Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR698234
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR698234/1
Regeling vervallen per 01-05-2024
Besluit subsidie-tarieven maatschappelijke opvang Rotterdam
Geldend van 05-07-2023 t/m 19-09-2023
Intitulé
Besluit subsidie-tarieven maatschappelijke opvang RotterdamHet college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van 27 juni 2023 van directeur Maatschappelijke Zorg en Jeugdhulp van het cluster Maatschappelijke Ontwikkeling, registratienummer M2306-1809;
gelet op artikel 1.2.1, aanhef en onderdeel c, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 3, derde lid, van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
overwegende dat:
- –
de gemeente Rotterdam als centrumgemeente verantwoordelijk is voor het organiseren van de maatschappelijke opvang voor zeven Zuid-Hollandse regiogemeenten, waaronder Rotterdam;
- –
de maatschappelijke opvang een voorziening is op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Rotterdam 2018 en opvang biedt aan mensen die anders op straat slapen en leven;
- –
op basis van verricht onderzoek in 2023 reële en objectieve tarieven voor de maatschappelijke opvang Rotterdam worden bepaald;
- –
deze tarieven adequate en voldoende ondersteuning mogelijk maken en bijdragen aan een transparante, gelijkvormige en evenwichtige subsidiering van de maatschappelijke opvangketens;
- –
het daarom wenselijk is om een besluit subsidie-tarieven maatschappelijke opvang vast te stellen;
besluit:
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
- –
dagopenstelling: openstelling van de nachtopvang gedurende de dag, waar alleen de slapers van die nachtopvang gebruik van kunnen maken;
- –
dagopvang: op zichzelf staande dagopvang-locatie als onderdeel van de maatschappelijke opvang voor de doelgroep buitenslapers;
- –
maatschappelijke opvang: maatwerkvoorziening opvang voor jongeren in de leeftijd van 18 tot en met 22 jaar, met of zonder kinderen, en volwassenen vanaf 23 jaar;
- –
nachtopvang: maatschappelijke opvang voor dakloze jongeren of volwassenen, geopend gedurende de avond en nacht.
Artikel 2 Toepassingsbereik
-
1. Dit besluit is van toepassing op de verlening van begrotingssubsidies vanaf het jaar 2024 voor maatschappelijke opvang; dagopenstelling, dagopvang, en nachtopvang.
-
2. Dit besluit is niet van toepassing op de opvang voor gezinnen, bestaande uit volwassenen vanaf 23 jaar met kinderen.
Artikel 3 Subsidieverlening
De verlening van subsidie vindt plaats op basis van de bijlage bij dit besluit.
Artikel 4 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin het wordt geplaatst.
Artikel 5 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: “Besluit subsidie tarieven maatschappelijke opvang Rotterdam”.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam in zijn vergadering d.d 27 juni 2023.
Burgemeester en wethouders van Rotterdam,
De secretaris,
V.J.M. Roozen
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl
Bijlage als bedoeld in artikel 3 van het Besluit Subsidie Tarieven maatschappelijke opvang Rotterdam
De subsidiabele kosten en daarbij behorende tarieven zijn in deze bijlage uitgesplitst in vier elementen:
- 1)
de loonkosten van het hulpverlenend personeel in de maatschappelijke opvang
- 2)
huisvestingskosten voor de opvanglocaties
- 3)
cliëntgebonden kosten waaronder voeding
- 4)
overheadkosten.
1)Loonkosten van de hulpverlener
Bij de loonkosten van de hulpverleners worden de volgende componenten betrokken:
Parameter |
Omschrijving |
Inschaling cao-schaal van diverse relevante functie-opleidingsniveaus |
Een mix van relevante cao’s voor maatschappelijke opvang in Rotterdam met inschaling per opleidingsniveau. |
Opleidingsniveaus voor verschillende relevante functies in de maatschappelijke opvang |
De mix van opleidingsniveaus voor de diverse functies van hulpverleners in de opvanglocaties. |
Opslagen directe loonkosten uit cao |
Opslagen voor vakantiegeld, eindejaarsuitkering en onregelmatigheidstoeslag. |
Opslagen voor pensioenpremie en sociale lasten |
Hierin zitten werkgeverslasten zoals verzekeringen, sociale premies en de werkgeversbijdrage pensioenpremie. |
Voor de subsidiabele kosten wordt uitgegaan van de kosten per opvanglocatie per jaar, waarbij de inzet van diverse hulpverleners in FTE per jaar wordt uitgedrukt. De inzet hangt samen met:
- –
de uren openstelling (alleen van toepassing bij de dagopvang) en
- –
capaciteit (bezoekers / plekken) van de locatie (bij alle soorten maatschappelijke opvang).
De inzet betreft directe hulpverleners zijnde begeleiders (incl. meewerkend teamleiders), verpleegkundigen, gedragswetenschappers en waar van toepassing portiers en bewakers.
In de maatschappelijke opvang wordt begeleiding geboden door professionals met verschillende opleidingsniveaus. De opleidingsniveaus van functies in de maatschappelijke opvang zijn als volgt:
Niveau |
GGZ |
GHZ |
Sociaal Werk |
Jeugdzorg |
MBO 3 |
FWG 35-7 100% |
FWG 35-8 100% |
Schaal 4-7 60% Schaal 5-9 40% |
Schaal 4-6 50% Schaal 5-7 50% |
MBO 4 |
FWG 40-9 100% |
FWG 40-9 100% |
Schaal 6-9 50% Schaal 7-9 50% |
Schaal 6-7 50% Schaal 7-7 50% |
HBO |
FWG 50-8 100% |
FWG 50-9 100% |
Schaal 8-9 50% Schaal 9-9 50% |
Schaal 8-8 100% |
WO |
FWG 60-7 80% FWG 65-9 20% |
FWG 60-8 80% FWG 65-10 20% |
Schaal 10-9 100% |
Schaal 10-10 100% |
De passende mix van cao’s is per keten vastgesteld:
Volwassenen-keten |
Aandeel |
Jongerenketen |
Aandeel |
Sociaal Werk |
87% |
GHZ |
50% |
GGZ |
13% |
Jeugdzorg |
50% |
Voor verschillende functies worden verschillende opleidingsmixen gehanteerd:
Volwassenen |
MBO3 |
MBO4 |
HBO |
WO |
Groepsbegeleider dagopvang |
15% |
75% |
10% |
|
Groepsbegeleider nachtopvang |
10% |
80% |
10% |
|
Begeleider basis op orde |
|
|
100% |
|
Verpleegkundige |
|
|
100% |
|
Portier / beveiliger dagopvang |
100% |
|
|
|
Portier / beveiliger nachtopvang |
100% |
|
|
|
Jongeren |
MBO3 |
MBO4 |
HBO |
WO |
||||
Groepsbegeleider dagopvang |
|
80% |
20% |
|
||||
Groepsbegeleider nachtopvang |
|
80% |
20% |
|
||||
Gedragswetenschapper |
100% |
Vakantiegeld en eindejaarsuitkering
Alle ketens |
Percentage |
Opslag vakantiegeld |
8% |
Opslag eindejaarsuitkering |
8,33% |
Onregelmatigheidstoeslag per functie:
Functie |
Volwassenen |
Jongeren |
Groepsbegeleider dagopvang |
6,7% |
7% |
Groepsbegeleider nachtopvang |
10,8% |
14,7% |
Orthopedagoog |
n.v.t. |
0% |
Begeleider basis op orde |
0% |
n.v.t. |
Verpleegkundige |
0% |
n.v.t. |
Portier/beveiliger dagopvang |
6,7% |
n.v.t. |
Portier/beveiliger nachtopvang (nachtwaker) |
20,0% |
n.v.t. |
De opslag voor pensioenpremies:
Factor pensioenpremie |
Waarde |
OP premie (werkgeversdeel + werknemersdeel) 2022 |
25,80% |
AOW franchise 2022 |
€ 13.343,00 |
Werkgeversdeel OP |
50,0% |
AP premie (werkgeversdeel + werknemersdeel) 2022 |
0,50% |
AP franchise 2022 |
€ 22.356,00 |
Werkgeversdeel AP |
50,0% |
Sociale premies:
Sociale premies |
Waarde |
WAO / WIA (IVA en WGA) |
7,53% |
WW |
3,70% |
ZVW |
7,08% |
WHK |
0,90% |
WGA eigen risico; herverzekerd |
0,35% |
Totaal sociale lasten excl. pensioenpremies |
19,56% |
Productiviteit:
Niet alle contracturen van hulpverleners zijn daadwerkelijk ‘productief’ in te zetten in de maatschappelijke opvang. Het uitgangspunt is 1878 werkbare uren op jaarbasis, waar diverse factoren op in mindering worden gebracht. Er is rekening gehouden met niet-declarabele activiteiten van de beroepskracht. Hiertoe worden de volgende factoren onderscheiden:
- •
Ziekteverzuim (6,7 %)
- •
Verlof (250 uur)
- •
Scholing (2%)
Na aftrek van deze factoren zijn er netto 1465 netto uren op jaarbasis. Per functie verschilt de indirecte tijd (Administratie, overleg en overige niet-declarabele activiteiten):
Functie-type |
Netto uren incl. directe tijd |
Indirecte tijd (%) |
Indirecte uren |
Productieve uren |
Productief (%) |
Groepsbegeleider |
1465 |
3% |
56,3 |
1408 |
75% |
Begeleider basis op orde |
1465 |
5,5% |
103,3 |
1361 |
72% |
Verpleegkundige |
1465 |
3% |
56,3 |
1408 |
75% |
Beveiliger / portier / nachtwaker |
1465 |
0% |
0 |
1465 |
78% |
Orthopedagoog/ gedr.wetenschapper |
1465 |
5,5% |
103,3 |
1361 |
72% |
De resulterende productieve uren zijn naar beneden afgerond op gehele uren op jaarbasis. De productieve uren per functie vormen de basis voor de berekening van de gesubsidieerde inzet van FTE (per jaar) per plek/per uur voor het aantal bezoekers. Zie paragraaf Genormeerde personele inzet.
Er worden naast de directe loonkosten van hulpverleners kosten voor opleiding en deskundigheidsbevordering en overige personeelskosten gesubsidieerd. Bovendien wordt er rekening gehouden met een opslag voor meerkosten als aanbieders personeel-niet-in-loondienst (PNIL) moeten inhuren.
Opslagen personeelskosten |
Opslag % loonkosten |
Opleiding en deskundigheidsbevordering |
1,0% |
Overige personeelskosten |
1,6% |
Opslag meerkosten PNIL |
3,5% |
Genormeerde personele inzet
De inzet van groepsbegeleiders bij de volwassenketen is genormeerd op basis van het aantal plekken (nachtopvang en dagopenstelling), of aantal dagelijkse bezoekers in combinatie met de uren openstelling (dagopvang).
Type Opvang |
Volwassenketen nachtopvang (FTE op jaarbasis) |
Volwassenketen dagopvang (FTE op jaarbasis) |
Inzet (groeps-) begeleiders |
0,248 FTE begeleiders per plek bij opvangen tot 15 plekken (= 3,71 FTE) 0,22 FTE begeleiders per plek extra voor plekken 16 t/m 30 Geen extra inzet per plek extra voor plekken 31 en meer. Voor dagopenstelling geldt: 0,2 FTE begeleiders per plek voor de eerste 15 plekken 0,07 FTE begeleiders per plek voor de plekken 16 t/m 30 0,025 FTE begeleiders per plek voor plekken boven de 30 |
2,1 uur inzet per uur openstelling voor eerste 20 bezoekers7 0,08 uur inzet per uur openstelling per extra bezoeker voor volgende 20 bezoekers 0,055 uur inzet per uur openstelling per extra bezoeker voor bezoekersaantallen groter dan 40 |
Basis op orde begeleiding |
82 uren basis op orde begeleiding per bezette plek per jaar, = 0,06 FTE per bezette plek |
- |
Portiers - beveiligers |
Bij opvanglocaties tot 29 plekken: 1 beveiliger met nachtdienst van 8 uren (2 FTE op jaarbasis). Bij grotere locaties dubbele nachtdienst van 8 uren (4 FTE op jaarbasis) |
Per uur openstelling een uur inzet van een beveiliger |
Toezicht op gebruikersruimte |
- |
1 FTE toezicht extra bij locaties met 30+ bezoekers, gemiddeld 0,6 FTE extra bij locaties met minder dan 30 bezoekers gemiddeld |
Type Opvang |
Jongerenketen nachtopvang |
Jongerenketen dagopvang |
Begeleider opvang |
0,57 FTE per plek per jaar |
0,22 FTE per dagelijkse bezoeker8 |
Gedragswetenschapper - |
0,025 FTE per plek per jaar |
0,01 FTE per dagelijkse bezoeker |
2)Huisvestingskosten
Huisvestingskosten zijn opgebouwd uit:
- •
Huur, financiering vastgoed en erfpacht
- •
Gas, water en licht
- •
Onderhoud
- •
Belastingen en heffingen
- •
Televisie, internet en telefoon
- •
Schoonmaak en bewassing
- •
Beveiliging (m.u.v. personeel)
- •
Overige huisvestingskosten
- •
Voor deze kostencomponent worden de werkelijke kosten per locatie gesubsidieerd.
3)Cliëntgebonden kosten
Cliëntgebonden kosten omvatten de kosten voor voeding, kosten voor verzorging, kosten voor activiteiten en overige cliëntgebonden kosten.
Opvang |
Kosten voeding (prijspeil 2023, netto na aftrek bijdrage cliënt) |
Overige cliëntgebonden kosten (prijspeil 2022) |
Volwassenketen nachtopvang |
€ 1,57 (ontbijt + warme maaltijd + tussendoortjes) per bezette plek per dag |
€ 768 per bezette plek per jaar |
Volwassenketen dagopenstelling van de nachtopvang |
€ 1,13 (warme maaltijd + tussendoortjes) per bezoeker |
- |
Volwassenketen dagopvang |
€ 1,13 (warme maaltijd + tussendoortjes) per bezoeker |
€ 219 per bezoeker per jaar |
Jongerenketen nachtopvang |
€ 4,47 (ontbijt + lunch + avondeten) per slaper |
€ 273 per bezette plek per jaar |
Jongerenketen dagopvang |
€ 2,63 (warme maaltijd + tussendoortjes) per bezoeker |
€ 219 per bezoeker per jaar |
4)Overhead
De opslag voor overhead wordt berekend over de personele kosten van directe hulpverleners incl. portiers en beveiligers.
Sector / cao |
Opslagpercentage overhead |
||
GGZ |
36,2% |
||
Gehandicaptenzorg |
26,4% |
||
Sociaal Werk |
36,2% |
||
Jeugdzorg |
31% |
Indexering
De totale vergoeding is opgebouwd uit (1) personele kosten, (2) materiele kosten en (3) kapitaallasten;
- (1)
De personele kosten zijn vastgesteld gebaseerd op de meest actuele cao’s (peiljaar 2023);
- (2)
De materiele kosten zijn bij aanbieders uitgevraagd (peiljaar 2022 en is geïndexeerd op basis van landelijke prijsindexatiecijfers (Nza);
- (3)
De kapitaallasten zullen op basis van de daadwerkelijke kosten worden vergoed.
Voor de indexatie van de personele- en materiële kosten (peiljaar 2024) aangesloten op het indexatiebeleid van de Wmo-maatwerkarrangementen op basis van voorlopige landelijke prijsindexcijfers voor personele kosten en materiële kosten.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl