Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR698037
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR698037/2
Mandaatbesluit gemeente Assen 2023
Geldend van 01-01-2024 t/m heden
Intitulé
Mandaatbesluit gemeente Assen 2023Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Assen en de burgemeester van de gemeente Assen, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van [dag] [maand] 2023;
gelet op hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht;
besluit vast te stellen het Mandaatbesluit gemeente Assen 2023:
Inleiding
In het eerste onderdeel wordt nader ingegaan op de wettelijke voorschriften met betrekking tot mandaat. In het tweede onderdeel is het mandaatreglement opgenomen. Het sluitstuk zijn de mandaatlijst en volmachtenlijst.
1. Wettelijke bepalingen uit de Awb
Sinds 1 januari 1998 zijn er wettelijke voorschriften over mandaat. Deze bepalingen zijn opgenomen in hoofdstuk 10, titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Begripsomschrijving
In artikel 10:1 Awb is de definitie van mandaat opgenomen. Mandaat is de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan een besluit te nemen.
Het bestuursorgaan dat het mandaat verleent, wordt in het vervolg van dit besluit mandaatgever genoemd en degene die het mandaat ontvangt, wordt hierna de mandaathouder genoemd.
Het rechtsgevolg van mandaat is dat het besluit dat krachtens mandaat is genomen rechtens geldt als een besluit van het bestuursorgaan. Het bestuursorgaan blijft derhalve verantwoordelijk.
Hoofdregel
Artikel 10:3, lid 1 Awb geeft de hoofdregel dat een bestuursorgaan mandaat kan verlenen, tenzij:
- a.
bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of
- b.
de aard van de bevoegdheid zich tegen mandaatverlening verzet.
Instructie/inlichtingen
Artikel 10:6 Awb bepaalt dat de mandaatgever de gemandateerde in het algemeen of per geval instructies kan geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid. Daarnaast verschaft de gemandateerde de mandaatgever op diens verzoek inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheid.
Het in onderdeel 2 opgenomen Mandaatreglement is te beschouwen als een instructie als bedoeld in artikel 10:6 van de Awb.
De in dit genoemd reglement opgenomen bepalingen zijn een nadere uitwerking van de bepalingen van de Awb en moeten door de gemandateerde, naast de wettelijke bepalingen, in acht worden genomen bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden.
Bevoegdheid
Artikel 10:7 Awb bepaalt dat de mandaatverlener, ondanks een verleend mandaat, altijd bevoegd blijft de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. Op zich is deze bepaling inherent aan de figuur van mandaat. Aan de andere kant is het van belang hier terughoudend mee om te gaan, omdat er anders onduidelijke situaties kunnen ontstaan. In het reglement zijn ten aanzien hiervan nadere "spelregels" opgenomen.
Wijze van ondertekenen
Artikel 10:10 Awb bepaalt dat een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. De wijze van ondertekening is opgenomen in het Mandaatreglement.
Ondertekening mandaat
Zoals uit de definitie blijkt, gaat het bij het verlenen van een mandaat om het nemen van besluiten.
Dat impliceert ook de ondertekening van dat besluit. Degene die de beslissing neemt, ondertekent het besluit op de in het Mandaatreglement voorgeschreven wijze. De wijze van ondertekening is met een handgeschreven of een niet gekwalificeerde digitale handtekening. Omdat bij dit Mandaatbesluit voldoende herleidbaar en vastgesteld is bij welke functionaris de gemandateerde bevoegdheid is neergelegd kan zelfs iedere vorm van ondertekening worden weggelaten.
Andere rechtsvormen (volmacht)
Mandaat betreft een publiekrechtelijke vertegenwoordigingsbevoegdheid. Artikel 10:12 Awb bevat een zogenaamde schakelbepaling. Dat wil zeggen dat de bepalingen van de Awb van overeenkomstige toepassing zijn bij het aan personen, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid geven van:
- een volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en
- een machtiging tot het verrichten van handelingen die een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, zoals feitelijke handelingen, niet schriftelijke beslissingen.
Voor deze bepaling is gekozen om ervoor te zorgen dat binnen een bestuursorgaan één regeling van toepassing is. De bepalingen van de Awb gaan voor de bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek. De bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek kunnen wel toepassing vinden, zolang ze niet in strijd zijn met de bepalingen van de Awb.
Mede om deze reden en om te zorgen voor een zo volledig mogelijk overzicht van bevoegdheden die namens de bestuursorganen worden uitgeoefend, is ervoor gekozen zoveel mogelijk ook de algemene volmachten en de machtigingen in het mandaatbesluit op te nemen.
Het Mandaatreglement geldt dan ook voor de uitoefening van die bevoegdheden.
Verder is de mandaatlijst op team gerangschikt. De bevoegdheden gelden dan ook alleen voor de gemandateerde met bijbehorende HR 21 functiebenaming van het genoemde team.
2. Het Mandaatreglement
Naast de bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht gelden ten aanzien van de uitoefening van de in het mandaatbesluit opgenomen mandaten de volgende bepalingen.
- 1.
Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden neemt de gemandateerde het bepaalde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, richtlijnen, beleidsregels en algemeen vastgesteld beleid in acht.
- 2.
Als het college c.q. de burgemeester mandaat verleent ten aanzien van de uitvoering van een bevoegdheid, moet deze opgevat worden in de ruime zin. Naast het nemen van besluiten wordt hieronder in ieder geval verstaan:
- •
het nemen van alle voorbereidingsbesluiten en het verrichten van alle voorbereidingshandelingen;
- •
het uitreiken van bewijs van ontvangst aanvragen e.d.;
- •
het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen e.d.
- •
verdagen en/of uitstellen;
- •
verzoeken om aanvullende informatie;
- •
het doorzenden van geschriften tot behandeling waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is;
- •
het voeren van correspondentie, die direct te maken heeft met de opgedragen taken;
- •
het stellen van nadere voorwaarden;
- •
het toekennen van bedragen in termijnen;
- •
het afleggen van verantwoording aan het rijk;
- •
het bekend maken van besluiten/beschikkingen;
- •
en alle andere besluiten die genomen moeten worden en alle andere handelingen die moeten worden verricht binnen het kader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid.
- •
- 3.
In het geval van afwezigheid van de gemandateerde kunnen de mandaten worden uitgeoefend door zijn plaatsvervanger of een hogere functionaris.
4.1 De gemandateerde dient bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid ervan bewust te zijn dat het krachtens mandaat genomen besluit geldt als een besluit van het bestuursorgaan en dat het in bepaalde gevallen gelet op de verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan van belang is hiermee te overleggen.
4.2 In het geval een krachtens mandaat, te nemen besluit, inclusief de in punt 2 van dit Mandaatreglement genoemde bevoegdheden, voorzienbaar belangrijke politieke, beleidsmatige of financiële gevolgen heeft of zou kunnen hebben, overlegt de gemandateerde over zijn voorgenomen besluit met de gemeentesecretaris in hoeverre het besluit aan het college van burgemeester en wethouder wordt voorgelegd. De gemeentesecretaris geeft aan wat het vervolg is.
5.1 In een krachtens mandaat genomen besluit wordt vermeld namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Degene die het besluit in mandaat neemt, ondertekent het besluit namens het bestuursorgaan.
5.2 De ondertekening is dan als volgt:
- •
naam bestuursorgaan;
- •
namens deze(n);
- •
handtekening;
- •
naam van de gemandateerde;
- •
functieaanduiding.
6.0 De burgemeester verleent volmacht aan een budgetverantwoordelijke, conform het budgetbesluit, voor het verrichten van privaatrechtelijke en publiekrechtelijke rechtshandelingen die rechtstreeks voortvloeien uit hoofde van zijn budgetverantwoordelijkheid. Deze volmacht geldt in brede zin.
6.1 Algemene machtiging wordt verleend aan de Adviseurs III en IV van het team Juridische Zaken, de Medewerkers ontwikkeling III (juristen) van de teams grondzaken en ruimtelijke plannen ter vertegenwoordiging van de gemeente en haar bestuursorganen in bestuursrechtelijke geschillen bij de rechtbank. Specifieke bevoegdheden die vallen onder de algemene machtiging zijn in elk geval in het schrijven van verweer, het vertegenwoordigen van de bestuursorganen in hoger beroep, en tevens alles wat gemachtigde noodzakelijk acht om de belangen van de bestuursorganen zo goed mogelijk te behartigen.
7.0 Voor zover de wettelijke grondslag van een bevoegdheid wijzigt zonder dat de bevoegdheid zelf is gewijzigd, blijft het mandaat van kracht.
Inwerkingtreding
Dit mandaatbesluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking. Tegelijkertijd wordt het Mandaatbesluit gemeente Assen 2019 en het Volmachtbesluit 2016 ingetrokken.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van B&W van de gemeente Assen op datum 20 juni 2023
M.L.J. Out, burgemeester
T. Dijkstra, secretaris
Aldus vastgesteld door de burgemeester op datum20 juni 2023
M.L.J. Out, burgemeester
Bijlage 1 Mandaatoverzicht 2023
Grondslag/naam van de regeling |
Artikelen |
Omschrijving van de bevoegdheid |
Mandaatgever |
Mandaathouder |
Bijzonderheden |
|
1. |
Algemeen |
|||||
1.1 |
Algemene wet bestuursrecht |
Artikel 2:1 lid 2 |
Het verlangen van een schriftelijke machtiging |
Burgemeester, college |
Medewerker publiek I, II, III, Adviseur II, III, IV, Projectleider I, II, III |
Adviseur II, III en IV van Team Juridische Zaken Medewerker publiek I, II en III van het team burgerzaken Projectleider I, II en III van de teams GGW |
1.2a |
Gemeentewet |
Artikel 160 lid 1 onder a |
Het aanvragen van subsidie t.b.v. de gemeente Assen |
College |
Manager II, Projectleider I, II, III |
|
1.2 |
Gemeentewet |
Artikel 160 lid 1 onder e |
Het besluiten tot het aangaan van een privaatrechtelijke rechtshandeling op basis van vastgestelde beheersproducten |
Burgemeester |
Manager II, Projectleider I, II, III |
Betreffende teammanager en Projectleider
|
1.3 |
Gemeentewet |
Artikel 160 lid 1 onder e |
Het besluiten tot het aangaan van een privaatrechtelijke rechtshandeling |
College |
Manager II, Projectleider I, II, III |
Nb. Het vertegenwoordigen van de gemeente in rechte geschiedt door de burgemeester. Deze kan volmacht verlenen aan een medewerker, is op incidentele basis, tenzij in dit besluit anders is geregeld. NB 2. Deze bevoegdheid geldt voorzover de betreffende functionaris budgetbevoegdheid heeft. |
1.4 |
Gemeentewet |
Artikel 160 lid 1 onder f |
Het besluiten tot het aangaan van een rechtsgeding, bezwaarprocedure of administratief beroep |
College |
Manager II |
Betreffende teammanager Het betreft hier het nemen van een procesbesluit |
1.5 |
Algemene wet bestuursrecht |
Artikel 7:11 |
Het nemen van een beslissing op bezwaar conform het advies van de Algemene commissie bezwaarschriften |
Burgemeester College |
Manager II |
Betreffende teammanager |
1.6 |
Algemene wet bestuursrecht |
Artikel 5:11, 5:12 en bijzondere regelgeving |
Het aanwijzen als toezichthouder in de zin van de Algemene wet bestuursrecht en de uitvoering daarvan |
College |
Manager II |
Betreffende teammanager |
1.7 |
|
Artikel 5:37 |
Het nemen van een besluit omtrent de invordering van een dwangsom |
College |
Manager II |
Betreffende teammanager |
2. |
P&O |
|
|
|
|
|
2.1 |
Gemeentewet |
Artikel 160 lid 1, onder c |
Het nemen van besluiten aangaande organisatieverandering |
College |
Algemeen directeur |
|
3. |
Team Juridische Zaken |
|
|
|
|
|
3.1 |
Wet open overheid |
Hele regeling |
Het besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet open overheid en de verdere uitvoering daarvan |
Burgemeester, college |
Manager II |
|
3.2 |
Wet hergebruik overheidsinformatie |
Hele regeling |
Het besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie en de verdere uitvoering daarvan |
Burgemeester, college |
Manager II |
|
3.3 |
Algemene verordening gegevensbescherming |
Artikelen 15, 17, 18, 20, 21 |
Het nemen van besluiten op grond van de wet |
College |
Manager II |
|
3.4 |
|
Artikelen 12, 30, 33, 35 |
Het melden van een datalek, het vaststellen van een verwerkingsregister, het vaststellen van een privacyverklaring en het vaststellen van een gegevensbeschermingsbeoordeling |
College |
Functionaris gegevensbescherming |
|
3.5 |
Burgerlijk Wetboek |
|
Het afhandelen van schadeclaims tot € 100.000,- |
Burgemeester, College, leerplichtambtenaar, heffingsambtenaar |
Manager II |
|
3.6 |
Algemene wet bestuursrecht |
Titel 4.1 |
Het beslissen op een ingebrekestelling |
Burgemeester, college |
Adviseur III, IV |
|
3.7 |
|
Artikel 6:6 |
Het bieden van een termijn om verzuimen in een bezwaarschrift te herstellen |
Burgemeester, college |
Adviseur IV |
Het betreft hier de Secretaris bezwaarschriftencommissie |
3.8 |
|
Artikel 6:14 |
Het verzenden van een ontvangstbevestiging in het kader van een bezwaarschrift |
Burgemeester, college |
Adviseur IV |
Het betreft hier de Secretaris bezwaarschriftencommissie |
3.9 |
|
Artikel 7:1a |
Het beslissen omtrent instemming met direct beroep |
Burgemeester, college |
Adviseur III, IV |
Mandaat geldt niet als dit besluit wordt genomen door degene die het oorspronkelijk besluit in mandaat heeft genomen |
3.10 |
|
Artikel 7:10 |
Het beslissen omtrent verdaging en verder uitstel van het besluit op bezwaar |
Burgemeester, college |
Adviseur III, IV |
Mandaat geldt niet als dit besluit wordt genomen door degene die het oorspronkelijk besluit in mandaat heeft genomen |
3.11 |
|
Titel 9.1 met uitzondering van artikel 9:12a, 9:13 en 9:14 |
Het behandelen van klachten |
Burgemeester, college |
Manager II |
|
3.12 |
|
Hoofdstuk 6, 7 en 8 |
Het verrichten van handelingen in verband met het voeren van bestuursrechtelijke rechtsgedingen, het maken van bezwaar en (hoger) beroep bij een rechter en het verzoeken om een voorlopige voorziening |
Burgemeester, college |
Manager II |
|
4. |
Team bouwen en wonen en ondernemen |
|
|
|
|
|
4.1 |
Omgevingswet |
Artikel 5.1, 5.8, 5.12, 5.16, 5.18, 5.20, juncto afdeling 8.3 Besluit Kwaliteit Leefomgeving, 5.39, 5.40, 5.41, 18.10 |
Het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van een omgevingsvergunning. |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II, III medewerker publiek II Medewerker handhaving I, II
|
De afweging om al dan niet medewerking te verlenen aan een aanvraag omgevingsvergunning ligt in gevallen waarin de uitgebreide procedure (afdeling 3.4 Awb) en of het bindend adviesrecht van de raad van toepassing is bij het college en wordt dus niet gemandateerd. |
4.2 |
|
Artikel 4.4., lid 2, 5.3, 5.4 |
Het beoordelen verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van een omgevingsvergunning, op basis van het Omgevingsplan, de provinciale verordening of de waterschapsverordening |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II, III Medewerker publiek II Medewerker handhaving I, II |
|
4.3 |
Artikel 5.18 en 5.21 |
Het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van een omgevingsvergunning met (tijdelijke) afwijking van het Omgevingsplan |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II, III Medewerker publiek II Medewerker handhaving I, II |
|
|
4.4 |
|
Artikel 5.18 en 5.21 |
Het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van een omgevingsvergunning met (tijdelijke) afwijking van het Omgevingsplan |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II, III Medewerker publiek II Medewerker handhaving I, II |
|
4.5 |
|
Artikel 16.15 en 16.15a |
Het verzoeken om advies/instemming of het informeren van andere bestuursorganen en andere instanties bij vergunningverlening, met uitzondering van het in artikel 16:15a lid b onderdeel 1, genoemde bestuursorgaan. |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II, III Medewerker publiek II Medewerker handhaving I, II |
Deze uitzondering ziet op het bindend adviesrecht van de raad (nu de VVGB). De afweging om wel of geen medewerking te verlenen aan een aanvraag om een omgevingsvergunning ligt in gevallen waar het bindend adviesrecht van de raad op van toepassing is bij het college en wordt niet gemandateerd |
4.6 |
Besluit Bouwwerken Leefomgeving |
Artikel 6.5, 6.6, 6.7, 6.8, 6.9 |
Acceptatie van gebruiksmelding |
College |
Medewerker handhaving I, II |
|
4.7 |
|
Paragraaf 7.1.3. (artikel 7.7, 7.9, 7.10, 7.11, 7.12, 7.13, 7.14 |
Acceptatie sloopmelding Acceptatie bouwmelding (technisch deel van bouwactiviteit) Acceptatie gereed melding |
College |
Medewerker handhaving I, II
|
|
4.8 |
Artikel 4.3 en 5.1 Omgevingswet in combinatie met hoofdstuk 3 en 4 van Beluit Bouwwerken Leefomgeving |
Het uitvoeren van regelgeving ten aanzien van activiteit bouwen, activiteit gebruiken activiteit sloop |
College |
Medewerker publiek I, II Medewerker III, IV |
||
4.9 |
Omgevingswet in combinatie met de Algemene wet bestuursrecht |
Hoofdstuk 16 Omgevingswet en artikel 5.11 en 5.12 Awb |
Het nemen van besluiten omtrent de aanwijzing van toezichthouders |
College |
Manager II |
|
4.10 |
Gemeentewet in combinatie met de Omgevingswet |
Artikel 125, 168 Gemeentewet in relatie tot Hoofdstuk 18 Omgevingswet |
Het opleggen van een last onder dwangsom, het toepassen van bestuursdwang, het opleggen van een last onder bestuursdwang, het opleggen van een bestuurlijke boete |
College |
Manager II Medewerker handhaving I, II |
|
4.11 |
Gemeentewet |
Artikel 125 Gemeentewet in relatie tot bijzondere regelgeving |
Het nemen van handhavingsbesluiten |
College |
Manager II Medewerker handhaving I, II |
|
4.12 |
Algemene wet bestuursrecht |
Artikel 5:37 |
Het nemen van een besluit omtrent de invordering van een dwangsom |
College |
Manager II |
|
4.13 |
Huisvestingswet 2014 in combinatie met de Huisvestingsverordening gemeente Assen 2023 |
Artikel 41 Huisvestingswet in combinatie met artikel 2, 4 en 6 Huisvestingsverordening gemeente Assen 2023 |
Het verlenen, weigeren, of intrekken van een vergunning voor het in gebruik geven van woonruimte op grond van de Huisvestingswet 2014. |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II, III medewerker publiek II |
|
5. |
Team Openbare ruimte en orde |
|
|
|
|
|
5.1 |
Alcoholwet |
Hele regeling |
Het nemen van een besluit omtrent de Drank- en Horecavergunning |
Burgemeester |
Medewerker beleidsuitvoering I, II |
|
5.2 |
APV gemeente Assen |
Artikel 2:10 en 2:25 |
Het nemen van besluiten ten aanzien van evenementen, inclusief in gebruikname gemeentegrond |
Burgemeester, College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II, III |
|
5.3 |
|
Artikel 2:10 |
Het nemen van besluiten omtrent het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II, III |
|
5.4 |
|
Artikel 2:11 |
Het nemen van besluiten voor de verlening van een vergunning voor het beschadigen, veranderen van een weg |
College |
Medewerker beleidsuitvoering II, III |
|
5.5 |
|
Artikel 2:73:1 |
Het afhandelen van een melding carbidschieten |
College |
Medewerker beleidsuitvoering II, III |
|
5.6 |
|
Artikel 4:3, 4:5 en 4:6 |
Het nemen van besluiten met betrekking tot ontheffing gebruik toestellen en geluidsapparatuur, produceren geluid inclusief geluidsvoorschriften |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II, III |
|
5.7 |
|
Artikel 5:13 |
Het nemen van besluiten ten aanzien van collectes |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II |
|
5.8 |
|
Artikel 5:23 |
Het nemen van besluiten omtrent het houden snuffelmarkten |
College |
Medewerker beleidsuitvoering II, III |
|
5.9 |
|
Hoofdstuk 4 |
Het nemen van besluiten omtrent kamperen |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II |
|
5.10 |
|
Hoofdstuk 2, 3 en artikel 5:18 |
Het nemen van een besluit ten aanzien van: a) toezicht openbare inrichtingen; b) prostitutiebedrijven; c) vertoningen e.d. op de weg; d) standplaatsen |
Burgemeester, college |
Medewerker beleidsuitvoering I, II, III |
|
5.11 |
Wegenwet |
Artikel 15 |
Verlenen van toestemming voor het uitwegen op openbare wegen in nieuwe situaties |
College |
Medewerker beleidsuitvoering II, III |
|
5.12 |
Wet op de kansspelen |
Wet op de kansspelen, Speelautomatenverordening gemeente Assen |
Het nemen van besluiten op grond van de Wet op de kansspelen en de Speelautomatenverordening gemeente Assen |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II |
|
5.13 |
Luchtvaartwet |
Luchtvaartwet, Regeling burgerluchthavens, Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen |
Het afgeven van verklaringen van geen bezwaar |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II |
|
5.14 |
Winkeltijdenwet |
Artikel 3 lid 1 en 2 van de Winkeltijdenwet in combinatie met artikel 7 lid 1 van de Winkeltijden verordening |
Het nemen van besluiten op grond van deze regelgeving |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II |
|
5.15 |
Gemeentewet |
Artikel 125, artikel 5:11 Algemene wet bestuursrecht in combinatie met artikelen 2:6, 2:9, 2:10, 2:11, 2:12, 2:18, 2:25, 2:29, 2:53:1, 2:53:1, 2:53:2, 2:73:1, 4:6, 4:12:5, 4:12:6, 4:12:7, 4:12:9, 4:12:10,4:11, 4:13, 5:2 tot en met 5:9, 5:11, 5:12, 5:13, 5:15, 5:18, 5:23, 5:24, 5:34 van de Algemene plaatselijke verordening |
Het nemen van handhavingsbesluiten inclusief vooraankondiging ten aanzien van handhaving in de openbare ruimte |
College |
Medewerker toezicht I, II, II, IV, V Medewerker beleidsuitvoering I, II |
|
5.16 |
|
Artikel 125, artikel 5:11 Algemene wet bestuursrecht in combinatie met Verordening openbaar vaarwater en Havenreglement |
Het nemen van handhavingsbesluiten inclusief vooraankondiging |
College |
Medewerker toezicht I, II, III Medewerker beleidsuitvoering I, II |
|
5.17 |
|
Artikel 125 in combinatie met hoofdstuk 5 van de Marktverordening gemeente Assen 2006 |
Het nemen van handhavingsbesluiten inclusief vooraankondiging |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II |
( Marktmeester) |
5.18 |
Marktverordening gemeente Assen 2006 |
Hele regeling |
Het uitvoeren van de regeling |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II |
(Marktmeester) |
5.19 |
Wegenverkeerswet 1994 |
Artikel 170 en 171, in combinatie met het Besluit wegslepen van voertuigen, Wegsleepverordening gemeente Assen 2009 en artikel 5:29 van de Algemene wet bestuursrecht |
Het opmaken van een proces verbaal, het meevoeren van een voertuig en het in bewaring stellen daarvan, het uitreiken en /of bekendmaken van de beschikking tot toepassing van bestuursdwang |
College |
Medewerker toezicht I, II, III |
|
5.20 |
|
In combinatie met het Besluit wegslepen van voertuigen, Wegsleepverordening gemeente Assen 2009 |
Het bijhouden van een bewaringsregister , het innen van kosten van bestuursdwang , het opschorten van afgifte van het voertuig |
College |
Medewerker toezicht I, II, III |
|
5.21 |
Omgevingswet in combinatie met de Aansluitverordening gemeente Assen 2021 |
Artikel 2.16, lid 1 en lid 2 in combinatie met Aansluitverordening riolering gemeente Assen 2008 |
Het nemen van besluiten omtrent rioolaansluitingen |
College |
Medewerker publiek I, II |
|
5.22 |
Algemene wet bestuursrecht |
Artikel 5:11, 5:12 en bijzondere regelgeving |
Het aanwijzen als toezichthouder in de zin van de Algemene wet bestuursrecht en de uitvoering daarvan |
College |
Manager II |
|
5.23 |
|
Artikel 5:37 |
Het nemen van een besluit omtrent de invordering van een dwangsom |
College |
Manager II |
|
5.24 |
Telecommunicatie verordening gemeente Assen |
Artikel 2, 4, 6 en 7 |
Het nemen van besluiten op grond van de Telecommunicatie verordening gemeente Assen |
College |
Medewerker publiek I, II |
|
5.25 |
Gemeentewet |
Artikel 125 Gemeentewet in relatie tot bijzondere regelgeving |
Het nemen van handhavingsbesluiten |
College |
Manager II Medewerker toezicht III, IV Medewerker beleidsuitvoering I, II |
|
5.26 |
Algemene wet bestuursrecht |
Artikel 5:11, 5:12 en bijzondere regelgeving |
Het aanwijzen als toezichthouder in de zin van de Algemene wet bestuursrecht en de uitvoering daarvan |
College |
Manager II |
|
5.27 |
|
Artikel 5:37 |
Het nemen van een besluit omtrent de invordering van een dwangsom |
College |
Manager II |
|
6. |
TEAM SOCIAAL DOMEIN |
|
|
|
|
|
6.1 |
Verordening leerlingenvervoer gemeente Assen |
Artikel 2 e.v. in combinatie met beleidsregels bekostiging leerlingenvervoer gemeente Assen 2022 |
Het nemen van besluiten op grond van de verordening leerlingenvervoer gemeente Assen |
College |
Medewerker beleidsuitvoering II, III
|
Consulent Wmo en Jeugd |
6.2 |
Besluit administratiefrechtelijke bepalingen wegverkeer |
Artikelen 12 en 49 |
Het nemen van besluiten op aanvragen voor een gehandicaptenparkeerkaart of een gehandicaptenparkeerplaats |
College |
Medewerker beleidsuitvoering II, III
|
Consulent Wmo en Jeugd |
6.3 |
Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Assen |
Hoofdstuk 4, 5 en 6 Artikel 31, lid 1 en 3, in combinatie met de nadere regels |
Het nemen van besluiten op aanvragen op grond van deze regeling |
College |
Medewerker publiek I, beleidsuitvoering I, II, III
|
besluiten op grond van de Wmo en de Jeugdwet Indicatiesteller Jeugd is bevoegd de indicatie te stellen voor jeugdigen die overgaan van de Jeugdwet naar de Wmo consulent Wmo en Jeugd |
6.4 |
|
Artikel 2.1.3 en 2.2.2 Nadere regels |
Het verzamelen van de voor het onderzoek van belang zijnde gegevens en maken van afspraken |
|
Medewerker Publiek I |
Machtiging |
6.5 |
Jeugdwet |
Artikel 2.4 |
Het doen van een verzoek tot onderzoek bij de RvdK i.v.m. maatregel m.b.t. gezag |
College |
Manager II Medewerker beleidsuitvoering I, II Adviseur III
|
Volmacht coördinator, teammanager, gedragswetenschapper |
6.6 |
Jeugdwet |
Artikel 6.1.8 |
Het indienen van een verzoek bij de rechtbank gericht op het verkrijgen van een machtiging, spoedmachtiging of voorwaardelijke machtiging voor een gesloten plaatsing |
College |
Manager II Medewerker beleidsuitvoering I, II, Adviseur III
|
Volmacht coördinator, teammanager, gedragswetenschapper
|
6.7 |
Jeugdwet |
Artikel 6.1.8 |
Vertegenwoordigen op de zitting |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II |
Machtiging casemanager |
6.8 |
Jeugdwet |
Artikel 2:4 |
Het doen van een verzoek om gedwongen uithuisplaatsing |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II |
Casemanager |
6.9 |
Wet kinderopvang
Besluit landelijk register kinderopvang, register buitenlandse kinderopvang en personenregister kinderopvang |
Artikel 1.46, 1.47, 1.65, leden 1 en 4, 1.66
Artikel 7, 8 |
Het nemen van besluiten op grond van de Wet kinderopvang en Besluit landelijk register kinderopvang, register buitenlandse kinderopvang en persoonsregister kinderopvang |
College |
Medewerker beleidsuitvoering II |
Klantadviseur kinderopvang |
6.10 |
Wet kinderopvang |
In combinatie met artikel 125 Gemeentewet |
Het nemen van handhavingsbesluiten en het opleggen van bestuurlijke boete |
College |
Manager II |
Teamleider Sociaal Domein |
6.11 |
Leerplichtwet |
Artikel 3a, 5, 5a, 7, 8, 9, 15 |
Het nemen van besluiten omtrent vervangende leerplicht, vrijstellingen, en omzetting van leerplicht |
College |
Medewerker handhaving I, medewerker bedrijfsuitvoering III, |
Leerplichtambtenaar |
6.12 |
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening i.c.m. Beleidsregels integrale schuldhulpverlening gemeente Assen 2017 |
Artikel 3, 5 en 7 |
Het nemen van besluiten op aanvragen op grond van deze regeling |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II, III |
Financiële regisseur en consulent Wmo en Jeugd |
6.13 |
Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Assen |
Hoofdstuk 5 en 6 Artikel 30, lid 3, in combinatie met de nadere regels |
Het nemen van besluiten op aanvragen op grond van deze regeling |
College |
Medewerker beleidsuitvoering I, II, III |
Consulent Wmo en Jeugd |
6.14 |
Verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang sociaal medische indicatie gemeente Assen 2021 |
Artikel 2 e.v. |
Het nemen van besluiten op grond van deze verordening |
College |
Medewerker beleidsuitvoering II, III, |
Consulent Wmo en Jeugd |
6.15 |
Beleidsregel Maatwerkregeling gebruiksgoederen gemeente Assen 2022 |
Art. 2 e.v. |
Het nemen van besluiten op aanvragen op grond van deze regeling |
College |
Medewerker beleidsuitvoering II, III, medewerker administratief en secretarieel II, Manager II |
Consulent Wmo en Jeugd |
6.16 |
Wet Inburgering 2021 |
Art. 6 lid 3 |
Het aanbieden van het participatieverklaringstraject en de module Arbeidsmarkt en Participatie |
College |
Medewerker beleidsuitvoering II |
Regievoerder inburgering |
6.17 |
Wet Inburgering 2021 |
Art. 9 |
Het aanbieden van de zelfredzaamheidroute |
College |
Medewerker beleidsuitvoering II |
Regievoerder inburgering |
6.18 |
Wet Inburgering 2021 |
Art. 13 t/m 17 |
Het uitvoeren van de taken als bedoeld in deze artikelen |
College |
Medewerker beleidsuitvoering II |
Regievoerder inburgering |
6.19 |
Wet Inburgering 2021 |
Art. 22 en 23 |
Het opleggen van boetes |
College |
Medewerker beleidsuitvoering II |
Regievoerder inburgering |
6.20 |
Wet Inburgering 2021 |
Art. 35 |
Het verstrekken en opvragen van gegevens als bedoeld in dit artikel |
College |
Medewerker beleidsuitvoering II |
Regievoerder inburgering |
6.21 |
Participatiewet i.c.m. Beleidsregel Maatwerkregeling gebruiksgoederen gemeente Assen 2022 |
Artikel 35 |
Het verstrekken van een maatwerkvoorziening |
College |
medewerker beleidsuitvoering III |
|
7. |
Team Burgerzaken |
|
|
|
|
|
7.1 |
Rijkswet op het Nederlanderschap |
Artikel 6, 15, 15a, 16 en 28 |
Het nemen van besluiten en het verlenen van kennisgevingen op grond van deze regeling Het bevestigen en weigeren van optieverklaring |
Burgemeester
Burgemeester |
Adviseur III, IV, V, Medewerker gegevens III |
|
7.2 |
|
Artikel 14 en 17 |
Het voeren van correspondentie inzake het vaststellen of intrekken van het Nederlanderschap Het voeren van correspondentie |
Burgemeester
Burgemeester |
Adviseur III, IV, V
Adviseur III, IV, V, Medewerker gegevens III, Medewerker publiek I, II |
|
7.3 |
AMVB verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Hele regeling |
Het in ontvangst nemen van optieverklaringen en naturalisatieverzoeken, toetsing gegeven |
Burgemeester |
Adviseur III, IV, V medewerker gegevens -beheer III |
|
7.4 |
Wet basisregistratie personen |
Hele regeling |
Het nemen van besluiten
Het voeren van correspondentie |
College
College |
Manager II, Adviseur III, IV, V Medewerker gegevens III, Medewerker publiek I Adviseur III, IV, V, Medewerker gegevens III, Medewerker publiek I, II, III |
|
7.5 |
Wet basisregistratie personen |
Hele regeling |
Het verstrekken van uittreksels, diverse verklaringen, verstrekken van inlichtingen en muteren van gegevens |
College |
Adviseur III, IV, V, Medewerker gegevens III, Medewerker publiek I, II, III |
|
7.6 |
Wet basisregistratie personen |
Hele regeling |
Het verzoek aan de burger om inlichtingen/overleggen van documenten ten behoeve van de bijhouding van de BRP |
College |
Adviseur III, IV, V, Medewerker gegevens III, Medewerker publiek I, II, III |
|
7.7 |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Hele regeling |
Het aanvragen van uittreksels uit registers en in ontvangst nemen verzoeken om een verklaring omtrent het gedrag, het opvragen van justitiële informatie voor naturalisatie en optie |
Burgemeester |
Adviseur III, IV, V, Medewerker gegevens III, Medewerker publiek I, II, III |
|
7.8 |
Paspoortwet |
In combinatie met Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 |
Het nemen van besluiten en het voornemen
Het voeren van correspondentie |
Burgemeester |
Manager II, Adviseur III, IV, V, Medewerker publiek I
Adviseur III, IV, V, Medewerker gegevens III, Medewerker publiek I, II, III |
|
7.9 |
Wegenverkeerswet |
Hele regeling |
Het nemen van besluiten
Het voeren van correspondentie |
Burgemeester |
Manager II Adviseur III, IV, V Medewerker publiek I
Adviseur III, IV, V, Medewerker gegevens III, Medewerker publiek I, II, III |
|
7.10 |
Kieswet |
Hoofdstuk D, E2, E4 |
Het registreren van kiesgerechtigheid, het verstrekken van inlichtingen uit Kiezersregister, , Het Indelen van de gemeente in stemdistricten, Het benoemen van stembureauleden |
College |
Adviseur III, IV, V |
|
7.11 |
|
H4, J7, J8, J22, K4, K8, K10, L11, L12, L13, M4, N11, N12 |
Het ondertekenen van een ondersteuningsverklaring, het uitreiken van een (nieuwe) stempas, het distribueren van stembiljetten over stembureaus, het verstrekken van een kiezerspas, het beslissen op een verzoek om volmacht, het aantekenen van namen van gemachtigden, het toezenden van een volmachtbewijs aan een gemachtigde, het in ontvangst nemen van processen verbaal, verzegelde pakken en enveloppen, het overbrengen van processen verbaal met opgave vastgestelde aantallen stemmen, verzegelde pakken en enveloppen naar voorzitter hoofdstembureau |
Burgemeester |
Adviseur III, IV, V, Medewerker gegevens III, Medewerker publiek I, II, III |
|
7.12 |
Wet algemene bepalingen burgerservicenummer |
Artikel 5, 8, 9 en 21 |
Het verstrekken van informatie en inlichtingen aan de minister, het toekennen van een Burgerservicenummer na inschrijving in het BRP, het toezenden van een kennisgeving na verstrekking van een Burgerservicenummer |
College |
Adviseur III, IV, V, Medewerker gegevens III, Medewerker publiek I, II, III |
|
7.13 |
Burgerlijk Wetboek |
1:63 |
Het aanwijzen van locaties voor het sluiten van een huwelijk of geregistreerd partnerschap |
College |
Adviseur III, IV, V Medewerker publiek I, II |
|
7.14 |
Verdrag van Straatsburg |
Artikel 3 in combinatie met artikel 11 Besluit op de lijkbezorging |
Afgifte van Laissez Passer (lijkenpas) |
Burgemeester |
Medewerker publiek I, II |
|
7.15 |
Wet op de lijkbezorging |
Artikel 17, 21, en 68
|
Het nemen van besluiten en het voeren van correspondentie op grond van deze regeling
|
Burgemeester
|
Adviseur III, IV, V Medewerker publiek I, II
|
|
7.16 |
|
Artikel 22 |
Verhaal nalatenschap
|
College |
Adviseur III, IV, V, Medewerker publiek I, II |
|
7.17 |
|
Artikel 29 |
Het nemen van besluiten ten aanzien van het opgraven van een lijk |
Burgemeester |
Adviseur III, IV, V Medewerker publiek I, II |
|
7.18 |
Beheersverordening begraafplaatsen in combinatie met Reglement begraafplaatsen |
Hele regeling Met uitzondering van artikel 17 Reglement begraafplaatsen |
Het nemen van besluiten met betrekking tot de uitgifte van graven, grafrechten, gedenktekens, grafbedekking |
College |
Medewerker publiek I, II
Medewerker technische uitvoering 0 |
Het uitgeven van graven gebeurt op aangeven van de beheerder begraafplaats |
7.19 |
Algemene subsidieverordening gemeente Assen 2021 jo. desbetreffende subsidieregeling |
Hele regeling |
Het nemen van besluiten op grond van de verordening en subsidieregelingen tot een bedrag van € 50.000,- |
College |
Beleidsmedewerker uitvoering III |
Betreft uitvoering door Front office subsidies |
7.20 |
Subsidie in de begroting genoemd (met naam, en maximum bedrag) o.g.v. 4.23 Awb, lid 3 onder b |
Het nemen van besluiten tot een bedrag van €50.000,- |
College |
Beleidsmedewerker uitvoering III |
||
8. |
Team ontwikkeling en advies |
|
|
|
|
|
8.1 |
Algemene subsidieverordening gemeente Assen 2021 jo. desbetreffende subsidieregeling |
Hele regeling |
Het nemen van besluiten op grond van verordening en subsidieregelingen boven € 50.000,- |
College |
Manager II |
|
8.2 |
Subsidie in de begroting genoemd (met naam, en maximum bedrag) o.g.v. 4.23 Awb, lid 3 onder b |
Het nemen van besluiten boven een bedrag van €50.000,- |
College |
Manager II |
||
8.3 |
Wet bevordering integriteitbeoordelingen openbaar bestuur |
Artikelen 5, 6, 7, 33 |
Het vragen om advies aan bureau Bibob en in gelegenheid stellen tot het geven van een zienswijze |
College/Burgemeester |
Manager II |
|
8.4 |
Wet milieubeheer i.c.m. Gemeentewet en Algemene wet bestuursrecht |
Artikel 9.1.2.1 |
Het nemen van handhavingsbesluiten, inclusief het voornemen (lachgas) |
College |
Manager II, na afstemming met de burgemeester |
|
8.5 |
Algemene wet bestuursrecht |
Artikel 5:37 |
Het nemen van een invorderingsbeschikking (lachgas) |
College |
Manager II, na afstemming met de burgemeester |
|
9. |
Team ruimte |
|
|
|
|
|
9.1 |
Besluit administratiefrechtelijke bepalingen wegverkeer |
Besluit administratiefrechtelijke bepalingen wegverkeer, in combinatie met Regeling verkeersregelaars paragraaf 2 en 3 |
Het aanwijzen van verkeersregelaars |
College |
Medewerker publiek I, II |
|
9.2 |
Besluit administratiefrechtelijke bepalingen wegverkeer |
Artikel 34 en verder |
Het tijdelijk plaatsen van of toepassen van verkeerstekens en het tijdelijk uitvoeren van maatregelen. |
College |
Medewerker ontwikkeling III, IV |
|
9.3 |
Wegenverkeerswet en Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 |
Artikel 15 en 18 |
Het nemen van een verkeersbesluit tot het plaatsen van bord E6, bijlage I RVV 1990 |
College |
Medewerker beleidsuitvoering II, III |
|
9.4 |
Reglement verkeersegels en verkeerstekens 1990 |
Artikel 87 |
Het nemen van besluiten op een aanvraag voor ontheffing van parkeerverbod en verbod om stil te staan |
College |
Medewerker ontwikkeling III, IV |
|
9.5 |
Wegenverkeerswet |
Artikel 15 en artikel 18 |
Het nemen van een verkeersbesluit tot het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en het nemen van verkeersmaatregelen |
College |
Manager II |
|
9.6 |
Omgevingsbesluit |
Hoofdstuk 10 |
Het voeren van vooroverleg over structuurvisies en bestemmingsplannen |
College |
Medewerker ontwikkeling III, IV |
|
9.7 |
Omgevingswet |
Hoofdstuk 14 |
Het elektronisch ondertekenen van ruimtelijke plannen |
College |
Medewerker ontwikkeling III, IV |
|
9.8 |
Verordening nadeelcompensatie gemeente Assen 2022 |
In combinatie met afdeling 15.1 Omgevingswet en titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht |
Het aanwijzen van een adviseur planschade, het uitvoeren van afhandelings-en uitvoeringswerkzaamheden |
College |
Medewerker ontwikkeling III, IV |
|
10. |
Team vastgoed en grondzaken |
|
|
|
|
|
10.1 |
Leegstandswet |
Artikel 15 |
Het besluiten op een aanvraag in de zin van de wet |
College |
Medewerker bedrijfsvoering III |
|
10.2 |
Omgevingswet hoofdstuk 9 (Voorkeursrecht) |
Artikel 9.5 en 9.13 |
Het nemen van het beginselbesluit tot aankoop en intrekking van het voorkeursrecht |
College |
Manager II |
|
10.3 |
Wet op het primair onderwijs |
Artikelen 103, 104, 105, 106, 108 en 110 |
Besluiten en uitvoering ten aanzien van onderwijshuisvesting |
College |
Manager II |
|
10.4 |
Wet op de expertise centra |
Artikelen 101, 102, 103, 104, 106 en 108 |
Besluiten en uitvoering ten aanzien van onderwijshuisvesting |
College |
Manager II |
|
10.5 |
Wet op het voortgezet onderwijs 2020 |
Artikelen 6.13, 6.14, 6.15, 6.16, 6.18 en 6.20 |
Besluiten en uitvoering ten aanzien van onderwijshuisvesting |
College |
Manager II |
|
10.6 |
Verordening starterslening gemeente Assen |
Hele regeling m.u.v. artikel 4, lid 2 |
Het nemen van besluiten op grond van de verordening starterslening |
College |
Manager II |
|
10.7 |
Verordening verzilverlening gemeente Assen |
Artikel 6 |
Het toetsen van de aanvraag en verwijzen van de aanvrager naar SVn voor het aanvragen van een Verzilverlening |
College |
Manager II |
|
11. |
Team informatie |
|
|
|
|
|
11.1 |
Wet Bag |
Gehele regeling |
Het nemen van besluiten en uitvoering van alle overige handelingen die de wet voorschrijft |
College |
Medewerker ontwikkeling III Medewerker gegevens III Adviseur IV |
|
11.2 |
Wet basisregistratie grootschalige topografie |
Gehele regeling |
Het nemen van besluiten en uitvoering van alle overige handelingen die de wet voorschrijft |
College |
Medewerker ontwikkeling III Medewerker gegevens III Adviseur IV |
|
11.3 |
Wet basisregistratie ondergrond |
Gehele regeling |
Het nemen van besluiten en uitvoering van alle overige handelingen die de wet voorschrijft |
College |
Medewerker ontwikkeling III Medewerker gegevens III Advsieur IV |
|
11.4 |
Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
Gehele regeling |
Het nemen van besluiten en uitvoering van alle overige handelingen die de wet voorschrijft |
College |
Medewerker ontwikkeling III Medewerker gegevens III Adviseur IV |
|
12. |
Team PSA |
|
|
|
|
|
12.1 |
|
|
Het afgeven van een openbaar vervoersverklaring t.b.v. belastingdienst |
|
Medewerker bedrijfsvoering II |
Betreft PSA samenwerking SDA |
13. |
Team reiniging |
|
|
|
|
|
13.1 |
Afvalstoffenverordening |
Artikel 2 lid 2, artikel 9 en 16 |
Het aanwijzen van inzamelaars, het aanwijzen van centrale aanbiedplaatsen voor huisvuil en ondergrondse opstelplaatsen voor oud papier, glas en andere afvalcomponenten
|
College |
Manager II |
|
13.2 |
Afvalstoffenbesluit |
Artikel 10 in combinatie met artikel 2 van het Uitvoeringsbesluit afvalstoffenheffing |
Het wijzigen van de ophaalroutes voor het huisvuil |
College |
Manager II |
|
14. |
Team Infrabeheer |
|
|
|
|
|
14.1 |
Wegenwet |
Artikel 16 |
Het wijzigen van gladheidsbestrijdingsroutes |
College |
Manager II |
|
15. |
Team groenbeheer |
|
|
|
|
|
15.1 |
Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen |
Artikel 5 |
Het ontzeggen van toegang |
College |
Medewerker technische uitvoering 0 |
|
15.2 |
Reglement begraafplaatsen gemeente Assen 2014 |
Hele regeling |
Het uitvoering geven aan de betreffende bepalingen in de regeling |
College |
Medewerker technische uitvoering 0 |
|
Bijlage 2 Volmachtoverzicht 2023
Nummer |
Omschrijving van de bevoegdheid/rechtshandeling |
Volmacht aan |
Opmerking |
1. |
Het verlenen van een opdracht tot afbraak van panden, (in eigendom van gemeente) die in verband met de uitvoering van bestemmingsplannen moeten verdwijnen |
Manager II Vastgoed en Grondzaken |
|
2. |
Het reserveren, in optie geven en verkopen van kavels voor bedrijfsterreinen en particuliere woningbouw |
Manager II Vastgoed en Grondzaken en manager II bouwen, wonen en ondernemen |
|
3. |
Het reserveren, in optie geven en verkopen van panden en/of gronden binnen vastgestelde grondexploitaties aan projectontwikkelaars en toegelaten instellingen volkshuisvesting |
Manager II Vastgoed en Grondzaken |
|
4. |
Het toewijzen van startersleningen koopwoningen |
Medewerker beleidsuitvoering I |
|
5. |
Het vestigen en beëindigen van zakelijke rechten en kwalitatieve rechten en verplichtingen |
Manager II Vastgoed en Grondzaken |
|
6. |
Het (tijdelijk) verhuren of in gebruik geven en opzeggen verhuur of in gebruik geven van eigendom gemeente / gemeentelijke objecten |
Manager II Vastgoed en Grondzaken |
In geval precario niet van toepassing is. |
7. |
Het verpachten van onroerende zaken, die eigendom van gemeente zijn. |
Manager II Vastgoed en Grondzaken |
|
8. |
Het reserveren, in optie geven en verkopen van kleine stukjes grond: groenstroken volgens groenkaart en overige stukjes grond tot maximaal € 50.000,- |
Manager II Vastgoed en Grondzaken |
€ 50.000,- is de verkoopprijs exclusief bijkomende kosten |
9. |
Het aankopen van kleine stukjes grond tot maximaal € 50.000.- mits daarvoor financiële dekking is |
Manager II Vastgoed en Grondzaken |
€ 50.000,- is de aankoopprijs exclusief bijkomende kosten |
10. |
Het beslissen over schadeloosstelling aan huurder/onderhuurder van panden en/of gronden in eigendom gemeente voor zover functionaris budgetbevoegdheid heeft |
Manager II Vastgoed en Grondzaken |
|
11. |
Het verlenen van toestemming tot doorverkoop van het door de gemeente verkochte bouwterrein obv AVV |
Manager II Vastgoed en Grondzaken |
|
12. |
Het wijzigen van overeenkomst aan-/verkoop van onroerende zaken |
Manager II Vastgoed en Grondzaken |
Wijzigingen van ondergeschikt belang |
13. |
Het compareren van akten, ondertekenen akten en daarmee verband houdende kwijtingsbevoegdheid |
Is comparitiebesluit |
|
14. |
Het nemen van besluiten omtrent het maximaal uit te geven abonnementen voor parkeergarages |
Medewerker beleidsuitvoering I |
|
15. |
Het verstrekken van abonnementen voor parkeergarages aan personeelsleden |
Medewerker beleidsuitvoering I |
|
16. |
Het aangaan van overeenkomsten m.b.t. gebruik van gymnastiekruimten, sporthallen en sportvelden |
Medewerker bedrijfsvoering III |
|
17. |
Het vertegenwoordigen gemeente bij opleveringen verhuurde eigendommen |
Medewerker beleidsuitvoering II en medewerker ontwerp en voorbereiding III |
|
18. |
Het sluiten en opzeggen van de volgende verzekeringen: opstal- en brandverzekeringen, CAR verzekeringen, electronicaverzekeringen, diverse kleine goederenverzekeringen. |
Medewerker bedrijfsvoering III |
|
19. |
Het afdoen van schadeclaims van onder 18 genoemde verzekeringen voor zover de hoogte daarvan correspondeert met de budgetbevoegdheid van functionaris |
Manager II Vastgoed en Grondzaken |
|
20 . |
Het besluiten tot het voeren van privaatrechtelijke rechtsgedingen en het verrichten van handelingen in privaatrechtelijke rechtsgedingen voor zover deze betrekking hebben op of voortvloeien uit de bevoegdheden van de gevolmachtigde op basis van de volmachtenlijst |
Manager II Vastgoed en Grondzaken |
Het gaat om het procesbesluit. |
21 . |
Het doen van aangifte bij schade aan gemeentelijke eigendom |
Medewerker bedrijfsvoering III |
|
22 . |
Tenaamstelling en schorsing voertuigen |
Medewerker uitvoering wagenpark |
|
23 . |
Het verkopen van afgeschreven meubilair |
Manager II Services |
|
24 . |
Het oninbaar verklaren van financiële vorderingen |
Invorderingsambtenaar |
|
25 . |
Het opleggen van een toegangsverbod voor het stadhuis voor bepaalde tijd |
Strategisch manager II Klant |
|
26 . |
Het aanvragen van een omgevingsvergunning namens de gemeente |
Projectleider I en II |
|
27 . |
Het vertegenwoordigen van de gemeente in vve’s |
Adviseur III en medewerker ontwerp en voorbereiding III |
|
28 . |
Het ondertekenen van een verwerkersovereenkomst in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) |
Projectleider I en II, Manager II |
Het betreft degene die de hoofdovereenkomst heeft ondertekend |
29 . |
Het namens de gemeente verzorgen van de kadastrale aanwijs |
Medewerker gegevens IV |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl