat de stad meegaat in de digitale ontwikkelingen in de samenleving en gebruikmaakt van informatie en technische mogelijkheden om de doelstellingen van de gemeente te realiseren. Daarnaast heeft het cluster de taak ervoor te zorgen dat de medewerkers van de gemeente over de digitale middelen en informatie beschikken die zij nodig hebben om goed en gemakkelijk hun werk te kunnen doen.

  • 2. De stedelijk directeur van het cluster Digitalisering, Innovatie en Informatie is tevens de chief information officer (CIO) van de gemeente en stelselverantwoordelijk voor het functioneren van- en toezicht op de digitale-, IT-, data- en informatie-gerelateerde zaken binnen de gemeente en heeft vanuit die hoedanigheid een kaderstellende, adviserende en toetsende rol hierop, met dien verstande dat de functionaris gegevensbescherming, zijnde de onafhankelijke interne toezichthouder, toezicht houdt op de toepassing en naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

  • 3. Het cluster Digitalisering, Innovatie en Informatie bestaat uit de volgende onderdelen:

    • a.

      clusterstaf Digitalisering, Innovatie en Informatie;

    • b.

      directie Data;

    • c.

      directie Digitale Strategie en Informatie;

    • d.

      directie Digitale Voorzieningen;

    • e.

      directie Digitalisering en Innovatie;

    • f.

      directie Stadsarchief Amsterdam.

Artikel 15 Cluster Gebiedsgericht Werken en Stadsbeheer

  • 1. Het cluster Gebiedsgericht Werken en Stadsbeheer voert taken uit op het gebied van het beheer en onderhoud van de buitenruimte van de stad, een duurzame en schone stad, het heffen, factureren en innen van gemeentelijke belastingen en heffingen, dienstverlening aan de burger, en de organisatie van de stadsdelen en het stadgebied.

  • 2. Het cluster Gebiedsgericht Werken en Stadsbeheer bestaat uit de volgende onderdelen:

    • a.

      directie Afval en Grondstoffen;

    • b.

      directie Belastingen;

    • c.

      directie Dienstverlening;

    • d.

      directie Stadswerken;

    • e.

      directie Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte;

    • f.

      de zeven stadsdeelorganisaties en het stadsgebied.

Artikel 16 Cluster Ruimte en Economie

  • 1. Het cluster Ruimte en Economie heeft de taak om de ruimtelijke en economische randvoorwaarden te creëren die nodig zijn om Amsterdam tot een sterke metropool uit te laten groeien door het maken van beleid en het uitvoeren van wettelijke taken en bevoegdheden op dit gebied.

  • 2. Het cluster Ruimte en Economie bestaat uit de volgende onderdelen:

    • a.

      directie Bijzondere Projecten;

    • b.

      directie Economische Zaken en Cultuur;

    • c.

      directie Gemeentelijk Vastgoed;

    • d.

      directie Grond en Ontwikkeling;

    • e.

      directie Ingenieursbureau;

    • f.

      directie Parkeren;

    • g.

      directie Projectmanagementbureau;

    • h.

      directie Ruimte en Duurzaamheid;

    • i.

      directie Verkeer en Openbare Ruimte;

    • j.

      directie Wonen;

    • k.

      directie Zuidas.

Artikel 17 Cluster Sociaal

  • 1. Het cluster Sociaal heeft de taak om zorg te dragen voor de dienstverlening aan alle Amsterdammers, op het terrein van zorg, jeugd en werk.

  • 2. Het cluster Sociaal bestaat uit de volgende onderdelen:

    • a.

      directie GGD Amsterdam;

    • b.

      directie Inkomen;

    • c.

      directie Onderwijs, Jeugd, Zorg en Diversiteit;

    • d.

      directie Maatschappelijke Voorzieningen;

    • e.

      directie Subsidies, Inkoop en Juridisch bureau Sociaal;

    • f.

      directie Werk en Participatie.

Hoofdstuk 5 Programma’s

Artikel 18 Programmasturing

  • 1. Het GMT maakt een voorstel voor de indeling van de programmabegroting, met programma’s die zijn gericht op realisatie van maatschappelijke opgaven en doelen. Een programma omvat de inzet van directies die in een cyclus van beleid en uitvoering samen de opgaven en doelen van een programma realiseren. Waar dit passend is wordt er toegespitst per gebied. Het voorstel voor de indeling van de programmabegroting kan programma-doorkruisende thema’s bevatten die zijn gericht op brede maatschappelijke opgaven waar meerdere programma’s aan bijdragen.

  • 2. Op voorstel van het college accordeert de raad de indeling van de programmabegroting met het vaststellen van de begroting.

  • 3. De gemeentesecretaris draagt ambtelijk zorg voor de realisatie van de maatschappelijke opgaven en doelen van de gehele begroting. De gemeentesecretaris draagt deze zorg per programma over aan een stedelijk directeur. Indien de programmabegroting programma-doorkruisende thema’s bevat, draagt de gemeentesecretaris deze zorg per thema over aan een stedelijk directeur.

  • 4. Een stedelijk directeur draagt de zorg voor de realisatie van de maatschappelijke opgaven en doelen van een toegewezen programma, of een toegewezen programma-doorkruisend thema over aan de groep directeuren binnen het programma of thema en geeft hen de opdracht die samen in te vullen. De stedelijk directeur wijst uit hun midden een coördinerend programma- of themadirecteur aan die het soepel verloop van de samenwerking van de directeuren binnen het programma of thema coördineert.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 19 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 20 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Organisatiebesluit Amsterdam.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering 28 juni 2023.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Toelichting

Voor de ambtelijke organisatie zijn de bevoegdheden en de mandatering daarvan vastgelegd in het Algemeen mandaatbesluit Amsterdam (hierna: het Mandaatbesluit). Dit Mandaatbesluit is het juridisch kader voor het handelen van functionarissen in de organisatie. Hiernaast hebben veel gemeenten een zogenaamd organisatiereglement of –regeling waarin de belangrijkste kaders voor inrichting en aansturing zijn vastgelegd. Het organisatieplan 2015 is de laatste versie van een dergelijk reglement. Dit is nooit in compacte, leesbare en geactualiseerde vorm bijgehouden en opnieuw vastgesteld. Waar het Mandaatbesluit zich vooral toespitst op het beleggen van wettelijke en rechtspositionele bevoegdheden, is dit organisatiebesluit meer bedoeld voor het bredere samenspel binnen de organisatie. De directeur van de directie Juridische Zaken is belast met het beheer van dit besluit.

De clusters bestaan uit directies die expertise hebben op een specifiek terrein, bijvoorbeeld Personeel en Organisatie, Toezicht en Handhaving (THOR), Belastingen en Wonen. Daarnaast heeft de gemeente Amsterdam enkele organisatieonderdelen die niet behoren tot de clusters: Auditdienst ACAM, De Raadsgriffie, Ombudsman Metropool Amsterdam en Rekenkamer Metropool Amsterdam. Deze laatsten maken geen onderdeel uit van dit organisatiebesluit.