Aanwijzingsbesluit automotive Spaanse Polder en Bedrijventerrein Noord-West

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-05-2024

Intitulé

Aanwijzingsbesluit automotive Spaanse Polder en Bedrijventerrein Noord-West

De burgemeester van Rotterdam,

gelet op artikel 2:36 van de Algemene plaatselijke verordening Rotterdam 2012;

gezien de bestuurlijke rapportage Vergunningplicht Automotive Branche van 30 september 2022;

overwegende dat:

  • -

    gebleken is dat de automotive branche criminele netwerken aantrekt;

  • -

    de automotive branche wordt gebruikt voor het faciliteren van criminele activiteiten;

  • -

    meerdere automotive bedrijven zijn gevestigd in de Spaanse Polder en Bedrijventerrein Noord-West;

  • -

    de criminaliteit binnen de automotive branche tot gevolg heeft dat de openbare orde, veiligheid en economische ontwikkeling in de Spaanse Polder en Bedrijventerrein Noord-West wordt verstoord;

  • -

    het afgelopen decennium in het gebied de Spaanse Polder en Bedrijventerrein Noord-West diverse overheidsinstanties vertegenwoordigd in Project Holsteiner diverse maatregelen en aanpakken hebben ingezet;

  • -

    behoefte is aan een steviger grip;

  • -

    gezien de problematiek in de Spaanse polder en Bedrijventerrein Noord-West de leefbaarheid en openbare orde onder druk staan en het daarom wenselijk is de automotive branche in deze gebieden aan te wijzen als vergunningplichtige bedrijfsmatige activiteiten.

besluit:

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder automotive: activiteit die in ieder geval bestaat uit het bedrijfsmatig of in een omvang dat zij bedrijfsmatig is, tegen betaling verrichten van reparaties, verbeteringen of andere handelingen aan auto’s anders dan door de fabriek in oorsprong aangebracht en zoals het voertuig fabrieksmatig is afgeleverd.

Artikel 2

Als vergunningsplichtige bedrijfsmatige activiteit als bedoeld in artikel 2.36 van de Algemene plaatselijke verordening Rotterdam 2012 wordt aangewezen de automotive branche in de volgende gebieden:

  • a.

    Spaanse Polder en Bedrijventerrein Noord-West fase 1: gebied als aangegeven in bijlage 1 behorende bij dit besluit;

  • b.

    Spaanse Polder en Bedrijventerrein Noord-West fase 2: gebied als aangegeven in bijlage 2 behorende bij dit besluit;

  • c.

    Spaanse Polder en Bedrijventerrein Noord-West fase 3: gebied als aangegeven in bijlage 3 behorende bij dit besluit.

Artikel 3

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 november 2023 met uitzondering van:

  • a.

    artikel 2, onderdeel b, dat in werking treedt met ingang van 1 februari 2024;

  • b.

    artikel 2, onderdeel c, dat in werking treedt met ingang van 1 mei 2024.

Artikel 4

Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit automotive Spaanse Polder en Bedrijventerrein Noord-West.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 26 juni 2023

De burgemeester,

Ing. A. Aboutaleb

Bijlage 1. Spaanse Polder en Bedrijventerrein Noord-West fase 1 als bedoeld in artikel 2

afbeelding binnen de regeling

De eerste fase ziet op het gebied gelegen tussen Giessenweg (oneven), Strickledeweg (even), Overschieseweg (even en oneven) en de Schie (watergrens).

Bijlage 2 . Spaanse Polder en Bedrijventerrein Noord-West fase 2 als bedoeld in artikel 2

afbeelding binnen de regeling

De tweede fase ziet op het gebied gelegen tussen Giessenweg (even), Tjalklaan (even en oneven), Schuttevaerweg (even en oneven) en De Schie (watergrens).

Bijlage 3. Spaanse Polder en Bedrijventerrein Noord-West fase 3 als bedoeld in artikel 2 .

afbeelding binnen de regeling

De derde fase ziet op het gebied gelegen tussen Vareseweg (even en oneven), Innsbruckweg (even en oneven), Sevillaweg (even en oneven) en Kiotoweg (even en oneven).

Bezwaarclausule

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit voor zover het de bevoegdheid op grond van artikel 2:28a APV Rotterdam 2012 betreft binnen zes weken na datum van verzending ervan een bezwaarschrift indienen bij de burgemeester.

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en ten minste bevatten:

  • -

    naam en adres van de indiener

  • -

    telefoonnummer van de indiener, zodat contact opgenomen kan worden om samen te bespreken wat de beste aanpak van het bezwaarschrift is

  • -

    datum bezwaarschrift

  • -

    de gronden van het bezwaar

  • -

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.

U wordt verzocht tevens een kopie van dit besluit mee te zenden.

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

De burgemeester, t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, Postbus 1011, 3000 BA te Rotterdam.

Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 2676300.

U kunt uw bezwaarschrift ook via internet indienen via het webformulier.

Dit is te vinden onder het kopje ‘Formulier’ op de website www.rotterdam.nl/pdc:bezwaar_indienen. U heeft daarvoor wel een DigiD-code, of als bedrijf E-herkenning, nodig. Deze kunt u aanvragen via www.digid.nl, respectievelijk www.eherkenning.nl.

U kunt, indien u een bezwaarschrift heeft ingediend, ook een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 50591, 3007 BM te Rotterdam.

Voor een dergelijk verzoek is griffierecht verschuldigd.

Algemene toelichting

In mei 2014 is door de Driehoek+ besloten tot een integrale, structurele en projectmatige aanpak van de bedrijventerreinen Spaanse Polder, ’s Gravenlandsepolder en bedrijventerrein Noord-West in de gemeente Rotterdam en Schiedam (project Holsteiner). Voor het project Holsteiner geldt de doelstelling: ‘door middel van een projectmatige aanpak structureel veilige en bedrijfseconomisch integere gebieden met een transparante bedrijvenstructuur bewerkstelligen, continueren en waar nodig (vermoedelijke) criminele activiteiten en/of misstanden door middel van integrale samenwerking voorkomen, verstoren en aanpakken’. Voorafgaand aan het besluit van de Driehoek+ is de problematiek in de Spaanse Polder in opdracht van het RIEC geanalyseerd en op basis van deze analyse zijn de criminaliteitsvormen drugs en witwassen geprioriteerd. In de Spaanse Polder is sprake van ondermijnende activiteiten, in die zin dat ondernemingen en voorzieningen worden misbruikt voor criminele activiteiten waarvan de oorsprong veelvuldig te vinden is in de handel van verdovende middelen en witwassen.

Vanuit verschillende onderzoeken komt het landelijke beeld naar voren dat de automotive branche criminele netwerken aantrekt. Het strippen van auto’s, het verkopen van gestolen goederen, fraude met schadeherstel van auto’s en btw – fraude zijn voorbeelden hoe criminelen misbruik maken van deze branche. Meer specifiek wordt op basis van open bronnen en interviews door Mehlbaum1 aangenomen dat de autobedrijven in het gebied Holsteiner2 betrokken zijn bij een breed scala aan criminele activiteiten en andere vormen van regelovertreding. De automotivebranche vormt daarbij een schakel in de georganiseerde criminaliteit. Bedrijven in deze branche dienen als middel om geld te kunnen witwassen, zijn faciliterend voor diverse vormen van criminaliteit en tonen afgeschermd/ anoniem crimineel gedrag.

De Politie eenheid Rotterdam heeft in 2022 een analyse uitgevoerd van de automotivebranche in de Spaanse Polder. In de Spaanse Polder waren in de analyseperiode meer dan 201 unieke bedrijven gevestigd in de automotive branche. Van 52 bedrijven zijn 245 incidenten bekend, waaronder incidenten met betrekking tot witwassen en de handel in verdovende middelen. Er zijn 41 aandachtvestigingen op 12 ondernemingen en 60 ondernemingen komen voor in het landelijk opsporingssysteem voor de recherche en intelligence. Er zijn 30 verdachte transacties geconstateerd bij 16 ondernemingen.

Aan de bedrijven waren in de analyseperiode 211 unieke personen verbonden die actief zijn als eigenaar van een onderneming in de automotivebranche. Van alle eigenaren hebben 73 personen in totaal 441 antecenten, onder meer op het gebied van de Opiumwet, vermogen en de Wet wapens en munitie. Er zijn op 62 eigenaren 204 aandachtvestigingen. In totaal zijn 179 eigenaren 805 maal gekoppeld aan een incident, zoals heling, bezit vuurwapens, drugs en witwassen. In het landelijk opsporingssysteem komen 129 eigenaren voor in recherche onderzoeken.

Bij 30 eigenaren zijn 154 verdachte transacties vastgesteld. Aan de bedrijven zijn 63 B.V. ’s verbonden als eigenaar. Van deze B.V. ’s komen er 18 voor in het landelijke opsporingssysteem.

In de Spaanse Polder waren vanaf 2019 40 bedrijven betrokken bij strafrechtelijke onderzoeken. In 20 onderzoeken betroffen het bedrijven in de automotivebranche. Vanaf 2022 waren er 36 signalen voor operationeel overleg, waarvan 15 zagen op bedrijven in de automotivebranche. Er zijn vanaf 2021 18 incidenten geweest met betrekking tot de handel in verdovende middelen en excessief geweld. Bij 8 incidenten waren bedrijven in de automotivebranche betrokken. Er zijn 158 opslaglocaties voor drugs ontmanteld, waarvan 19 locaties bij de automotivebedrijven.

Op het gebied van de automotivebranche is het instellen van een vergunningsplicht noodzakelijk om sterker, efficiënter en met groter effect te kunnen interveniëren dan alleen op casus niveau en op individueel niveau. De problematiek beperkt zich niet tot een of meer panden, maar speelt binnen de hele Spaanse Polder. Met een vergunningplicht voor het gehele gebied, wordt een vorm van geografische verplaatsing binnen het gebied en daarmee de clustering van de problematiek tegengegaan. De aanwezigheid van automotive bedrijven in de Spaanse polder die de openbare orde en de leefbaarheid onder druk zetten, moet als zodanig worden tegengegaan, om de algehele openbare orde en de leefbaarheid aldaar te verbeteren. De bestuurlijke rapportage “Vergunningplicht Automotive Branche van 30 september 2022” van de Politie Eenheid Rotterdam ondersteunt deze aanpak. Ook biedt een vergunningplicht ruimte voor bonafide partijen.

Het instellen van de vergunningplicht staat niet op zichzelf, maar vormt een onderdeel van een brede aanpak. Met een intensieve samenwerking met meerdere partners in de veiligheids- en leefbaarheidsketen wordt het hele gebied gerevitaliseerd. Dit wordt gedaan door o.a. vernieuwing en herontwikkeling van panden en kavels, verbetering van de wegenstructuur en het stimuleren van een gedifferentieerd aanbod aan bedrijven, maar ook door ongewenste activiteiten, waaronder criminaliteit, integraal aan te pakken. Deze aanpak heeft tot doel een structureel veilig en bedrijfseconomisch integer gebied te creëren met een transparante bedrijvenstructuur waar criminele activiteiten en/of misstanden direct worden aangepakt en voorkomen.

Fasering

Binnen het gehele gebied zijn ongeveer 100 bedrijven gevestigd die geraakt zullen worden door de vergunningplicht. De vergunningplicht zal daarom gefaseerd worden ingevoerd, waarbij bij de fasering rekening wordt gehouden met de urgentie binnen de deelgebieden. Het instellen van een algehele vergunningplicht in de Spaanse polder en bedrijventerrein Noord-West voor bedrijven in de automotive branche, zal gefaseerd plaatsvinden in drie fasen in drie verschillende gebieden. De eerste fase ziet op het gebied gelegen tussen Giessenweg (oneven), Strickledeweg (even), Overschieseweg en de Schie (watergrens). In dit gebied is de grootste concentratie van bedrijven in de automotive branche gevestigd. In de tweede fase zal de vergunningplicht in werking treden voor het gebied gelegen tussen de Giessenweg (even), Tjalklaan (even en oneven), Schuttevaerweg (even en oneven) en De Schie (watergrens). De derde fase betreft het gebied gelegen tussen de Vareseweg (even en oneven), Innsbruckweg (even en oneven), Sevillaweg (even en oneven) en Kiotoweg (even en oneven).

Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl


Noot
1

VAN ALLE MARTKEN THUIS (Mehlbaum)

Noot
2

Spaanse polder (Rotterdam en Schiedam) & ’s-Gravelandse polder