Heronderzoekplan Participatiewet gemeente Best 2023

Geldend van 01-07-2023 t/m heden

Intitulé

Heronderzoekplan Participatiewet gemeente Best 2023

Voor de Participatiewet, de IOAW en de IOAZ zijn er geen wettelijke heronderzoeksverplichtingen. Sinds 2004 is met de afschaffing van de Regeling Administratieve Uitvoeringsvoorschriften (RAU) hieraan een einde gekomen. Nagenoeg elke gemeente zag er daarna ook vanaf. Het staat het college wel vrij om te bepalen op welke wijze en wanneer de rechtmatige verstrekking van bijstand wordt gecontroleerd.

Wij willen uitkeringen rechtmatig verstrekken en daarnaast ook hoogwaardig handhaven en om hieraan vorm te geven is dit heronderzoeksplan opgesteld. Wij willen ook vastleggen, dat wij periodiek doelmatigheidsonderzoeken doen om goed zicht op alle klanten te houden en ook de uitstroomkansen te vergroten. Met onder meer extra begeleiding, om- en bijscholing, werkervaringsplaatsen en trainingen voor re-integratie willen wij actief ons klantenbestand ondersteunen.

Periodiek/incidenteel

Een heronderzoek naar de doelmatigheid is bedoeld om de mogelijkheden van een klant om uit te stromen uit de uitkering te vergroten. Klanten die op basis van hun profiel snel kunnen uitstromen worden altijd intensief begeleid door de klantmanagers werk. Met dit plan willen wij vastleggen dat wij onze klanten, waarbij dit niet of in mindere mate het geval is, periodiek willen gaan spreken.

Een onderzoek naar de rechtmatigheid is een controle op het recht op bijstand. Een periodiek heronderzoek naar de rechtmatigheid omvat doorgaans alle aspecten van de bijstandsverlening gedurende de periode tussen het heronderzoek en het vorige heronderzoek of aanvraag en wordt op (meestal vooraf) vastgestelde momenten uitgevoerd. Een incidenteel heronderzoek daarentegen beperkt zich doorgaans tot één of enkele aspecten van de bijstandsverlening en vindt meestal plaats naar aanleiding van een melding of Inlichtingenbureau signaal dat de situatie van een cliënt is gewijzigd. In dit plan wordt de omvang, vorm en frequentie van de periodieke controles op de doelmatigheid en de rechtmatigheid van de te verstrekken bijstand vastgelegd.

Termijn

Wij hebben besloten om periodieke heronderzoeken naar de doelmatigheid tenminste éénmaal per jaar uit te voeren voor al onze klanten door onze klantmanagers werk en bij uitzondering eens per 2 jaar.

Wij hebben besloten periodieke heronderzoeken naar de rechtmatigheid uit te voeren bij alle cliënten door onze klantmanagers inkomen. Om de cliënten toch goed in beeld te hebben en te houden vindt bij alle klanten tenminste éénmaal in de 3 jaar een heronderzoek rechtmatigheid plaats. Deze onderzoeken worden altijd gecombineerd, indien van toepassing, met een onderzoek naar de gedane verstrekkingen in de vorm van bijzondere bijstand. In het geval er sprake is van inkomen uit arbeid wordt er jaarlijks een heronderzoek gedaan. Als er sprake is van een vast inkomen als bijvoorbeeld WIA geldt eveneens een heronderzoektermijn van 3 jaar.

Bij afronding van een periodiek heronderzoek zal de klantmanager inkomen na 3 jaar na startdatum van het werkproces een nieuwe (periodieke) heronderzoek inplannen. Bij een aanvraag wordt hiervoor de meldingsdatum aangehouden. De heronderzoekstermijn kan geïntensiveerd worden, wanneer de betreffende klantmanager van mening is dat er sprake is van een verhoogd risico en frequenter heronderzoek in de (nabije) toekomst gewenst is. Daarnaast kan door de klantmanager inkomen besloten worden een gepland periodiek heronderzoek naar voren te halen, wanneer bij voorbeeld informatie verkregen vanuit een doelmatigheidsonderzoek door de klantmanager werk hier aanleiding voor geeft.

Heronderzoek doelmatigheid (werk)

Heronderzoek rechtmatigheid

In principe 1 x per jaar

Regulier

Elke 3 jaar

Bij uitzondering na 2 jaar

Bij inkomen uit arbeid

1x per jaar

 

Bij vast inkomen; bv WIA

Elke 3 jaar

Uitvoering

Bij een periodiek heronderzoek rechtmatigheid wordt o.a. gekeken naar de woon- en leefsituatie van de cliënt, het inkomen en het vermogen. Ook wordt een snelle check uitgevoerd of de arbeidsverplichtingen actueel zijn. Klanten worden per brief uitgenodigd om een heronderzoeksformulier in te vullen, te ondertekenen en te retourneren en (aanvullende) bewijsstukken mee te sturen.

Er vinden in het proces vaste contactmomenten met de klantmanagers plaats, namelijk bij het sturen van de uitnodigingsbrief, voornemen versturen hersteltermijn en voornemen beëindiging van de uitkering. Indien nodig wordt het recht op bijstand herzien, ingetrokken en/of beëindigd. Een beëindigingsonderzoek is ook een onderzoek naar de rechtmatigheid en valt hier ook onder.

Ondertekening